Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä ikäisenä lapselle alkoholia?

Vierailija
05.12.2014 |

Minkä ikäisenä olette antaneet lapsenne maistaa alkoholia? Esikoinen kinuaa nyt saunaryyppyjä kaljatölkeistä, kun lauteilla istutaan. Äitinsä ei vielä antaisi, mutta ei minusta tilkallisessa ole mitään pahaa. Sukulaisperheessä saa lapset 13 ja 14 ottaa viiniä ruokapöydässä, johan sitä 15 vuotiaalle kirkkokin tarjoaa, niin ei voi olla paha ikä tuo. Niin ja oma tyttö on sen 13.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:38"]

Sen sanoo laki: 18 vuotta!

[/quote]

Just näin. Olisi tässä ketjussa lastensuojelulle töitä. Mikä ihme siinä on että pitää sitä alkoholia lapsille tuputtaa? Oma äiti, mummo ja etenkin isä olivat tällaisia. Mummo tarjosi ensimmäisen kerran viiniä kun olin 12 ja tulin vähän huppeliin. Isän kanssa ekat kännit 13-vuotiaana ja siitä sitten 14v:na yksi juhannus mökillä sammuin ja oksensin itseni yltäpäältä, iskän ja äitipuolen kanssa siellä oltiin ja pienemmät sisarukset mukana. Samoihin aikoihin äiti maistatti jouluisin sivistyneesti pienen lasin sherryä. Ilman vanhempia olisin todennäköisesti oppinut juomaan vasta 16:na. Olihan se silloin 14v:na tosi siistiä kännätä yhtenä "aikuisista", pappa ja isän naapuri välillä menossa mukana. 

Nyt aikuisena sitten en olekaan isäni kanssa tekemisissä eivätkä lapseni ole häntä edes nähneet, vanhin lapseni on 20v. Suurin syy että en halua isäni opettavan lapsiani ryyppäämään. Nyt aikuisena ja äitinä ymmärrän miten vastuuttomia vanhempani, etenkin isä oli. Itse en ole antanut omilleni alkoholia, ikäraja on ihan hyvästä syystä ja kuten ketjusta huomaa lakia tarvitaan. Harvoin lähden mantraan "nykyajan vanhemmilla on vanhemmuus hukassa" mutta tästä ketjusta kyllä huomaa että todella on. 

En ymmärrä miksi alkoholin juomisen opettaminen ja siinä samalla lain rikkomisen opettaminen on monen mielestä vanhemman tärkeä tehtävä? Antamalla muksun juoda vaikka sen yhden siiderin, annat samalla siunauksen alaikäisen alkoholin käytölle. Mikä sitä enää rajoittaa kun vanhemmatkin hyväksyy? Omat lapseni joivat vasta aikuisena, 20v ei ole edes paria siideriä enempää koskaan juonut (joo joo, tiedän kyllä varmasti) eikä ole ollut koskaan mitään "kielletyn hedelmän" ongelmaa. 

Vierailija
2/32 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:25"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:20"]Minulle ei alkoholia annettu ennen täysi-ikäisyyttä, enkä sitä muuallakaan juonut, ja ihan kunnolliseksi ihmiseksi kasvoin ja sisarukset samaten. Joten en omilekaan lapsille aio tulevaisuudessa alkoholia antaa ennenkuin ovat riittävän vanhoja eli täysi-ikäisiä [/quote] Tämä on ihan ok. Ei kenenkään tarvitse opettaa lapselle itselleen vierasta alkoholikulttuuria. Isoina lapset tekevät omat valintansa.

[/quote]

Eikä tietenkään ole mahdollista että ne jossain muualla maistaa ennen täysi-ikäisyyttä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:59"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:38"]

Sen sanoo laki: 18 vuotta!

[/quote]

Just näin. Olisi tässä ketjussa lastensuojelulle töitä. Mikä ihme siinä on että pitää sitä alkoholia lapsille tuputtaa? Oma äiti, mummo ja etenkin isä olivat tällaisia. Mummo tarjosi ensimmäisen kerran viiniä kun olin 12 ja tulin vähän huppeliin. Isän kanssa ekat kännit 13-vuotiaana ja siitä sitten 14v:na yksi juhannus mökillä sammuin ja oksensin itseni yltäpäältä, iskän ja äitipuolen kanssa siellä oltiin ja pienemmät sisarukset mukana. Samoihin aikoihin äiti maistatti jouluisin sivistyneesti pienen lasin sherryä. Ilman vanhempia olisin todennäköisesti oppinut juomaan vasta 16:na. Olihan se silloin 14v:na tosi siistiä kännätä yhtenä "aikuisista", pappa ja isän naapuri välillä menossa mukana. 

