Palstalääkärit! Kysymys nukahtamis"lääkkeistä"
Minä olen kärsinyt vuosia unettomuudesta ja rauhattomuudesta. Olen saanut tähän nukahtamislääkkeitä, bentsoja (jotka ei sopineet lainkaan) ja sittemmin melatoniinia. Kysymys on tässä: voiko melatoniinia ja valeriaanaa käyttää samanaikaisesti? Nehän ovat luonnonlääkkeitä. Saisin ehkä paremmin nukutuksi enkä olisi niin rauhaton ja ahdistunut.
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 21:23"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 21:22"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 21:14"]
Kuten sanoit, molemmat luonnontuotteita. Ei pitäis olla mitään vaaraa. Mutta kokeile sillai, ettei seuraavana päivänä tarviitse lähteä minnekään, jos vaikka kovasti väsyttää tai on outo olo.
[/quote]
Sormustinkukkauutekin on täysi luonnontuote...samaten torajyvä, hulluruoho, valkokärpässieni ja kyynmyrkky.
[/quote]
Myydäänkö noita luontaistuotekaupoissa itsehoitotuotteina tai apteekissa (myös reseptillä, siis melatoniinia)? Ei. Joten se ero on.
[/quote]
Sormustinkukkauutetta ainakin myydään apteekissa, tablettina, se on sydänlääke. Hyvin myrkyllinen liian isoina annoksina.
Pointsi oli lähinnä, että on typerää perustella jonkun tuotteen vaarattomuutta sillä, että se on luonnontuote. Ja ettei sillä sen takia voisi olla mitään yhteisvaikutuksiakaan. Eikö punariisikin ole luonnontuote ja sillä vasta yhteisvaikutuksia on. Tai mäkikuismalla ja mitä noita nyt onkaan...greippimehukin vaikuttaa huomattavasti joidenkin koelsterolilääkkeiden tehoon ja yhteiskäyttö voi aiheuttaa vakavia haittavaikutuksia. Vaikka greippimehu nyt ainakin on 100% luonnontuote.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 21:27"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 21:21"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 21:19"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 21:18"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 21:04"]
Iso lasi viiniä rauhoittaa minut uneen iltaisin. Sitten jos herään ahdistuneena aamuyöllä, juon toisen lasin viiniä kaikessa rauhassa. Nukun uudestaan.
Toimii ainakin mulla! Lääkkeisiin en suostu koskemaan.
t. ei-palstalääkäri
[/quote]
Tuo on typerin mahdollinen tapa "lääkitä" unettomuutta.
[/quote]
Ei se nyt kahden lasin määrissä niin älyttömän typerä ole. Joo, alkoholi muuttaa hieman unen laatua vähemmän virkistävään suuntaan, mutta paljon enemmän sitä tekee ne Ketipinorit sun muut myrkyt joita unettomuuteen lääkärien toimesta määrätään.
[/quote]
Niinpä! Ihme jeesustelijoita taas liikkeellä... Ja jos se mulle toimii, niin mikä ongelma? Vaarattomampaa pari lasia viinaa on kuin neuroleptit.
nro 2
[/quote]
Sä saat tehdä itse aivan niin kuin haluat, mutta mielestäni tuota ei pidä suositella toisille. Alkoholi on ihan tutkitusti yksi pahimmista unen laadun huonontajista.
4
[/quote]
Riippuu määrästä. Pieni määrä rauhoittaa ja rentouttaa, iso määrä taas ei. Eihän nro 2 tässä mitään kossupulloa vetässyt, vaan lasin viiniä.
[/quote]
No unitutkijoiden mukaan alkoholi huonontaa unen laatua pieninäkin annoksina, siis vaikuttaa unisyklien kestoon. Googleta, jos et mua usko.
Mulla muuten alkoholi vaikeuttaa nukahtamista ihan kuinka vain käytettynä, joten ei se nukuttava vaikutus ihan kaikilla toimi.
4
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 21:31"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 21:23"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 21:22"]
Kuten sanoit, molemmat luonnontuotteita. Ei pitäis olla mitään vaaraa. Mutta kokeile sillai, ettei seuraavana päivänä tarviitse lähteä minnekään, jos vaikka kovasti väsyttää tai on outo olo.
