Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Englanti tekee elämästäni painajaisen

Vierailija
05.12.2014 |

Minulla on outo pakkomielle; englannin kieli.

Ehkä pakkomielle on hieman liian voimakas sana, mutta tuo kieli vaikuttaa minuun niin paljon. En siis ole koskaan osannut sitä kunnolla. Siitä saakka kun ala-asteessa aloitin opiskelun, se on piinannut ja vaivannut mieltä, koska en vain osaa ja ymmärrä sitä. 

Lukion jouduin keskeyttämään englannin takia, vaikka muuten menikin ihan hyvin.

Nyt olen tullut englanninkieliseen maahan ja kohta vuoden täällä asunut. Olen käynyt vähän aikaa kielikurssia ja nyt olen töissä. Kuitenkin tunnen itseni niin tyhmäksi ja mitättömäksi, kun en vaaan osaa. Osaan toki nykyään yksinkertaisen kielen, mutta vähänkin haastavempi (esim. päivittäisen uutiset) aihe menee yli hilseen. 

Stressaan, kun ihmiset (suomalaiset) ihmettelevät miten joku ei voi osata englantia. KUN EN VAAN OSAA! helppo sellaisen sanoa, jolle kielet ovat kuin vettä vaan. Tuntuu, että en saa tästä asiasta rauhaa ja tekisi mieli vain kitkutella englanninkielisissä maissa niin pitkään, että kieli jotenkin avautuisi. Menisi siihen sitten 2 tai kymmenen vuotta, mutta olisi rankaisuna itselle, kun olen niin tyhmä... :( Tuntuu, että maailmassa ei toista ole, jolle tämä kieli ei olisi niin vaikeaa ja kaikki muut se oppivat. Olen äreä ja suorastaan kateellinen muille latinalaisia ja germaanisia  kieliä puhuville kuinka helppoa heille englannin oppiminen on. Ja toisaalta englanninkielisille maailma on niin helppo. Heille ovet ovat auki minne vain ja vaikka Suomessa voivat opiskella omalla kielellä.

Aargh, nyt alkoi ketuttamaan koko kieli taas kerran!

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 14:00"]

Et ole ainut tunteinesi. Joka kolmannella koululaisella on vakavia ongelmia vieraiden kielten opiskelun kanssa. Tämä on tabu josta ei voi puhua samalla tavalla kuin lukihäiriöstä, lähtökohtaisesti oppilas jolle kielet ei ole helppoja on vain tyhmä ja laiska. Harvaa oppilasta jolla on vaikeuksia matemaattisissa aineissa nimitellään yhtä törkeästi kuin oppilaita joilla on vaikeuksia kielten kanssa.

[/quote]

En ole kuullut mitään nimittelyä, jos ei osaa kieliä. Itse asiassa olen ollut huomaavinani, ettei kielten osaamista oikein edes arvosteta kovin paljon. Ihmiset tuntuvat ajattelevan, että kieliä nyt oppii kuka tahansa jos viitsii harjoitella. Siis osaamattomuus menee laiskuuden piikkiin ja sitähän koululaisten kohdalla ymmärretään aika hyvin, jopa toiset koululaiset ihailevatkin. 

Minulle kielet ovat aina olleet tosi helppoja. Ei siitä mitään kehuja saanut. Osaaminen meni pänttäyksen piikkiin, vaikka saattoi olla etten lukenut ollenkaan. Esim. saksa sujui oikeastaan täysin oppituntien puitteissa. 

Mutta aloittajaan: Kannattaa vaan sitkeästi puhua englantia. Jokainen oppii ainakin jonkin verran. Ja kannattaa kuunnella, katsella esim. englanninkielisiä tv-ohjelmia. Eihän tiedä, vaikka koet englannin taidoissasi hyppäyksenomaista paranemista. Itse keskityin englannin kuuntelemiseen vasta aikuisena. Monien vuosien ajan esim. englanninkielinen pop-musiikki oli minulle sanojen osalta aika hepreaa. Sitten aivan kuin yhtäkkiä havahduin siihen, että ymmärsin sanoitukset lähes täydellisesti. 

