Mitä lahjaksi köyhän perheen 14-v.tytölle?!
Kommentit (21)
Guccin lompakko, jossa on seteli sisällä.
Köyhän perheen lapsia ilahduttaa yleensä moni muukin. Minä lopetin, kun tajusin miten paljon äitinsäkin työntää hänelle tarpeettomasti rahaa. Esim karkkipäivänä lapsi syö 20 €:lla. Ilmankos on pyöreä! Mielestäni 20 € on niin iso raha, että 2 €:lla voisi ostaa karkkeja ja 18 € jäisi kohtuusuureksi kuukausirahaksi muuhun käyttöön. Otapa selvää paljonko tämä lapsi kuluttaa, ennenkuin annat mitään. Kaikilla ei raha säily, saatika lisäänny hyppysissä! Vaatteista voisi luulla, ttä tämän lapsen vanhemmillakaan ei ole varaa pukea lastaan, mutta kun rahat menevätkin turhaan. Esim leluja on kuin roskaa, ostavat usein eikä pitkäjänteisesti jotain laadukkaampaa kerran tai kaksi vuodessa niinkuin me teemme. Tarpeet tyydytetään heti ja mikään ei siksi tunnu tai ole hyvin!
Lahjakortti H&M:ään tms.?
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 12:10"]
Ei meikkaa eikä leiki enää. Haluan ilahduttaa.
[/quote]
Kehut täältäkin, mukavaa, että haluat ilahduttaa. Minä antaisin lahjakortin sellaiseen vaatekauppaan, jossa teini tykkää käydä ostoksilla, ja jollainen sijaitsee jossain lähimailla. Teineillä on aika tarkka vaatemaku, joten voisi olla varminta, että saa itse ostaa juuri sellaista mitä haluaa, ja mitä tarvitsee. Jos perheellä on rahat vähissä, on sitäkin tärkeämpää, että lahja on osuva (ei tule tunnetta, että ois ton paremminkin voinut valita...)
Jos ehdottomasti haluat antaa tavaraa, osta tytölle vaikkapa farkut. Niitä nyt käyttää joka teini, ei voi mennä ihan kauhean vikaan, jos koko on vaan oikea. Tai onewaystä joku peruspaita.
14-vuotiaan äitee
Mä ostaisin lahjakortin jonnekin nuorison suosimaan vaateliikkeeseen.
Vaateliikkeen lahjakortti ja kylkeen elokuvaliput, niin saa viettää mukavan päivän kaupungilla :)
Joulun jälkeen alkavat vielä aletkin niin hän luultavasti tulisi saamaan lahjakortin rahalla hankittua enemmän ja varmasti mieleistään vaatetta kuin jos sinä ostaisit samalla summalla lahjaksi ennen joulua.
Lahjakortti johonkin edulliseen muotikorukauppaan, vaikka Glitteriin
Minä ostin suurinpiirtein samanikäiselle kummilapselle ulkomailta kasan merkkivaatteita, lisäksi EOS huulirasvan ja Mäkkärin lahjakortin. Tiedän että moni noista on sellaisia joista varmasti ilahtuu.
Kovin kalliita lahjoja. Eikö vähempi riitä köyhälle?
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 12:17"]
Köyhän perheen lapsia ilahduttaa yleensä moni muukin. Minä lopetin, kun tajusin miten paljon äitinsäkin työntää hänelle tarpeettomasti rahaa. Esim karkkipäivänä lapsi syö 20 €:lla. Ilmankos on pyöreä! Mielestäni 20 € on niin iso raha, että 2 €:lla voisi ostaa karkkeja ja 18 € jäisi kohtuusuureksi kuukausirahaksi muuhun käyttöön. Otapa selvää paljonko tämä lapsi kuluttaa, ennenkuin annat mitään. Kaikilla ei raha säily, saatika lisäänny hyppysissä! Vaatteista voisi luulla, ttä tämän lapsen vanhemmillakaan ei ole varaa pukea lastaan, mutta kun rahat menevätkin turhaan. Esim leluja on kuin roskaa, ostavat usein eikä pitkäjänteisesti jotain laadukkaampaa kerran tai kaksi vuodessa niinkuin me teemme. Tarpeet tyydytetään heti ja mikään ei siksi tunnu tai ole hyvin!
[/quote]
Ei millään pahalla, mutta kysyin neuvoja mitä ostaa lahjaksi. Otsikko ei siis ollut "osoita paremmuutesi kritisoimalla tuntemaasi köyhää perhettä".
Mua on aina ärsyttänyt, jos köyhälle, ulkomaalaiselle tai muulle marginaaliryhmään kuuluvalle annetaan jokin ennalta oletettu rooli, kuten köyhä ei saa olla, tuon tarinan tapaan, lyhytjänteinen ostaja, kuluttaa koskaan krääsään tai varsinkaan olla lihava. Monella tuntuu olevan käsitys, että oikeanlainen köyhä on laiha, säästäväinen, nöyrä eikä hänelle sallita meidän "parempien" ihmisten heikkouksia.
Mennään kaikki vähän itseemme tässä asiassa, on sentään joulu. :) Kiitos vinkeistä!
ap
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 12:19"]
Kehut täältäkin, mukavaa, että haluat ilahduttaa. Minä antaisin lahjakortin sellaiseen vaatekauppaan, jossa teini tykkää käydä ostoksilla, ja jollainen sijaitsee jossain lähimailla. Teineillä on aika tarkka vaatemaku, joten voisi olla varminta, että saa itse ostaa juuri sellaista mitä haluaa, ja mitä tarvitsee. Jos perheellä on rahat vähissä, on sitäkin tärkeämpää, että lahja on osuva (ei tule tunnetta, että ois ton paremminkin voinut valita...)
Jos ehdottomasti haluat antaa tavaraa, osta tytölle vaikkapa farkut. Niitä nyt käyttää joka teini, ei voi mennä ihan kauhean vikaan, jos koko on vaan oikea. Tai onewaystä joku peruspaita.
14-vuotiaan äitee
[/quote]
Miksi tota on alapeukutettu? Järkevä kommentti mun mielestä. Moni av-mamma täälläkin harmittelee, kun on esmes saanut äidiltään kassiin tavaraa, joka on ollut jotain muuta kuin mitä ois tarvittu oikeesti. Ei se ole kiittämättömyyttä ainakaan suoraan, vaan joskus kun rahat on oikein tiukilla, alkaa harmittaa, jos joku on käyttänyt (hyvää hyvyyttään tietenkin) rahaa paljon johonkin lahjaan ja samalle rahalle olis ollut tosi paljon tärkeämpää käyttöä. Tää ei poista sitä, että lahjasta ollaan tietty kiitollisia, mutta rahasta jos on kova pula tommosiakin moni ehtii miettiä. On se sitten oikein tai väärin, asia on hyvä lahjan antajan tiedostaa ja kysyä mielipidettä tai antaa saajan valita itse ne ostokset.
Mä olen ostanut ton ikäisille Body Shopin lahjapakkauksia jossa hyväntuoksuisia vartalonhoitotuotteita.
1) H&M lahjakortti ja Baby Lips-huulirasvoja
2) John Greenin kirja Tähtiin kirjoitettu virhe ja pehmosukat
3) Finnkinon leffalippuja ja suklaata
4) muumimuki
5) Thomas Sabo-rannekoru
Neloselle:
Osa ei välitä vaatteista kunhan on ehjät ja puhtaat sekä oikean kokoiset. Jos olisi kaikki DKNY:tä ja Guccia niin sekin olisi varmaan väärin.
- kuulokkeet
- maksat Netflixin muutamaksi kuukaudeksi
- tilaat Demin vaikka 6kk
- suoristusrauta
- Tangle Teezer
- lahjakortti H&M:ään tai Gina Tricotiin
Preservatiivejä isohko pakkaus, kokoa xl. Jos sattuu hengaileen mamujen kanssa, niillä julmettu smeisseli, siksi kokoa xl.
Ei vaatetta, vaan lahjakortti vaatekauppaan. Lisäksi joku kiva kosmetiikkajuttu.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 12:19"]
14-vuotiaan äitee
[/quote]
Miksi tota on alapeukutettu? Järkevä kommentti mun mielestä. Moni av-mamma täälläkin harmittelee, kun on esmes saanut äidiltään kassiin tavaraa, joka on ollut jotain muuta kuin mitä ois tarvittu oikeesti. Ei se ole kiittämättömyyttä ainakaan suoraan, vaan joskus kun rahat on oikein tiukilla, alkaa harmittaa, jos joku on käyttänyt (hyvää hyvyyttään tietenkin) rahaa paljon johonkin lahjaan ja samalle rahalle olis ollut tosi paljon tärkeämpää käyttöä. Tää ei poista sitä, että lahjasta ollaan tietty kiitollisia, mutta rahasta jos on kova pula tommosiakin moni ehtii miettiä. On se sitten oikein tai väärin, asia on hyvä lahjan antajan tiedostaa ja kysyä mielipidettä tai antaa saajan valita itse ne ostokset.
[/quote]
Ohhoh, tosiaan.
En minä ole itse "katsonut lahjahevosen suuhun", tuli vaan mieleen, kun täällä tosiaan moni on hermostunut rahan tuhlaamisesta ns. vääriin lahjoihin (ei ne tosiaan sinänsä "vääriä" ole, kai jokainen nyt lahjat enimmäkseen ostaa ilahduttaakseen toisia), että jos on, kuten ap sanoo eli että lahjan saaja on köyhä, hänellä voi olla oikeastikin tärkeitä tarpeita, joihin lahjakortti olisi hyvä.
Totta kai jokainen arvioi itse, mitä antaa, mutta ap varmasti toivoo lahjansa olevan mahdollisimman ilahduttava ja tarpeellisuuskin on hyvä juttu.
Kiva, että moni on sentään ymmärtänyt, ettei tarkoitukseni ollut haukkua kenenkään lahjoja.
6
Minä ehdottaisin myös lahjakorttia vaatekauppaan, ehdottomasti sellaiseen, josta oikeasti haluaisi ostaa vaatteen. Jos muuten ei vaikka mahdollisuutta saada haluamaansa vaatetta, olisi varmaan superonnellinen. Se pukeutuminen on niin tärkeää varmaan suurimmalle osalle tuonikäisistä, ei ole kiva olla silmatikkuna ainakaan sen vuoksi, ettei saa samantyyppisiä vaatteita kuin muilla ikäisillään.
Murkkuikäiselle kivoja ovat varmasti vaatelahjat, jos osaa ostaa sellaisia mitkä miellyttää. Erilaiset hygieniatuotteet myös. Tai puhelin. Tietty lahjakortti toimii aina.
Kiva kun haluat ilahduttaa!