Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19691)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös vakahoitajat jäämässä lakkoon.
On korkea aikakin.
He eivät ole hoitajia, vaan opettajia. Valtion säätämän valmennuksen, "varhaisen kasvatus-suunnitelman" eli VaSu:n (mitä ovat myöhäiset suunnitelmat... MySu?) toimeenpanijoita.
???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä toivon, että lakko olisi sen 1-2.2 torstain ja perjantain. Jos kerta isommin mennään lakkoon niin sitten 2pv samantien eikä mitään tynkäpäivää. Toki sekin parempi kuin ei mitään.
Ja toivottavasti sitten myös oikeasti laitetaan päiväkodit kokonaan kiinni, eikä tarvitse alkaa tekemään lakonalaista työtä ja lakkoa edeltävät viikot kysellä ja kartoittaa perheiden hoidontarpeita ja järjestää päivystyshoitoa sijaisineen. Ne jotka haluavat lakosta huolimatta mennä töihin voisivat sitten vaikka pestä leluja ja siivota kaappeja kun päiväkoti on kiinni.
Lakonalaista työtä?
Jos kuulut liittoon joka lakon piirissä, olet lakossa itsekin. Muuten olet rikkuri.
Kyllä, mutta ainakin viimeksi mekin jotka olimme lakossa, jo
Mitä tarkoitat?
Ennen lakkoa ollaan töissä, normaalisti. Hoidetaan oma työ, ei sen kummempia. Jos jotain erityisempiä valmisteluja on liittyen lakkoon niin ne on yksikön johtajan tehtäviä, ei kuulu toimen eikä työnkuvaan varhaiskasvattajilla.
Älkää vaihtako alaa. Vaihtakaa päiväkotia. Ihan älyttömän suuria eroja on toimintakulttuurissa, johtamistavassa ja henkilökunnassa. Fiksuja. pienimuotoisia paikkoja (onneksi) on !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vetäminen ei tarvitse itse tehtyä suunnitelmaa.
Lastenhoitajana vedän pienryhmille toimintaa jonka opettaja on suunnitellut.
Jos opettaja haluaa että minä lastenhoitaja näin suunnittelen, tulee hänen antaa minulle suunnittelu aikaa.
Tuota, näin hieman ulkopuolisena kysyn ehkä vähän tyhmiä, mutta:
Mikä se juttu on, että tätä toimintaa pitää niin kauheasti jokaisessa ryhmässä sitten suunnitella jatkuvasti erikseen jokaiselle? Onko siis nykyisessä varhaiskasvatuksessa joku täydellisen yksilöllisen toiminnan vaatimus,vai mikä? Jokaiselle natiaiselle laaditaan joku henkilökohtainen opetussuunnitelma vai?
Jotenkin sitä vaan itse kuvittelisi, että tietynlaiset toiminnan suuntaviivat voisi sitten suunnitella joku yksi pienryhmä vaikka koko kaupungille, jos ne kerran toimistolla kuitenkin tehdään? Tai siis, olisi joku opus, missä olis
No hei. Kirjaukset paperilla ja hienot pedagogiset termit ovat yksi asia, käytännön toteutus ja todellisuus toinen.
Kysyit päiväkotien ulkoiluista. Eihän siellä aikuisten osalta tapahdu keskimäärin mitään, vaikka monia mahdollisuuksia olisi - ihan ilman kirjallisia suunnitelmiakin. Lapset ovat puuhakkaita. Voisivat ottaa mallia heistä.
Kauhea valitus, jos joutuvat liikkumaan ja keräämään iltapäivällä leluja varastoon. Siis niillä passiivisilla "kasvattajilla". Kyrsiintynyt ilme näkyy kilometrin päähän koko ulkoilun ajan. Ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös vakahoitajat jäämässä lakkoon.
On korkea aikakin.
No mitä luulet hoitajien tällä lakolla saavuttavan? Ihan noin rehellisesti? Työpaikkoja tässä menee väkisin ihmisiltä, verotuloja tulee vähemmän ja varmuudella ei ainakaan siis palkanmaksuvara ole kasvussa kunta-alallakaan.
