Onko naisilla, jotka meikkaavat todella huonosti, jokin hahmotushäiriö? Tarkoitan esim. siksak-rajauksia, sottaista huulipunaa...
Ihan tosissani ja vilpittömästi kysyn. Johtuuko se hahmotushäiriöstä vai mistä? Tuleeko omalle naamalleen sokeaksi? Miksei sotkuja korjata, vaan ne jätetään näkyville? Eikö se häiritse?
Enkä nyt tarkoita huonolla meikillä sitä, että joku ei osaa tehdä vaikkapa cut creasea, tai liian "raskasta" meikkiä tai sitä, että meikkivoiteen sävy on asteen liian tumma.
Tarkoitan mm. surkeita rajauksia, sottaista huulipunaa, toispuoleisuutta ja sitä, ettei meikkiä häivytetä yhtään. Esim. tällaista:
https://i.redd.it/as9rzrvox2k61.jpg
https://preview.redd.it/z8ju8birdh311.jpg?width=640&crop=smart&auto=web…
https://i.imgur.com/yQxl8jO.png
https://i.imgur.com/E7gY4aJ.jpeg
Ja koska tähän tulee kuitenkin mitä ihmeellisimpiä selittelyjä, niin tarkennettakoon, etten tarkoita ihmisiä, jotka ovat vasta viime viikolla alkaneet meikata, joilla on psykoosi tai skitsofrenia, jotka ovat juuri joutuneet rankkasateeseen tai jotka ovat vaikka näkövammaisia, tai jotka ovat tubettajia ja meikki on hirveän voimakas contoureineen. Enkä tietenkään tarkoita ihmisiä, jotka ihan tietoisesti vetävät jotain Robert Smith -pastissia.
Tarkoitan tavallisia, ns. terveitä ihmisiä, jotka meikkaavat tarkoituksenaan kaunistaa itseään tai korostaa parhaita puoliaan, mutta jotka meikkaavat rumasti ja huonosti päivästä, kuukaudesta ja usein jopa vuodesta toiseen.
Mistä se johtuu? Onko täällä ihmisiä, jotka aiemmin meikkasivat sottaisesti ja havahtuivat siihen vasta myöhemmin?
Eikä tämä koske vain ikäihmisiä, joiden kohdalla kaiken voisi selittää se, että kun lähelle ei enää näe, niin rajauksia yritetään väkertää metrin päässä peilistä, jolloin tulos on tietenkin huono.
Kommentit (120)
En ole millään lailla taiteellisesti lahjakas. Kuvis oli koulussa vitonen. Luovutin meikkauksen suhteen jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Jos alan meikkiä naamaan laittamaan, lopputulos näyttää siltä kuin viisi vuotiaan tuhertama meikkipää.
Haluaisin tehdä siistit rajaukset, mutta ripseni eivät kasva nätisti rivissä ja viiva näyttää epäsiistiltä. Parhaan tuloksen olen saanut KVD:n kapeimmalla kynällä, mutta sekin toimii hyvin vain muutaman käyttökerran, kun tuote on aivan tuore.
Pidemmän päälle siistejä huulirajauksia en ole nähnyt kenelläkään menevällä ihmisellä, joiden toimenkuvaan kuuluu luonnollinen ilmehtiminen.
Luulen, ettei kyse ole niinkään kädentaidoista vaan ns. taiteellisen silmän puuttumisesta. Estetiikan ja asettelun tajua ei ole kaikilla - eikä se ole mikään vika vaan ihan ominaisuus, jota voi myös vähän opetella, mutta yleensä se on sisäsyntyistä. On ihmisiä, jotka asettelevat koriste-esineet ja kukat kummallisesti; esim. seinällä roikkuu oudosti ryhmiteltynä satunnaisia kuvia, tauluja ja esineitä, ikkunalaudalla on 1 kukka keskellä ja 2 pientä molemmin puolin tasavälein ja vaatteissa on kummallisesti yhdistelty värejä.
Asetteluun liittyy tiettyjä sääntöjä, joita noudattamalla tulos on tasapainoinen, mutta sääntöjä voi ne opeteltuaan myös rikkoa ja luoda jotain upeaa. Aina se ei onnistu.
Meikissä on lisäksi se, että jokin mekki voi näyttää upealta tietyllä ihmisellä. Vähän sama kuin vaatteissa; pitkät leveät lahkeet ovat upeat pitkällä ihmisellä ja lyhytjalkaisella ne ovat jokseenkin oudot - ja tässäkin on poikkeuksia. Itse saatan ihailla taidokasta silmämeikkiä, mutta tiedän ettei sellaista voisi tehdä raskaisiin luomiin. Ja ettei meikki luultavasti ole luonnonvalossa niin upea vaan lähinnä outo. Kuin lähtisi teatterimeikissä ulos. Jokainen toki saa meikata kuten haluaa.
