Onko kerran viikossa juominen normaalia?
Kommentit (38)
on, umpikänni ei ehkä niinkään, mutta 2-5 päivänä yks annos on varsin ok.
Omat juomiset vaihtelee; nyt esim. to illallisella viiniä, eilen kaksi ravintola-annosta, tänään tulee otettua sitten skumppaa. varmaan sitten puhdistelen kroppaani kunnes on pikkujoulut seuraavana vkl, jos ei olis, ottaisin jonkun verran viikollakin töiden jälkeen, ehkä..paitsi jos salilla käyn, niin harvoin niinä iltoina.
ei kannata kysellä mikä on liikaa mikä ei, kyllä sä naamasta huomaat kun alkaa mennä överiksi :)
Suomessa taidetaan kaikki juominen verrata Sörnäisten juoppoihin.
Mä juon usein 6-12 kaljaa viikonlopun aikana ja useimmiten vaimo on ne mulle lapsilisä rahoilla ostanu ihan pyytämättä, hän ei ite juo, mutta mä työviikon jälkein maistelen vähä...
Riippuu vähän siitä, onko pakonomainen tarve juoda kerran viikossa.
Normaalia ja normaalia. Mitä niiillä normaaleilla on väliä? Kyllä hyvin moni tässä maassa juo vähintään kerran viikossa joten siinä mielessä se on normaalia.
Ei minusta tuossa mitään normaaliuksia kannata miettiä vaan sitä mitä itse oikeasti haluaa ja mitkä on juomisen haitat. Esim. jos menee yli suurkulutusmäärien, alkaa terveyshaittojen riski kasvaa. Ja joillakin alkoholi johtaa sekoiluihin jotka voi häiritä esim. ihmissuhteita, ja silloin voi asia olla ongelma vaikkei käyttökerrat tai -määrät järkyttäviä olisikaan.
Mutta jos oikeasti juominen ei isompia haittoja tuota ja siitä tykkää, niin mitä ihmettä miettimään jotain normaaliuksia. Juo kun kerran haluaa, eikä kysele siihen lupaa muilta. Ja on juomatta jos ei halua.
Riippuu kuka kysyy. Alkoholistille kerran päivässä juominenkin on normaalia.
Lasi viiniä tai olutta kerran viikossa on minusta normaalia. Jos on kerran viikossa ympäripäissään, niin se ei ole normaalia.
On. Otan viiniä kertaa 2 viikossa. Pari lasia.
Määrittele normaali. Suurelle osalle suomalaisia se on ihan normaalia. Haluatko olla normaali? Jokainen määrittelee itse alkoholinkäyttönsä, ja onko se järkevää. Minä esimerkiksi en juo ollenkaan, ja mielestäni alkoholi on myrkkyä eikä ihminen tarvitse sitä mihinkään, mutta ymmärrän että monet ajattelevat toisin. En myöskään haluaisi että puolisoni kokisi välttämättömäksi juoda alkoholia kerran viikossa. Humalajuomista en ymmärrä enkä hyväksy ollenkaan, juopuneet on ällöttäviä ja tyhmiä.
Onko normaali sama kuin tavallinen, vai onko se sama kuin hyvä? Kun painosta on kysymys, ylipaino alkaa jo olla normaali tai tavallinen, mutta hyvä se ei ole. Entä juomisessa?
Riippuu elämäntilanteesta. Opiskelijalle voi viikoittainenkin känni olla ihan normaalia, kun taas vanhemmalla lapsiperheellisellä pettäisi kunto. Itse lähtisin siitä, että kyseessä on ongelma silloin, jos siitä aiheutuu jotain haittaa. Itse juon melko harvoin mutta yli sen suurkulutusrajan. Tunnen kuitenkin omat rajani, enkä pidä tätä mitenkään epänormaalina.
Eipä yllätä vastaukset tässä ketjussa, tosin kysymyskin enemmän kuin epämääräinen. Jos nyt ensin lähestytään asiaa puhtaasti nautiskelukertojen määrän pohjalta, eikä puututa nautitun alkoholin määrään, niin sanoisin, että kerta viikossa pämppendeeroksella ollaan Suomen mittakaavassa ehkä niukasti epänormaalin puolella ja yleiseurooppalaisittain heittämällä abnormiosastolla. Nimittäin tuolla sivistyneessä Euroopassa normaalia on likimain jokapäiväinen alkoholin nauttiminen, kun taas meillä täällä peräpohjolassa normiosastolla ollaan varmaan sellasella pari kertaa viikossa tahdilla.
Kun taas lähestytään asiaa sitten määrien mukaan, niin se kertaviikossa tuhti etukumara on täällä meillä varmaan aika liki normiosastoa, kun taas sivityneessä euroopassa tuo sama määrä jakaantuu tasaisesti pitkin viikkoa.
No mikä sitten on terveyden kannalta hyväksi, tai vähemmän hyväksi? Näin kyökkidoktorina sanoisin, että kun ukkelurtsit pysyy maks kolmessa ravintola-annoksessa per päivä (40g) ja eukondeerokokset 1,5 annoksessa per päivändeeros, niin silloin ei anneta raivoraittiille vielä tippaakaan tasoitusta, vaan saatetaan jopa hyötyä siitä raittiita enemmän. Tämän tiesi myös mummoni, joka nasautti huiviinsa joka ehtoo konjamiinitömäyksen kymmenien vuosien ajan ja elikin tällä reseptillä yli 90 vuotiaaksi.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 12:47"]
Eipä yllätä vastaukset tässä ketjussa, tosin kysymyskin enemmän kuin epämääräinen. Jos nyt ensin lähestytään asiaa puhtaasti nautiskelukertojen määrän pohjalta, eikä puututa nautitun alkoholin määrään, niin sanoisin, että kerta viikossa pämppendeeroksella ollaan Suomen mittakaavassa ehkä niukasti epänormaalin puolella ja yleiseurooppalaisittain heittämällä abnormiosastolla. Nimittäin tuolla sivistyneessä Euroopassa normaalia on likimain jokapäiväinen alkoholin nauttiminen, kun taas meillä täällä peräpohjolassa normiosastolla ollaan varmaan sellasella pari kertaa viikossa tahdilla.
Kun taas lähestytään asiaa sitten määrien mukaan, niin se kertaviikossa tuhti etukumara on täällä meillä varmaan aika liki normiosastoa, kun taas sivityneessä euroopassa tuo sama määrä jakaantuu tasaisesti pitkin viikkoa.
No mikä sitten on terveyden kannalta hyväksi, tai vähemmän hyväksi? Näin kyökkidoktorina sanoisin, että kun ukkelurtsit pysyy maks kolmessa ravintola-annoksessa per päivä (40g) ja eukondeerokokset 1,5 annoksessa per päivändeeros, niin silloin ei anneta raivoraittiille vielä tippaakaan tasoitusta, vaan saatetaan jopa hyötyä siitä raittiita enemmän. Tämän tiesi myös mummoni, joka nasautti huiviinsa joka ehtoo konjamiinitömäyksen kymmenien vuosien ajan ja elikin tällä reseptillä yli 90 vuotiaaksi.
[/quote]
No ei todellakaan ole. Ihminen tarvitsee vähintään pari litraa nestettä päivittäin.
-wannabelääkäri
mun viikon juomiset:
pe n 2,5 l kaljaa, 1 l siideriä ja pari punkkulasillista (oli ilmasen viinan bileet)+
la 1,5 l kaljaa
su 0,5 l kaljaa
ti lasi punkkua
to 1 l kaljaa
nää joulunalusajat nyt on aina vähän tällasia. palstatuomion mukaan olen varmaan rapajuoppo, omasta mielestäni en. aivan sama, mitä joku tiukkapipo mun juomistavoista on mieltä. ja kyllä, viisi lasta meillä on.
Lienee kyse alkoholin juomisesta.... Ap, suurkäytön raja on:
Miehillä alkoholin käyttö luokitellaan suurkulutukseksi , jos vuorokaudessa käyttää yli seitsemän tai viikossa yli 24 ravintola-annosta alkoholia. Yksi ravintola-annos sisältää 12 g alkoholia.
Naisilla raja kulkee vuorokaudessa viidessä ja viikossa yli 16:ssa ravintola-annoksessa.
Mutta mikä on "normaalia" eli yleistä, se on jo vähän toinen juttu. Nuorilla aikuisilla kerta viikossa on aika yleistä eli normaalia. Terveellistä se ei ole, jos kerralla tulee juotua yli noiden suurkäytön rajojen. Terveysriskit lisääntyvät, samoin tapaturmariski sekä riski töpeksiä sosiaalisesti.
Alkoholi-ongelmaan ja moniin muihinkin riippuvuuksiin liittyy muuan kieltäminen.Todella lyhyesti sanottuna.Väitteleminen ja vänkääminen on aika turhaa.Monet onnekkaat havahtuu itse omaan ongelmaansa, monet ei.Kaikilla toki ongelmaa ei ole, mutta joillakin jotka sanoo että ei ole ongelmaa, niin minun mielestäni luotettavien lähteiden mukaan saattaa hyvinkin olla.Kuka on oikeassa?Kuka puhuu "totta" sanoessaan "minulla ei ole ongelmaa"?Joka viikko ryyppääminen on mun mielestä jonkin sortin riipuvuuden muoto, vaikka ennen kuolemaansa elossa pysyykin.
Niin kauan kuin kurkusta kaatuu omalla duunilla hankittua rahaa (ja siinä sivussa sponsoroidaan kaikenmaailman av-palstan ihmelapset), ei pätkääkään kiinnosta mitkään virallisest suositukset.
Itse tienaan, itse juon. Tilillä ja sijoituksissa sen verran rahaa, että niillä jälkeenjäävät saavat kuitattua krematorion ja maksettua ensiasunnon käsirahat. Muuhun en ole koskaan pyrkinytkään.