Ja se onneksi vielä pieni marginaalinen pahin vaihtoehto tietysti on, että lopulta riittävällä lakkoilulla parlamentaarinen päätöksenteko halvaannutetaan ja tosiaan mitään uudistuksia ei saada aikaan ja 15 vuotta kestänyt nollakasvu tosiaankin jatkuu. Sen jälkeen tämä maa on parin hallituskauden päässä Kreikan tilanteesta ja pian ollaankin oikeasti siinä tilanteessa, että hyvinvointivaltio romahtaa tavalla, jota täällä moni ei tosiaankaan tunnu ymmärtävän ja mihin verrattuna pienet muutokset nyt sinne tänne ovat aivan se j
Miten minä tässä hyökkäsin kenekään, etenkään nimenomaisesti hoitajien kimppuun? Minä kysyin rehelliseti, mitä uskot(te) tällä saavutettavan? Osaatko vastata tähän kysymykseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vetäminen ei tarvitse itse tehtyä suunnitelmaa.
Lastenhoitajana vedän pienryhmille toimintaa jonka opettaja on suunnitellut.
Jos opettaja haluaa että minä lastenhoitaja näin suunnittelen, tulee hänen antaa minulle suunnittelu aikaa.
Tuota, näin hieman ulkopuolisena kysyn ehkä vähän tyhmiä, mutta:
Mikä se juttu on, että tätä toimintaa pitää niin kauheasti jokaisessa ryhmässä sitten suunnitella jatkuvasti erikseen jokaiselle? Onko siis nykyisessä varhaiskasvatuksessa joku täydellisen yksilöllisen toiminnan vaatimus,vai mikä? Jokaiselle natiaiselle laaditaan joku henkilökohtainen opetussuunnitelma vai?
Jotenkin sitä vaan itse kuvittelisi, että tietynlaiset toiminnan suuntaviivat voisi sitten suunnitella joku yksi pienryhmä vaikka koko kaupungille, jos ne kerran toimistolla kuitenk
Kiitos!
Hieman olen pettynyt, kun yli 700 sivua tätä ketjua ollut ja noista suunnitelmista pauhattu ja vielä ei ole sitten kukaan osannut oiekasti vastata ja kertoa konkreettisia esimerkkejä, että mitä esimerkiksi juuri vaikka noiden ulkoilujen osalta siellä sitten niin suunnitellaan. Millaisia kirjauksia siellä suunnitelmassa ihan konkreettisesti on ja miten se oikeasti, tai edes teoriassa pitäisi näkyä siinä ulkoilussa. Heitin aiemmin vähän tyhmän esimerkin, että laitetaanko siellä lumilinnaa rakentavat lapset riviin ja muotoilemaan lumesta kirjaimia linnan sijaan, vai mitä tuo siis ihan siellä konkreettisella tasolla tarkoittaa?
Hieman olen pettynyt, kun yli 700 sivua tätä ketjua ollut ja noista suunnitelmista pauhattu ja vielä ei ole sitten kukaan osannut oiekasti vastata ja kertoa konkreettisia esimerkkejä, että mitä esimerkiksi juuri vaikka noiden ulkoilujen osalta siellä sitten niin suunnitellaan. Millaisia kirjauksia siellä suunnitelmassa ihan konkreettisesti on ja miten se oikeasti, tai edes teoriassa pitäisi näkyä siinä ulkoilussa. Heitin aiemmin vähän tyhmän esimerkin, että laitetaanko siellä lumilinnaa rakentavat lapset riviin ja muotoilemaan lumesta kirjaimia linnan sijaan, vai mitä tuo siis ihan siellä konkreettisella tasolla tarkoittaa?
Lapsitasolla siellä suunnitelmassa voi olla vaikka, että treenataan suomenkielen taitoa paremmaksi tai vaikkapa sitä, että lapsen sosiaalisissa taidoissa on puutteita ja treenataan niitä erityisesti. Jollain toisella voi olla vaikkapa tehostetumpaa aikuisten antamaa hoitoa, koska lapsi on jatkuvasti itkuinen ja vetäytyy leikeistä. Kunnallisessa suunnitelmassa on sitten tiettyjä osa-alueita, joita käydään lapsiryhmissä läpi. Tuollainen osa voi olla vaikkapa mediataidot.
Sinä totesit kommentissasi, että "mitä luulet hoitajien" jne.
Vai onko varhaiskasvatuksen työntekijät sinulle/sinusta kaikki samaa kasvotonta nippua, ovat he sitten sijaisia/vakituisia/avustajia/hoitajia/opettajia/eltoja/opiskelijoita/laitoshuoltajia tai mitä vain?
