jodiallergia?
Onko olemassa jodiallergiaa vai liittyykö jodiin reagoiminen kilpirauhaseen? Kaikki ruoka-aineet joista tulee huono-olo (mm.sydämen tykytystä) sisältää runsaasti jodia. Mm. Kanamuna, maito, lohi, merilevävalmisteet, jodioitu suola.. Myös jodia sisältävä puhdistusaine aiheutti ihottuman kahdeksi päiväksi.. Eihän tää voi olla mahdollista??!
Kommentit (48)
Taitaa olla ns. non-tuberculous mycobacteria, tai atyyppisia mykobakteereja. Tuberkuloosibakteerit eivät nimittäin ole ainoita tämän lajin bakteereista.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 20:36"]
En oo vieläkään saanut mitään selvyyttä asiaan vaikka kävin lääkärilläkin. Liittyykö jodiin reagoiminen kilpirauhaseen. Voiko jodioidun puhdistusaineen käyttö laukaista jodimyrkytyksen/allergian? Voiko suomessa testata jossain jodiallergiaa? Netistä ei löydy mitään tietoa:/
[/quote]
Ruuan jodi ei vaikuta jodiallergiseenkaan. Jodiallergia ei käytännössä vaikuta ihmiseen mitenkään, täytyy vaan vältellä jodipitoisia desinfiointiaineita (niitä ruskeanpunaisen värisiä). Ruokasuolassa ei ole jodia niin paljoa että voisit sille reagoida, reagoit siksi että tiedät siinä olevan jodia. Kilpirauhaseen jodiallergia ei liity millään tavalla. Kaikki ihmiset tarvitsevat jodia, eikä sen välttely täysin edes onnistuisi vaikka haluaisikin.
Jodiallergia ilmenee iho-oireina jodipitoisten aineiden käsittelyn, tai iholle levityksen jälkeen.
Voi hyvä röntgenhoitaja, kyllä sun pitäisi tietää, ettei jodiallergiaa ole olemassakaan, vaan kyse on varjoaineallergiasta. Jodi on alkuaine, jota on kaikkien meidän elimistössä. Ei sille voi olla allerginen.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 21:26"]17 jatkaa; voi vitsi, onkohan meillä oikeasti sama "tauti"? Tutut tunnistaa minut kirjoituksestani, mutta eipä tässä kai mitään hävittävääkään ole. Eli minulla ollut muutaman vuoden koko ajan pahentuen sama ongelma, kunnes tänä vuonna tilanne mennyt aivan kauheaksi. En voi syödä kilpirauhaslääkettä kuin aivan minimaalisia määriä, mutta vajaatoimintaisena en tietenkään myös voi olla syömättä sitä. Samat kilpirauhaslääkkeestä aiheutuvat liikatoimintaoireet tulivat myös L-Tyrosine -luontaistuotteesta ja muistaakseni myös merilevävalmisteesta ja suolaisen ravintolaruoan nauttimisen jälkeen.
Erittäin pitkällisen taiston jälkeen olen nyt yhdeltä viisaalta lääkäriltä saanut vastaukseksi, että todennäköisesti autonominen hermostoni on niin herkkä, ettei pysty enää vastaanottamaan kilpirauhaslääkettä. Itse en ole kyllä vielä täysin poissulkenut tuota jodiallergiaakaan, koska kilpirauhaslääkkeessäkin sitä jodia on. Niin tai näin, kumpaankaan yllämainituista ongelmista ei ole oikein mitään ratkaisua, joten aika hirveä tilanne.
Yritä kuitenkin saada se allergiatesti ja tule sitten kertomaan tuloksista, minua kiinnostaa oikeasti
[/quote]
Hei! Huomasin viestisi vasta nyt! Olen myös syönyt tyroksiinia mutta se ei enää sovi, aiheuttaa myös tykytystä ja liikatominnan oireita. Olet ihan kuin minä! Minä pistän asiasta tyksin professorille huomenna viestiä ja kysyn asiasta! Siis onko thyroxiinissakin jodia??
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:56"][quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 21:26"]17 jatkaa; voi vitsi, onkohan meillä oikeasti sama "tauti"? Tutut tunnistaa minut kirjoituksestani, mutta eipä tässä kai mitään hävittävääkään ole. Eli minulla ollut muutaman vuoden koko ajan pahentuen sama ongelma, kunnes tänä vuonna tilanne mennyt aivan kauheaksi. En voi syödä kilpirauhaslääkettä kuin aivan minimaalisia määriä, mutta vajaatoimintaisena en tietenkään myös voi olla syömättä sitä. Samat kilpirauhaslääkkeestä aiheutuvat liikatoimintaoireet tulivat myös L-Tyrosine -luontaistuotteesta ja muistaakseni myös merilevävalmisteesta ja suolaisen ravintolaruoan nauttimisen jälkeen.
