Mihin kaikki opetus- ja sosiaalialan alanvaihtajat ovat ajatelleet työllistyä?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan hakeutuvat siivoojiksi ja ruokapalvelutyöntekijöiksi, joiden töitä ovat halveksineet tätä ennen. 😂
En tunne ketään opettajaa joka halveksisi näitä ammatteja?
Minä tunnen montakin. Eivät tervehdi käytävillä siivoojia tai ruokailussa keittiön porukkaa. Valittavat joka asiasta ja vaativat kaikkea hullua, kuten esimerkiksi että siivoojat tekisivät työnsä niin, etteivät he koskaan näkyisi oppilaille.
Ei tuollaista enää ole. Oikeasti.
Siivoojana on ihan kiva olla kouluissa ja vastaavissa. Tässä asenteet ovat menneet parempaan suuntaan: työntekijät arvostavat muita tekijöitä, jotka hoitavat hommansa. Ei mitään järkeä nyrpistellä suuntaan tai toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä, kieltenope, perustin oman pienen käännöstoimiston. Ehdin pyörittää sitä useita vuosia ennen kuin jäin eläkkeelle. Itseni lisäksi työllistin muutaman muunkin. Päivät yrittäjänä olivat pidempiä kuin opettajana mutta työ oli silti huomattavasti kevyempää.
Teen edelleen keikkaluonteisesti käännöstöitä, vaikka olen ollut jo useamman vuoden eläkkeellä. Opettajan töitä en tekisi mistään hinnasta.
Menikö pieni käännöstoimisto konkurssiin vuosien 24/7 raatamisen jälkeen?
Kummallinen kysymys.
Kateellinen trollihan sinä tietysti olet, mutta vastaan silti. Ei mennyt konkurssiin vaan menestyi oikein mukavasti. Itse asiassa niin hyvin, että pystyin palkkaamaan töihin muutaman muunkin kääntäjän. Yksi työntekijöistä jatkoi yrityksen johtamista, kun mikä jäin 66- vuotiaana eläkkeelle.
Opettajan työstä kannattaa vaihtaa pois jo ihan näiden vihaajien vuoksi. En usko että mikään muu ammattikunta Suomessa saa yhtä paljon lokaa niskaansa. Kateuttahan se tietysti on, mutta ei se silti mukavalta tunnu.
Ja sinä valehtelet menestyneesi paremmin vaihdoksen jälkeen.
Ja vaikka olisitkin joku poikkeuksen poikkeus, niin sata opea tippuu alanvaihdon jälkeen alempaan duunariluokkaan.
Varmasti.
Olen tiedostanut koko ajan, että oma koulutukseni on aineenopettajan täsmäkoulutus. Ei sillä oikein muita hommia tehdä. Vaihtoehtoina ovat opiskelu tai jatkaa opetusalalla.
Sellaiset opettajat, joilla on mahdollisuus tehdä muutakin, ovat jo suurin joukoin lähteneet alalta. Kai se jonkun etu on, että jäljelle jäädään vain me muut...
Palkka ei ole itselläni syy siihen, miksi haluaisin tehdä jotain muuta. Palkkani on ihan hyvä. Työ ei vaan enää ole sitä, mihin olen alunperin hakeutunut.
Kyllä niitä lähteviä oikeasti on. Omasta koulustani on useampi lähtenyt opiskelemaan uutta ammattia, palannut entiseen ammattiinsa tai vaihtanut koulumuotoa vähemmän kuormittavaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen tiedostanut koko ajan, että oma koulutukseni on aineenopettajan täsmäkoulutus. Ei sillä oikein muita hommia tehdä. Vaihtoehtoina ovat opiskelu tai jatkaa opetusalalla.
Sellaiset opettajat, joilla on mahdollisuus tehdä muutakin, ovat jo suurin joukoin lähteneet alalta. Kai se jonkun etu on, että jäljelle jäädään vain me muut...
Palkka ei ole itselläni syy siihen, miksi haluaisin tehdä jotain muuta. Palkkani on ihan hyvä. Työ ei vaan enää ole sitä, mihin olen alunperin hakeutunut.
Onhan sulla myös maisterintutkinto sun pääaineestasi.
Taidat olla humanisti tai bilsan ope, niillä on aika lailla tie pystyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sulla myös maisterintutkinto sun pääaineestasi.
Taidat olla humanisti tai bilsan ope, niillä on aika lailla tie pystyssä.
Kielten opettaja, jep.
En tiedä. Kerron sitten kun tiedän. Siihen asti elätän itseni tekemällä sijaisuuksia valikoiden parhaat ja rahakkaimmat päältä. Tänäänkin kävin keräämässä tilin ja näyttää siltä että voin ensi viikon jälkeen laittaa puhelimen kiinni loppukuuksi ja maata sohvalla tekemättä mitään. Tällä menolla ei välttämättä tarvitse koskaan edes miettiä muille aloille työllistymistä.
Vierailija kirjoitti:
Minä tein jokin aika sitten pitkäksi venyneen kysymyksen hoitajien pakovyöryn päämäärästä. Ihmettelin nimenomaan sitä, mille muille aloille sairaanhoitajan koulutuksella voi siirtyä, mutta pääosin keskustelua käytiin siitä, kuinka hoitajat kouluttautuvat uusille aloille.
Äskettäin uutisoitiin siitä, että sairaanhoitajien ja opettajien alanvaihto on ilmiö lähinnä ajatuksen ja puheen tasolla, koska vain muutama prosentti lähtee opiskelemaan uutta tai menee suoraan muille aloille töihin. Joidenkin mielestä kyseessä on ammattijärjestöjen kampanjointi.
Jos vuodessa joltain alalta lähtee muualla "muutama prosentti", niin se on ihan valtavan suuri määrä. Sitä tahtia ei tarvitese mennä kovinkaan montaa vuotta, että ongelmat ovat isot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen Superosaajia nää opekoulutuksen saaneet oikein luulevat olevansa?
Lasten kanssa väittely koulun käytävillä on jo liikaa ja sitten vaihdetaan tosta vaan muihin hyväpalkkaisiin asiantuntijahommiin.
Nyt on realitycheckin paikka. Voi, voi lehtorikultaa..
Yliopiston tärkein tehtävä on opettaa ajattelemaan. Siksi melkein millä vaan koulutuksella pystyy tekemään tavallisia riviasiantuntijan töitä, mitä iso osa toimistotöistä onkin.
Miksi toimistotyöhön palkattaisiin opettaja, jos vaihtoehtona on taitava SAP:in käyttäjä vuosien toimistokokemuksella?
Suurimpaan osaan toimistotöitä ei ole vaatimuksena SAP:n käyttäminen. Itse en ole sitä ikinä edes nähnyt, vaikka olen aina ollut toimistossa töissä.
Jos työ vaatii rautaista SAP-osaamista, siihen sellainen otetaan, tietenkin.
Eli minä kouluttamaton varastoduunari päihittäisin sinut työhaastattelussa. Nice.
SAP-hommiin joo, projektipäälliköksi et.
Heh, pieleen meni tuokin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä, kieltenope, perustin oman pienen käännöstoimiston. Ehdin pyörittää sitä useita vuosia ennen kuin jäin eläkkeelle. Itseni lisäksi työllistin muutaman muunkin. Päivät yrittäjänä olivat pidempiä kuin opettajana mutta työ oli silti huomattavasti kevyempää.
Teen edelleen keikkaluonteisesti käännöstöitä, vaikka olen ollut jo useamman vuoden eläkkeellä. Opettajan töitä en tekisi mistään hinnasta.
Kummallinen kysymys.
Kateellinen trollihan sinä tietysti olet, mutta vastaan silti. Ei mennyt konkurssiin vaan menestyi oikein mukavasti. Itse asiassa niin hyvin, että pystyin palkkaamaan töihin muutaman muunkin kääntäjän. Yksi työntekijöistä jatkoi yrityksen johtamista, kun mikä jäin 66- vuotiaana eläkkeelle.
Opettajan työstä kannattaa vaihtaa pois jo ihan näiden vihaajien vuoksi. En usko että mikään muu ammattikunta Suomessa saa yhtä paljon lokaa niskaansa. Kateuttahan se tietysti on, mutta ei se silti mukavalta tunnu.
Ja vaikka olisitkin joku poikkeuksen poikkeus, niin sata opea tippuu alanvaihdon jälkeen alempaan duunariluokkaan.
Varmasti.
Ymmärrättekö te, että opettajat ymmärtävät tämän?
He ovat valmiit siirtymään duunariluokkaan. Luokkajako jota tällä palstalla yritetään tehdä, ei ole opettajille useinkaan merkittävä. Monella heistä, etenkin luokanopettajilla palkka on suorittavan duunarityön tasolla siitäkin huolimatta, että vastuuta ja varsinaisen työajan ulkopuolista työtä on roimasti ja omaan koulutukseen on käytetty aikaa yluopistotasolla.
Voisi hyvin työllistyä työttömäksi. Helppoa rahaa tulee ja voi ottaa löysin rantein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teollisuuteen moni kollega on vaihtanut
Tyhjiä tehdashalleja siivoamaan?
Ei vaan tuotekehitykseen, konsultointiin jne. Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen yhdistettynä pedagogisiin opintoihin on yritysmaailmassa ihan kysytty kombo.
Ja juuri Sinut valitaan ohi alan kokeneiden ammattilaisten?
In your dreams.
En ole kokeillut, koska viihdyn opetusalalla mutta näemmä ex-kollegat ovat olleet tyytyväisiä vaihtoon. STEM-aloilla riittää töitä.
Meidän koulusta lähti yksi ope it-firmaan, toinen perusti toimintaterapiaa tarjoavan yrityksen, pari nuorempaa aloitti korkeakouluopinnot toiselta alalta ja muutama vanhempi jäi ihan vaan parempituloisen puolison siivellä kotiin. Lisäksi kolme opea on opintovapaalla, jonka oikea tarkoitus on etsiä muita hommia / aloittaa yrittäjänä. Moni on myös siirtynyt yläkoulusta lukioon, tosin nyt sekin työ alkaa olla ylikuormittavaa shittiä, vaihteluna tosin eri syistä kuormittavaa kun peruskoulussa.
Kaikilla aineenopettajilla on sen opetettavan aineen ylempi korkeakoulututkinto, ja siihen päälle sitten sivuaineena opettajan pedagogiset opinnot.
t. Ope
Mikä siinä on että kaikki opetusalaan liittyvät keskustelut menevät niin törkeiksi? Ketään muuta ammattiryhmää ei näin paljoa haukuta.
Kerroin ensimmäisellä sivulla siirtyneeni musiikkialalle ja täällä olen saanut kuulla että on epävarmaa, olen kortistossa ja ainakaan perhettä en voi perustaa.
Mielenkiintoista miten ihan vain ”musiikkiala” riitto näiden päätelmien tekemiseen. En avannut yhtään mitä teen, millä tasolla tai edes sitä minkätyyppisestä musiikista on kyse. Sen verran kerron että enemmän saan nyt kuin opettajana, en ole kesiä työttömänä eikä tarvitse olla jatkuvasti etsimässä uutta duunia. Luovaa hommaa teen, johon koulutuksestani (sillä KM paperilla) olen saanut hiukkasen lisää (musiikin sivuaineopinnoissa opin jotakin uutta ja loin verkostoja), mutta pääasiassa olen oppinut työelämässä käyttämiäni taitoja lapsena aloittamissa harrastuksissa ja ihan vain kun vapaa-ajalla olen itse opetellut. Toki musiikkialalla on paljon esim. muusikon koulutuksen saaneita, mutta paljon löytyy myös ihan elämänkoululaisia joilla on musaopistoa tai ihan vain omaa harrastuneisuutta taustalla.
Musiikkiala on myöskin hyvin kirjavaa. Kaikki ei kuulu NRJ:llä ja näy telkkarissa, ja sellaisestakin tuotannosta voi saada kivoja summia. Myöskään ”artisti” ei ole synonyymi ”musiikkialalle”.
:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tein jokin aika sitten pitkäksi venyneen kysymyksen hoitajien pakovyöryn päämäärästä. Ihmettelin nimenomaan sitä, mille muille aloille sairaanhoitajan koulutuksella voi siirtyä, mutta pääosin keskustelua käytiin siitä, kuinka hoitajat kouluttautuvat uusille aloille.
Äskettäin uutisoitiin siitä, että sairaanhoitajien ja opettajien alanvaihto on ilmiö lähinnä ajatuksen ja puheen tasolla, koska vain muutama prosentti lähtee opiskelemaan uutta tai menee suoraan muille aloille töihin. Joidenkin mielestä kyseessä on ammattijärjestöjen kampanjointi.
kenen kampanjaa sä vedät?
En kampanjoi, vaan olen utelias. Tällaisena pitkäaikaistyöttömänä olen saanut kuulla kaikenlaisia heittoja siitä, että minun pitäisi olla avoin alan vaihtamiselle. Olen maisteri ja aineenopettajaksikin pätevä, mutta työllistyminen muille aloille on satojen ei-vastausten perusteella ihan yhtä vaikeaa kuin omillekin.
Ymmärrän sen, että sairaanhoitajan koulutus on iso plussa ihan millä alalla tahansa. Sitä taas en hahmota, miten pitkälle sillä voi siirtyä ilman uuden alan koulutusta.
