Koulukaverit kommentoi koska tykkään matikasta D:
Olen lukion ensimmäistä käyvä tyttö. Ennen lukioon tuloa minulla ei ollut juuri mielipidettä kyseiseen aineeseen, mutta nyt tykkään siitä tosi paljon :)
Ratkon usein tehtäviä välituntisin koska ne ovat niin kivoja ja rakastan sitä tunnetta kun tajuan jotain.
nyt kuitenkin minusta tuntuu että kaverit pitävät minua hieman outona asian takia. Jos sanon mitään asiaan liittyvää he käskevät minua olemaan hiljaa (eivät toki suoraan sano) ja monesti pyytävät että lopettaisin matikan tekemisen jos teen sitä vaikka tuntia odottaessamme. He myös pyytävät että valitsisn samat kurssit heidän kanssaan/tulisin jollekin kurssille heidän seurakseen, ja tuntuvat jopa loukkaantuvan kun en halua tulla :(
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:13"]Täällä taas ihmiset kuvittelee että pelkällä matikalla selviää elämässä ja saa loistavan työpaikan. Sori mutta ei. Esimerkiksi kielistä on paljon enemmän hyötyä. Historiasta. Yhteiskuntaopista.
[/quote]
Kielistä ei ole mitään hyötyä siinä vaiheessa kun reaaliaikainen käännösteknologia on tarpeeksi kehittynyttä.
Historiaa voi opiskella Wikipediasta.
Yhteiskuntaoppi kuuluu jokaisen ihmisen yleissivistykseen.
Lukio on 3 vuotta elämästä, sen jälkeen on jotain 4+ vuoden opiskelut samanhenkisessä porukassa, sitten on vielä 40-50 vuotta työelämää. Sen lukion ajan seisoo vaikka päällään, se on ihan olematon aika kokonaisuudessa.
-11-
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:11"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:06"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 22:55"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 21:10"]
No onhan se nyt vähän outoa jos huvikseen laskee matikkaa välitunneilla :D Ketä sellaisen kanssa jaksaa viettää aikaa, kun eihän siinä samalla voi mistään puhuakaan? t. lukion tokaa vuotta käyvä
[/quote]
enemmän mietityttää kuka jaksaa viettää aikaa sellaisen kanssa joka ei hyväksy toisen harrastuksia :/
[/quote]
Luulen, että ystäväsi tuntevat pientä alemmuuden tunnetta, koska luet pitkää matikkaa ja kaiken lisäksi tykkäät siitä. Älä siis mainitse asiasta usein. Saattaa kuulostaa kaksinaamaiselta, mutta minä puhun matikasta ja fysiikasta vain älykkäiden kaverieni kanssa, ja muista aiheista sitten ei-niin-fiksujen ystävieni kanssa. You have to know your audience. M19
[/quote] Anteeksk vain, mutta se, onko matikassa hyvä vai ei, ei määrittele älykkyyttä. Voi olla hyvä monissa muissa aineissa, joissa matemaatikot ovatkkn ihan pihalla eivätkä ipi esimerkiksi kieliä yhtä hyvin. Kurjaa, jos pidät itseäsi jotenkin älykkäämpänä ja parempana kuin muita kavereitasi, jotka eivät ymmärrä matikkaa yhtä hyvin.
[/quote]
Matemaattinen ja esimerkiksi kielellinen älykkyys eivät ole toisensa poissulkevia asioita.
Tarkennan vielä, että kun puhuin "älykkyydestä" edellisessä kommentissani tarkoitin siis matemaattista älykkyyttä.
Kuitenkin uskallan väittää, että matematiikkaa ja fysiikkaa paljon opiskelleet ihmiset ovat muita parempia ongelmanratkaisijoita. Siksi arvosta matemaattisen osaamisen hyvin korkealle, vaikkei se tietenkään ole ainut ihmisen älykkyyden määrittelevä tekijä. M19
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:13"]
Täällä taas ihmiset kuvittelee että pelkällä matikalla selviää elämässä ja saa loistavan työpaikan. Sori mutta ei. Esimerkiksi kielistä on paljon enemmän hyötyä. Historiasta. Yhteiskuntaopista.
[/quote]
Hyvillä matemaattisista aineista saaduilla arvosanoilla pääsee todennäköisemin esim. teknilliseen yliopistoon tai lääkikseen. Noilla aloilla saa yleensä parempaa palkkaa kuin kieliin tai historiaan erikoistuneena.
Itse vaihdoin kielten opinnot tekniselle alalle, koska en halunnut opettajaksi. Eikä yhtään kaduta nyt työelämässä.