Erittäin pitkällisen taiston jälkeen olen nyt yhdeltä viisaalta lääkäriltä saanut vastaukseksi, että todennäköisesti autonominen hermostoni on niin herkkä, ettei pysty enää vastaanottamaan kilpirauhaslääkettä. Itse en ole kyllä vielä täysin poissulkenut tuota jodiallergiaakaan, koska kilpirauhaslääkkeessäkin sitä jodia on. Niin tai näin, kumpaankaan yllämainituista ongelmista ei ole oikein mitään ratkaisua, joten aika hirveä tilanne.
Yritä kuitenkin saada se allergiatesti ja tule sitten kertomaan tuloksista, minua kiinnostaa oikeasti
[/quote]
Hei! Huomasin viestisi vasta nyt! Olen myös syönyt tyroksiinia mutta se ei enää sovi, aiheuttaa myös tykytystä ja liikatominnan oireita. Olet ihan kuin minä! Minä pistän asiasta tyksin professorille huomenna viestiä ja kysyn asiasta! Siis onko thyroxiinissakin jodia??
[/quote]
T:ap
Merisuolassa on luonnostaan jodia, siksi siihen ei lisätä sitä.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:13"][quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 20:36"]
En oo vieläkään saanut mitään selvyyttä asiaan vaikka kävin lääkärilläkin. Liittyykö jodiin reagoiminen kilpirauhaseen. Voiko jodioidun puhdistusaineen käyttö laukaista jodimyrkytyksen/allergian? Voiko suomessa testata jossain jodiallergiaa? Netistä ei löydy mitään tietoa:/
[/quote]
Ruuan jodi ei vaikuta jodiallergiseenkaan. Jodiallergia ei käytännössä vaikuta ihmiseen mitenkään, täytyy vaan vältellä jodipitoisia desinfiointiaineita (niitä ruskeanpunaisen värisiä). Ruokasuolassa ei ole jodia niin paljoa että voisit sille reagoida, reagoit siksi että tiedät siinä olevan jodia. Kilpirauhaseen jodiallergia ei liity millään tavalla. Kaikki ihmiset tarvitsevat jodia, eikä sen välttely täysin edes onnistuisi vaikka haluaisikin.
Jodiallergia ilmenee iho-oireina jodipitoisten aineiden käsittelyn, tai iholle levityksen jälkeen.
[/quote]
Jodi liittyy kilpirauhaseen aika vahvasti. Olen saanut lyhyessä ajassa kolme kertaa leikkauksessa moneksi päiväksi tuota ruskeaa desi-ainetta joten mietin että olenko sitä kautta myrkyttynyt tai allergisoitunut jodille ja valitettavasti tunnen elimistöni. Merisuolavesilasi ei aiheuta oireita, jodisuolavesi tykyttää. Verenpainetta ei ole. Ap
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 23:00"]Merisuolassa on luonnostaan jodia, siksi siihen ei lisätä sitä.
[/quote]
Sitä on siinä mitätön määrä jos ollenkaan
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:30"]Voi hyvä röntgenhoitaja, kyllä sun pitäisi tietää, ettei jodiallergiaa ole olemassakaan, vaan kyse on varjoaineallergiasta. Jodi on alkuaine, jota on kaikkien meidän elimistössä. Ei sille voi olla allerginen.
[/quote]
Tossa olet väärässä. Esim. Betadine pakkauksessa lukee:älä käytä jos sinulla on jodiallergia
17 edelleen. Kiitos vastauksestasi. Joo, kaikissa (siis ainakin vajaatoimintaan tarkoitetuissa) kilpirauhaslääkkeissä on, koska tyroksiini tarvitsee toimiakseen jodia.
Voi että, viimeinkin löytyy joku samasta ongelmasta kärsivä! Arvaa että olen käynyt helvetin läpi tänä vuonna ja loppua ei näkyvissä (kuin ehkä elinajassani) ja lääkärit eivät usko sitten millään, vaikka välillä henkihieverissä olen raahautunut päivystykseen useana päivänä peräkkäin. Se ainoa minua kuunnellut ja uskonut, myöskin tämän mahdollisen syyn löytänyt lääkäri taas ei oikein voi olla hoitava lääkärini, koska on lastenlääkäri.
Oletko millään vertaistukipalstalla rekisteröityneenä, jotta voisimme mahdollisesti vaihtaa kokemuksia/neuvoja yksityisviestillä?
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 21:50"]Saatko jo liikaa jodia, tarvitseeko levää enää syödä. mitä levää syöt, tarkista kyljestä jodin määrä. jos käytetään yksikkonä mg niin se on jo liikaa. tarve on vain 150 mcg. itse käytän kelpiä se on ainoa jodin lähde minulla
[/quote]
En syö levää enää.. söin kesän.. elokuussa romahti kunto
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 23:28"]17 edelleen. Kiitos vastauksestasi. Joo, kaikissa (siis ainakin vajaatoimintaan tarkoitetuissa) kilpirauhaslääkkeissä on, koska tyroksiini tarvitsee toimiakseen jodia.