Nyt aikuisena sitten en olekaan isäni kanssa tekemisissä eivätkä lapseni ole häntä edes nähneet, vanhin lapseni on 20v. Suurin syy että en halua isäni opettavan lapsiani ryyppäämään. Nyt aikuisena ja äitinä ymmärrän miten vastuuttomia vanhempani, etenkin isä oli. Itse en ole antanut omilleni alkoholia, ikäraja on ihan hyvästä syystä ja kuten ketjusta huomaa lakia tarvitaan. Harvoin lähden mantraan "nykyajan vanhemmilla on vanhemmuus hukassa" mutta tästä ketjusta kyllä huomaa että todella on. 

En ymmärrä miksi alkoholin juomisen opettaminen ja siinä samalla lain rikkomisen opettaminen on monen mielestä vanhemman tärkeä tehtävä? Antamalla muksun juoda vaikka sen yhden siiderin, annat samalla siunauksen alaikäisen alkoholin käytölle. Mikä sitä enää rajoittaa kun vanhemmatkin hyväksyy? Omat lapseni joivat vasta aikuisena, 20v ei ole edes paria siideriä enempää koskaan juonut (joo joo, tiedän kyllä varmasti) eikä ole ollut koskaan mitään "kielletyn hedelmän" ongelmaa. 

[/quote]Ei minulle koskaan tyrkytetty, jos en halunnut en maistanut. En aio lapsellenikaan tyrkyttää. Heti ollaan viemässä asioita toiseen ääripäähän, eikö osata enää kulkea kultaista keskitietä? 

Vierailija
4/32 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekö on tuputtamista jos lapsi pyytää saunakaljan tai maistaa hörpyn? Ehkä joissain perheissä lapset juotetaan känniin heti kun lapsi pyytää maistiaisen, mutta meillä ovat saaneet maistaa tai juoda yhden, mutta enempää eivät pyydä enkä tarjoa. Hienot ääripäät teillä.

Vierailija
5/32 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä päivänä kun täyttää 18 jos haluaa maistaa. Silloinkaan ei ole pakko vaikka suomalaisia ollaankin.

Vierailija
6/32 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ampukaa nyt mammat, mutta mun mielestä siinä vaiheessa kun nuori haluaa maistaa niin ennemmin annan kotona maistaa valvovan silmän alla, kun jokatapauksessa se tulee joskus alkoholia kokeilemaan ja parempi sitten niin että kokeilee kotona eikä salaa jossain metikössä kavereiden kanssa.

Vierailija
7/32 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä meillä 11 vuotiaalle on maistatettu jotain omista tölkeistä pohjia jos on halunnut. 

Vierailija
8/32 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

14-vuotiaasta asti on vanhemmat lapset saaneet ottaa ruuan kanssa viiniä ja saunakaljat, kuopus saa maistaa heti kun haluaa, se on nyt 9-vuotias.

Vierailija
9/32 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies antoi 17-vuotiaan maistaa samppanjaa. Ei tykännyt. Maistella voi teini-iässä kotona mutta varsinainen tarjoilu meillä alkaa 18-vuotiaalle.

Vierailija
10/32 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:04"]Ampukaa nyt mammat, mutta mun mielestä siinä vaiheessa kun nuori haluaa maistaa niin ennemmin annan kotona maistaa valvovan silmän alla, kun jokatapauksessa se tulee joskus alkoholia kokeilemaan ja parempi sitten niin että kokeilee kotona eikä salaa jossain metikössä kavereiden kanssa.
[/quote]
No tuo ei suojele kyllä metikössä ryyppäämiseltä : D

Vierailija
11/32 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:07"]

Mies antoi 17-vuotiaan maistaa samppanjaa. Ei tykännyt. Maistella voi teini-iässä kotona mutta varsinainen tarjoilu meillä alkaa 18-vuotiaalle.

