Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (20476)
Vierailija kirjoitti:
Up
Näille up-viestien tehtailijoille seuraavat terveiset:
Hyvä että tykkäät pitää up-viestein asiaa esille. Turhauttavaa kuitenkin tulla katsomaan viestiketjuun mitä uutta joku on kommentoinut tai kirjoittanut. Sitten siinä on vain muutama up-viesti peräkanaa.
Samalla vaivalla voisi kommentoida muita kommentteja tai kirjoittaa omia ajatuksiaan aiheesta. Varmasti jotaion muuyakin tulee mieleen kuin ...up.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut tarpeekseni alasta ja en ota keikkoja hetkeen
Mikäs siinä, jos talous sen sallii ettei palkkaa tule.
Tämän asenteen vuoksi alalla on liikaa ns. leipääntyneitä hoitajia.
Ettei näitä oikeasti enää vähempää kiinnosta ne lapset tai niiden hoito, mutta jostain se palkka on saatava.
Ei lähdetä, pysytään kuin purkka tukassa-- ja asenne näkyy työyhteisössä äärimmäisenä katkeruutena muodossa tai toisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettei näitä oikeasti enää vähempää kiinnosta ne lapset tai niiden hoito, mutta jostain se palkka on saatava.
Ei lähdetä, pysytään kuin purkka tukassa-- ja asenne näkyy työyhteisössä äärimmäisenä katkeruutena muodossa tai toisessa.
Eli suo siellä vetelä täällä.
Vai meinaatko, että heidän pitäisi jättäytyä työttömiksi, sekö auttaisi asioissa?
Vierailija kirjoitti:
Moni taitaakin lopettaa opintonsa päiväkodin työharjoittelun jälkeen tai jopa kesken sitä, kun vastassa onkin tylyjä puhumattomia hoitajia jotka kommunikoivat päätään aukoen toislleen + riehuva lapsiryhmä jossa lapset puhuvat huutamalla, eivätkä kykene istumaan paikallaan saati kuuntelemaan aikuista ja joissa pahimmassa tapauksessa jätetään esimerkiksi ulkovalvontatilanteisiin turvattomana yksin vastuuseen lapsista ilman riittävää ohjausta.
Harva opiskelija tekee ilmoituksen olosuhteista, sen sijaan jäävät suosiolla pois moiselta urapolulta.
Niin. Miksi aikuiset eivät osaa käyttäytyä? Samaa se on ihan vaikka hoitotyössä. Opiskelijoita kohtaan osa hoitajista on niin veemäisiä, että tulee pelko ja ahdistus alaa kohtaan. Onneksi on kuitenkin vielä sellaisia ammattilaisia, jotka kykenevät työskentelemään hermostumatta paineen alla. Ne pari mätää omenaa tuhoaa koko työilmapiirin eikä muka asialle voi mitään.
Minä olen sh ja vakan työtäkin olen nähnyt sen verran mitä lapsiani sinne kuskaan. Pääasiassa on oikein mukavia ja rauhallisia ammattilaisia, joista lapsetkin puhuu kotona kehuen. Sitten on pari tällaista, jotka eivät saa edes hei sanottua aamulla. Tunnistan ihmistyypin omasta työstäni. Lapsetkin pelkäävät. Jos muka kuormittaa niin kovasti, että on käyttäydyttävä kuin persereikä viattomia lapsia (ja sairaalassa sairaita ihmisiä) kohtaan, niin ole hyvä ja lähde muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli suo siellä vetelä täällä.
Vai meinaatko, että heidän pitäisi jättäytyä työttömiksi, sekö auttaisi asioissa?
Pitääkö sitten pahimmassa tapauksessa lopputyöura kärsiä näiden hoitajien takia?
Tämä ala ällöttää mua ja oon varhaiskasvatuksen opettaja
Vierailija kirjoitti:
Ällöttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa jaa, onkohan sillä opella aikaa lapselle, kun täällä on kerrottu, että opettajat laminoivat, tekevät vasuja monta tuntia päivässä tietokoneella ja vielä istuvat kissanristiäisissäkin?
Riippuu opettajasta, jotku valitsee ennemmin olla niiden lasten kanssa ja tinkii jopa suunnitteluajoistaan, että lapsilla olis hyvä olla.
Sitten on niitä, jotka karkaa suunnitelulle vaikka ryhmässä olis minkälainen kaaos ja tilanne ja jotka mielellään muutenkin keksivät niitä kissanristisiäisiä että pääsisivät pois ryhmästä.