Lähetin tämän ketjun linkin eduskuntaan, lähettäisikö joku muukin? Samoin tein meni kaupunkimme varhaiskasvatuspäällikölle.
Vierailija kirjoitti:
Lapsitasolla siellä suunnitelmassa voi olla vaikka, että treenataan suomenkielen taitoa paremmaksi tai vaikkapa sitä, että lapsen sosiaalisissa taidoissa on puutteita ja treenataan niitä erityisesti. Jollain toisella voi olla vaikkapa tehostetumpaa aikuisten antamaa hoitoa, koska lapsi on jatkuvasti itkuine
Esimerkiksi nämä sosiaaliset taidot ja niiden harjoittelu voi tapahtua ulkoilun aikana. Tällöin kasvattaja mm. havainnoi lasta, avittaa yhteisiin leikkeihin ja rikastuttaa leikkejä mukana olemalla. Ulkoilun aikana voidaan harjoitella motorisia taitoja ohjattuna jumppana tai lapsen aloitteesta. Ulkoilun aikana harjoitellaan ja laajennetaan sanastoa harjoittelemalla värejä "annatko minulle vihreän lapion ja Punaisen ämpärin" Rakennetaan yhdessä lumiukko samalla laulaen tai lorutellen (teemaan sopivia).
Tämä kaikki toteutuu jos kasvattajat ovat aktiivisia ulkoilijoita eikä penkillä istujia. Pihalla on usein monta ryhmää saman aikaisesti, jolloin voidaan tehdä työnjakoa. Tietyt ovat yleismiesjantusia, jotka valvovat koko pihan yleistä tunnelmaa ja osa saa rauhoittua leikkeihin lasten kanssa.
Tämä kaikki pitäisi kirjata aina johonkin dokumenttiin. Kirjaukset tehdään yleispäteviksi "kasvattajat tiedostavat ulkoilussa kokopäibäpedagogiikan" "Ulkoiluissa harjoitellaan teemaan sopivia aiheita" Jne
Osa johtajista kaipaa tiukempia ja täsmällisempiä kirjauksia, osa luottaa kasvattajien omaan harkintaan ja tilanteeseen heittäytymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Lähetin tämän ketjun linkin eduskuntaan, lähettäisikö joku muukin? Samoin tein meni kaupunkimme varhaiskasvatuspäällikölle.
Jos haluaa että ulkopuolinen ymmärtää ongelman, niin kannattaisi varmaan lähettää jäsennelty kirje, eikä 700 sivua tajunnanvirtaa, jossa systeemin ongelmat, yksittäisten päiväkotien/ryhmien ongelmat, ja yksilöiden omat ongelmat ovat sekaisin.
Ja kyllä, olen itse lähettänyt kuntani päättäjille kirjeitä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Sinä totesit kommentissasi, että "mitä luulet hoitajien" jne.
Vai onko varhaiskasvatuksen työntekijät sinulle/sinusta kaikki samaa kasvotonta nippua, ovat he sitten sijaisia/vakituisia/avustajia/hoitajia/opettajia/eltoja/opiskelijoita/laitoshuoltajia tai mitä vain?
Oletpas sinä aika herkkähipiäinen. Vastasin viestiin, jossa hihkuttiin, että hyvä, kun hoitajatkin menevät lakkoon ja sen kummemmin ajattelematta (ja kieltämättä tulkiten sen niputtaen, että hyvä kun vaka-alan työntekijätkin menevät lakkoon) vain vastasin viestiin, että mitä uskot hoitajien siitä hyötyvän. Tarkoitukseni ei ollut yhtään sen enempää loukata kuin jaotella. Mutta pahoittelut, jos se nyt sitten loukkasi. Olen jo sitä sukupoleva, etten jaksa ymmärtää tätä "jokainen loukkaantuu koko ajan jostain" - menoa, jossa koskaan ei enää päästä keskustelemaan itse asiasta, kun pti'' van loukkaantua ja pahoitella ja keksiäsivujuotneita, miksi kysymys milloinkin on väärä, tai sävy on paska ja seitsemän tunnin keskustelun jälkeen todetaan, että tästäkään asiasta ei sitten saatu edes keskustelua aloitettua, mistä piti jotain sopia. Luulisi sen olevan jo aika rankkaa loukkaantujille itselleenkin.
