Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19754)
Vierailija kirjoitti:
Jos tuota päiväkotiryhmää 21 lasta verrataan vanhustenhuoltoon niin 21 vanhusta heti aamusta tekisi kipeää kelle tahansa hoitajalle, kumminkaan vanhukset ei hypi ympäriinsä, huuda, tappele tai itke koko aikaa.
Ja kyllä olen välillä yksin koko ryhmän kanssa.
Kannattaa vaihtaa alaa, esim. Siivoamaan tai kauppaan pääsee helposti ja on kevyempää työtä kuin vaka.
Sadettaja auttaa mutta ei ne opet sillä toimistosta tule ulos 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuota päiväkotiryhmää 21 lasta verrataan vanhustenhuoltoon niin 21 vanhusta heti aamusta tekisi kipeää kelle tahansa hoitajalle, kumminkaan vanhukset ei hypi ympäriinsä, huuda, tappele tai itke koko aikaa.
Kannattaa vaihtaa alaa, esim. Siivoamaan tai kauppaan pääsee helposti ja on kevyempää työtä kuin vaka.
Mutta onko palkka vastaava?
Siivoustyö on helppoa, sen kun teet oman alueen, voit kuunnella musiikkia samalla mutta palkka on pikkusen pienempi
Putkiasentajan työ olisi helppoa, hyvä palkka ja yksi homma kerrallaan
Vierailija kirjoitti:
Siivoustyö on helppoa, sen kun teet oman alueen, voit kuunnella musiikkia samalla mutta palkka on pikkusen pienempi
Eli palkka on mitä? Katsotaan sitten onko "pikkusen" pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän alan ongelmat, mutta siitä huolimatta hain alaa opiskelemaan. Olen 46-vuotias ja haluan tehdä merkityksellistä työtä. Paljon olen asiaa pohtinut, mutta olen ajatellut, että lasten kanssa tehty työ on tärkeää ja merkityksellistä.
Hieno kuulla ja tervetuloa! Tämä ketju ei juurikaan tarjoa inspiraatiota alalle aikoville, koska otsikko jo rajaa asiat negatiiviseen suuntaan. Harva viitsii tai uskaltaa fiilistellä täällä positiivisia kokemuksia. Sinulla on oikeat motiivit, avainsanana merkityksellistä.
Todennäköisesti olet työskennellyt muillakin aloilla eli sinulla on sitten vertailukohtia. Itse tulin päiväkotityöhön fyysisestä työstä (raskaskin työ voi olla mukavaa). On ollut raskasta nähdä sitä aikuisten fyysistä passiivisuutta päiväkodeissa. Se tuskastunut ilme, kun joutuvat hieman persettään liikuttamaan ja muutaman lelun laatikkoon keräämään. Huh huh. Tuommoiset pitäisi lähettää koulutukseen, jossa kantavat (pedagogisesti, totta kai) 10-20 kilon painoja portaita pitkin, ylös ja alas. Ja rekrytoinnissa olla 0-30 metrin juoksutesti ajanotolla. Lapsi pitää saada kiinni, se on jo turvallisuuskysymys.
Ylen uutisessa taas ihannoidaan ajatusta lapsi vaan päiväkotiin koska vanhemmat eivät jaksa
Suomi on kyllä oikeasti lapsi vihamielinen maa
En tiennyt, että juhannusaatto perjantaina päiväkodit on kiinni?!
Päiväkodit on silloin kiinni, mutta lastenkodit auki. Soitto sossuille että voitko sinne silloin viedä.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodit on silloin kiinni, mutta lastenkodit auki. Soitto sossuille että voitko sinne silloin viedä.
Just.
Siis onko päiväkodit kiinni juhannusaattona??
