Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin moni suomalaisnainen tupakoi raskaana?

Vierailija
06.12.2014 |

Muissa pohjoismaissa ihan eri tilastot. Eikö neuvoloissa osata tukea tupakoinnin lopettamista? Eikö valistusta ole tarpeeksi? Vai onko jotkut vaan yksinkertaisesti niin välinpitämättömiä syntymätöntä lastaan kohtaan, ettei voi olla edes 9 kk polttamatta? http://yle.fi/uutiset/raskaana_olevien_tupakointi_on_suomessa_muita_pohjoismaita_yleisempaa/7673210

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystäväni on raskaana ja polttaa tupakkaa. poltti myös ensimmäisen raskauden aikana. kuulemma oma äitinsäkin poltti häntä ja veljeään odottaessaa, eikä heillekkään tullut mitään ongelmia.

no, ystäväni ja veljensä ovat molemmat ylipainoisia, ovat kärsineet mielenterveysongelmista ja olivat aikanaan koulussa huonoja. jokainen tehkööt johtopäätöksensä. voi toki olla että tupakoinnilla ei ole ollut vaikutusta, mutta ihan yhtä hyvin tupakointi on voinut vaikuttaa.

Vierailija
22/47 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itse kannan vähä kaunaa siitä, että vanhempani polttivat kun olin lapsi. Siis ihan siinä vieressä. Ihme että nyt onkin astmaa ja allergiaa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän/tunnen vain yhden naisen joka raskaana ollessaan tupakoi (vähensi kyllä). Toivon tämän olevan marginaalisempi ongelma kuin minkä kuvan saa. Ymmärrän kyllä että se on varmasti vaikeaa mutta suurin osa onnistuu?

Vierailija
24/47 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 15:51"]

ystäväni on raskaana ja polttaa tupakkaa. poltti myös ensimmäisen raskauden aikana. kuulemma oma äitinsäkin poltti häntä ja veljeään odottaessaa, eikä heillekkään tullut mitään ongelmia. no, ystäväni ja veljensä ovat molemmat ylipainoisia, ovat kärsineet mielenterveysongelmista ja olivat aikanaan koulussa huonoja. jokainen tehkööt johtopäätöksensä. voi toki olla että tupakoinnilla ei ole ollut vaikutusta, mutta ihan yhtä hyvin tupakointi on voinut vaikuttaa.

[/quote]

Joo aina kun tästä asiasta on puhe niin löytyy joku kertomaan että on hei munkin lapsi terve vaikka poltin häntä odottaessani. Mutta ilmeisesti heillä on hieman erikoinen käsitys terveydestä... Ja vaikutukset eivät välttämättä näy heti. Vaikka lapsi syntyisi terveenä niin voi olla että äidin tupakoinnin takia hän ei voikaan saada omia lapsia.

Millainen ihminen haluaa ottaa riskin että omien tekojensa vuoksi lapsensa jää hedelmättömäksi?

Vierailija
25/47 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä poltin raskausaikana. Lopussa enää puolikkaan ja imetys aikana en ollenkaan. Kadun niin hemmetisti vaikka lapsella ei ainakaan vielä mitään haittoja näykkään. Neuvolassa ei sanottu asiaan juuri mitään. Joka kerta toivoin että neuvolassa haukuttaisiin ihan lyttyyn jotta saisin pontta lopettaa mutta hys hys vaan. Kerran neuvolalääkäri piti luennon miehelle hänen tupakoinnista. Myöskään tupakoinnin haittoja ei käsitelty ollenkaan. Tai joo sen verran että annettiin yksi lehtinen mukaan.

Vierailija
26/47 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi, joka poltti esikoista odottaessaan. Olin todella nuori äiti. Oma äitini oli polttanut koko raskausajan, joten jotenkin alitajuisesti ajattelin, että koska minäkin olen terve äitini tupakoinnista huolimatta, niin tulisi omakin lapsi olemaan. Neuvolassa ensimmäisellä käynnillä kysyttiin tupakoinnista ja kerroin polttavani. Ainoa mitä mulle kerrottiin oli se, että voi aiheuttaa sikiön kasvuhäiriöitä ja hapenpuutetta. "Kannattaisi lopettaa, mutta etköhän sä sen jo tiedä." Muuta kannustusta neuvolasta en saanut. Nyt jälkeen päin toivon, että mut olisi heti haukuttu neuvolassa pystyyn ja "pakotettu" lopettamaan. Omatunto kolkuttelee edelleen päivittäin :(

