Muutin maalle ja näin linnunradan ensimmäistä kertaa paljain silmin
Kaupungissa en ikinä valosaasteen takia nähnyt paljoa tähtiä enkä linnunrataa. Maalle tulon jälkeen hämmästyin todella kuinka paljon tähtiä öisin näkyy ja linnunradan vana kulkee taivaan poikki. En uskonut että se niin selkeästi näkyisi ja tähtiä on kymmenkertainen määrä näkyvillä.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Näkyispä meillä täällä kaupungissakin enemmän taivasta mutta ei voi kun pitäpä poltella katuvaloja jotka ampuu suurimman osan valostaan taivaalle ja kaiken kukkuraksi vilkkuvat mainosvalokyltit estää loputkin näkemisen. Kehitettäispä hybridikaupunki jossa yötä ei korvattaisi päivällä. Epäsuoraa valaistusta enemmän jossa valo kohdistetaan siihen mihin sitä tarvitaan eikä roiskita ympäriinsä.
Kuntien palautelomakkeita kannattaa ihan totta käyttää. Siellä voi toivoa esim. valotonta aluetta, jonne voisi sitten mennä katselemaan tähtiä ja revontulia. Siellä voi toivoa myös enemmän istutuksia, vihreyttä, puita ja hiljaisuutta. Palautekanavat on rakennettu nettiin juuri sitä varten :)
Vierailija kirjoitti:
Vain kerran olen kuullut , miten jää hilajaa oksilla jäätyessään . Oletteko te ne tiu` ut kuulleet ?
Olen kuullut. Toinen tiuku on vähän erilainen ja syntinen, mutta kun on nyt puhetta. Lupiinin muuttuessa syksyllä kovaksi siitä tulee aika hassu helistin. Se ei pelasta lupiineja joutumasta roskiin, mutta ne todellakin helisevät.
Tykkään yleensäkin kuunnella esim. puiden oksistojen tuulta ja kaikkea mahdollisia luonnonääniä.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Mökillä sopivalla säällä syksyllä yömyöhään on hienoa mennä selälleen laiturille ja katsoa taivaalle. Siellä näkyy niin paljon enemmän kuin kaupungissa ihan paljain silmin. Jopa häviävän pieniä välonlähteitä, joita hädintuskin näkee..
Kuulostaa ihanalta! Asun maalla, enkä ikinä ehdi tuollaista tehdä. Pitääkin joku kerta ihan rauhassa kokeilla. Menen yleensä kovin aikaisin nukkumaan, mutta tuon takia voisin yrittää valvoakin.
Vain kerran olen kuullut , miten jää hilajaa oksilla jäätyessään . Oletteko te ne tiu` ut kuulleet ?