Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19765)
Ilkeilevälle työ"kaverille" on myös keinonsa, että ilkeily loppuu.
Työkaveri on tosi ilkeä, tyly, manipuloiva ja suuttuu helposti ihan ilman syytä jne, oikeastaan voisi jo puhua ihan kiusaamisesta, käyttäytyy noin tökerösti joka päivä. Ei auta vaikka hänelle on ystävällinen, joten mitä asialle voi tehdä, riidellä, lopettaa puhuminen, tylyttää ja ilkeillä takaisin, kertoa pomolle, tehdä jäynää vai mitä ihmettä?
Naurattaa lastenhoitajien ilkeily. Luulevat olevansa toisia parempia. Kaikkea se leipä elättää. Päiväkotitädeillä ei ole paljoa varaa ylpistellä.
Minua ihmetyttää joidenkin jatkuva saikuttaminen. Lastenhoitaja haluaa tehdä opettajan sijaisuutta. Heti kun toimintakausi alkaa, alkaa myös poissaolot. Lapset kärsii. Työryhmä kärsii. Vaihtuvilla sijaisilla paikataan tilannetta. Saikuttaja nostaa olen palkkaa, ei tee töitä eikä pskaakaan välitä mitä muut kärsii tästä. Kyllä joillain on pokkaa. T. Keskisuomi
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää joidenkin jatkuva saikuttaminen. Lastenhoitaja haluaa tehdä opettajan sijaisuutta. Heti kun toimintakausi alkaa, alkaa myös poissaolot. Lapset kärsii. Työryhmä kärsii. Vaihtuvilla sijaisilla paikataan tilannetta. Saikuttaja nostaa olen palkkaa, ei tee töitä eikä pskaakaan välitä mitä muut kärsii tästä. Kyllä joillain on pokkaa. T. Keskisuomi
Muuallakin tätä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun pelastukseni vakassa oli tiimin vaihto. Ihana mennä töihin, kun ei ahdistus kurista kurkkua eikä tarvi valmistautua siihen mitä ilkeää siellä taas on luvassa. Ihanaa kun saa ystävällistä kohtelua ja myös lapset hoidetaan lämpimästi ja ammatillisesti.
Edes edellinen haastava lapsiryhmä ei väsyttänyt ja kuormittanut niin paljon kuin kohtelu mitä sain osakseni tiimiläisiltäni. Mikä oli muun muassa vähättelyä, mykkäkoulua, silmien pyörittelyä, selän takana arvostelua ja valehtelua, mitätöintiä, piiloilkeilyä, huutoa, ammattitaidon kyseenalaistamista.
Nyt vasta tajuan miten huonosti minua kohdeltiin edellisen tiimin lastenhoitajien osalta. Vaikka itse olin ystävällinen ja ammatillinen. En ansainnut inhottavaa kohtelua. Onneksi pääsin pois.
Mieti siis miten kohtelet muita töissä. Kohteletko muita kunnioittavalla tavalla? Jos et niin pahimmillaan aiheutat jokap
Jaa että lastenhoitajissa se vika olikin. Niinpä tietysti
Kyllä ne hoitajat ovat tämänkin ketjun perusteella melkoisen katkeroituneita ja kateellisia.
Oli tuo vaka niin hirveä työpaikkana, että nään välillä painajaisia joissa olen edelleen noissa töissä😬
Vierailija kirjoitti:
Pätkätöitä ja nollatuntisopimuksia tuli sen takia, kun sairaanhoitajat ja muut hoitsut ketjutti äitiyslomia ja hoitovapaita, niin että ei heitä näkynyt kuuteen vuoteen työpaikalla. Sitten päälle sairaslomia roppakaupalla.745 Äitiysloma ja hoitovapaa on ok, mutta röyhkeys ei.
Mikä vika on siinä että jotkut haluavat olla kotona lastensa kanssa?
Vakahoitaja, mikä on bruttopalkkasi? Tasopalkan mikä taso?
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan kuormittaa työilmapiiri ja työnkuvien epämääräisyys sekä työrauhan puute omien työtehtävien hoitamiseen. Laki säätelee sitä työntekijöiden määrää suhteessa lapsien määrään ym rakenteellisia tekijöitä ja siitä kuuluu tehdä ilmoitus ylemmälle taholle, jos se ei toteudu.
Meillä ylittyy lakisääteinen määrä nykyään jatkuvasti mutta sijaisia ei oteta säästösyistä. Ilmoitusta en uskalla tehdä koska olen määräaikainen, tiedän että jatkoa ei ole luvassa jos "käy hankalaksi".
Nykyaika on ihan syvältä p**seestä. Vanhemmat, jotka ovat itse kotona pienemmän lapsen kanssa, raahaavat isosisaruksen joka ikinen päivä ja päivät tietysti 8-16. Eikä sovi unohtaa, että lomaa näille lapsille ei tarjota.
Olen niin surullinen näiden lasten puolesta.
Voimia kaikille alan työntekijöille
Sieltä puristetaan nyt "löysät" pois, ihan kuten tehdään hyvinvointialueilla, terveyskeskuksissa, sairaaloissa, sosiaalialan laitoksissa, kouluissa, kunnallishallinnoissa, VR:llä, jo vuosia aiemmin poliisissa ja puolustusvoimissa. Suomen julkiset palvelut ajetaan alas. Työttömyys, mielenterveysongelmat, ihmissuhdeongelmat, henkinen lamautuminen ja toivottomuus näkyy tietysti romahtamisena. Ja siinä, että itsemurhat, varastelu, päihteiden käyttö, rikollisuus, välinpitämättömyys, väkivalta ja korruptio lisääntyvät, samoin anarkia (yhteiskuntavastaisuus). Kaupanala ja ravintolat yms. palvelut irtisovat myös, kaatuvat konkursseihin ja ovat nostanert ja nostavat hinnat sellaisiksi, ettei niitä monikaan enää voi ostaa palkallaan, saati palkatta.
Jaksaa jaksaa...!
Seuraaviin vaaleihin saakka? Keväällä 2027.
Vai muutatko pois maasta, kun vielä aivot ja keho toimii jotenkin?
Korkeakoulutetuista valtavat määrät ovat jo realisoineet omaisuutensa ja häipyneet. Myös ihan tavalliset duunarit, jotka ovat saaneet tarpeekseen tästä puristuksesta ja hyväksikäytöstä. Omaisuus taskuun ja elää mieluummin jossain kohtuuhintaisessa paikassa ok elämää, kuten Intiassa, muualla Aasoassa, Afrikassa, Itä-Euroopassa tai Etelä-Amerikassa pienellä budjetilla työttömänä kuin kituu täällä koko elämänsä. Suomeen voi palata, jos joskus haluaa. Täällä pysyttiin ennen, kun oli laadukas päivähoito, koulu ja terveydenhoito sekä sosiaaliturva sitä tarvitseville. Nyt kun ne on romutettu, ei monellakaan ole mitään syytä jäädä homeisiin ylihintaisiin taloihin kitumaan järjettömillä elinkustannuksilla, kylmissään pimeään ankeuteen, jossa ihmisetkin ovat ilkeitä ja itsekkäitä, hiljaa ruutujaan tuijottavia pyrkyreitä.
Suomessa voi käydä sitten lomalla, jos oikeasti enää haluaa tai on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyaika on ihan syvältä p**seestä. Vanhemmat, jotka ovat itse kotona pienemmän lapsen kanssa, raahaavat isosisaruksen joka ikinen päivä ja päivät tietysti 8-16. Eikä sovi unohtaa, että lomaa näille lapsille ei tarjota.
Olen niin surullinen näiden lasten puolesta.
Viimeksi muutama kuukausi sitten eräät vanhemmat kysyivät " kuinka monta tuntia me saadaan tuoda häntä viikossa?" Kyseessä oli alle kaksivuotias lapsi, äiti kotona vauvan kanssa. Ja mikä pskin asia, isä myös työttömänä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Sieltä puristetaan nyt "löysät" pois, ihan kuten tehdään hyvinvointialueilla, terveyskeskuksissa, sairaaloissa, sosiaalialan laitoksissa, kouluissa, kunnallishallinnoissa, VR:llä, jo vuosia aiemmin poliisissa ja puolustusvoimissa. Suomen julkiset palvelut ajetaan alas. Työttömyys, mielenterveysongelmat, ihmissuhdeongelmat, henkinen lamautuminen ja toivottomuus näkyy tietysti romahtamisena. Ja siinä, että itsemurhat, varastelu, päihteiden käyttö, rikollisuus, välinpitämättömyys, väkivalta ja korruptio lisääntyvät, samoin anarkia (yhteiskuntavastaisuus). Kaupanala ja ravintolat yms. palvelut irtisovat myös, kaatuvat konkursseihin ja ovat nostanert ja nostavat hinnat sellaisiksi, ettei niitä monikaan enää voi ostaa palkallaan, saati palkatta.
Jaksaa jaksaa...!
Seuraaviin vaaleihin saakka? Keväällä 2027.
Vai muutatko pois maasta, kun vielä aivot ja keho toimii jotenkin?
Korkeakoulutetuista valtavat määrät ovat jo r
Minne olet muuttamassa?
Tämä henkilö, joka kirjoittaa pitkiä sepustuksia, luultavasti tekoälyllä, ei viitsi vastata hänelle osoitettuhin kysymyksiin. Jos satuitte seuraamaan heinäkuussa tuota varhaiskasvatuksen kertomuksia-sivua, niin jo oli siellä tekstiä! Meidät nyt suunnilleen erotettiin ja verrattiin Handmaids taleen, ja kyllä siellä myös oli Eläinten vallankumous-kirjakin esillä. Harmittaa että en ottanut kuvakaappauksia. Pitäisi viitsiä etsiä ne ja lukea uudelleen.
8-16?
Ehei, meillä lapsi tullaan hakemaan klo16.59-17 (pk menee kiinni klo17) ja ollaan sen toisen lapsen kanssa kotona päivät.
Ainoastaan kuormittaa työilmapiiri ja työnkuvien epämääräisyys sekä työrauhan puute omien työtehtävien hoitamiseen. Laki säätelee sitä työntekijöiden määrää suhteessa lapsien määrään ym rakenteellisia tekijöitä ja siitä kuuluu tehdä ilmoitus ylemmälle taholle, jos se ei toteudu.