Ja kyllä, ei ole ollenkaan tasapuolista tämä ja ei ole mitään seurantaa ainakaan minun kunnassa, että mitä opettajat tekee suunnitteluajalla ja miten paljon muuten ovat ulkona ryhmästä. Olisi hyvä jos olisi tähänkin joku "kellokorttisysteemi", että jos poistut tekemään ryhmän ulkopuolisia asioita, olet "ulkona vahvuudesta", klikkaat itsesi ulos ryhmästä ja sitten esihenkilöt voisivat tätäkin asiaa seurata ja kyseenalaistaa jos näkevät, että joku on vaikka kolme kertaa useammin pois ryhmästä kuin joku toinen.
Kyllä saa seurata opettajien töitä SAK-ajalla, mutta ymmärrättehän hoitajat, että silloin teidänkin töitä tulee seurata. Mitä siellä sisällä ja ulkona teettekin. Opettajillahan on Sak-aika ihan oikeata työaikaa, ei ole mahdollisuutta jättää sitä pois! Kellokorttisysteemi olisi hyvä idea! Jos tuuraajaa ei tule SAK-ajoille, olkaa yhteydessä esihenkilöön!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ällöttää?
Vaihda alaa jos ällöttää!
Lauletaanko missään enää ilman ruutuja? Toimin kiertävänä ja joka paikassa missä olen käynyt, tulee laulut ruudulta ja youtubesta ja aina ei työntekijät edes laula mukana. Lapset istuu ja tuijottaa ruudusta jotain animaatiota. Joissakin ryhmissä lapset katsoo jopa cocomeloniakin, että olisi rauhallisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa jaa, onkohan sillä opella aikaa lapselle, kun täällä on kerrottu, että opettajat laminoivat, tekevät vasuja monta tuntia päivässä tietokoneella ja vielä istuvat kissanristiäisissäkin?
Riippuu opettajasta, jotku valitsee ennemmin olla niiden lasten kanssa ja tinkii jopa suunnitteluajoistaan, että lapsilla olis hyvä olla.
Sitten on niitä, jotka karkaa suunnitelulle vaikka ryhmässä olis minkälainen kaaos ja tilanne ja jotka mielellään muutenkin keksivät niitä kissanristisiäisiä että pääsisivät pois ryhmästä.
Ja kyllä, ei ole ollenkaan tasapuolista tämä ja ei ole mitään seurantaa ainakaan minun kunnassa, että mitä opettajat tekee suunnitteluajalla ja miten paljon muuten ovat ulkona ryhmästä. Olisi hyvä jos olisi tähänkin joku "kellokorttisysteemi", että jos poistut tekemään ryhmän ulkopuolisia asioita, olet "ulkona vahvuudesta", klikkaat itsesi ulos ryhmästä ja sitten esihenkilöt voisivat tätäkin asiaa seurata ja kyseenalaistaa jos näkevät, että joku on vaikka kolme kertaa useammin pois ryhmästä kuin joku toinen.Kyllä saa seurata opettajien töitä SAK-ajalla, mutta ymmärrättehän hoitajat, että silloin teidänkin töitä tulee seurata. Mitä siellä sisällä ja ulkona teettekin. Opettajillahan on Sak-aika ihan oikeata työaikaa, ei ole mahdollisuutta jättää sitä pois! Kellokorttisysteemi olisi hyvä idea! Jos tuuraajaa ei tule SAK-ajoille, olkaa yhteydessä esihenkilöön!
Meidän työtähän seurataan koko ajan: Milloinhan olen viimeksi tehnyt töitä niin, ettei joku olis koko ajan katsomassa vierestä tai vähintäänkin välillä joku ravais samassa tilassa. Ehkä joskus voi olla 20 minuuttia sellaista aikaa, että on koneella ja kukaan ei näe mitä teen: Tottakai on ok seurata mitä minäkin koneella teen, että katsonko sähköpostia, luenko palaverimuistiota vai mitä. Se että opettaja on koneella jopa 3 tuntia putkeen on aivan eri kaliiberin hommaa ja onpa itsellä tullu nähtyäkin tällä saralla vaikka sun mitä: Ei kaikki opettajat todellakaan suunnitteluajalla hommia tee. Osa tekee, mutta valitettavasti ei kaikki ja tottakai tämä turhauttaa, jos ryhmässä "pärjäillään" ja opettaja istuu jossain eikä oikeasti edes tee töitä.
Osa juo kahvia ja rupattelevat ihan niitä näitä omia juttujaan suunnitteluajalla ilman mitään ongelmia. Parhaimmat jopa saattavat ottaa koneen ja istua sinne kiireisen välipalatilanteen keskelle selaamaan jotain näennäistä sivustoa eivätkä varmasti auta yhtään lasten kanssa, vaikka ympärillä olis millainen kaaos.
Meidän kunnassa ei ole tuollaista seurantaa, ei opettajille eikä lastenhoitajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä, ei ole ollenkaan tasapuolista tämä ja ei ole mitään seurantaa ainakaan minun kunnassa, että mitä opettajat tekee suunnitteluajalla ja miten paljon muuten ovat ulkona ryhmästä. Olisi hyvä jos olisi tähänkin joku "kellokorttisysteemi", että jos poistut tekemään ryhmän ulkopuolisia asioita, olet "ulkona vahvuudesta", klikkaat itsesi ulos ryhmästä ja sitten esihenkilöt voisivat tätäkin asiaa seurata ja kyseenalaistaa jos näkevät, että joku on vaikka kolme kertaa useammin pois ryhmästä kuin joku toinen.Tätä kierretään sillä, että "jos olet talossa olet vahvuudessa", mutta samalla tuo tarkoittaa sitä, että se opettaja on todellakin velvollinen keskeyttämään ryhmän ulkopuolisen tekemisen ja tulemaan ryhmään, mikäli tilanne sitä vaatii. Jos näin ei olisi, niin tämä tosiaan merkattaisiin "ulkona vahvuudesta"-tilanteeksi ihan virallisestikkin.
Eli ehkä tuossa ärsyttää jos joku on täysin tinkimätön tämän asian suhteen: Tiimikaverit kun ei sille asialle mitään voi ja opettajan pitäisi osoittaa se kritiikki ylemmälle taholle, että miksi hänet lasketaan vahvuuteen vaikka oikeasti haluaa täydellisen, katkeattamattoman työajan ryhmän ulkopuolella?Olen kerran vuosia sitten keskeyttänyt opettajien "pedapalaverin" viereisen lapsiryhmän kaaoksen ja riehunnan vuoksi ja pyytänyt ryhmän opettajaa menemään sinne apuun. Koputin siis toimiston oveen ja kohteliaasti pyysin (meteli lapsiryhmästä kuului sinne saakka).
Yksikään ei reagoinut muuta kuin halveeraavalla katseella.
Täysi paheksuva hiljaisuus jonka lopulta rikkoi johtajan toteamus: kyllä hoitajan tulee pärjätä kun on siihen hommaan palkattu!"
Ryhmään oli jätetty kasvatusvastuuseen käytännössä kielitaidoton hoitaja. Mikäli olisin tehnyt valituksen tästä tilanteesta , nämä kaikki työntekijät olisivat pokkanaamalla väittäneet että minä tulkitsin tilanteen väärin tai hoitoapua ei itseasiassa pyydettykään, eikä meillä todellakaan tällaiseen tilanteeseen ketään jätetä. Sana sanaa vastaan, eikä sitä kukaan usko, yyteissä ekana pihalle jotka tuollaista väittää.
Irtisanouduin tästä paikasta heti kun mahdollista. Seuraavassa päiväkodissa lapsiryhmässä oli aina riittävästi aikusia ja vastuuntuntoinen ja ammattitaitoinen opettaja+ johtaja hoitajineen, kukaan ei lähtenyt ryhmästä yhtään minnekään ellei kaikki ollut viimesen päälle hyvin lapsiryhmien lapsilla. Päiväkodeilla on eroja.
Minä kerran herätin nukkarillisen lapsia, kun kaikki oli palaverissa ja kävin sanomassa että lapsia heräilee, mutta kukaan ei silti tullu apuun. Nukkari kaukana oleskelutiloista silloin, joten eipä siinä auttanu ku keskeyttää kaikkien lasten uni ja siirtyä koko porukan kanssa sinne ryhmätiloihin. Oli kyllä prioriteetit taas kunnossa siinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pää ei enää 20v jälkeen kestä tätä alaa, en vain tiedä mitä muutakaan tekisi, työnäkymät äärimmäisen huonot.
Kuinka monta vuotta sulla on eläkkeeseen?
Täällä on 25 vuotta :,( Ei vielä edes puolessa välissä, vaikka 20 vuotta jo takana.
Vierailija kirjoitti:
Lauletaanko missään enää ilman ruutuja? Toimin kiertävänä ja joka paikassa missä olen käynyt, tulee laulut ruudulta ja youtubesta ja aina ei työntekijät edes laula mukana. Lapset istuu ja tuijottaa ruudusta jotain animaatiota. Joissakin ryhmissä lapset katsoo jopa cocomeloniakin, että olisi rauhallisempaa.
Harvassa paikassa lauletaan: Valtaosa lapsista on niin tottuneita ruutuihin, että laulaminen ilman musiikkia on heistä todella tylsää.