Vierailija
27/47 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
28/47 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:15"]

Minä poltin raskausaikana. Lopussa enää puolikkaan ja imetys aikana en ollenkaan. Kadun niin hemmetisti vaikka lapsella ei ainakaan vielä mitään haittoja näykkään. Neuvolassa ei sanottu asiaan juuri mitään. Joka kerta toivoin että neuvolassa haukuttaisiin ihan lyttyyn jotta saisin pontta lopettaa mutta hys hys vaan. Kerran neuvolalääkäri piti luennon miehelle hänen tupakoinnista. Myöskään tupakoinnin haittoja ei käsitelty ollenkaan. Tai joo sen verran että annettiin yksi lehtinen mukaan.

[/quote]

Sä siis ulkoistat neuvolan syyksi oman tupakointisi?! Ei prkl, kyllä se on ihan sun omalla vastuulla lopettaa ja jo siinä kohtaa kun sitä perheenperustamista aletaan suunnittelemaan.

Vierailija
29/47 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:15"]

[/quote]

Ihan terveystuotteena oot sitten tupakkaa pitänyt?

Vierailija
30/47 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 15:40"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 15:34"]

Mitäpä se teille kuuluu mitä muut tekevät?! En ymmärrä tätä toisten (VENTOVIERAIDEN!!!) asioihin puuttumista ja niiden analysointia. Hankkikaa jokainen se ihan ikioma elämä ja analysoikaa sitä! Ei muiden tekemiset teille kuulu, kuten ei teidänkää tekemiset muille kuulu!

[/quote]

Niin eihän se kellekään kuulu jos joku tuntematon haluaa tappaa toisen ihmisen, tai pahoinpidellä toista ihmistä kenties vammauttaen tämän jne...

Tupakointi ja dokaaminen raskausaikana pitäis olla rikos.

[/quote]

No ei todellakaan pitäisi. Kyllä naisella tulee säilyä oikeus omaan ruumiiseensa raskaudesta huolimatta. En ole koskaan polttanut ja vähäisen alkoholinkäyttöni jätin kokonaan kun aloimme suunnitella raskautta. Totta kai halusin lapsilleni parhaan mahdollisen alun, mutta kuka hitto minä olen kritisoimaan muita heidän laillisista päätöksistään?

Ja laillisina niiden tulee säilyä, sillä raskaus ei ole mikään syy vähentää naisen oikeuksi omaan ruumiiseensa. Kahdesta pahasta on valittava pienempi paha ja ikävä kyllä alkion ja sikiön oikeudet ovat pienemmät kuin täysivaltaisen naisen. Synnytyksessäkin jos on mahdollista valita vain toinen, pelastetaan ensisijaisesti äiti.

Mielestäni paras keino tupakoimattomaan raskausaikaan olisi koko tupakan alasajaminen pikkuhiljaa, kuten monessa maassa jo tehdään. 

Vierailija
31/47 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Herää kysymys, miksi hankkia lapsia jollei niistä välitä sen vertaa että olisi sen 9kk polttamatta? Jos pitää itsemääräämisoikeutta kroppaansa suurempana oikeutena kuin lapsen oikeutta syntyä terveenä niin luulisi samoin tein päätyvän aborttiin.

Vierailija
32/47 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
33/47 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 15:35"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 15:34"]Mitäpä se teille kuuluu mitä muut tekevät?!
En ymmärrä tätä toisten (VENTOVIERAIDEN!!!) asioihin puuttumista ja niiden analysointia.
Hankkikaa jokainen se ihan ikioma elämä ja analysoikaa sitä! Ei muiden tekemiset teille kuulu, kuten ei teidänkää tekemiset muille kuulu!
[/quote] Anna kun arvaan: sinä tupakoit eikä edes raskaus saa sinua lopettamaan? :D Mukavaa kehkosyöpää sinulle ja astmaa lapsellesi!
[/quote]

Juu, no onneks sä kato elät täysin sairastumattomana koko elämäs. ;)
Muista, se keuhkosyöpä voi tulla sullekin! Siinähän sit naureskelet mulle. ;D

