Muutin maalle ja näin linnunradan ensimmäistä kertaa paljain silmin
Kaupungissa en ikinä valosaasteen takia nähnyt paljoa tähtiä enkä linnunrataa. Maalle tulon jälkeen hämmästyin todella kuinka paljon tähtiä öisin näkyy ja linnunradan vana kulkee taivaan poikki. En uskonut että se niin selkeästi näkyisi ja tähtiä on kymmenkertainen määrä näkyvillä.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se vaan on. Käy joskus jossain Chilen vuoristossa, näkyy vielä sitäkin paremmin.
Miksi juuri siellä?
Siellä ilma on niin kuivaa että tähdet näkyvät kirkkaimman koko planeetalla. Korkea vuoristo ja ohut ilma josta valtameren suola on vienyt kosteuden.
Täällä pohjoisessa voi tavallisena pakkasyönä olla yhtä vähän kosteutta mutta ilmassa on enemmän pienhiukkasia, lähinnä siitepölyä (joita on kaikkina vuodenaikoina ilmassa, nuo Chilen vuoristoylängöt saavat ilmansa valtameriatä eikä valtamerten ilmassa ole manneralueidwn tapaan siitepölyjä- asiaan voi tutustua albedon- käsitteen kautta)
Selvä, kiitos vastauksestasi.
Maalla kasvaneena tuota on ollut vaikeaa käsittää, että joku ei ole nähnyt tähtitaivasta. Oma tyttö ihmetteli sitä viime vuonna mökillä alkusyksystä, kun oli pilvetön taivas. Nähtiin tähdenlentokin. En ollut aiemmin hoksannut, että hitto omat lapset eivät ole tuollaista juuri koskaan nähneet... Ollaan oltu maalla ennenkin, mutta ilmeisesti ei ole tullut taivaalle tuijoteltua.
Itse muistan lapsena ihmetelleeni tähtitaivasta "aina". Oli se mieletön tunne, eikä oikein pysty käsittämään, miten pienenpieni hippunen me ollaan tässä valtavassa kokonaisuudessa. Luomakunnan herroja, my ass...
Vierailija kirjoitti:
Ja ajatelkaas, että koska valo kulkee niin hitaasti, ne kaikki on menneisyyden tähtiä.
Taivas täynnä Dannyjä.
Paitsi että Danny on vanhempi kuin suurin osa taivaalla näkyvistä tähdistä...
minä katselin sitä 70 v eikä tule ikävä. tässä kerros talossa ei ole huolia jotka sinä varmaan tulet huomaamaan. MAALLA ON UPEAA veikkaan että 3v max siinä ajassa meidän kylältä maalle muuttaja idealistit lähtivät. kylä kaupalla oli jopa veto milloin lähtee. opetat tietenkin kylä toimikunnan puitteissa miten maalla asutaan ja nautitaan.
Itsekin muutin maalle ja olen fiilistellyt tähtitaivasta, aikamoinen ero helsinkiin verrattuna! Harmi että nyt sataa
Vierailija kirjoitti:
Ja ajatelkaas, että koska valo kulkee niin hitaasti, ne kaikki on menneisyyden tähtiä.
Taivas täynnä Dannyjä.
Hah. Danny on ihan ok. mut hei älä loukkaa mailmankaikkeutta.
Jocce kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taivas täynnä Dannyjä.Paitsi että Danny on vanhempi kuin suurin osa taivaalla näkyvistä tähdistä...
:D
Kun asuimme vielä kaupungissa, olimme eräänä talvi-iltana käymässä sukulaisten luona maalla. Kun olimme kotiin lähdössä, ja kävelimme autolle, 3-4v lapsemme katsoi taivaalle ja huusi riemuissaan: "Täällä näkee avaruuteen asti!"
Vierailija kirjoitti:
Maalla kasvaneena tuota on ollut vaikeaa käsittää, että joku ei ole nähnyt tähtitaivasta. Oma tyttö ihmetteli sitä viime vuonna mökillä alkusyksystä, kun oli pilvetön taivas. Nähtiin tähdenlentokin. En ollut aiemmin hoksannut, että hitto omat lapset eivät ole tuollaista juuri koskaan nähneet... Ollaan oltu maalla ennenkin, mutta ilmeisesti ei ole tullut taivaalle tuijoteltua.
