Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19691)

Vierailija
14221/19691 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mikä juttu tämä on, että eräs päiväkoti hakee koko ajan vakituista työntekijää. Kun sitten hakee ja käy haastattelussa, luvataan aina ilmoittaa työstä. Päätöstä ei koskaan tehdä, vaan sitten aletaan pyytämään sijaiseksi. Ja nyt taas sama haku päällä. En vain ymmärrä. En enää vastannut sijaispyyntöihin, kerta kunnon sopimusta ei oikeasti ole tarjolla."

Tuota tosiaan tehdään, että annetaan ymmärtää että asiallinen vakituinen työsopimus olisi tässä meillä tarjolla ja sitten tarjotaankin pokkana jotain ihan surkeaa sopimusta , tyyliin 0-soppari, tule tarvittaessa.

Vierailija
14222/19691 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä voinki kysyä: Kaiken tän kirjoittelun luettuaan, mitä miettii äiti, joka on kotona vauvan kanssa ja samalla esikoinen, alle 2v on varhaiskasvatuksessa, klo 7.45-16.45 joka ikinen päivä? En ehkä halua nähdä joulunajan lomalappua..

Eipä mieti muuta kuin että minulla on oikeus ja että on tosi tärkeä pitää huolta omasta jaksamisesta! Se on koko perheen etu. Aina näillä löytyy tekosyyt, jotta ei tarvisi oman lapsen kanssa olla.

Tuttava piti esikoisen päiväkodissa ja oli itse vauvan kanssa kotona. Syy, koska esikoisen kaverit. Mutta eikö kaverisuhteita voi muuten hoitaa? Minusta ne päiväkotiin lähdöt on raskaita. Eikö ole ihanaa kun ei tarvi raahautua aamusta minnekään, voi vaan olla kotona, kaikki lapset? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14223/19691 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä voinki kysyä: Kaiken tän kirjoittelun luettuaan, mitä miettii äiti, joka on kotona vauvan kanssa ja samalla esikoinen, alle 2v on varhaiskasvatuksessa, klo 7.45-16.45 joka ikinen päivä? En ehkä halua nähdä joulunajan lomalappua..

Eipä mieti muuta kuin että minulla on oikeus ja että on tosi tärkeä pitää huolta omasta jaksamisesta! Se on koko perheen etu. Aina näillä löytyy tekosyyt, jotta ei tarvisi oman lapsen kanssa olla.

"Tuttava piti esikoisen päiväkodissa ja oli itse vauvan kanssa kotona. Syy, koska esikoisen kaverit. Mutta eikö kaverisuhteita voi muuten hoitaa? Minusta ne päiväkotiin lähdöt on raskaita.

Eikö ole ihanaa kun ei tarvi raahautua aamusta minnekään, voi vaan olla kotona, kaikki lapset? "

Kasvatusvastuu siitä isommasta tenavasta on ulkoistettu koko päiväksi hoitajille. Se on ihanaa. 

Vierailija
14224/19691 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se on, syitä kyllä löytyy. Yleensä se on se äidin jaksaminen. Mutta nyt sanon suoraan, päiväkodeissa on paljon aikuisia töissä, jotka ei jaksa ja kavereita, joilta oppii paljon ikäviäkin juttuja. Ja kaverit ei sitten ole se syy, alle 3-vuotiaalle.

Vierailija
14225/19691 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ikimaailmassa kehtaisi. Mutta nykyään äidit kyllä kehtaa. Kaikenlaista mussutetaan syyksi pitää jopa pieni 1-2v erossa vanhemmastaan ja perheestään vaikka voisi hyvin äiti antaa aikaa tälle pienelle lapselle kun kerran on kotona. Pienikin lapsi tajuaa että hänet on hylätty uuden vauvan tieltä. Voisi kuvitella että kun uusi vauva syntyy, niin esikoisen hoitopäivät lyhenevät, mitä vielä Järjestäen pitenevät! Aivan sairasta suoraan sanottuna. Voin ihan pahoin tästä koko järjestelmästä ja miten ihmiset käyttävät sitä itsekkäästi hyväksi lapsen parhaasta viis. 

Sitten vielä nämä jotka minuutilleen aina pitävät sen verran mistä maksavat. Vaikka kuinka molemmat vanhemmat olisivat vapaallakin kotona. Sitten kun hakevat lapset esittävät niin kiinnostunutta mitä päivän aikana on touhuttu. Itse eivät kuitenkaan viitsi.