Opettajia taas on niin monta eri lajia, että heitä ei oikein voi niputtaa. Luokanopettajien siirtymismahdollisuudet ovat kiinnostavimmat, koska kärjistettynä luokanopettaja tietää paljosta jonkin verran muttei mistään paljon. Ei saa suuttua. ;)
Totuus sattuu moneen opeen, koska ei näe sitä ettei sillä koulutuksellaan kyllä muuta tehdä kuin opetetaan.
On monia töitä joissa koulutuksella ei tehdä työtä vaan osaamisella. Osaamista voi hankkia muualtakin kuin suorittamalla tutkinnon. Toisaalta esim kasvatustieteen maisten tutkintoonkin saa sisällytettyä vaikka mitä jos vain kiinnostaa silloin kun siellä yliopistolla pyörii.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Kerron sitten kun tiedän. Siihen asti elätän itseni tekemällä sijaisuuksia valikoiden parhaat ja rahakkaimmat päältä. Tänäänkin kävin keräämässä tilin ja näyttää siltä että voin ensi viikon jälkeen laittaa puhelimen kiinni loppukuuksi ja maata sohvalla tekemättä mitään. Tällä menolla ei välttämättä tarvitse koskaan edes miettiä muille aloille työllistymistä.
Mä teen tuota samaa laitoshuoltajana. Parasta tässä on se, että kun lasketat verokortin uusiksi, se pari tonnia jää käteen joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallinen kysymys.
Varmasti.
Mitä väliä, kunhan pääsee luokkahuoneesta pois ja ei tarvitse kuunnella idioottivanhempien rutinaa.
Opettajia tuntevana, uskallan väittää, että mitään joukkopakoa ei ole tulossa. Kuuluu vain opehuoneen eetokseen jatkuva kitinä ja valitus. Aikuiset pikkulapset valittavat, kun useimmilla ei ole kokemusta muista töistä, niin valittavat.
Lisäksi pitkät vapaat ovat erittäin merkittävät etu, vaikka julkisuudessa kitisevätkin, että edes kymmenen viikon kesälomalla ei ehdi palautua. Kunhan joku harvinaisuus lähtee ja huomaa, kuin ”erinomaisesti” ehtii neljän viikon lomalla ”palautumaan”, niin alkaa kummasti kateederi kiinnostamaan taas.
Vielä kun saisivat ammattikoulupuolella käytössä olevan vuosityöajan, niin siitäpä vasta kitinä alkaa. Joutuu oikeasti olemaan työpaikalla ja kesälläkin pitää tehdä töitä, jos aikoo 12 viikon vapaajaksoilla kerätä vuotuiset 1500-1700 työtuntia kasaan. Tietää pitkiä päiviä kouluilla jupisten. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallinen kysymys.
Varmasti.
Ymmärrättekö te, että opettajat ymmärtävät tämän?
He ovat valmiit siirtymään duunariluokkaan. Luokkajako jota tällä palstalla yritetään tehdä, ei ole opettajille useinkaan merkittävä. Monella heistä, etenkin luokanopettajilla palkka on suorittavan duunarityön tasolla siitäkin huolimatta, että vastuuta ja varsinaisen työajan ulkopuolista työtä on roimasti ja omaan koulutukseen on käytetty aikaa yluopistotasolla.
Tämä kuuluisa vastuu on mielenkiintoinen. Miten se opettajan vastuu ihan oikeasti joskus jollekin kansankynttilälle materialisoituu?
Jos oppilas oppii, hyvä, jos ei, niin ei mitään väliä. Penaltia ei ole tulossa, koskapa ei ole mitään tulosvastuuta mistään. Jos mukula loukkaa pihalla, missä vastuu materialisoituu? Ei missään.
Korkeintaan vastuuta on jostain liikuntavarustekopperosta tai kynähyllystä, eikä sekään ole koulussa oikeaa astuuta.
Moniammatilliset tiimit vastuineen ovat iso vitsi. Kukaan ei oikeasti vastaa mistään, vaan lapsi voi olla loppumattomassa huoliluupissa vaikka koko alakoulun ajan, eikä mikään koskaan muutu mihinkään. Parin vuoden jälkeen saadaa tehostettu- tai erityinen tuki päälle, mutta ei siinäkään mitään tulosvastuuta ole.
Kovia veijareita puhumaan vastuusta, jota ei oikeasti ole eikä koskaan joudu oikeasti vastaamaan.
Kansankynttilät sai ketjullisen realismihoitoa, kun opettajat katosivat ketjusta.
Ehkä se itsensä ylentäminen alkaa loppua?
Tyypillistä naisvaltaisen alan käytöstä ja luulemista.