Mihin kaikki opetus- ja sosiaalialan alanvaihtajat ovat ajatelleet työllistyä?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tein jokin aika sitten pitkäksi venyneen kysymyksen hoitajien pakovyöryn päämäärästä. Ihmettelin nimenomaan sitä, mille muille aloille sairaanhoitajan koulutuksella voi siirtyä, mutta pääosin keskustelua käytiin siitä, kuinka hoitajat kouluttautuvat uusille aloille.
Äskettäin uutisoitiin siitä, että sairaanhoitajien ja opettajien alanvaihto on ilmiö lähinnä ajatuksen ja puheen tasolla, koska vain muutama prosentti lähtee opiskelemaan uutta tai menee suoraan muille aloille töihin. Joidenkin mielestä kyseessä on ammattijärjestöjen kampanjointi.
kenen kampanjaa sä vedät?
En kampanjoi, vaan olen utelias. Tällaisena pitkäaikaistyöttömänä olen saanut kuulla kaikenlaisia heittoja siitä, että minun pitäisi olla avoin alan vaihtamiselle. Olen maisteri ja aineenopettajaksikin pätevä, mutta työllistyminen muille aloille on satojen ei-vastausten perusteella ihan yhtä vaikeaa kuin omillekin.
Ymmärrän sen, että sairaanhoitajan koulutus on iso plussa ihan millä alalla tahansa. Sitä taas en hahmota, miten pitkälle sillä voi siirtyä ilman uuden alan koulutusta.
Opettajia taas on niin monta eri lajia, että heitä ei oikein voi niputtaa. Luokanopettajien siirtymismahdollisuudet ovat kiinnostavimmat, koska kärjistettynä luokanopettaja tietää paljosta jonkin verran muttei mistään paljon. Ei saa suuttua. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen musiikkialalla luokanopettajan koulutuksella.
Koko musiikkiala on kortistossa.
Ehkä jollakin puolella. Minulla menee ihan kivasti.
Paskapuhetta ja varmasti. Musiikkialalla on rautaisia ammattilaisia pilvin pimein työttömänä, niin ex-opeko nappaa hyvän jobin niiden nenän edestä?
Kitaroita sä nälkäpalkalla virittelet.
En ole se ketä lainasit, mutta omina OKL aikoina ainakin oli monella opiskelijalla vahvaa musiikkitaustaa, oli bändejä (soittivat ihan ”oikeita keikkoja”), joku opetti omaa instrumenttiaan lisätulona, jotkut tekivät biisejä.. että helposti uskon kuinka joku vaihtaisi musiikkialalle. Itse asiassa taitaa pari kurssikaveria tehdäkin musiikkia nykyisin, jos ei päätoimisena niin ainakin puoliammattimaisena harrastuksena.
Kuullostaapa varmalta freelancer-silpputyöltä opettajan virkaan verrattuna.
Perusta samalla perhe tolle sun saletille muusikko urallesi.
Tsemppiä ja elonvarmuutta Sulle!
Kateellinen kun ei itsellä ole rahkeita lähteä sieltä ”unelma”virasta? Vai kateellinen kun et ole päässyt edes sinne kasvatustieteiden tiedekuntaan?
Ihan nyky-yhteiskunnan realisti, niin kuin sinunkin luulisi koulutettuna ihmisenä olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan hakeutuvat siivoojiksi ja ruokapalvelutyöntekijöiksi, joiden töitä ovat halveksineet tätä ennen. 😂
En tunne ketään opettajaa joka halveksisi näitä ammatteja?
Minä tunnen montakin. Eivät tervehdi käytävillä siivoojia tai ruokailussa keittiön porukkaa. Valittavat joka asiasta ja vaativat kaikkea hullua, kuten esimerkiksi että siivoojat tekisivät työnsä niin, etteivät he koskaan näkyisi oppilaille.