Vierailija
2/46 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en myöskään osaa englantia. Keskeytin aikanaan lukion englannin takia kun en vaan päässyt kursseja läpi. Ja kuukausi sitten keskeytin myös toisen koulun toisen asteen opinnoissa kun en vaan jaksanut sitä että olisin pitänyt englannilla kommunikoida työssäoppimispaikassa ravintolassa jota pyöritimme luokan kanssa. Kun en osaa sitä niin en osaa. En erota niitä mongerrettuja sanoja toisistaan, ja jos erotankin paperilla niin saatan osata suomentaa jokaisen sanan erikseen, mutta en osaa muodostaa niistä mitään järkevää lausetta kun englannissa yhdelle sanalle saattaa olla kymmenittäin eri tarkoituksia. Sanajärjestyksessä ei ole mitään järkeä. Ja kaikenlisäksi se on NIIIIIN ärsyttävän kuuloista! Tv:stäkään en katso ikinä mitään missä puhutaan englantia..etenkin Amerikan sellaista, vaan kanava vaihtuu heti kun alkaa se sihiässsällä sönkötys ja mongerrus ja "oumaigaad..ömeizing..thisis ömeizing..ou..mai..gaaad!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut ja olet töissäkin englannin kielisessä maassa niin onhan sun sitä jonkun verran osattava? En oikein saanut auki miten paljon osaat vai onko se vaan sun pään sisällä ettet muka osaisi? Musta tuntuu että suurimmalla osalla ongelmana on nimenomaan se ettei uskalla puhua englantia mokaamisen pelossa. Kysyn ihan mielenkiinnosta missä päin maailmaa asut? :)

Vierailija
4/46 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 14:15"]En itsekään kunnolla osaa :D Yläasteella enkku 7, amiskassa 1-3 asteikolla aina 3. Amiskassa arvostettiin sitä, että joku oikeasti yritti. Ja minä yritin ja pänttäsin sanat ulkoa kokeisiin. Lauseita en osaa kunnolla muodostaa ja vaikeinta on se lausuminen. Välttelen englannin puhumista ja sitten kun "joudun" sitä puhumaan, tilanne on ihan hirveä. Punastelen ja hoen että "öö" ja vaikka mitä. Ymmärrän kieltä ihan hyvin, mutta etenkin tuo lausuminen tuottaa suuria vaikeuksia.
[/quote]

Ei mulla muuta mutta AMISKASSA

Vierailija
5/46 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla saattaa olla sama vika kun mulla. Onpa huojentavaa tietää etten ole yksin vaivani kanssa! Lukiossa todettiin keskivaikea lukivaikeus vain englannin kielessä! Suomi ja ruotsi menee hyvin. Lukio oli yhtä nitkuttelua ja kaaosta kun enkku tökki minkä ehti. Onneksi opin sen töissä jotenkuten.

Vierailija
6/46 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanninkieli on vaikeaa niille, joilla on jokin kielellisen oppimisen häiriö. Lukihäiriö on tavallisin syy.

Vierailija
7/46 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä oot päätynyt asumaan ja työskentelemään ENGLANNINKIELISEEN maahan noilla spekseillä..??

Vierailija
8/46 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko kertoa vähän lisää? Siis et osaa esitellä itseäsi tai ostaa mitään englanniksi, vai et osaa täydellisesti ja se vituttaa sinua?

Vierailija
9/46 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siitä, en mäkään osaa :-D Mä en jättänyt lukiota vaan enkuntunnit.

Vierailija
10/46 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko sinulla todettu lukihäiriö tai joku muu oppimisvaikeus?

Vierailija
11/46 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en osaa. Olen 22 vuotias, koulussa olin aina huono englannissa, en vaan oppinut. Ja siksi aloinkin myös pelkäämään englannin puhumista, hävettää kun oon niin huono. Peruskoulun jälkeen menin ammattikouluun jossa kieltä ei niinkään tarvinnut niin kaikki perusjututkin on unohtunut:( olen asiakaspalvelutyössä, välillä tulee kuumottavia tilanteita kun tulee ulkomaalaisia asiakkaita, mutta kyllä niistä aina jotenkin oon selvityny:D pitäisi varmaan mennä johonkin englanninkirssille että saisi vähän varmuutta siihen puhumiseen.. olen kateellinen ihmisille jotka puhuvat sujuvaa englantia!

Vierailija
12/46 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa oikeasti kitkutella niin kauan kunnes opit, mutta ei rangaistuksena itselle, ja itseä tyhmäksi soimaten, vaan koska haluaa oppia. Jokainen oppii kyllä, toisilta vaatii kauemman, toiset oppii nopeammin, mutta kyllä nyt yhden kielen oppii kun sitä tarvitsee. 