Mutta nyt kun on pahoiteltu, niin toistan kysymyksen: mitä uskot varhaiskasvatuksen työntekijöiden tästä lakosta hyötyvän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsitasolla siellä suunnitelmassa voi olla vaikka, että treenataan suomenkielen taitoa paremmaksi tai vaikkapa sitä, että lapsen sosiaalisissa taidoissa on puutteita ja treenataan niitä erityisesti. Jollain toisella voi olla vaikkapa tehostetumpaa aikuist
Kiitos!
Jotenkin näin sivusta tuntuu, että kirjausrumba nyt ei ehkä ole sitä tehokkainta ajankäyttöä, jos tuollaisia pitää 5 tuntia viikossa naputella. Mitenkään väheksymättä järjestelmällisyyttä ja yksilöllisiä tarpeita, mutta voisi tuossa nyt vähän enemmän olla harkintavaltaa, missä määrin noita täytyy suunnitella ja kirjailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsitasolla siellä suunnitelmassa voi olla vaikka, että treenataan suomenkielen taitoa paremmaksi tai vaikkapa sitä, että lapsen sosiaalisissa taidoissa on puutteita ja treenataan niitä erityisesti. Joll
Opettajan 5h SAK aika menee myös neuvolakaavakkeiden täyttämiseen. Joskus niitä on 5 putkeen ja sitten voi mennä 2-3kk ettei täytettävää ole.
5h sisältää myös hankehumpan oheismateriaalit, askartelukamojen haun/noudon, väritys kuvien tulosten yms
Hankalinta suunnittelussa on juuri yksilöllisyys ja lapsen mielenkiinnonkohteiden huomioiminen. Jos ryhmässä puolet ajaa autoilla ja toinen puolikas tekee hamahelmiä, ei voi suunnitella sirkusta... Vaan suunnitella, rakentaa, sisustaa yms autokauppa tai autopesula. Toiselle puolikkaalla korukauppa yms.
Kaikki nämä suunnitelmat tulee toteuttaa pedagogisesti ja taloudellisesti resurssit huomioiden. Päivähoidon aikaan opettaja teki 1-5 vuosi suunnitelmaa joita noudatettiin ryhmän tarpeisiin vastaaviksi (esim ikäjakauma). Nykyään tuollainen on vakapiireissä saatanasta eikä missään nimessä sallittua.
Jotta vakan vaikuttavuus saataisiin mitattua tulee näitä suunnitelmia kirjata dokumentteihin. Plus vanhempien miellyttäminen (kuvat) ja tiedottaminen .
Opeilla on myös kotona tehtävää suunnittelu aikaa viikossa yli 5 tuntia. Siis työpaikalla tehtävän suunnitteluajan lisäksi.
Ainakin meidän talon opettajat istuvat esim.kahvilassa ystävän kanssa , jumppaavat uimassa ja nukkuvat päikkäreitä. Mitään suunnittelua eivät tasan tarkkaan tee!!!
Tämä kotona lorvimisen vois siirtää sinne työpaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Opeilla on myös kotona tehtävää suunnittelu aikaa viikossa yli 5 tuntia. Siis työpaikalla tehtävän suunnitteluajan lisäksi.
Ainakin meidän talon opettajat istuvat esim.kahvilassa ystävän kanssa , jumppaavat uimassa ja nukkuvat päikkäreitä. Mitään suunnittelua eivät tasan tarkkaan tee!!!
Tämä kotona lorvimisen vois siirtää sinne työpaikalle.
Kotona tehtävä suunnittelu on joko vapaaehtoista tai maksettua SAK aikaa. Jos organisaatio antaa työpaikan ulkopuolista suunnittelua (maksettua) vähenee työpaikalla tehtävä suunnittelu sekä työaika.
Opettaja voi olla ryhmässä 6h 40min ja suunnitella kotona 1h.
Vaihtoehtoisesti opettaja on ryhmässä 6h 40min ja suunnittelee 1h työpaikalla. (Esim leppariaika).
Toki täytyy muistaa että SAK aikaan sisältyy myös talon opepalaveri sekä lasten kanssa tehtävä suunnittelu. 5h taitaa olla suuntaa antava minimi. Alkusyksy vaatii enemmän ja joulun aika vähemmän
Kyllä, mutta ainakin viimeksi mekin jotka olimme lakossa, jouduimme lakkoa edeltävät päivät valmistelemaan ennakkoon, että lakon ajan toiminta päiväkodissa järjestyy. Sehän on periaatteessa lakonalaista työtä, vaikka tehdäänkin ennen varsinaista lakkoa.