Itse muistan lapsena ihmetelleeni tähtitaivasta "aina". Oli se mieletön tunne, eikä oikein pysty käsittämään, miten pienenpieni hippunen me ollaan tässä valtavassa kokonaisuudessa. Luomakunnan herroja, my ass...
Tästähän oli joku juttu joskus, että esim. kiinalaiset ovat ihan äimistyneitä tähtitaivaan nähdessään.. tai kuka tahansa ikänsä suurkaupungissa elänyt. Ihan aikuisia ihmisiä siis.
On jotenkin rauhoittavaa olla yksin mökillä, istua ulkona tähtitaivasta tuijottaen ja olutta nauttien. Galaksimme vana näkyy selkeästi ja monet muut tähtikuviot. Muuta en kaipaa.
Iltaisin menen kuistille teemukin kanssa ja katson tähtiä. Usein myös revontulia. Sielu lepää noissa hetkissä ja soisin kaikille saman mahdollisuuden. Joskus kuu nousee aivan valtavana puiden takaa, hämmästyn joka kerta sitä näkyä. Talvisin kun pakkanen nousee vauhdilla, nousee sumu ja maisema on kuin sadusta. Taivas on pinkin punainen värjäten koko maiseman vaaleanpunaiseksi, maagista. Keväisin kuuntelen kun järvi paukkaa ja ujeltaa. Syksyllä katson kun elosalamat välkkyy järven päällä. En vaihtaisi maalla asumista mihinkään. Sijainti on myös mahtava, iso peltoaukea järven rannassa, näen melkein kaiken mikä taivaalla tapahtuu.
Näkyispä meillä täällä kaupungissakin enemmän taivasta mutta ei voi kun pitäpä poltella katuvaloja jotka ampuu suurimman osan valostaan taivaalle ja kaiken kukkuraksi vilkkuvat mainosvalokyltit estää loputkin näkemisen. Kehitettäispä hybridikaupunki jossa yötä ei korvattaisi päivällä. Epäsuoraa valaistusta enemmän jossa valo kohdistetaan siihen mihin sitä tarvitaan eikä roiskita ympäriinsä.
Tähtitaivas on just parasta <3 Tajuaispa ihmiset mennä useammin maalle ihailemaan puhdasta luontoa ja selkeää taivastamme <3 <3
Minä olen elänyt suurimman osan elämästäni maalla, ja kyllä minulle vähän oli yllätys kun kerran sain kyydin kotiin parilta ihmiseltä, ja alkoivat hämmästellä heti tähtitaivasta ja pimeyttä, aikuiset miehet, että kuinka täällä uskaltaa edes asua.
Siihen on vain niin tottunut, enkä kaupungissa "käväistessä" kai ehtinyt kaipailla.
jo 5 omistaja tönössä kirjoitti:
minä katselin sitä 70 v eikä tule ikävä. tässä kerros talossa ei ole huolia jotka sinä varmaan tulet huomaamaan. MAALLA ON UPEAA veikkaan että 3v max siinä ajassa meidän kylältä maalle muuttaja idealistit lähtivät. kylä kaupalla oli jopa veto milloin lähtee. opetat tietenkin kylä toimikunnan puitteissa miten maalla asutaan ja nautitaan.
Hah! Itse muutin yli 30 vuotta sitten kaupungista maalle, ja niin kauan täällä pysyn kun jaksan mökkiä lämmittää ja lumityöt tehdä.
Luin ensin, että olet nähnyt ensimmäistä kertaa LINTULAUDAN. No, olisihan se ollut loogisempi sana tuohon kohtaan.
Kyllä täällä Espoossa näkyy tähtitaivas.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä Espoossa näkyy tähtitaivas.
Varmaan mitenkuten, kun oikein pimeään paikkaan hakeutuu.
Voitko erottaa Linnunradan?
Ilma kuivaa ja puhdasta, isot kaupungit kaukana(ei valosaastetta).
Korkealla ilma on myös ohuempaa.
Chileen on sijoitettu tuosta syystä observatorioita.