Olen töissä kesäkuun ja heinäkuu on kokonaan lomaa. Sitä odotellessa.. olen uupunut. Virkaintoinen opettaja suunnittelee jo ensi syksyä innolla, valmistelee sitä, kertoo tulevista uusista lapsista yms. Me muut emme jaksaisi yhtään ajatella syksyä. Se ahdistaa ihan tajuttomasti, kun opettaja intoilee siitä koko ajan. Ymmärrän, että tietyt asiat valmistellaan, niin on helpompi aloittaa uutta kautta, mutta tähän sisältyy paljon myös tarpeetonta vouhotusta. Syksylläkin on SAK-aikoja.. Lisäksi järjestellään jo tulevien e-lasten asioita, miten heitä tulisi hoitaa yms. Nämä lapset aloittavat vasta elokuun puolessa välissä hoidon.
On sellainen olo, että pää hajoaa. Haluaisin vain jotenkin kestää nämä viikot ennen lomaa, mutta ajatus syksystä on ERITTÄIN rasittava.
Huomasin ulkoilun aikana istuvani eristyksissä muista ihmisistä ja tuijottavani jonnekin. Voimat on lopussa.
Väkivallaton kansalaistottelemattomuus on tutkitusti yksi tehokkaimmista keinoista nopean yhteiskunnallisen muutoksen aikaansaamiseksi. Olemme myös avoimia strategiastamme: Tavoite on saada tämänkaltaiseen suoraan toimintaan mukaan koko ajan enemmän ja enemmän ihmisiä, jotta lopulta poliittisen järjestelmän ja muiden valtakeskittymien on pakko reagoida. Tiesitkö, että kansalaistottelemattomuus näytteli merkittävää osaa myös Suomen itsenäistymisessä? Sillä on ollut historiassa keskeinen rooli myös niin naisten äänioikeuden saavuttamisessa kuin rotuerottelunkin lopettamisessa.
Kansalaistottelemattomuus on osa demokratian työkalupakkia. Siihen osallistuja toimii omalla nimellään ja kasvoillaan ja ottaa vastaan teoistaan säädetyt lainmukaiset rangaistukset. Näin myös Elokapina toimii.
Kansalaistottelemattomuus on oikeutettua silloin, kun toiminnalla tuodaan esiin todellinen epäkohta. Epäkohtaa ja toiminnan haittoja voi myös verrata keskenään. Nopeutuva ilmastonmuutos, luonnonympäristöjen tuhoutuminen, kuudes sukupuuttoaalto ja ihmissivilisaation romahtamisuhka tällä vuosisadalla ovat uhkana eksistentiaalisen suuria, ja väkivallattomasta kansalaistottelemattomuudesta koituva haitta suhteessa niihin pieni. Siksi katsomme, että nyt käsillämme on jälleen sellainen hetki maailmanhistoriassa, että on moraalinen velvollisuutemme kapinoida.
Vierailija kirjoitti:
1.6 tuli edelliseen työehtosopimusvääntöön liittyvä pieni (olikos se 2,7%) korotus palkkoihin, oletteko saaneet asiasta mitään kummempaa infoa työnantajalta? Myös järjestelyerät jaossa, kellehän ne mahtaa mennä...seuraavassa palkassahan nämä näkyy, mutta järjestelyerän osoitteesta pitäisi mielestäni ainakin tulla kuntatasoisesto tietoa, että ketkä sen saavat.
Tuli meille korotuksesta infoa, ihan "mustaa valkoisella" euromäärineen kaikkineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1.6 tuli edelliseen työehtosopimusvääntöön liittyvä pieni (olikos se 2,7%) korotus palkkoihin, oletteko saaneet asiasta mitään kummempaa infoa työnantajalta? Myös järjestelyerät jaossa, kellehän ne mahtaa mennä...seuraavassa palkassahan nämä näkyy, mutta järjestelyerän osoitteesta pitäisi mielestäni ainakin tulla kuntatasoisesto tietoa, että ketkä sen saavat.
Tuli meille korotuksesta infoa, ihan "mustaa valkoisella" euromäärineen kaikkineen.
Meille ei ole tullut mitään tietoa.
Voisitko avata asiaa, jos kerta siitä tiedät?
