Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19691)
Vierailija kirjoitti:
Ovatko peruskoulutkin lakossa?
Elleivät, mikseivät?
Vierailija kirjoitti:
Mitäs tietoa olette saaneet ensiviikon lakkoon liittyen?
Emme mitään. Keittiöhenkilökunta aikoo marssia ulos klo 11-15, joten lapsille tarjotaan lounaaksi leipää ja vettä. Mutta voinko minä hoitajana mennä keittiöstä ottamaan leivät ja voit, vai lasketaanko se lakon alaiseksi työksi? Koskakohan tästä informoidaan perheitä?
Olen kyllä pettynyt, että Tehy isona liittona kaikella mainostamallaan joukkovoimalla rajaa lakon vain pääkaupunkiseudulle. Eli me kaikki Tehyyn kuuluvat lastenhoitajat ympäri maan joudumme töissä selviytymään JHL:n hoitajien ja opettajien ollessa lakossa. Entä jos minun vastuulleni tuupataan kolmen muun ryhmän lapset, tuuppaanko heidät edelleen ovesta ulos ja kieltäydyn hoitamasta heitä vetoamalla lakon alaiseen työhön, jos heidän oman ryhmän henkilöstö on lakossa? Vai hoidanko hymyssä suin, sillä lakkoilla en nyt saa.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa näitä venymisiä, vanumisia ja joustamisia, alalla on vallalla voimakas ja automaattinen oletus siitä, että työvuoroahan sitten vaihdetaan ja venytetään, jos "tarpeen" on eli vaikkapa työkaveri/reita poissa niin se on siinä, sinähän jatkat päivää ja/tai tulet huomenna eri vuoroon kuin mitä sinulla on työvuorolistassa ollut jo hyvän aikaa merkittynä. Ja auta armias, jos ei suhtaudu muutokseen likipitäen ilolla ja riemulla vaan "uskaltaa" tuoda esille ettei asia ilahduta niin kas, oletkin "joustamaton", "omaa napaa ajatteleva" tai vähintäänkin hieman hankala työkaveri.
Mitä totaalista 💩🤬 ja tänään taas jatkan päivääni klo16.30 saakka kuten huomennakin.
Kummasti löysit tänään aikaa lukea tätä ketjua ja vastatakin - työaikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs tuumaatte ensivkon lakosta?
Harmittaa, kun se koskee vain pääkaupunkiseutua.
Kuinka niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa näitä venymisiä, vanumisia ja joustamisia, alalla on vallalla voimakas ja automaattinen oletus siitä, että työvuoroahan sitten vaihdetaan ja venytetään, jos "tarpeen" on eli vaikkapa työkaveri/reita poissa niin se on siinä, sinähän jatkat päivää ja/tai tulet huomenna eri vuoroon kuin mitä sinulla on työvuorolistassa ollut jo hyvän aikaa merkittynä. Ja auta armias, jos ei suhtaudu muutokseen likipitäen ilolla ja riemulla vaan "uskaltaa" tuoda esille ettei asia ilahduta niin kas, oletkin "joustamaton", "omaa napaa ajatteleva" tai vähintäänkin hieman hankala työkaveri.
Mitä totaalista 💩🤬 ja tänään taas jatkan päivääni klo16.30 saakka kuten huomennakin.
Kummasti löysit tänään aikaa lukea tätä ketjua ja vastatakin - työaikana.
Juu kuule, anteeksi siitä, kehtasin liueta käymään WC:ssä, ihan työaikana. Mutta älä huoli, en pitänyt sitä 10min kahvitaukoani vaan otin kahvini mukaan ryhmään jonka tiimivalvojaksi menin pissalla käytyäni.
Toiv sinäkään et työaikaasi käytä yhtään tällä palstalla, kahvitaukosi varmaan kuitenkin saat pitää, ainakin vakahenkilöstöä useammin.
Minä ainakin teen sen minkä pystyn ja kykenen, enkä ota paineita suorittamisesta. Hommaa on esikouluryhmässä ja välillä mennään sieltä mistä aita on matalin, etenkin kun joku tiimistä sairastuu ja on pois.
Meillä kukaan ei esimerkiksi vaadi mitään ops in sisältöjen noudattamista pilkuntarkasti, tehdään mitä pystytään ja ehditään. Suunnitteluaikaa on järjestynyt sen verran että on saatu kirjattua ja päivitettyä oppimissuunnitelmat ja tuen paperit. Huumorilla mennään ja työkaveria huomioiden.
Joka alalla on ongelmia ja vaikeuksia. Jos pinna ei kestä vaihtakaa alaa. Kun yksi kertoo omista ongelmista ja vierittää sen lasten syyksi, niin toiset tulee perässä.
Naurettavaa, ettei osata itse tehdä työtä sillälailla ellä ei tekisi siitä ongelmaa.
Paljon on töitä jossa voi työskennellä ihan yksin, niin ei tarvi nähdä ketään jos hermo ei kestä. Päiväkodissa lapset ovat opettelemassa yhdessä oloa ja itsenäistymistä. Ei kukaan tule sinne osaavana. Jos olet valinnut päiväkodin työksesi, tiedät kyllä mitä on odotettavissa. Sinä pysty itsekin muuttamaan asennettasi ja asioita, eikä aina valittaa ja syytellä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs tuumaatte ensivkon lakosta?
Kuinka niin?
Siksi, koska olen laiska enkä jaksa tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Joka alalla on ongelmia ja vaikeuksia. Jos pinna ei kestä vaihtakaa alaa. Kun yksi kertoo omista ongelmista ja vierittää sen lasten syyksi, niin toiset tulee perässä.
Naurettavaa, ettei osata itse tehdä työtä sillälailla ellä ei tekisi siitä ongelmaa.