Vierailija
14226/19691 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodit eivät edes kaipaa sijaisia koska kohtelevat heitä niin huonosti. Aina jotkut vitsit alkavat nakittaa kaiken kurjan sijaisille. Se on moi tästä lähtien minä teen open sijaisuuksia kouluissa. Koulut ovat paljon tasa-arvoisempia ja reilumpia työyhteisöjä kuin päiväkodit, mistähän johtuu?...

Vierailija
14227/19691 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaisia ei päiväkodeissa arvosteta, koska sinne ei ilmeisesti haluta sijaisia vaan täysi kaaos ja sitä myötä väkisin saatu palkankorotus. Sijaiset ovat tässä oikeastaan tavallaan vain tiellä, joten ansaitsevat orjan aseman. 

Vierailija
14228/19691 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen heti valmis tulemaan avuksi pienten vauvojen hoitoon, kunhan työtiimeistä tehdään tasa-arvoiset.

Vierailija
14229/19691 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se on, syitä kyllä löytyy. Yleensä se on se äidin jaksaminen. Mutta nyt sanon suoraan, päiväkodeissa on paljon aikuisia töissä, jotka ei jaksa ja kavereita, joilta oppii paljon ikäviäkin juttuja. Ja kaverit ei sitten ole se syy, alle 3-vuotiaalle.

Ja 3veekö sitten tarvii täydet päivät päiväkodissa? Kavereita pitäis varmaan olla kellon ympäri? Ekaluokkalaisilla 3-4 tunnin koulupäivät mutta 3v tarvii aikuisen työpäivän pituisen (tai jopa pidemmän!) varhaiskasvatuspäivän.

Vierailija
14230/19691 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen heti valmis tulemaan avuksi pienten vauvojen hoitoon, kunhan työtiimeistä tehdään tasa-arvoiset.

Alapeukku tälle?.. no olkaa sitten siellä ilman sijaisia pikkuporukalla älkääkä itkekö.

Vierailija
14231/19691 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka toki ilman sijaista on kiva, kun sitten saadaan se miespuolinen eskarin työntekijä yläkerrasta. Se on niin hyvä kertomaan vitsejä.

Vierailija
14232/19691 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijainen on valju vaihtoehto sen eskariäijän rinnalla.

Vierailija
14233/19691 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijaisia ei päiväkodeissa arvosteta, koska sinne ei ilmeisesti haluta sijaisia vaan täysi kaaos ja sitä myötä väkisin saatu palkankorotus. Sijaiset ovat tässä oikeastaan tavallaan vain tiellä, joten ansaitsevat orjan aseman. 

Ei arvosteta ei. Itselleni riitti yksi päivä. Tentattiin ja ojennettiin joka asiassa. Minulla ei ollut runsaasti lastenhoitokokemusta, mutta koulutus kuitenkin. Ope kysyi onko minulla omia lapsia. Kerroin niitä olevan 4. Hän tokaisi "oho, sinähän olet ollut ahkera" ... Päivän päätteeksi hän piti puhuttelun minulle, että vaikka minulla on omia lapsia, se ei tarkoita sitä, että olisin hyvä lastenhoitaja. Kiitos, en mennyt toiste. 

Vierailija
14234/19691 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei arvosteta ei. Itselleni riitti yksi päivä. Tentattiin ja ojennettiin joka asiassa. Minulla ei ollut runsaasti lastenhoitokokemusta, mutta koulutus kuitenkin. Ope kysyi onko minulla omia lapsia. Kerroin niitä olevan 4. Hän tokaisi "oho, sinähän olet ollut ahkera" ... Päivän päätteeksi hän piti puhuttelun minulle, että vaikka minulla on omia lapsia, se ei tarkoita sitä, että olisin hyvä lastenhoitaja. Kiitos, en mennyt toiste. 

Pakko sanoa lisänä myös, että minulle kerrottiin päivän aikana vain negatiivista asiaa työstä. Lisäksi haukuttiin, että sijaisista ei tunnu olevan mihinkään... Tuntui, että pärjäävät paremmin ilman eivätkä edes halunnut ketään 

Vierailija
14235/19691 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Perehdytys.

Yleensä sellaista, että pyöritellään silmiä merkitsevästi ja valitetaan työkaverin selän takana veemäinen ilme naamalla toiselle työntekijälle tuhahdellen, että miks toi ei tee niinku mitään muuta kun vaan on ja istuu.

Sille uudelle ei sanota huomenta eikä vastata jos tervehtii. Johtajalle hymyillään ja sirkutellaan ihi ihi ihi kato mitä mää oon taas tehny ja suunnitellu (vaikka kaikki hommat on tehny ja suunnitellu se fiksuin hoitaja joka vielä välittää työstään ja lapsista ryhmässään ja on jäämässä loppuunpalamis-saikulle)  Joskus se uusi vaan heitetään surutta suoraan syvään päätyyn , eli lähdetään suurieleisesti toimistoon erittäin tärkeisiin vaka-töihin  kahvikuppi kädessä ja läppäri kainalossa, ja jätetään yksin kohtuuttomaan tilanteeseen että "oppii mitä tää niinku on, siitähän se palkan saa".

Oppiipa olemaan. Talon tapaan."

Sijaisia kohtaan saatetaan olla todella tylyjä, kuin he olisivat näkymättömiä joille ei tarvitse edes puhua saati käyttäytyä kohteliaasti. Joissain paikoissa ihan ihme meininkiä.

Vierailija
14236/19691 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttava piti esikoisen päiväkodissa ja oli itse vauvan kanssa kotona. Syy, koska esikoisen kaverit. Mutta eikö kaverisuhteita voi muuten hoitaa? Minusta ne päiväkotiin lähdöt on raskaita. Eikö ole ihanaa kun ei tarvi raahautua aamusta minnekään, voi vaan olla kotona, kaikki lapset? 

Nykyisin äideille raskasta on että lapsi on kotona. Kun se on hoidossa niin tuntuu kuin sitä ei olisikaan 

Vierailija
14237/19691 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun aletaan puhaamaan varhaiskasvatuksesta taas päivähoitaja niin näistäkin ruokutukusta loppuu puolet.

Lapset ovat sen ajan päiväkodissa kun vahemmat ovat töissä. Heistä huolehtii lapsista kiinnostuneet hoitajat. Syödään,  ulkoillaan, leikitään  ja nukutaan.

välillä on ohjatusti askartelua, laulua ja retkeilyalueella.

huolehditaan turvallisesta ja lämpimästä ilmapiiristä ei siitä miltä tämä kaikki toiminta näyttää lomakkeilla ja vasuissa.

education sijasta keskiöön nostetaan Care. Palautetaan pääasiallinen kasvatusvastuu kodeille.

Lastenhoitamiseen luotu järjestelmä meni rikki kun OAJ lähti hämmentämään soppaa. Eikö riitä, että PiSA tulokset laskevat kun lehmän häntä? Nyt pitää pihalla myös musa lasten  ja heitä hoitavien elämä.

-kirjoitatko uudestaan suomenkielellä, kiitos

Vierailija
14238/19691 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on kotona parhaillaan hoitovapaalla kahden lapsen kanssa, pienin 1-v., toinen 4-v. ja kuskaa kävellen kouluun ja eskariin kaksi isompaa. Laittaa pyykit, tekee ruoan valmiiksi kun tulen töistä ja yrittää tehdä virikkeisiä juttuja kotona pienempien lasten kanssa. Varhaiskasvatusta ei kuormita kumpikaan. Juuri opetti eskarilaisen lukemaan, kun lapsi ei ole iltapäivähoidossa eskarin jälkeen. Saa nostaa hattua, kuulemma on koska tahansa mieluummin kotona kuin töissä. 

Vierailija
14239/19691 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on kotona parhaillaan hoitovapaalla kahden lapsen kanssa, pienin 1-v., toinen 4-v. ja kuskaa kävellen kouluun ja eskariin kaksi isompaa. Laittaa pyykit, tekee ruoan valmiiksi kun tulen töistä ja yrittää tehdä virikkeisiä juttuja kotona pienempien lasten kanssa. Varhaiskasvatusta ei kuormita kumpikaan. Juuri opetti eskarilaisen lukemaan, kun lapsi ei ole iltapäivähoidossa eskarin jälkeen. Saa nostaa hattua, kuulemma on koska tahansa mieluummin kotona kuin töissä. 

Meillä myös näin. Mies hoitovapaalla 2,5v kanssa. Hoitaa kodin ja vie isommat eskariin/kouluun. 

Itsehän hoidan työkseni pienten ryhmässä 2v ja välillä tekee niin pahaa kun on tosi pitkiä päiviä heillä. :'( 

Vierailija
14240/19691 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasta kuukausia ollut työssä vakassa mutta "jouduin" paikkaan jossa on todella paljon epäkohtia. 

Nykyään olen niin stressaantunut että työt tulevat uniini joka yö ja heräilen pitkin yötä. Käytännössä olen kaikki yöt töissä. :D Ja heräilen stressaantuneena että tuliko tämä tehtyä?! -paniikissa. Etsin jo uutta paikkaa mutta pelkään jos ei hyvää löydykkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi