Miksi niin moni suomalaisnainen tupakoi raskaana?
Muissa pohjoismaissa ihan eri tilastot. Eikö neuvoloissa osata tukea tupakoinnin lopettamista? Eikö valistusta ole tarpeeksi? Vai onko jotkut vaan yksinkertaisesti niin välinpitämättömiä syntymätöntä lastaan kohtaan, ettei voi olla edes 9 kk polttamatta? http://yle.fi/uutiset/raskaana_olevien_tupakointi_on_suomessa_muita_pohjoismaita_yleisempaa/7673210
Kommentit (47)
Jos ei ihan oikeasti tiedä mitä tupakointi tekee sikiölle,saatikka alkoholi, ja jos tietää mutta ei välitä kun pitää omia oikeuksiaan tärkeämpinä kuin vapaaehtoisesti hankkimansa lapsen oikeuksia niin onko tuo lähtökohta hyvälle vanhemmuudelle? Jokainen röökiä vetävä on varmasti lukenut ne varoitukset siitä paketin kyljestä ja tietää mitä se tekee omalle terveydelle niin mikä on se logiikka että ajattelee sen kantamalleen vauvalle olevan ihan ok? Mä en ole itse ikinä ollut raskaana, sen sijaan vedin röökiä kaksin käsin 15 vuotta ennenkuin älysin lopettaa ja mulle nyt ainakin on ollut aina ihan selvää että raskaana oleva nainen ei jumalauta polta eikä juo, kyllä tuosta on puhuttu jo koulussa ja paljon mediassa jne.ei ole voinut mennä tieto ohi. Ja aivan turha sanoa että kun on niin vaikeaa se lopettaminen, se onnistuu jos oikeasti haluaa. Jos ei motivaatiota lopettamiseen ole edes silloin kun on raskaana ja imettää niin ei voi kun ihmetellä. Lopettaminen on miljoona kertaa helpompaa kuin elää sen asian kanssa että on tupakoinnillaan aiheuttanut lapselleen sairauksia.
Huonoissa perheissä kasvaneet heikkolahjaiset ääliöt tupakoivat ja kehtaavat selittää tilanteen sillä, että he stressaantuvat, jos ovat polttamatta.
Entäs sitten.
Yksikään normaali nainen ei halua vahingoittaa lastaan.
Kyllähän se polttamisen lopettaminen lähtee omasta halusta ja pitäähän se pystyä lopettamaan ilman apuja jos oikeasti haluaa. Lopetin itse vasta rv12. Vähensin kyllä polttamista 4 tupakkaan päivässä ja kadun lopunelämääni niitäkin poltettuja tupakoita. Terveen ja normaalisti kehittyvän lapsen onneksi silti sain, mutta en voi silti olla miettimättä että entä jos nuokin poltetut tupakat kuitenkin jotain lapselle aiheuttanut.
Neuvolassa olin rehellinen ja kerroin suoraan polttavani 4 tupakkaa päivässä, mutta siihen ei th reagoinut oikein mitenkään. Tuumasi vain että hyvähän se olisi jos saisit lopetettua. Ja siinä se. Odotin kyllä vähän enemmän tukea lopettamiseen, vaikka pystyinkin lopettamaan itse, eikä se edes vaikeaa ollut. Vaikka sen polttamisen pystyy lopettamaan kuka tahansa halutessaan, niin mielestäni kyllä neuvolassa pitäisi enemmän sitä tukea ja kertoa suoraan faktat siitä mitä se lapselle aiheuttaa.
Täällä ei joidenkin äly riitä ymmärtämään ettei tupakoinnin lopettaminen ole älystä kiinni.
Ei tupakointia noin vain lopeteta raskauden vuoksi. Tupakka on yksi voimakkaimmin riippuvuutta aiheuttava nautintoaine.
"Kun neuvolassa ei sanottu mitään" -selitys on täysin ala-arvoinen.
Kuka ei nykyisin tiedä tupakan aiheuttamista haitoista?
Yhtä vastenmielisiä ovat äidit, jotka polttavat pienten lasten läsnäollessa. Työnnetään vaunuja ja poltetaan tupakkaa. Alkeellista.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 17:31"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 15:45"]
Oletteko katsoneet brittisarjaa Raskaana ja rappiolla? Siinä (teini)äidit ovat oikeasti kauhuissaan kun tajuavat mitä oikein tekevät syntymättömälle lapselleen - miten yhdessäkään länsimaassa tänä päivänä voi olla odottavalle äidille epäselvää että tupakointi raskausaikana on ehdoton ei-ei?
[/quote]
Kukaan ei tee sitä tahallaan. Se että sä et pääse jostain eroon vaikka yrität. Sitten kun olet vielä nuori ja kaverisi pyytää sua viettämään iltaa ja pitämään hauskaa niin se on kamalan vaikeaa joka kerta jäädä yksin suremaan. Et voi muita estää.
[/quote]
Haluaisin tavata sen ihmisen, joka omasta tahdostaan huolimatta ei kykene olemaan tupakoimatta. Parhaat selitykset onkin niitä, että en pysty lopettamaan, joten poltan yhden päivässä. Just.
t.41