Voi että, viimeinkin löytyy joku samasta ongelmasta kärsivä! Arvaa että olen käynyt helvetin läpi tänä vuonna ja loppua ei näkyvissä (kuin ehkä elinajassani) ja lääkärit eivät usko sitten millään, vaikka välillä henkihieverissä olen raahautunut päivystykseen useana päivänä peräkkäin. Se ainoa minua kuunnellut ja uskonut, myöskin tämän mahdollisen syyn löytänyt lääkäri taas ei oikein voi olla hoitava lääkärini, koska on lastenlääkäri.
Oletko millään vertaistukipalstalla rekisteröityneenä, jotta voisimme mahdollisesti vaihtaa kokemuksia/neuvoja yksityisviestillä?
[/quote]
Aion hakeutua hoitoon tyksiin. Näytän vaikka heille oireet kun juon jodipitoista vettä ja se on sitten heidän tehtävä keksiä ratkaisu. Tyroksiini paketissa ei lue jodia aineena mutta siitä sanotaan että se muuttuu joksikin trioJODIniksi elimistössä. Voisikohan tää olla jodi myrkytystä? Oletko sinä 17 altistunut leikkauksille/betadinelle vuoden aikana tai käyttänyt jodipitoisia tuotteita liikaa?
Toivon että tää on ohi menevää!! Joditon ruokavalio on sairaalan mukaan:suolaton, maidoton, soijaton, kanamunaton ja mereneläviä ei saa syödä. Noissa on rehujen kautta lisättyä jodia
17 taas; en ole ollut leikkauksissa vuosiin enkä mielestäni muutenkaan altistunut liialliselle jodille (mieluummin päinvastoin kun lasten takia ruoassa ei juurikaan ole suolaa). En ole keksinyt tähän pikkuhiljaa pahentuneeseen tilaan muuta syytä kuin että kun olen muutenkin allerginen tosi monille ruoka-aineille ja muulle, niin miksipä en sitten tällekin :(
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:00"]Taitaa olla ns. non-tuberculous mycobacteria, tai atyyppisia mykobakteereja. Tuberkuloosibakteerit eivät nimittäin ole ainoita tämän lajin bakteereista.
[/quote]
Tuberkuloosi? Häh
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 23:53"]17 taas; en ole ollut leikkauksissa vuosiin enkä mielestäni muutenkaan altistunut liialliselle jodille (mieluummin päinvastoin kun lasten takia ruoassa ei juurikaan ole suolaa). En ole keksinyt tähän pikkuhiljaa pahentuneeseen tilaan muuta syytä kuin että kun olen muutenkin allerginen tosi monille ruoka-aineille ja muulle, niin miksipä en sitten tällekin :(
[/quote]
Mäki oon allerginen mutta nytkun katsoin allergiapaperiani niin ne kaikki tuotteet joille oon vuoden aikana allergisoitunut niin sisältävät runsaasti jodia. Olin mm.kaikille mereneläville ja kananmunalle allerginen.
Jodimyrkytyksen oireet: lämpötila normaalia korkempi(kyllä), aknea muistuttava ihottuma kasvoilla, tullut aikuisena(kyllä), uudet allergiat(kyllä). Mä testaan tuota sairaalan suosittelemaa joditonta ruokavaliota ja katson jos kuukauden päästä elimistö vetää jo jodia.. en usko pysyvään jodiallergiaan omalla kohdallani, vaan kilpirauhaseen liittyvään toimintahäiriöön/myrkytykseen. Toivottavasti sultakin nro 17 menis ohi toi! :) tsemppiä
17 taas linjoilla; voi itku, taitaa tämä olla jodiallergiaa :( Söin jouluaattona lohta parissakin eri muodossa sekä lisäksi kananmunaa. Yöllä en meinannut saada millään unta kun ensin tuntui että olisi ruoansulatusongelmia, mutta sitten muuttuivat kaikenmaailman sydäntykytyksiksi ja -puristuksiksi ja pääkin tuntui siltä kuin poksahtaisi pian paineesta. Ajattelin ensin että kinkku oli niin suolaista, että verenpaine nousi siitä, mutta syömäni määrä oli niin vähäinen ettei voinut olla sitä ja sitten tosiaan tulivat nämä muutkin oireet. Ihan kamalaa :(
Kuten viestiketjussa jo aiemmin todettiinkin, jodille ei voi olla allerginen koska se on alkuaine. Ihmisen immuunipuolustus ei yksinkertaisesti reagoi niin pieniin aineisiin. Sen sijaan jodipitoisille aineille voi olla allerginen, tai jodin muodostamille molekyyleille. Menkää vaikka lukemaan aiheesta Wikipediasta tai jostain. Itse en nyt jaksa linkittää kun puhelimella. Ja joo, se että lääkäritkin ja ties mitkä mukatietävät luulee jotain, ei tee siitä totta.
Saatko jo liikaa jodia, tarvitseeko levää enää syödä. mitä levää syöt, tarkista kyljestä jodin määrä. jos käytetään yksikkonä mg niin se on jo liikaa. tarve on vain 150 mcg. itse käytän kelpiä se on ainoa jodin lähde minulla