Vierailija kirjoitti:
Usein, kuten meilläkin opettajat saavat tehdä vain välivuoroja ja hoitajille kuuluu kaikki vuorot. Kaikki hoitajatkaan eivät tee jokavuoroa joten lopuille kaatuu vastuu niiltäkin osin. Vuorojen minustakin pitäisi kiertää kaikilla.
Saavat tehdä vain välivuoroja? Minusta olisi ihana tehdä myös aamuja ja iltoja, niin saisi välillä nukkua aamulla pidempään tai päästä aikaisemmin kotiin. Myös omien menojen sopiminen olisi paljon helpompaa, kun ei olisi aina ns. virastoaikaan töissä. Lisäksi pidin niistä hetkistä, kun aamu- tai iltavuorossa ehtii edes hetken aikaa keskittyä vain niihin muutamaan lapseen, jotka ovat ensimmäisenä/viimeisenä paikalla. Valitettavasti meilläkin on siirrytty siihen, että opet tekevät vain välivuoroa, koska silloin on eniten lapsia paikalla. Ja sen kyllä huomaa omassa jaksamisessa, kun aamulla töihin tullessa on heti aamupalarumba ja iltapäivällä töistä lähtiessä samanlainen hässäkkä. Nukkariaikaan, kun olisi hetki rauhaa lapsiryhmässä, istun SAK-ajalla tai palavereissa ja usein juon kahvini samalla, koska jos pitäisin vielä lakisääteisen 10 minuutin taukoni tuon tunnin päälle, tulee ryhmästä heti kuittia. En edes muista, milloin viimeksi olisin ehtinyt pitää tauon kahvihuoneessa jutellen työkavereiden kanssa niitä näitä.
Olisin toivonut, että kun on saatu käyttöön sähköiset läsnäoloseurannat lapsille, olisivat päättäjätkin heränneet tähän todellisuuteen, että lasten hoitopäivät ovat vain pidentyneet pidentymistään, eikä kolmen työntekijän työaika riitä kattamaan koko päiväkodin aukioloaikaa siten, että "tilapäinen" suhdeluvun ylittäminen ei olisi päivittäistä aamuisin ja iltapäivisin. Ongelma olisi vieläpä helposti ratkaistavissa lisäämällä ryhmiin neljäs työntekijä tai rajoittamalla subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta esim. 9-15 välille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän alan ongelmat, mutta siitä huolimatta hain alaa opiskelemaan. Olen 46-vuotias ja haluan tehdä merkityksellistä työtä. Paljon olen asiaa pohtinut, mutta olen ajatellut, että lasten kanssa tehty työ on tärkeää ja merkityksellistä.
Hieno kuulla ja tervetuloa! Tämä ketju ei juurikaan tarjoa inspiraatiota alalle aikoville, koska otsikko jo rajaa asiat negatiiviseen suuntaan. Harva viitsii tai uskaltaa fiilistellä täällä positiivisia kokemuksia. Sinulla on oikeat motiivit, avainsanana merkityksellistä.
Todennäköisesti olet työskennellyt muillakin aloilla eli sinulla on sitten vertailukohtia. Itse tulin päiväkotityöhön fyysisestä työstä (raskaskin työ voi olla mukavaa). On ollut raskasta nähdä sitä aikuisten fyysistä passiivisuutta päiväkodeissa. Se tuskastunut ilme, kun joutuvat hieman persettään liikuttamaan ja muutaman lelun laatikkoo
Hoijoijoi, älä vaan sano ääneen sitä aikuisten fyysistä passiivisuutta. Minä Seuren sijaisena voisin kertoa johdolle vaikka mitä, mutta antaa nyt tällä hetkellä olla. Pahimpia ovat keski-ikäiset, jotka unohtavat työnteon kun pitää jatkuvasti loivia juoruilemassa toisten kanssa. Ja nämä samat henkilöt valittaa työn vaativuudesta, hoaah, miksei pomot puutu?