Minä ikäisenä lapselle alkoholia?
Minkä ikäisenä olette antaneet lapsenne maistaa alkoholia? Esikoinen kinuaa nyt saunaryyppyjä kaljatölkeistä, kun lauteilla istutaan. Äitinsä ei vielä antaisi, mutta ei minusta tilkallisessa ole mitään pahaa. Sukulaisperheessä saa lapset 13 ja 14 ottaa viiniä ruokapöydässä, johan sitä 15 vuotiaalle kirkkokin tarjoaa, niin ei voi olla paha ikä tuo. Niin ja oma tyttö on sen 13.
Kommentit (32)
Minulle ei alkoholia annettu ennen täysi-ikäisyyttä, enkä sitä muuallakaan juonut, ja ihan kunnolliseksi ihmiseksi kasvoin ja sisarukset samaten. Joten en omilekaan lapsille aio tulevaisuudessa alkoholia antaa ennenkuin ovat riittävän vanhoja eli täysi-ikäisiä
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:04"]Ampukaa nyt mammat, mutta mun mielestä siinä vaiheessa kun nuori haluaa maistaa niin ennemmin annan kotona maistaa valvovan silmän alla, kun jokatapauksessa se tulee joskus alkoholia kokeilemaan ja parempi sitten niin että kokeilee kotona eikä salaa jossain metikössä kavereiden kanssa. [/quote] No tuo ei suojele kyllä metikössä ryyppäämiseltä : D
[/quote]
Kyllä se muuten suojelee :D Toisia ainakin. Mä sain isän saunakaljasta maistaa joskus noin 14-vuotiaana, ei tehny ihan heti mieli lähteä sinne metikköön ryyppäämään kun oli suoraan sanottuna niin saatanan pahaa.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:10"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:08"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:04"]Ampukaa nyt mammat, mutta mun mielestä siinä vaiheessa kun nuori haluaa maistaa niin ennemmin annan kotona maistaa valvovan silmän alla, kun jokatapauksessa se tulee joskus alkoholia kokeilemaan ja parempi sitten niin että kokeilee kotona eikä salaa jossain metikössä kavereiden kanssa. [/quote] No tuo ei suojele kyllä metikössä ryyppäämiseltä : D [/quote] Ai jos saa kotona maistaa niin minkä takia sinne metsään pitäis lähteä juomaan?
[/quote]
Totta, minkä takia tehdä mitään kavereiden kanssa, kun on äitikin...,
Siis ihan oikeasti - kavereiden kanssa dokaaminen ja äidin kanssa maistelu nyt on hieman eri asioita.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:22"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:04"]Ampukaa nyt mammat, mutta mun mielestä siinä vaiheessa kun nuori haluaa maistaa niin ennemmin annan kotona maistaa valvovan silmän alla, kun jokatapauksessa se tulee joskus alkoholia kokeilemaan ja parempi sitten niin että kokeilee kotona eikä salaa jossain metikössä kavereiden kanssa. [/quote] No tuo ei suojele kyllä metikössä ryyppäämiseltä : D
[/quote]
Kyllä se muuten suojelee :D Toisia ainakin. Mä sain isän saunakaljasta maistaa joskus noin 14-vuotiaana, ei tehny ihan heti mieli lähteä sinne metikköön ryyppäämään kun oli suoraan sanottuna niin saatanan pahaa.
[/quote]
Jos ei mene alas niin, ei mene. Tuskin sinä siellä metikössäkään olisit vetänyt perseitä olalle, kun olisi se sielläkin pahalta maistunut.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:20"]Minulle ei alkoholia annettu ennen täysi-ikäisyyttä, enkä sitä muuallakaan juonut, ja ihan kunnolliseksi ihmiseksi kasvoin ja sisarukset samaten. Joten en omilekaan lapsille aio tulevaisuudessa alkoholia antaa ennenkuin ovat riittävän vanhoja eli täysi-ikäisiä
[/quote]
Tämä on ihan ok. Ei kenenkään tarvitse opettaa lapselle itselleen vierasta alkoholikulttuuria. Isoina lapset tekevät omat valintansa.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:18"]Minä sain maistaa kotona mutta olin kännissä myös kavereiden kanssa. Ei se kotimaistelu ole mikään rokotus pussikaljottelua vastaan. Eikä absoluuttinen kieltäminenkään.
[/quote]Minulle äiti alkoi tyrkyttämään jo 14 vuotiaana ja sen jälkeen on maistunu vähän liikaakin.
Veikkaan että osa tällä palstalla on lapselleen enemmän kaveri kuin vanhempi.
Moni haluaa teinistään tissuttelukaverin
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:13"]
Minusta pikkumääriä voi antaa lukioikäisenä, siis kotona tms. tai tyyliin puoli lasia kuohuviiniä häissä. Omat vanhemmat tekivät näin, ekan kerran ostin alkoholia 18-vuotiaana ja ekan kerran olin humalassa 19-vuotiaana. Alaikäisenä kokeilut jäi siihen vanhempien seurassa maisteluun.
[/quote]
vietitkö lapsuutesi yksin? omalla lukioluokalla oli tasan yksi tyttö, joka ei ollut vanhojen tanssipäivään mennessä ollut humassa.
[/quote]
En, aina on ollut kavereita. Tanssin vanhoissa, olin mukana penkkariristeilyllä yms. Mutta en ollut kiinnostunut vetämään pussikaljakännejä puistossa tai jonkun kotibileissä. Baareissa kyllä kävin kun tulin täysi-ikäiseksi ja join, mutta en humalaan asti.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:28"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:18"]Minä sain maistaa kotona mutta olin kännissä myös kavereiden kanssa. Ei se kotimaistelu ole mikään rokotus pussikaljottelua vastaan. Eikä absoluuttinen kieltäminenkään.
[/quote]Minulle äiti alkoi tyrkyttämään jo 14 vuotiaana ja sen jälkeen on maistunu vähän liikaakin.
[/quote]
Joo, tätäkin varmasti on. Inhottavaa. Itse en just tän takia alle 18-vuotiaalle kaataisi kokonaista annosta enkä ikinä tarjoaisi ellei nuori tekisi aloitetta itse. Maistaminen on ok, mutta ei yhdessä tissuttelu. Alkoholi kuuluu aikuisten maailmaan.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:28"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:18"]Minä sain maistaa kotona mutta olin kännissä myös kavereiden kanssa. Ei se kotimaistelu ole mikään rokotus pussikaljottelua vastaan. Eikä absoluuttinen kieltäminenkään.
[/quote]
Minä en käytä alkoholia juuri koskaan, kerran kaks vuodessa. Eikä miehenikään saunakaljaa kummemmin. Että ei tässä tissuttelukaveria teinistä haluta kun itse ei juo ja teini haluaa joskus _maistaa_.
-10
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:24"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:22"]
[/quote]
[/quote]
Jos ei mene alas niin, ei mene. Tuskin sinä siellä metikössäkään olisit vetänyt perseitä olalle, kun olisi se sielläkin pahalta maistunut.
[/quote]
Siellä metikössä pitää kavereiden edessä olla kovana ja niellä vaikka kärpäsillä kuorrutettua kiljua.
Miksi lapsia pitäisi totuttaa alkoholin makuun ja siten helpottaa tulevien kännien ottoa.
Minä sain maistaa kotona mutta olin kännissä myös kavereiden kanssa. Ei se kotimaistelu ole mikään rokotus pussikaljottelua vastaan. Eikä absoluuttinen kieltäminenkään.