[/quote]

melkein kaikki kyllä ottaa ne ensikännit jo siellä 8-9. luokalla, niin kyllä siihen mennessä on jo maisteltu kunnolla.

Vierailija
12/32 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kun tyttö maistaa niin saattaa vaikka huomata että eipä se nyt niin hyvää ja erityistä ollu. Jos sitä salataan ja hoetaan että et missään tapauksessa saa, niin sitä enemmän alkaa kiinnostamaan ja maistaa vaikka salaa.

Vierailija
13/32 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:08"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:04"]Ampukaa nyt mammat, mutta mun mielestä siinä vaiheessa kun nuori haluaa maistaa niin ennemmin annan kotona maistaa valvovan silmän alla, kun jokatapauksessa se tulee joskus alkoholia kokeilemaan ja parempi sitten niin että kokeilee kotona eikä salaa jossain metikössä kavereiden kanssa.
[/quote]
No tuo ei suojele kyllä metikössä ryyppäämiseltä : D
[/quote]
Ai jos saa kotona maistaa niin minkä takia sinne metsään pitäis lähteä juomaan?

Vierailija
14/32 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annan maistaa jos haluaa ja yläastelaisena saa saunakaljan/siiderin. Samoin on minullekin tehty ja en harrastanut teinikännäämistä kun ei siinä ollut mitään kiellettyä tai ollut edes hyvää.

Vierailija
15/32 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pikkumääriä voi antaa lukioikäisenä, siis kotona tms. tai tyyliin puoli lasia kuohuviiniä häissä. Omat vanhemmat tekivät näin, ekan kerran ostin alkoholia 18-vuotiaana ja ekan kerran olin humalassa 19-vuotiaana. Alaikäisenä kokeilut jäi siihen vanhempien seurassa maisteluun.

Vierailija
16/32 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:08"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:04"]Ampukaa nyt mammat, mutta mun mielestä siinä vaiheessa kun nuori haluaa maistaa niin ennemmin annan kotona maistaa valvovan silmän alla, kun jokatapauksessa se tulee joskus alkoholia kokeilemaan ja parempi sitten niin että kokeilee kotona eikä salaa jossain metikössä kavereiden kanssa. [/quote] No tuo ei suojele kyllä metikössä ryyppäämiseltä : D

[/quote]Minulle annettiin pieniä maistiaisia viinistä jos halusin yläasteikäisenä enkä lähtenyt ryyppäämään pusikkoihin vaikka koko muu luokka sitä teki. Ei kiinnostanut kun mukavasti kotona sohvalla sain maistaa jos pyysin. Oman tyttäreni kohdalla aion tehdä aivan saman, jos hän siis haluaa maistaa.

Vierailija
17/32 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:13"]

Minusta pikkumääriä voi antaa lukioikäisenä, siis kotona tms. tai tyyliin puoli lasia kuohuviiniä häissä. Omat vanhemmat tekivät näin, ekan kerran ostin alkoholia 18-vuotiaana ja ekan kerran olin humalassa 19-vuotiaana. Alaikäisenä kokeilut jäi siihen vanhempien seurassa maisteluun.

[/quote]

vietitkö lapsuutesi yksin? omalla lukioluokalla oli tasan yksi tyttö, joka ei ollut vanhojen tanssipäivään mennessä ollut humassa.

Vierailija
18/32 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite sain 13-vuotiaana kaverin kanssa siiderit saunaan, ei tykätty ja jäi suurin osa juomatta. annettiin siis kokeilla, eikä tullut tarvetta ryypätä salaa (tai muutenkaan ennen täysi-ikää).
Saman ikäisellä voisin siis hyvin jo antaa maistaa, tai sitten kun alkaa kiinnostamaan. Kyllähän se pienikin lapsi tajuaa, että nyt ne juo varmaan jotain hyvää kun ne on hyvällä tuulella jne ja kuitenkin se on itselle kiellettyä.

Pikkusiskolle ja sen kaverille ostin muutaman siiderin niiden ollessa n. 15v, kun halusivat kokeilla. Parempi se niin päin, kun että sitten joltain spurgulta kinuaa ja juo metsässä salaa.

Vierailija
19/32 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan enemmän sen lapsen, kuin vanhemman iästä...

Vierailija
20/32 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olin 41-vuotias kun annoin maistaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi