Mitä kaloja teidän joulupöydässänne ns pitää olla?
Meillä silliä ja loimulohta ja graaviakin lohta, mutta nyt mietin sitä koska viimejouluna se oli 1vrk Stockalta hakemisen jälk pilalla, haisi ja reunoista tummunut, kuvottavaa:/
Sain siitä kyllä hyvityksen kun Stockan herkkuun soitin mutta silti...
Miltä siika, esim savusiika maistuu? Valkoinen liha toisin kuin esim lohessa ja ilm vähärasvaisempaa kuin lohi?
Kommentit (30)
Graavilohta ja lasimestarin silliä, kummatkin tehdään itse.
Graavilohta, graavisiikaa, itsetehtyjä sillejä 2-3 lajia, ainakin smetanasilliä mmmmm, mätiä ja kylmäsavulohi-mäti hyydyke nyt ainakin! :)
22 kysyy, että miten teette sillit itse? Olen kerran syönyt anopin tekemään silliä ja se oli aivan taivaallista, olen vaan unohtanut kysyä ohjeen. Mutta entäs löytyykö täältä ohjeita?
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 08:54"]
22 kysyy, että miten teette sillit itse? Olen kerran syönyt anopin tekemään silliä ja se oli aivan taivaallista, olen vaan unohtanut kysyä ohjeen. Mutta entäs löytyykö täältä ohjeita?
[/quote]
Kannattaa kysyä anopilta :)
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 09:12"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 08:54"]
[/quote]
Kannattaa kysyä anopilta :)
[/quote]
Anoppi tuo sitä tänä jouluna joulupöytään, täytyy toki kysyä ohje :) Ajattelin vaan, että miten muut tekee, kun moni on ilmoittanut tekevänsä itse.
Graavilohta, ja sillirosollia. Itse en kyllä kala-allergisena noita syö.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 08:44"]
Tänä vuonna eka kertaa bataattilaatikkoa! Ei ole ennen ollut, mutta nyt maistoin vieraissa, ja totesin että tänä vuonna lanttulaatikko saa jäädä pois, kun meillä se ei kenellekään niin maistu ja tilalle tuota herkkua. Lisäksi luumukiisseli on äidin tekemänä klassikko, joka taas kuuluu joka joulupöytään.
[/quote]
Onko bataatti ja luumu makean vai suolaisen veden kaloja? Kyselee tietämätön...
Perinteisesti perheemme joulupöydässä on joulupyhien aikana isän valmistamaa kylmäsavulohta, graavilohta ja/tai graavisiikaa, silliä ja lipeäkalaa (itse en noista välitä) sekä suurinta herkkuani, isän itse savustavaa lohta ja siikaa. Lisäksi paistettuja ahvenfileitä, joita myös rakastan. Joskus myös uunilohta, joka myös hyvää, muttei voita lämminsavukaloja. Onni on oma kalastajaisä! <3
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 08:44"]
Tänä vuonna eka kertaa bataattilaatikkoa! Ei ole ennen ollut, mutta nyt maistoin vieraissa, ja totesin että tänä vuonna lanttulaatikko saa jäädä pois, kun meillä se ei kenellekään niin maistu ja tilalle tuota herkkua. Lisäksi luumukiisseli on äidin tekemänä klassikko, joka taas kuuluu joka joulupöytään.
[/quote]
Mistä lähtien bataatti, lanttu ja luumu ovat olleet kaloja?
Graavilohta, ehkä siikaakin jossain muodossaan, silliä. Mäti ja katkaravut eivät meillä kuulu joulupöytään, niitä syödään uudenvuoden juhlissa.