Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiinnostaako ketään täällä stoalainen filosofia?

Vierailija
09.10.2021 |

Olen siis mies. Itse koen että tämä filosofian suuntaus on parantanut elämänlaatuani. Monet ihmiset kuvittelevat että stoalaisuus tarkoittaa sitä että ei koskaan näytä tunteitaan, tämä on harhaluuloa. Stoalainen voi näyttää tunteitaan, mutta kontrolloidusti. Ts. Saa itkeä, mutta älä anna itkun tehdä puolestasi irrationaalisia päätöksiä. Naura, mutta älä naura niin kauan että ihmiset pitävät sinua hulluna.
Onni löytyy kun on elämässä tarkoitus ja tekee sitä jatkuvasti parannellen suoritustaan.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, pidän itseäni stoalaisena. Jos jokin uskonto pitäisi olla, niin olisin taolainen.

Molemmat sopivat maailmankatsomukseeni.

Vierailija
2/27 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inioottinen taodellisuus ja seesviksinen oman todellisuuden täyttymyksen etsiminen on myös osa tätä polkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Ja aiheesta on niin hyvä omistaa Daily Stoic kirja: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Daily_Stoic

Ei ole parempaa kun on tuollainen kirja, jossa on joka päivälle jokin stoalainen ajatelma. Yksi harvoista kirjoista, jonka fyysistä omistamista ei tule kukaan katumaan.

Vierailija
4/27 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Filosofian opetus pitäisi aloittaa jo peruskoulussa, ja lukiossa sitä pitäisi opettaa huomattavasti nykyistä enemmän.

Vierailija
5/27 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on kasvatettu tuohon tyyliin ja vaikka se ei aina ollut mieleeni, aikuisena siitä on ollut hyötyä. En nyt tietysti ole ideaali-stoalainen, mutta tunteet ei minua vie liikaa.

Vierailija
6/27 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon järkevämpää hyväksyä oma tilanteensa ja omat ongelmansa, kuin kerätä patoutunutta vihaa, jonka sitten kohdistaa joihinkin täysin syyttömiin, mikä taitaa olla suomalainen tapa.

Vierailija
7/27 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko stoalaisuus filosofia vai elämäntapa?

Vierailija
8/27 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen epikurolainen, sillä Epikuroksen ajatukset ovat järkeenkäyviä kuten ajatus siitä että mielihyvä on tuskan poissaoloa ja kuolemassa ei ole mitään pelättävää. Roomalainen Lucretius kirjoitti teoksen "Maailmankaikkeudesta" jo vuonna 50 eaa, jossa hän selitti mahdollisimman rationaalisesti miten maailman toimii täysin ilman jumalia tiettyjen luonnonlakien ja atomiteorian mukaisesti.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tetrafarmakos

Vierailija
9/27 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
10/27 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä voisi hyvällä syyllä kutsua elämänfilosofiaksi. Filosofiaa se tietenkin on.

Vierailija
11/27 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa Alkuperäinen Totuus.

Vierailija
12/27 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen stoalainen ihan luonnostani. Oli hauskaa lukiossa huomata että joku pitää filosofiana minun perustoimintaani :D

Vierailija
13/27 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluikos stoalaisuuteen aloittaa aamu mietiskellen kuolemaa?

Se on minusta hyvä neuvo, vaikka kuulostaa hurjalta. Paljon vähemmän ärsyttää päivän aikana mitättömät pikkuasiat, ja osaa olla toisaalta myös kiitollinen pienistä asioista, kun muistaa, ettei ole itsestäänselvyys, että tämänkin päivän näkee.

Vierailija
14/27 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä voisi hyvällä syyllä kutsua elämänfilosofiaksi. Filosofiaa se tietenkin on.

Miten stoalainen koulukunta ottaa kantaa epistemologisiin ja ontologisiin kysymyksiin?

Vierailija
15/27 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa. Stoalaisuudesta voisi olla paljon hyötyä ihmisille, jotka kärsivät voimakkaasti esimerkiksi ahdistuneisuudesta, pelkotiloista, liiallisesta temperamentista.. Siis tunteista, jotka vievät helposti mennessään ja aiheuttavat ennemmin pahaa kuin hyvää. Minä itse olen löytänyt niin helpottavia, minulle uusia ajatuksia, jotka ovat vieneet suuren määrän liiallista stressiä pois. En ole kovin pitkällä, mutta tuntuu minun tilanteeseeni nyt sopivalta. Olen muuttunut niin paljon lähivuosina, että vanhat aatteet ovat menettäneet tehoaan. En pidä niitä turhina vaiheina, vaan eri tasoisina askelmina. Niin kuin stoalaisuudessa puhutaan jatkuvasta muutoksesta, se koskee myös ihmisen mieltä. Kun mieli kehittyy, on hylättävä vanhaa ja päivitettävä ne ajan tasalle, näin ajattelen. Pidän tätä vain hyvänä merkkinä, edistyksenä.

Lähtökohtani oli kuitenkin uskonnollinen ahdasmielisyys, jotain oli siinä välissä, ja nyt olen jo sielun rauhan ja vapaan mielen harjoittelun tasolla. Ne jotka tuomitsevat stoalaisuuden tunteettomaksi ja apaattiseksi, on merkki siitä, että he eivät vielä ole valmiita sille. Stoalaisuus vaatii kykyä hyväksyä asiat joille ei voi mitään, ja minun mielestäni jos ei sitä kykene tekemään, tarkoittaa se sitä, että elää ns. ihanne todellisuudessa (jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa), joka on valitettavasti itsepetosta ja luo lisää tuskaa.

Vierailija
16/27 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Olen stoalainen elämässäin.

Vierailija
17/27 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioihin ja muihinkin kouluihin lisää filosofiaa! Nyt sitä on lukioissa vain kaksi pakollista kurssia. Filosofia on koko kulttuurimme perusta.

Vierailija
18/27 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten stoalainen koulukunta ottaa kantaa epistemologisiin ja ontologisiin kysymyksiin?

Joo, kyllä.

Vierailija
19/27 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Materialistista ontologiaahan se on.

Vierailija
20/27 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko kirjasuosituksia suositella stoalaisuudesta?