Paljon on töitä jossa voi työskennellä ihan yksin, niin ei tarvi nähdä ketään jos hermo ei kestä. Päiväkodissa lapset ovat opettelemassa yhdessä oloa ja itsenäistymistä. Ei kukaan tule sinne osaavana. Jos olet valinnut päiväkodin työksesi, tiedät kyllä mitä on odotettavissa. Sinä pysty itsekin muuttamaan asennettasi ja asioita, eikä aina valittaa ja syytellä lapsia.
Ihan huvittavaa seurata tätä vakakeskustelua täällä ja muualla. Haukutaan lapset ja vanhemmat. Millä logiikalla nämä ovat valinneet tämän alan, jos lapset ja heidän vanhempansa ovat p*rseestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme mitään. Keittiöhenkilökunta aikoo marssia ulos klo 11-15, joten lapsille tarjotaan lounaaksi leipää ja vettä. Mutta voinko minä hoitajana mennä keittiöstä ottamaan leivät ja voit, vai lasketaanko se lakon alaiseksi työksi? Koskakohan tästä informoidaan perheitä?
Olen kyllä pettynyt, että Tehy isona liittona kaikella mainostamallaan joukkovoimalla rajaa lakon vain pääkaupunkiseudulle. Eli me kaikki Tehyyn kuuluvat lastenhoitajat ympäri maan joudumme töissä selviytymään JHL:n hoitajien ja opettajien ollessa lakossa. Entä jos minun vastuulleni tuupataan kolmen muun ryhmän lapset, tuuppaanko heidät edelleen ovesta ulos ja kieltäydyn hoitamasta heitä vetoamalla lakon alaiseen työhön, jos heidän oman ryhmän henkilöstö on lakossa? Vai hoidanko hymyssä suin, sillä lakkoilla en nyt saa.
Aamulla katsotte paljonko on hoitajia paikalla ja sitten laskette montako lasta mahtuu. Saapumisjärjestyksessä otatte lapsia hoitoon ja kun määrä on täynnä sanotte lopuille tulijoille, että nyt ei enää mahdu.
Ihan samoin kuin aina ennenkin lakkojen aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elleivät, mikseivät?
Opettajat ovat suureltaosin viranhaltioita eivätkä tavallisessa työsuhteessa. Viranhaltijat eivät saa osallistua poliittisiin lakkoihin.
Koulunkäynnin- ja ap-ip ohjaajat taas olisivat voineet olla hyvinkin lakossa mutta eipä liitot oo tainneet sitä tajuta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko asioista ollenkaan perillä? Tai lukenut tätä ketjua? Vaka-ala on kurjistunut viimeisen n.10v aikana ja sisällä aivan oleellisesti eli jokainen joka alalle opiskellut ja valmistunut ennen sitä, ei todellakaan tiennyt tästä nykyisestä perseilystä ja kurjuudesta mitään, koska sitä ei ollut, ei lähellekään tässä määrin. Ja jos on vakituinen työsuhde ja elämän kulut maksettavana, todnäk myös perhe ja koko työkokemus vakasta, niin ei sitä niin vain irtisanouduta vaikka miten olisi loppu. Se joka niin väittää, elää irrallaan elämän realiteeteistä ja todellisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä pettynyt, että Tehy isona liittona kaikella mainostamallaan joukkovoimalla rajaa lakon vain pääkaupunkiseudulle. Eli me kaikki Tehyyn kuuluvat lastenhoitajat ympäri maan joudumme töissä selviytymään JHL:n hoitajien ja opettajien ollessa lakossa. Entä jos minun vastuulleni tuupataan kolmen muun ryhmän lapset, tuuppaanko heidät edelleen ovesta ulos ja kieltäydyn hoitamasta heitä vetoamalla lakon alaiseen työhön, jos heidän oman ryhmän henkilöstö on lakossa? Vai hoid
Ja voi luoja, pitäisi työssä käyvät olla tässä etusijalla!! Kotonaolijat pitäkää lapsenne kotona edes lakkopäivien ajan 😡
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa kun nämä umpilaiskat kotona olevat vanhemmat huolissaan kyselevät eikö ensi viikolla olekaan mahdollista tuoda sitä 1-2-vuotiasta koko päiväksi hoitoon?
Siinähän naurat. Heräämme aikaisin ja tulemme ekana jonoon, joten saan lapseni kuitenkin sinne hoitoon. Sen verran voin heräämisen vuoksi joustaa.
Hki/Vantaa/Espoo/Kauniainen, kaikki päiväkodit suljettuna ensi ke-to sekä kuntapuolella että yksityissektorilla.
Halleluja ja ihanaa!!!!
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa kun nämä umpilaiskat kotona olevat vanhemmat huolissaan kyselevät eikö ensi viikolla olekaan mahdollista tuoda sitä 1-2-vuotiasta koko päiväksi hoitoon?
Siinähän naurat. Heräämme aikaisin ja tulemme ekana jonoon, joten saan lapseni kuitenkin sinne hoitoon. Sen verran voin heräämisen vuoksi joustaa.
Kuinka paljon voi omaa lastaan vihatakaan? Sitä ollaan valmiita tekemään ihan mitä vaan, jotta ei tarvisi sen oman, hetken aikaa pienen lapsen kanssa viettää edes paria päivää. Miksi olet tehnyt lapsia?
Katselin päiväkirjamerkintöjäni. Siitä on vuosi aikaa, kun olen allekirjoittanut kansalaisaloitteen varhaiskasvatuksen ryhmäkoon pienentämisestä ja resurssien parantamisesta. Aloite sai raketin lailla vaaditut 50000 nimeä. Mutta missä se viipyy nyt, tuleeko se ikinä käsittelyyn?