Joskus nämä "epäsiistit" meikit ovat riemastuttavia. Siis hyviä, koska usein somekuvissa ihmiset ovat liian täydellisiä, iho on muovinen, kaikki on häivytetty ja blurrattu ja viilattu. Jos vaikka hakee arviota jostain tuotteesta niin arvostan enemmän vanhaa ihmistä, jonka ihossa näkyy ryppyjä, veltostumista, kuivuutta ja huokosia kuin muovista barbienaamaa. On eri asia näyttää todellisuutta ja realismia kuin askarrella meikkiteoksia ja fantasiakuvia.
Vierailija kirjoitti:
Olipas hyvä että kysyit, huomasin että viime aikoina vasen puoli tulee minulla "tuhruisemmaksi" kun teen meikkiä. En saa kulmakarvoja enää piirrettyä samanlaisiksi ja se vähän huolestutti. Minulla on ollut paljon päänsärkyjä ja migreenejä että tuo varmaan vaikutti. En usko että kuitenkaan kaikilla "tuhru"meikkailijoilla on tämä vaiva.
Vinkki: aloita siitä kulmakarvasta, joka on vaikeampi piirtää. Netistä voi myös tilata kulmakarvojen muotteja avuksi meikkaamiseen.
Kasvojen puolet ei ole symmetriset, siitä johtuu meikkaamisen haasteet. Mulla on silmät eri paria: toinen on helppo meikata ja tehdä hyvät rajaukset, toinen silmä on pyöreä ja rajaus menee liian alaspäin tai näkyy liikaa ja luomiväri ei häivy kivasti sivulta. Aina tuherran sen kanssa.
Näin vähän aikaa sitten kaupassa siististi pikeutuneen naisen, selvästi jostain toimistohommasta tulossa. Meikki oli muuten normaali, mutta posket oli punattu liilan sävyisellä värillä. Jotain voidemaista poskipunaa oli leveästi kasvoissa, reunoista oli yritetty häivyttää vähän. Silloin mietin, mitä hän mahtaa oikein peilistä nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee vasemmassa silmässä ripsivärit aina yläluomelle enkä jaksa puhdistaa niitä pois, kun ei ne lähde millään pumpulipuikolla pyyhkäisemällä (primer luomella, niin tarraa tosi kovaa kii). Tulokulma on oikeakätisellä vasemmassa silmässä jotenkin huono ja tulee sotkua.
Laita ny joku paperi suojaksi yläluomelle ja pidä luomea sen verran kiinni, että et sohi luomea samalla?
Jonkun paperin pitelyyn tarvittaisiin kolmas käsi. Enkä ymmärrä tätä "Pidä luomea sen verran kiinni, että et sohi luomea samalla"???
Vierailija kirjoitti:
Olen ennen osannut tehdä kauniin ja siistin rajauksen, vaikka en edes meikkaa usein. Nykyään 45-v silmien ympäryksen iho on ihan erilaista kuin ennen, löysempää ja liikkuu kynän mukana, ei niinkuin ennen kun kynä liikkui iholla. Joten nykyään riittää meikiksi ripsiväri: kevyesti alas ja voimakkaammin ylös. Voihan se olla, että ap:n mielestä sekin on suttuinen. Mutta ikä on tehnyt myös sen että muiden mielipiteillä ei ole paskankaan väliä.
Kokeile voidemaisia luomivärejä, ne levittyvät helposti sormilla. Joku pronssiin vivahtava ruskeä näyttää hyvältä. Esimerkiksi Clarinsilla ja Macillä on näitä. Myös NYXin paksu meikkikynä on hyvä. Myös puuterimaisia luomivärejä voi levittää sormin. Aloita varovaisella määrällä.