Itsekin olen oppinut,  vaikka huonon kielipään lisäksi minulla on sosiaalisten tilanteiden kammo, joka on tehnyt vieraiden kielten puhumisen uskaltamisesta ihan helvettiä. Mutta niin sitä vaan on hissukseen oppinut kun on ulkomailla asunut. Englannissa ja Espanjassa olen asunut ja molemmat kielet oppinut sen verran että pärjäilen niillä hyvin tavallisissa tilanteissa.

Vierailija
13/46 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko antaa jonkun esimerkin mitä et mielestäsi osaa, kuulostaa nimittäin tosi oudolta tuo tilanteesi

Vierailija
14/46 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oh dear.

Vierailija
15/46 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ei vaan opi. Ei kannata vaipua alakuloon vaan keskittyä vahvuuksiin! Naureskelet vaan virheillesi niin muutkaan eivät ota niitä vakavasti.

Minä olen hyvä kielissä mutta ihan surkea taas esim. kemiassa ja fysiikassa. Olisin halunnut opiskella lääkäriksi mutta en voi koska en mitään tajua niistä oppikirjoista. Mutta en ole jaksanut murehtia asiaa vaan olen sitten opiskellut lähihoitajaksi ja muuttanut ulkomaille hommiin. 

Sinussa on varmasti jotain, mitä muut kadehtii. Ota ilo irti siitä!

Vierailija
16/46 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 13:57"]

Minäkään en osaa. Olen 22 vuotias, koulussa olin aina huono englannissa, en vaan oppinut. Ja siksi aloinkin myös pelkäämään englannin puhumista, hävettää kun oon niin huono. Peruskoulun jälkeen menin ammattikouluun jossa kieltä ei niinkään tarvinnut niin kaikki perusjututkin on unohtunut:( olen asiakaspalvelutyössä, välillä tulee kuumottavia tilanteita kun tulee ulkomaalaisia asiakkaita, mutta kyllä niistä aina jotenkin oon selvityny:D pitäisi varmaan mennä johonkin englanninkirssille että saisi vähän varmuutta siihen puhumiseen.. olen kateellinen ihmisille jotka puhuvat sujuvaa englantia!

[/quote]

Jos sanot vaikka "MII FINLAND" ja osoitat itseäsi niin kaikki tajuavat että olet Suomesta. Miksi häpeät kun todennäköisesti osaat kuitenkin paremmin kuin valtaosa maailman ihmisistä. Rallienglannissa ei ole mitään hävettävää.

Vierailija
17/46 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä! Huono englanti on maailman puhutuin kieli.

Vierailija
18/46 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainut tunteinesi. Joka kolmannella koululaisella on vakavia ongelmia vieraiden kielten opiskelun kanssa. Tämä on tabu josta ei voi puhua samalla tavalla kuin lukihäiriöstä, lähtökohtaisesti oppilas jolle kielet ei ole helppoja on vain tyhmä ja laiska. Harvaa oppilasta jolla on vaikeuksia matemaattisissa aineissa nimitellään yhtä törkeästi kuin oppilaita joilla on vaikeuksia kielten kanssa.

Vierailija
19/46 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu... Kielet ei oo koskaan jäänyt siedettävästi päähän... Lukio jäi sen takia kesken ja amk melkein myös. Onneksi ihana ruotsin maikka käski mennä testeihin ja mulla todettiin keskivaikea lukihäiriö. Diagnoosilla sain vapautuksen kielistä ja siten pääsin valmistumaan. Eli kokeile testiä, ei tarvitse sen jälkeen ihmetellä jos jotain todetaan. Ja muista ettet tämän kieliasian takia ole tyhmä! Ajattelet vain eri tavalla ja kielet eivät siksi ole vahvuus

Vierailija
20/46 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko englanti sinulle ainoa vaikea vieras kieli? Siis takkuilevatko sinulla muutkin kielet vai sujuvatko ne paremmin?

Jos kaikki kielet tuntuvat yhtä hankalilta, on luultavasti niin, että lahjakkuutesi on jollain muulla alueella kuin kielissä. Mutta muista, että vastaavasti olet sitten jossain toisessa asiassa hyvä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi