Muita, joita ärsyttää ne torin "annetaan" -ilmoitukset
Antakaa kun selitän tän, että mikä tässä nyppii.
Tarkoitan niitä joita ihmiset laittaa sinne "ilmaiseksi annettavien" puolelle ja sitten siellä lukeekin, että annetaan vaan jotain kuuden euron erikoiskahvia/Fazerin suklaalevyä tai mitä ikinä vastaan. Paras oli yksi ilmoitus, missä oli pari kirjaa. Laitoin viestiä, että voisin tulla hakemaan niin yhtäkkiä se niistä ilmoittanut henkilö totesi minulle, että jos sopii niin hänen mielestä 10 euroa näistä voisi olla hyvä korvaus.
Ei tässä muuten mitään. Ehkä joskus toisella kertaa ei haittaisi käydä hakemassa sitä tavaraa vastaan jotain parin/kymmenen euron juttua kaupasta, mutta nyt kun ajautui oikeasti tosi vaikeaan, suorastaan itkettävän vaikeaan taloudelliseen tilanteeseen ja jollekin tavaroille tai vaatteille voisi olla oikeasti kipeästi tarvista, niin kieltämättä vähän harmittaa tämä mihin tuo touhu on mennyt. Ennen siellä oli enemmän sitä kierrätysmeininkiä ja asiat annettiin oikeasti ilmaiseksi. Heti kun ehtii innostua jostain mitä sieltä löytyy, niin sitten mietin, että no en tiedä onko mulla varaa nyt ostaa edes tuota kuuden euron erikoiskahvia mitä toinen siitä pyytää ja jää odottamaan, että ehkä joku toinen toivottavasti antaisi lähistöllä vastaavan jutun ihan oikeasti ilmaiseksi... Itse asun tällä hetkellä kaiken lisäksi väliaikaismajoituksessa, kun talossa on käynyt kosteusvaurio ja koko höskä on todettu lähestulkoon läpimädäksi homeesta. Koko omaisuus on piloilla. Onneksi pari tuttavaa on auttanut ja oikeasti antanut sellaista ilmaiseksi mitä tässä tilanteessa tarvitsee, ei tästä tilanteesta muuten hengissä selviäisi.
Kierrätys kunniaan. Jos haluatte jotain siitä tavarasta niin pitäisikö ne sittenkin laittaa myyntipuolelle... Ei mulla muuta...
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ärsyttää enemmän ne "annetaan tavara x, vain nouto" ja osoite on jossain hevon perseessä jumalan selän takana jonne ei edes kulje bussit.
Mitäs asut jossain jumalan selän takana.
Ei sulle ole tullut mieleen, että Suomessa on asutusta ihan koko maan pituudelta ja leveydeltä. Ei se ilmoitus ollut juuri sinua varten, vaan jotain joka sen pystyy ja haluaa hakea.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ärsyttää enemmän ne "annetaan tavara x, vain nouto" ja osoite on jossain hevon perseessä jumalan selän takana jonne ei edes kulje bussit.
Autottomuus näköjään yleistyy Suomessa kovaa vauhtia. Itse en tunne tosin yhtäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei pakota sinua kyseistä tavaraa noutamaan.
Röyhkeydellä ei ole kyllä mitää rajaa siinä vaiheessa kun ei riitä, että jotain saa halutessaan ilmaiseksi, vaan antajan pitäisi se vielä kotiovelle maksutta toimittaa.
Höpsis, ei tarvitse kotiovelle tuoda. Varsinkin muuton yhteydessä ihmisiltä irtoaa hyvää tavaraa annettavaksi. Itsekin olen antanut ilmaiseksi ja myös itse hakenut hyvää tavaraa toisen kotoa. Katsos, kun vielä on ihan kivoja ja reiluja ihmisiä.
Vastaus oli hänelle jota ärsyttää, että joutuisi itse noutamaan ilmaiseksi tarjotun tuotteen.
Mikä olis pahinta mahdollista kahvia?
Vierailija kirjoitti:
Saludo.
Jos sitä vielä myydään.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. Voisiko asiasta ilmoittaa torille. Siellä kun on joku tarkastus. Ei minua haittaa muutama euro, mutta kun ns. antaja edellyttää, että kaupasta haetaan määrätty tuote.
Pitäisi varmaan näyttää somen positiivinen voima, ja alkaa porukalla vaikka linkkaamaan tätä ketjua torin asiakaspalveluun niin tietäisivät, mitä selkeästi moni ajattelee tuosta nykyisestä käytännöstä.
Samoin sieltä voisi karsia ilmoitukset joilla pyritään vain kiertämään jäteasemien jätemaksut, jos jollekin vielä arvoton törky kelpaisi, esim. ikivanha käytetty lavuaari.
Mulla ikävin tällainen tapaus oli erään lastentarvikkeen kohdalla. Noudon jälkeen tuotteen antajalta tuli viesti, jossa hän toivoi ettei sitä myydä eteenpäin ja että hän saisi sen joskus takaisin, kun sillä on tunnearvoa.
Mietin muutaman päivän ja ilmoitin hänelle, että palautan tuotteen, koska en voi sitoutua tällaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Samoin sieltä voisi karsia ilmoitukset joilla pyritään vain kiertämään jäteasemien jätemaksut, jos jollekin vielä arvoton törky kelpaisi, esim. ikivanha käytetty lavuaari.
Ikivanha käytetty lavuaari voi olla käyttökelpoinen, kunhan on ehjä. Ne pystyy putsaamaan ja joku voi juuri sen mallisen halutakin.
Sohvat yms kuuluvat useinmiten noihin jätemaksujen kiertämiseen. Itse kiersin ruokapöydän ja tuolien kierrätys ja kuljetusmaksun myymällä ne torissa, kun vaihdoimme uusiin. Joku sai tosi halvalla käyttökelpoiset huonekalut noudolla, ottajia olisi vaikka kuinka monta. Muutama tuoleista kaipasi pientä kunnostusta.
Minä olen kanssa ihmetellyt. Miksei myy, kun korvaus pitää kuitenkin saada. Helpompaa olisi ostajallekin, ettei tarvitse käydä kaupasta ensin ostamassa jotain.
Väitän, että tuolla lailla saavat "myytävälleen" paremman näkyvyyden.
En ole tällaisesta kuullutkaan! Olen laittanut tavaraa sinne enkä koskaan pyytänyt mitään korvausta. Ei nuo ilmoitukset kuulu annetaan-palstalle, voisiko niistä antaa palautetta ylläpitoon?
Minua myös ärsyttää nämä suunnattomasti. Aluksi siedin niitä ja ajattelin, että miksei, rento asenne, kun monessa oli, että halutessasi voit tuoda. Mutta käytännössä se on pakko; tuskin kukaan kehtaa mennä ilman sitä toivottua kahvia tms.
Sen vielä ymmärrän, jos joku asuu jossain ihan skutsissa ja hakija joutuu tulemaan autolla ja tavaran antajalla sattuu olemaan vaikka kahvi tai vessapaperi just lopussa ja sen avulla voi siirtää kauppareissua eteenpäin ja annettavan tavaran arvo käytettynäkin selvästi ylittää sen toivotun tuotteen arvon.
Mutta nyt tätä näkee ihan Helsingin kantakaupungissakin ja että ”annetaan” jotain rihkamakoruja tai pinnejä, joiden arvo tuskin uutenakaan on juurikaan enemmän kuin sen kahvipaketin hinta. Olen yrittänyt ilmiantaa näitä ilmoituksia Torille, mutta en tiedä, onko ollut vaikutusta. Koska noiden ilmoitusten tarkoitushan on vain saada huomio siihen omaan ilmoitukseen.
Torissahan on se ilmiantonappula, minusta siihen pitäisi lisätä vaihtoehdoksi, että annetaan-ilmoituksessa pyydetään vastiketta. Siellähän on nyt, että väärä osasto tai väärä ilmoitustyyppi ja tällaista, mutta en tiedä, miten he tulkitsee nämä ilmoitukset.
Vierailija kirjoitti:
Minua myös ärsyttää nämä suunnattomasti. Aluksi siedin niitä ja ajattelin, että miksei, rento asenne, kun monessa oli, että halutessasi voit tuoda. Mutta käytännössä se on pakko; tuskin kukaan kehtaa mennä ilman sitä toivottua kahvia tms.
Nimenomaan! Itsekin olen miettinyt tuota ihan samaa, että jos siinä ilmoituksessa lukee noin niin eihän sinne sitten oikeasti kehtaa mennä ilman sitä kahvia tai vastaavaa, mitä "halutessani voin tuoda". En tiedä miksi tuosta tulee sellainen olo, että se on vaan yritetty muotoilla jotenkin nätisti. Siis ihan kuin siinä olisi joku piilomerkitys, että "olis sallittavaa kun tuot jotain. Voin antaa toki ihan ilmaiseksikin tämän, MUTTA saatan katsoa sinua pahalla silmällä, jos et tuo sitä kahvia". Voin olla myös väärässä. :D
Vierailija kirjoitti:
NO, tuo nyt ei ole yhtään myyjän syytä! Minkä myyjä sille voi, jos arvon ostaja ei suvaitse tulla paikalle? Pitäisikö myyjän oikein tuoda ostajalle se eisine 200km takaa ja ajaa vielä omillaan takas? Varmaankin. Siksipä ei kauppa nykyään sitten vissiin käy näistä keskusteluista päätellen...
Kyllä, jos tavaran haluaa, sinne kyllä pääsee sen noutamaan. Vaikka kaverin kyydissä taikka viimekädessä vaikka taksilla. Ne ainakin kulkee vaikka minne, jos vain pyörät pitää eikä luista!
Itseäni harmittaa eniten ostajat, jotka eivät tule sovitusti ja viimestään silloin sitten pitäis olla sitä kympin tavaraa kiikuttamassa sen 200 km. suuntaansa tai sitten kyselyt "ostan, jos sulla on käyntiä helsingissä?" no ei ole. Ei ole juuri silloin käyntiä siellä ja ei ole koskaan ollut helsinkiin - eikä tule! Jos kun lomille lähden - völttelen nimeomaan isoja kaupunkeja. Niissä mitään nähtävyyksiä ole. Btoniviidakkoa. Maisemista tykkään mutta en minä niitä lähde sen kympin esineen takia katselemaan ja tuomaan ostajalle liki 2 euron bensalitran hinnalla... Joo, poltan nykyisin kaiken mitä en tartte. En edes lahjoita! Lopetin pelleilyn - ja maailma säästyy!
Tästä on tullut tosi hyvää keskustelua ja näemmä ihan tarpeen jutella näistä asioista.
Torin ylläpito on normaalisti ollut melko tiukka, enkä nyt tarkoita sitä pelkästään pahalla. Siellähän esimerkiksi tarkastellaan nykyään sitä, että jos joku poistaa ja lisää saman ilmoituksen jatkuvasti niin koko käyttäjätunnus voi mennä sen vuoksi jäähylle tai se saatetaan poistaa kokonaan. Tuo johtuu siitä, että siellä on nykyään se maksullinen lisäpalvelu: eli kun maksat sen euron niin ilmoitus pysyy automaattisesti siinä etusivulla eikä se tipahda jonnekin satojen sivujen päähän. Saat näin ollen ilmoitukselle näkyvyyttä. Ymmärrän siis hyvin, että eihän maksullinen palvelu toimi ja se voisi tuoda tyytymättömyyttä maksaville torin käyttäjille, jos ylläpito kuitenkin katsoisi läpi sormien noita jotka nostaa niitä ilmoituksia ilmaiseksi (siis noin, että normaalisti vaan poistaa ja lisää saman ilmoituksen eikä maksa sitä euroa siitä).
Tästä päästään aasinsilallla siihen, että onhan tuo kahvipaketeilla sun muilla kikkailu myös tavallaan sitä hyvää näkyvyyttä. Jos tavara pistetään annetaan-puolelle niin se saa paljon näkyvyyttä lyhyen ajan sisällä ja sitten siitä kuitenkin pyydetään rahallista vastiketta hieman eri muodossa (eli tosiaan kahvi/suklaa/muu ostettava asia). Miksi tätä sitten katsotaan läpi sormien? Eikö se nyt olisi sitten sama, kun itsekin tästä keksisi laittaa vitosen puserot annetaan-puolelle MUTTA pyytää siitä vaikka Pauligin Reykjavikia niin sitten saakin jo keploteltua itselle käytännössä 6 euroa vastaavan asian? Ja tadaa, ilmoitus sai paljon näkyvyyttä annetaan-puolella ja ehkä joku hassu käy hakemassa vielä sen kahvin mitä niin kernaasti pyydän. JA EI, en ole oikeasti tuota suunnitelmaa toteuttamassa vaan yritin tuolla ilmaista oman pointtini tähän juttuun!
Siksi paras tapa saada oikeasti ilmaista tavaraa onkin ns. luvaton käyttöönotto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saludo.
Jos sitä vielä myydään.
Saludo on nykyään hyvää. Pärjännyt mainiosti makutesteissä.
Vierailija kirjoitti:
Tästä on tullut tosi hyvää keskustelua ja näemmä ihan tarpeen jutella näistä asioista.
Torin ylläpito on normaalisti ollut melko tiukka, enkä nyt tarkoita sitä pelkästään pahalla. Siellähän esimerkiksi tarkastellaan nykyään sitä, että jos joku poistaa ja lisää saman ilmoituksen jatkuvasti niin koko käyttäjätunnus voi mennä sen vuoksi jäähylle tai se saatetaan poistaa kokonaan. Tuo johtuu siitä, että siellä on nykyään se maksullinen lisäpalvelu: eli kun maksat sen euron niin ilmoitus pysyy automaattisesti siinä etusivulla eikä se tipahda jonnekin satojen sivujen päähän. Saat näin ollen ilmoitukselle näkyvyyttä. Ymmärrän siis hyvin, että eihän maksullinen palvelu toimi ja se voisi tuoda tyytymättömyyttä maksaville torin käyttäjille, jos ylläpito kuitenkin katsoisi läpi sormien noita jotka nostaa niitä ilmoituksia ilmaiseksi (siis noin, että normaalisti vaan poistaa ja lisää saman ilmoituksen eikä maksa sitä euroa siitä).
Tästä päästään aasinsilallla siihen, että onhan tuo kahvipaketeilla sun muilla kikkailu myös tavallaan sitä hyvää näkyvyyttä. Jos tavara pistetään annetaan-puolelle niin se saa paljon näkyvyyttä lyhyen ajan sisällä ja sitten siitä kuitenkin pyydetään rahallista vastiketta hieman eri muodossa (eli tosiaan kahvi/suklaa/muu ostettava asia). Miksi tätä sitten katsotaan läpi sormien? Eikö se nyt olisi sitten sama, kun itsekin tästä keksisi laittaa vitosen puserot annetaan-puolelle MUTTA pyytää siitä vaikka Pauligin Reykjavikia niin sitten saakin jo keploteltua itselle käytännössä 6 euroa vastaavan asian? Ja tadaa, ilmoitus sai paljon näkyvyyttä annetaan-puolella ja ehkä joku hassu käy hakemassa vielä sen kahvin mitä niin kernaasti pyydän. JA EI, en ole oikeasti tuota suunnitelmaa toteuttamassa vaan yritin tuolla ilmaista oman pointtini tähän juttuun!
Kahvipaketin pyytäminen maksuksi on paljon ”korkeampi” hinta kuin se 6€. Kahvipaketti kun pitää käydä omalla kustannuksella ja vaivalla ensin kaupasta hakemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvipaketin pyytäminen maksuksi on paljon ”korkeampi” hinta kuin se 6€. Kahvipaketti kun pitää käydä omalla kustannuksella ja vaivalla ensin kaupasta hakemassa.
Totta kyllä tuokin. -Sama jolle vastasit.
Höpsis, ei tarvitse kotiovelle tuoda. Varsinkin muuton yhteydessä ihmisiltä irtoaa hyvää tavaraa annettavaksi. Itsekin olen antanut ilmaiseksi ja myös itse hakenut hyvää tavaraa toisen kotoa. Katsos, kun vielä on ihan kivoja ja reiluja ihmisiä.