[/quote]
Sormustinkukkauutekin on täysi luonnontuote...samaten torajyvä, hulluruoho, valkokärpässieni ja kyynmyrkky.
[/quote]
Myydäänkö noita luontaistuotekaupoissa itsehoitotuotteina tai apteekissa (myös reseptillä, siis melatoniinia)? Ei. Joten se ero on.
[/quote]
Sormustinkukkauutetta ainakin myydään apteekissa, tablettina, se on sydänlääke. Hyvin myrkyllinen liian isoina annoksina.
Pointsi oli lähinnä, että on typerää perustella jonkun tuotteen vaarattomuutta sillä, että se on luonnontuote. Ja ettei sillä sen takia voisi olla mitään yhteisvaikutuksiakaan. Eikö punariisikin ole luonnontuote ja sillä vasta yhteisvaikutuksia on. Tai mäkikuismalla ja mitä noita nyt onkaan...greippimehukin vaikuttaa huomattavasti joidenkin koelsterolilääkkeiden tehoon ja yhteiskäyttö voi aiheuttaa vakavia haittavaikutuksia. Vaikka greippimehu nyt ainakin on 100% luonnontuote.
[/quote]
Mutta melatoniini on hormoni, jota löytyy ihmiskehosta sellaisenaan.
Ota magnesiumia iltaisin. Mulla se auttaa.
Parhaan unen takaa villasukat jalassa ja orgasmi.
Mitä jos ostaist jonkun sellasen dvd:n jolla on joku rentoutusharjoitus tai soittaisit hiljasella muuta rentouttavaa musiikkia? Yrttitee sekin auttaa. On myös sellasta teetä jossa on valerianaa.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 21:32"]
Mutta melatoniini on hormoni, jota löytyy ihmiskehosta sellaisenaan.
[/quote]
niinhän insuliinikin on, mutta liika-annos sitä tappaa silti. Melatoniini voi aiheutaa mm. SukupuolihoirmonitoiminnAn häiriöitä ja aineenvaihdunnan häiriöitä (pitkäaikaiskäyttö altistaa diabetekselle). Silti se on hyvä lääke niille joille e sopii ja tätähän ei taas itedä kuin kokeilemal.
valeriaana on käytännössä samaa ainetta kuin bentsoissa, vain vähän sattumanvaraisemmin annosteltuna. Siihenen itse ryhtyisi, koska riippuvuus on pitkäaikaiskäytössä melk varma.
aapeeen sijaasa pitäytyisin siinä melatoniinissa ja huoneen viilennyksessä jms unihygienissa.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 21:38"]
[/quote]
Tämä on muuten totta :) Joskus jos en millään saa unta ja vaan pyörin sängyssä tuntikausia, saatan ihan vaan uneen päästäkseni pitää hetken itsekseni kivaa ja tsädäm, uni tulee sen jälkeen noin puolessa minuutissa.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 21:42"]
[/quote]
Tämä on muuten totta :) Joskus jos en millään saa unta ja vaan pyörin sängyssä tuntikausia, saatan ihan vaan uneen päästäkseni pitää hetken itsekseni kivaa ja tsädäm, uni tulee sen jälkeen noin puolessa minuutissa.
[/quote]
Komppaan! Ap, jos sulla on mies, niin pyydä sitä keinuttaan sut uneen. Tai muuten sitten omin neuvoin. :) Mtään v*tun melatoniinia, vaan MELAA!
[/quote]
[/quote]
Mulla taas orgasmi vaikeuttaa nukahtamista.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 21:46"]
[/quote]
[/quote]
Komppaan! Ap, jos sulla on mies, niin pyydä sitä keinuttaan sut uneen. Tai muuten sitten omin neuvoin. :) Mtään v*tun melatoniinia, vaan MELAA!
[/quote]
Ei se orgasmin saanti ole kaikille niin helppoa. :( Eikä ole myöskään miestä.
Mutta kokeilen sitä valeriaana & melatoniini -yhdistelmää tänä yönä. Kerron sitten miten meni.
ap
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 21:49"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sama. Olen tuntikausia niin ylikierroksilla etten pysty nukkumaan.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 21:50"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minä nukahdan heti orgasmin jälkeen. Siihen tapaan että jos olen tosi kiihottunut jostain syystä ja ajattelen että en kestä nyt olemaan ilman, on pakko mennä sängylle sormettamaan. Seuraava asia mitä tiedän on että olen nukkunut seitsemän tuntia ja kello on tyyliin kolme yöllä. Pitäisi pystyä vastustamaan (tai odottamaan nukkumaanmenoaikaan), koska uni tulee auttamatta.
Miehen kanssa nyt en heti nukahda, koska mies (yleensä) jatkaa.
Nro 29 kommentoi tuosta valerianan ja bentsojen vaikutuksen samankaltaisuudesta. Se on minusta totta. Normaaliannos valerianaa vaikuttaa minusta -molempia käyttäneenä- kuin puolikas Diapamia. Mutta minusta taas on niin, että kumpaakaan ei ole syytä pelätä, mutta kunnioittaa pitää. Eli ehdoton ei viihdekäytölle, ja myös ehdoton ei sille, että kasvattaisi annoksia vähitellen jos ei enää entinen tehoa. Toleranssin kasvu on varma tie riippuvuuteen ja väärinkäyttöön.
Mutta kaikilla ei tule mitään ognelmia edes pitkäaikaiskäytöstä. Itse käytin unettomuuteen 7 vuotta erästä bentsoa, eikä tarvinnut koskaan kasvattaa annostusta eikä ollut mitään ongelmia. Sitten lääkäri sanoi ettei uskalla enää bentsoja määrätä ja olisi antanut neuroleptejä, mitä minä taas luettuani sivuvaikutuslistan, kieltäydyin syömästä. Nyt otan bentson tilalla valerianauutetta ja toimii yhtä lailla. Ei minua haittaa, vaikka olisin loppuikäni "riippuvainen" tästä, eihän siitä mitään haittaa ole. Ja oma unettomuuteni on psykiatrinkin mukaan sitä luokkaa, että todennäköisesti en ilman mitään lääkkeitä koskaan enää luonnollisesti nuku.
Olen jo kauan käyttänyt melatoniinia ja valerianaa yhdessä nukahtamiseen. Hyvin on toiminut. Muista myös pitää huone riittävän viileänä.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 21:58"]
Nro 29 kommentoi tuosta valerianan ja bentsojen vaikutuksen samankaltaisuudesta. Se on minusta totta. Normaaliannos valerianaa vaikuttaa minusta -molempia käyttäneenä- kuin puolikas Diapamia. Mutta minusta taas on niin, että kumpaakaan ei ole syytä pelätä, mutta kunnioittaa pitää. Eli ehdoton ei viihdekäytölle, ja myös ehdoton ei sille, että kasvattaisi annoksia vähitellen jos ei enää entinen tehoa. Toleranssin kasvu on varma tie riippuvuuteen ja väärinkäyttöön.
Mutta kaikilla ei tule mitään ognelmia edes pitkäaikaiskäytöstä. Itse käytin unettomuuteen 7 vuotta erästä bentsoa, eikä tarvinnut koskaan kasvattaa annostusta eikä ollut mitään ongelmia. Sitten lääkäri sanoi ettei uskalla enää bentsoja määrätä ja olisi antanut neuroleptejä, mitä minä taas luettuani sivuvaikutuslistan, kieltäydyin syömästä. Nyt otan bentson tilalla valerianauutetta ja toimii yhtä lailla. Ei minua haittaa, vaikka olisin loppuikäni "riippuvainen" tästä, eihän siitä mitään haittaa ole. Ja oma unettomuuteni on psykiatrinkin mukaan sitä luokkaa, että todennäköisesti en ilman mitään lääkkeitä koskaan enää luonnollisesti nuku.
[/quote]
Määräsikö lääkäri valeriaanaa (ei kai) vai itsekö hait sen?
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 21:50"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Hauska kuulla, etten ole ainoa :) Mulla nukahtamista vaikeuttaa varmasti lähes kaikki asiat, mitä nyt keksiä voi...
Miksi aloitustani on alapeukutettu? Enkö saisi etsiä luonnollisia keinoja minua piinaavaan unettomuuteen, heräilyyn jne?
ap