Vierailija kirjoitti:
Jos lopettaisin luokanopettajan työni niin menisin media-alalle. Minulla on siihen koulutusta ja kokemusta kun olen ennen sillä alalla ollut. Olen myös ollut museoalalla ja voisin pienen lisäkouluttautumisen jälkeen mennä sinne (jos siellä olisi töitä). Periaatteessa olen avoin opiskelemaan melkein mitä tahansa alaa, jonne rahkeet riittää. Kykyni eivät rajoitu vain opetusalalle.
media-ala ja museoala ovat kumpikin epävarmoja vaihtoehtoja, joissa työmahdollisuuksia on vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tein jokin aika sitten pitkäksi venyneen kysymyksen hoitajien pakovyöryn päämäärästä. Ihmettelin nimenomaan sitä, mille muille aloille sairaanhoitajan koulutuksella voi siirtyä, mutta pääosin keskustelua käytiin siitä, kuinka hoitajat kouluttautuvat uusille aloille.
Äskettäin uutisoitiin siitä, että sairaanhoitajien ja opettajien alanvaihto on ilmiö lähinnä ajatuksen ja puheen tasolla, koska vain muutama prosentti lähtee opiskelemaan uutta tai menee suoraan muille aloille töihin. Joidenkin mielestä kyseessä on ammattijärjestöjen kampanjointi.
kenen kampanjaa sä vedät?
En kampanjoi, vaan olen utelias. Tällaisena pitkäaikaistyöttömänä olen saanut kuulla kaikenlaisia heittoja siitä, että minun pitäisi olla avoin alan vaihtamiselle. Olen maisteri ja aineenopettajaksikin pätevä, mutta työllistyminen muille aloille on satojen ei-vastausten perusteella ihan yhtä vaikeaa kuin omillekin.
Ymmärrän sen, että sairaanhoitajan koulutus on iso plussa ihan millä alalla tahansa. Sitä taas en hahmota, miten pitkälle sillä voi siirtyä ilman uuden alan koulutusta.
Opettajia taas on niin monta eri lajia, että heitä ei oikein voi niputtaa. Luokanopettajien siirtymismahdollisuudet ovat kiinnostavimmat, koska kärjistettynä luokanopettaja tietää paljosta jonkin verran muttei mistään paljon. Ei saa suuttua. ;)
Totuus sattuu moneen opeen, koska ei näe sitä ettei sillä koulutuksellaan kyllä muuta tehdä kuin opetetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teollisuuteen moni kollega on vaihtanut
Tyhjiä tehdashalleja siivoamaan?
Ei vaan tuotekehitykseen, konsultointiin jne. Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen yhdistettynä pedagogisiin opintoihin on yritysmaailmassa ihan kysytty kombo.
Ja juuri Sinut valitaan ohi alan kokeneiden ammattilaisten?
In your dreams.
Ei näytä alanvaihtajilla olevan jalat maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen Superosaajia nää opekoulutuksen saaneet oikein luulevat olevansa?
Lasten kanssa väittely koulun käytävillä on jo liikaa ja sitten vaihdetaan tosta vaan muihin hyväpalkkaisiin asiantuntijahommiin.
Nyt on realitycheckin paikka. Voi, voi lehtorikultaa..
:D Koulutettujen asiantuntijoiden työttömyys tulee kasvamaan, kun hoitajat ja opettajat vievät heidän työt. Ehkä he siirtyvät sitten opettajiksi, kun koulutukset on niin lähellä toisiaan?
Näin se menee voimaantuneen naisopettajan kuplamaailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen musiikkialalla luokanopettajan koulutuksella.
Koko musiikkiala on kortistossa.
Ehkä jollakin puolella. Minulla menee ihan kivasti.
Paskapuhetta ja varmasti. Musiikkialalla on rautaisia ammattilaisia pilvin pimein työttömänä, niin ex-opeko nappaa hyvän jobin niiden nenän edestä?
Kitaroita sä nälkäpalkalla virittelet.