Vierailija
34/47 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän oli vaikea saada lapsia ja syy on luultavasti se, että anoppi veti norttia raskaana ollessaan. Kivat teille, näin poikalapsille voi käydä : (

Vierailija
35/47 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:32"]

Täällä yksi, joka poltti esikoista odottaessaan. Olin todella nuori äiti. Oma äitini oli polttanut koko raskausajan, joten jotenkin alitajuisesti ajattelin, että koska minäkin olen terve äitini tupakoinnista huolimatta, niin tulisi omakin lapsi olemaan. Neuvolassa ensimmäisellä käynnillä kysyttiin tupakoinnista ja kerroin polttavani. Ainoa mitä mulle kerrottiin oli se, että voi aiheuttaa sikiön kasvuhäiriöitä ja hapenpuutetta. "Kannattaisi lopettaa, mutta etköhän sä sen jo tiedä." Muuta kannustusta neuvolasta en saanut. Nyt jälkeen päin toivon, että mut olisi heti haukuttu neuvolassa pystyyn ja "pakotettu" lopettamaan. Omatunto kolkuttelee edelleen päivittäin :(

[/quote]

Mua taas tarkkailtiin ja määräiltiin neuvolassa ja jouduin verikokeisiin ja mulle myös raivottiin ja sanottiin törkeitä. Jouduin käymään keskusteluja lääkäreidenkin kanssa.  

Vierailija
36/47 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 15:45"]

Oletteko katsoneet brittisarjaa Raskaana ja rappiolla? Siinä (teini)äidit ovat oikeasti kauhuissaan kun tajuavat mitä oikein tekevät syntymättömälle lapselleen - miten yhdessäkään länsimaassa tänä päivänä voi olla odottavalle äidille epäselvää että tupakointi raskausaikana on ehdoton ei-ei?

[/quote]

Kukaan ei tee sitä tahallaan. Se että sä et pääse jostain eroon vaikka yrität. Sitten kun olet vielä nuori ja kaverisi pyytää sua viettämään iltaa ja pitämään hauskaa niin se on kamalan vaikeaa joka kerta jäädä yksin suremaan. Et voi muita estää.

Vierailija
37/47 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:41"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:15"]

[/quote]

Sä siis ulkoistat neuvolan syyksi oman tupakointisi?! Ei prkl, kyllä se on ihan sun omalla vastuulla lopettaa ja jo siinä kohtaa kun sitä perheenperustamista aletaan suunnittelemaan.
[/quote]
Enhän mä niin sanonu. Sanoin että en siinä itse onnistunut ja näinpä oisin toivonu neuvolasta jotain muuta kuin asian hyssyttelyä. Varsinkin kun miehen tupakointiin kyllä puututtiin.

Vierailija
38/47 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:48"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:15"]

[/quote]

Ihan terveystuotteena oot sitten tupakkaa pitänyt?
[/quote]
En mä niin sanonu. Mutta pitää kyllä sanoo etten vieläkään täysin tiedä mitä kaikkea tupakointi raskauden aikana voi sikiölle aiheuttaa. Sen sijaan tiedän mitä salmiakit syönti voi sikiölle tehdä. Eli olisikohan aihetta keskittyä siellä neuvolassa jankkaamaan niistä asioista joilla oikeasti on merkitystä.

Vierailija
39/47 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
40/47 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 15:05"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 15:03"]

Tätä mäkin oon ihmetellyt. Toki poltan itse tupakkaa, mutta en ole raskaana, eikä lapsiakaan ole. Tarkoitus olisi lopettaa tupakointi sitten, kun joskus yritän saada lapsia.

[/quote]

Äly ei riitä lopettamiseen jo nyt, niin miten muka joskus tulevaisuudessa?
[/quote]

itse poltin 13 vuotta, mutta positiivisen testin jälkeen en ole savujakaan ottanut. Ajattelen välillä, että sitten synnytyksen jälkeen poltan silloin tällöin, mutta tosi asia on, että haluan imettää sen vuoden verran ja sitten onkin toinen raskaus jo suunnitelmissa. En siis tule polttamaan ainakaan muutamaan vuoteen yhtään tupakkaa.