T. Meikkaaja, itse 47 v.
Ripisväritahrat näkyy aina. Samoin paakkuuntunut ripsiväri eli liikaa kerroksia ettei saa enää siistiä lopputulosta. (sivusta)
- monella on epätasaiset ripset ja silmissä epäsymmetrisyyttä. Itselläni on toisen silmän ripsissä aukkoja ja ripset kääntyvät hassusti poispäin siitä. Ihan kuin sellainen pyörre mikä monella on hiuksissa. Koska ripset ovat pitkät niin saan niistä näyttävät ripsarilla, mutta olen todennut että se monen mielestä "kummallinen" ripsariton meikki on mulle luonnollisin. Inhoan myös ripsivärin poistamista. Joten on ihan mahdollista meikata ilman ripsiväriä
- sellainen no makeup meikki on monelle todella hyvä vaihtoehto. Esim. silmäluomet. Jos yläluomi on raskas niin jätä meikkaamatta, tee vain rajaus. Rajauksen voi tehdä pehmeällä kynällä taputellen ja pienellä siveltimellä pehmittäen. Se voi olla harmaa tai ruskea. Musta on usein liian kova ja silmistä näkee vain sen oudon mustan viivan, eikä itse silmän kauneutta. Sen sijaan pehmeä, melkein olematon harmaa voi korostaa silmää kauniisti. Yläluomen voi halutessaan taputella ihonvärisellä sävyllä, nestemäinen luomiväri on paras koska se pysyy. Näin luomi on tasaisen värinen. Pelkästään luomiväri ja rajaus ovat jo riittävä meikki
- kaikille ei sovi "täydelliset kulmat". Onneksi ne täydelliset kulmat ovat siirtymässä pois. Kulmat voi jättää meikkaamatta, tai niihin voi vaan siveltimellä tuoda sopivan sävyistä luomiväriä. Tärkeintä on löytää oma väri. Kannattaa varoa punertavaa blondia tai ruskeaa, jos ei ole punertavan sävyinen. Mieluimmin liian hailea kuin tumma
- ryppyjen kohdalla voi olla meikitön. Älä meikkaa niitä kohtia paksulti koska kaikki meikki vaan korostaa ryppyjä
- jos posket punoittavat osta esim. sittarista Misshan bb-voide ja taputtele sitä hyvin vähän poskille, ei liian lähelle silmiä. Nenänpieliin aavistus. Päälle suihkaus vettä tai kosteilla käsillä taputtelu. Näin pinta ei ole paksu eikä matta. Kiilto nuorentaa
- jos huulet ja hampaat eivät ole ihan tip top muhkut ja upeat niin kiilto on usein paras. Tässäkin on tärkeää löytää oma väri. Vanha roosa sopii yleensä kaikille tai vain kiilto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ennen osannut tehdä kauniin ja siistin rajauksen, vaikka en edes meikkaa usein. Nykyään 45-v silmien ympäryksen iho on ihan erilaista kuin ennen, löysempää ja liikkuu kynän mukana, ei niinkuin ennen kun kynä liikkui iholla. Joten nykyään riittää meikiksi ripsiväri: kevyesti alas ja voimakkaammin ylös. Voihan se olla, että ap:n mielestä sekin on suttuinen. Mutta ikä on tehnyt myös sen että muiden mielipiteillä ei ole paskankaan väliä.
Kokeile voidemaisia luomivärejä, ne levittyvät helposti sormilla. Joku pronssiin vivahtava ruskeä näyttää hyvältä. Esimerkiksi Clarinsilla ja Macillä on näitä. Myös NYXin paksu meikkikynä on hyvä. Myös puuterimaisia luomivärejä voi levittää sormin. Aloita varovaisella määrällä.
T. Meikkaaja, itse 47 v.
Voidemaiset luomivärit ja meikkikynät ovat taivaan lahja vanhemmille ja raskasluomisille! Ne pysyvät kuin tauti ja niillä voi vain rajata silmäluomen. On halpoja ja kalliita.
t. tavis, 54 v
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole niin, että mitä enemmän meikkiä haluaa laittaa, sitä taitavampi pitäisi olla. Hillittyä meikkiä on vaikeampi saada suttuisaksi ellei pieleen mennyt värisävy esim. meikkivoiteelle. Ja ylipäätänsä arkena yökerho meikki ehkä vähän turha.
Mikä nyt sitten kenenkin mielestä on yökerhomeikki... Ja eihän meikkaaminen nyt ylipäätään ole kovin "tarpeellista".
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut nuoresta asti vaikea saada samanlaista rajausta silmiin, ylärajauksen yrittämisestä luovuin kauan sitten ja nyt rajaan vain alaluomen, varovasti vähän kerrallaan mahdollisemma tasainen viiva.
Vielä suurempi kompastuskivi on kuitenkin ripsiväri. Menee möykkyyn ja ripsiharja pahentaa tilannetta, ripset on lopullisseti kosteassa mascaramöykyssä. Eräs ystävä kysyi kerran, että kuinka sä tuon teit?
Olen 42vuotias ja miettinyt luopuvani meikistä lopullisesti!
Mulla on "takkuuntuvat ripset" ja jos en kampaa niitä ripsarin jälkeen huolellisesti, tulos on möykkymäinen. Levitän ripsaria yläpuolelta, kampaan. Levitän uudestaan ja sitten alapuolelta, jolloin kääntyvät kivasti ylöspäin (sanoinko jo että takkuuntuvat, ihan kuin luonnonkiharat hiukset), kampaan.
Ripsikampa on siis ehdoton, harjakin menettelee, mutta kampaaminen on pakollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Meikkaaja, itse 47 v.
Unohdin kirjoittaa, että rajauksen voi tehdä ohuella kovalla siveltimellä ja tummalla luomivärillä. Kokeile muuta kuin mustaa myös, iän myötä musta on aika kova. Luumu on kiva sävy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut nuoresta asti vaikea saada samanlaista rajausta silmiin, ylärajauksen yrittämisestä luovuin kauan sitten ja nyt rajaan vain alaluomen, varovasti vähän kerrallaan mahdollisemma tasainen viiva.
Vielä suurempi kompastuskivi on kuitenkin ripsiväri. Menee möykkyyn ja ripsiharja pahentaa tilannetta, ripset on lopullisseti kosteassa mascaramöykyssä. Eräs ystävä kysyi kerran, että kuinka sä tuon teit?
Mulla on "takkuuntuvat ripset" ja jos en kampaa niitä ripsarin jälkeen huolellisesti, tulos on möykkymäinen. Levitän ripsaria yläpuolelta, kampaan. Levitän uudestaan ja sitten alapuolelta, jolloin kääntyvät kivasti ylöspäin (sanoinko jo että takkuuntuvat, ihan kuin luonnonkiharat hiukset), kampaan.
Ripsikampa on siis ehdoton, harjakin menettelee, mutta kampaaminen on pakollista.
Jos laittaa 3(!) kerrosta ripsiväriä, niin ei ole mikään ihme, että möykkyyntyy.
Vierailija kirjoitti:
On paljon ihmisiä, jotka ei osaa meikata vanhemmissakin ihmisissä. Tosin ei meikki kaunista. Yksi tuttu luki kosmetologiksi eikä siitä tullut yhtään nätimpää. Ei sillä ole miestäkään ikinä.
Kyllä taitavasti tehty meikki kaunistaa, ihan jokaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos laittaa 3(!) kerrosta ripsiväriä, niin ei ole mikään ihme, että möykkyyntyy.
Ei se ole mitenkään tavatonta eikä mahdotonta laittaa 3 kerrosta ripsaria siististi. Kaikki eivät tavoittele mahdollisimman naturellia tyyliä, you know... Tosin itsellä ei ripsikammoista ole mihinkään, käytän neulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Meikkaaja, itse 47 v.Voidemaiset luomivärit ja meikkikynät ovat taivaan lahja vanhemmille ja raskasluomisille! Ne pysyvät kuin tauti ja niillä voi vain rajata silmäluomen. On halpoja ja kalliita.
t. tavis, 54 v
Näin on todella!
Jos muistatte Trinnyn & Susannan pukeutumisohjelman, Trinny ohjelmasta on aloittanut meikkisarjan, jossa on vaikka mitä voidemaisia tuotteita. Meikkisarjan ideana on just voidemaisuus ja sormin levittäminen. Trinny tekee myös videoita Facebookissa, hauska tyyli. Meikkejä voi tilata netistä. En ole tilannut, mutta odotan, että tulisi kauppoihin. Käyttäjät kehuu netissä.
Minä olen sitä mieltä, että tosi moni nainen olisi paremman näköinen ilman ...meikkivoidetta. Esim. finnit siellä täällä ovat paremman näköiset sellaisenaan kuin että ne näkyvät hiekanvärisinä möykkyinä meikkivoiteen alla. Tai kalpea ihminen omassa kalpeudessaan ilman "aurinkopuuteria".
Tai kuivaihoinen ja ryppyinen ihan omassa ihossaan.
Ja miksi punoitus pitäisi kätkeä, jos se ei itse häiritse?
On sellainen stereotypia ranskalaisten meikkaustyylistä, josta tykkään kovasti. Ranskatar voi meikata niin, että laittaa vain punaista huulipunaa ja kampaa tukan. Jos sellainen tuntuu pelottavalta ajatukselta niin suosittelen kokeilemaan.
Ihan hyvin voisi kokeilla vaikka viikon aikana sellaista, että meikkaa vain yhden kohdan: huulet, silmät, kulmat, ihon, posket. Voi olla, että yksi näistä on sulle sopiva tai kahden yhdistelmä. Ongelma on ehkä joillain se, että vedetään KAIKKI. Ajatellaan, että niin kuuluu tehdä. Eikä kuulu. Saat tehdä mitä haluat.
minä en meikaa koska lasit päässä se ei onnistu ja ilman laseja ei näe
Meikkaaminen on vaikeaa, varsinkin kun tehdään näkyvää meikkiä