En ole se ketä lainasit, mutta omina OKL aikoina ainakin oli monella opiskelijalla vahvaa musiikkitaustaa, oli bändejä (soittivat ihan ”oikeita keikkoja”), joku opetti omaa instrumenttiaan lisätulona, jotkut tekivät biisejä.. että helposti uskon kuinka joku vaihtaisi musiikkialalle. Itse asiassa taitaa pari kurssikaveria tehdäkin musiikkia nykyisin, jos ei päätoimisena niin ainakin puoliammattimaisena harrastuksena.
Musiikkiala on todella epävarma ja tulot samoin.
Vierailija kirjoitti:
Teen vain keikkaa mahdollisimman vähän vaativissa paikoissa laskien tarkoin paljonko kannattaa tehdä. Vastuunkannosta ei kiitetä eikä makseta, joten ei kiitos. Jää aikaa itselle ja saatanpa kokeilla uusia alojakin.
Itse teen samaa sosiaalialalla.
Isännöitsijöiksi? Alalla on pula, kun sieltä lähdetään kuormittavuuden takia ja se on monelle viimeinen vaihtoehto. Suosittelen sitä.
Meitä insinöörejä on työttömänä aika paljon, jos haluaa alalle, suosittelen opiskelemaan tietotekniikkaa ja olemaan lisäksi alalla lahjakas.
Vierailija kirjoitti:
Jos lopettaisin luokanopettajan työni niin menisin media-alalle. Minulla on siihen koulutusta ja kokemusta kun olen ennen sillä alalla ollut. Olen myös ollut museoalalla ja voisin pienen lisäkouluttautumisen jälkeen mennä sinne (jos siellä olisi töitä). Periaatteessa olen avoin opiskelemaan melkein mitä tahansa alaa, jonne rahkeet riittää. Kykyni eivät rajoitu vain opetusalalle.
Tarkoitatko pienellä lisäkoulutuksella museologian perusopintoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten kanssa väittely koulun käytävillä on jo liikaa ja sitten vaihdetaan tosta vaan muihin hyväpalkkaisiin asiantuntijahommiin.
Yliopiston tärkein tehtävä on opettaa ajattelemaan. Siksi melkein millä vaan koulutuksella pystyy tekemään tavallisia riviasiantuntijan töitä, mitä iso osa toimistotöistä onkin.
Miksi toimistotyöhön palkattaisiin opettaja, jos vaihtoehtona on taitava SAP:in käyttäjä vuosien toimistokokemuksella?
Suurimpaan osaan toimistotöitä ei ole vaatimuksena SAP:n käyttäminen. Itse en ole sitä ikinä edes nähnyt, vaikka olen aina ollut toimistossa töissä.
Jos työ vaatii rautaista SAP-osaamista, siihen sellainen otetaan, tietenkin.
Eli minä kouluttamaton varastoduunari päihittäisin sinut työhaastattelussa. Nice.
Minä, kieltenope, perustin oman pienen käännöstoimiston. Ehdin pyörittää sitä useita vuosia ennen kuin jäin eläkkeelle. Itseni lisäksi työllistin muutaman muunkin. Päivät yrittäjänä olivat pidempiä kuin opettajana mutta työ oli silti huomattavasti kevyempää.
Teen edelleen keikkaluonteisesti käännöstöitä, vaikka olen ollut jo useamman vuoden eläkkeellä. Opettajan töitä en tekisi mistään hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Minä, kieltenope, perustin oman pienen käännöstoimiston. Ehdin pyörittää sitä useita vuosia ennen kuin jäin eläkkeelle. Itseni lisäksi työllistin muutaman muunkin. Päivät yrittäjänä olivat pidempiä kuin opettajana mutta työ oli silti huomattavasti kevyempää.
Teen edelleen keikkaluonteisesti käännöstöitä, vaikka olen ollut jo useamman vuoden eläkkeellä. Opettajan töitä en tekisi mistään hinnasta.
Menikö pieni käännöstoimisto konkurssiin vuosien 24/7 raatamisen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopiston tärkein tehtävä on opettaa ajattelemaan. Siksi melkein millä vaan koulutuksella pystyy tekemään tavallisia riviasiantuntijan töitä, mitä iso osa toimistotöistä onkin.
Miksi toimistotyöhön palkattaisiin opettaja, jos vaihtoehtona on taitava SAP:in käyttäjä vuosien toimistokokemuksella?
Suurimpaan osaan toimistotöitä ei ole vaatimuksena SAP:n käyttäminen. Itse en ole sitä ikinä edes nähnyt, vaikka olen aina ollut toimistossa töissä.
Jos työ vaatii rautaista SAP-osaamista, siihen sellainen otetaan, tietenkin.
Eli minä kouluttamaton varastoduunari päihittäisin sinut työhaastattelussa. Nice.
SAP-hommiin joo, projektipäälliköksi et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ja mihin. Jos on pärjännyt open tai hoitajan opinnoissa ja hommissa niin todennäköisesti on kyvykäs kouluttautumaan ja työllistymään muuallekkin.
Usko nyt. Ei ne naiset niissä “kutsumusammateissa” enää pysy paskalla palkalla vaikka sä kuinka kiukuttelisit.
"vaikka ja mihin"
Joka alalla on jo oma ammattiväkensä, joten hanttihommia on tarjolla, jos ei haastavaksi muuttunut lehtorinleikki enää kiinnosta.
Lehtori en ole. Vuodesta toiseen vain ketjutetaan.
Hanttihommat kuulostaa ihanalta. Ei vastuuta. Ei suunnittelua. Töitä vain silloin tällöin = vapaa-aikaa.
Sehän siinä monella onkin. Jos olisi jo valmiiksi toinen ala varalla, useampi olisi jo lähtenyt. Useimmat kuitenkin tykkäävät omasta työstään ja haluaisivat jatkaa, mikäli työolot olisivat paremmat. Nyt ne menevät vain alaspäin kaiken aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menikö pieni käännöstoimisto konkurssiin vuosien 24/7 raatamisen jälkeen?
Kummallinen kysymys.
Kateellinen trollihan sinä tietysti olet, mutta vastaan silti. Ei mennyt konkurssiin vaan menestyi oikein mukavasti. Itse asiassa niin hyvin, että pystyin palkkaamaan töihin muutaman muunkin kääntäjän. Yksi työntekijöistä jatkoi yrityksen johtamista, kun mikä jäin 66- vuotiaana eläkkeelle.
Opettajan työstä kannattaa vaihtaa pois jo ihan näiden vihaajien vuoksi. En usko että mikään muu ammattikunta Suomessa saa yhtä paljon lokaa niskaansa. Kateuttahan se tietysti on, mutta ei se silti mukavalta tunnu.
Vierailija kirjoitti:
Mistä hankit keikkakäännöstyöt, jollei kyseessä ole vanha tuttu toimeksiantaja?
Minä tein toiminimeni muiden töiden ohella parikymmenen vuoden ajan erään maailmanlaajuisen firman käännöksiä, mutta sitten firma myytiin ulkomaille, eikä kukaan halua tietää minusta mitään. Paitsi tietysti LinkedInin kautta minua lähestyvät intialaiset firmat hyvin erikoisine pyyntöineen.
On totta etteivät kaikki pysty siirtymään muihin. Minä olen yli 50-vuotias yläkoulun aineenopettaja, ja tiedän että tätä samaa on tahkottava eläkeikään asti jos terveyttä riittää. Mutta olennaista onkin se opettajien tyytymättömyys. Kokki Kape Aihinen sanoi joskus että hänen tärkein tehtävänsä ravintolan päällikkönä on pitää huolta siitä että työntekijät voivat työssään hyvin, sillä mikäli näin ei ole niin ennemmin tai myöhemmin se alkaa näkyä asiakkaan lautasella. Sama tilanne kouluissa.
Tiedän yhden joka lähti hoitoalalta, koska ei saanut vakituista työpaikkaa, aina vain sijaisuuksia. Ei saanut uutta työpaikkaa ja työkkäri laittoi kuntouttavaan työtoimintaan työmarkkinatuella.