Erilaiset perheet 4.12.
Olen hyvinkin suvaitsevainen. Nyt nieleskelen kyllä hieman..
Kommentit (269)
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 21:54"]
Vielä hetki sitten homoista ja lesboista kohkattiin ihan samalla tavalla, sitten niihin totuttiin, sitten ne nostettiin jalustalle ja vaadittiin oikeutta. Sama tulee käymään näille muillekin järkytyksille, sehän on ihan selvää. Ihmiset turtuu ja pian täällä voi mennä naimisiin hevosensa kanssa.
[/quote]
Missään länsimaassa ei polyamoriset pääse keskenään avioliittoon. Vaikka kannatan tasa-arvoista avioliittolakia vastustan polyamorisia suhteita. Kukin elää miten tykkää, mutta en usko kyseisen suhdemuodon toimivuuteen. Vai hevosen kanssa naimisiin! Nyt kyllä liioittelet. Yksiavioisuus kuuluu kulttuuriimme ja uskon että näin on jatkossakin. Tiedoksi vain, että minulla on kaksi homoa ystävinä ja mukavia ovat.
Ja keskustellaan homoavioliitoista kriittiseen sävyyn.. Kattokaa nyt näitä vitun HETERO suhdetta. Sairasta ja täysin moraalitonta. Lapsille varmasti mukavaa koulussa kertoa omistavansa kaksi äitiä puolta ? kun isä nyt eivaan satu tykkäämään yhdestä niin otetaan kaksi. Jos joku niin tämä hajoittaa täysin minun käsitykseni avioliitosta, joka tätä nykyä varmaan tunnetaan kahden huom kahden ihmisen välisenä suhteena, jolle on suotu joko kirkollinen tai laillinen vakaus. Ei mene jakeluun tämmöinen sairas parisuhteesta suhteeseen. Hyi olkoon.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 21:42"]Onko tuollaisen suhteen pointti, että saa luvan kans panna useampaa vai mikä?? Eihän kukaan selväjärkinen mies halua riesakseen kahta vaimoa muuten??? "haluun kaksi vaimoa, koska se henkinen yhteys on niin mahtava...". Putkiaivoilla? Joopajoo.
[/quote]
Mitä oon telkkarista muuten katsonut dokkreita noista polyamorisista perheistä niin mun käsityksen mukaan ainoastaan kaikki naiset, joita miehellä on jakavat siis saman miehen, mutta eivät ole keskenään muuta kuin kavereita ja kukaan ei myöskään kyllä tapaile enää ketään sivullista, vaan se perheen ulkopuolisten tapailu on tossa Erilaiset perheet sarjassa ihan niin kuin mikä tahansa muukin avoin suhde. Erona tosin se, että mies määrää, ettei naiset saa tapailla muita miehiä, mutta hän itse sitten saa vielä tapailla muita naisia kun nämä kaks samassa talossa asuvaa ei riitä.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:59"]
Missä ton tumman naisen entinen mies on? Kuuluuko kuvioon? Lapsille kerrottu, ettei me tehdä mitään väärää iskää kohtaan? Sairasta touhua, molemmille naisille kans omat ulkopuoliset miessuhteet ja kaikki samaan kommuuniin asumaan... Siinähän lapset selittää kavereilleen "ei me olla sisaruksia, mut iskä panee molempien mutseja vuoronperään... ja kotona asuu iskä ja 2 äitiä, mullon 1 tai 2 veli/veljee, mut meit on kuitenkin 5!"
[/quote]
Lapsilla siis hivenen kuormittava kasvuympäristö. Siihen kun lisätään, että Jaanan ex-miehelläkin saattaa olla uusi perhe ja tietysti Jaanan ja Johannan kodinulkopuoliset "tyttöystävät , niin voi vain kuvitella sitä hämmennyksen määrää. Raskasta on varmaan ollut myös elää kaikki nämä vuodet "kaksoiselämää", ts. perheessä on kokonainen kaapillinen - ei kirpparikamaa- mutta erilaisia luurankoja ym. tabuaiheita, joista lasten on pitänyt olla hyshys. Kyllä nuo lapset maksavat aikuisten "leikkikehän" laskut - siitä ei ole epäilystäkään.
Mitä?? Se mieskö tapailee vielä näitten kahen tossun lisäks muitakin naisia? Eikö sille sialle mikään riitä! Ja naiset ei saa tapailla muita miehiä koska mies on mustasukkanen. Millä oikeudella mies saa olla mustasukkanen. Ei muuta kun naisetkin panemaan vaan niin loppuu tuo miehen luulottelu tasapuolisuudesta.
Minusta tuo ole ollut hyvä kuva polyamorisesta perheestä, vaan ns. "lööppejä aikaansaava" tapaus.
Polyamoria voi varmasti olla kaunista kumppanuutta ja avointa useamman ihmisen rakastamista samaan aikaan, mutta tuo vaikutti vain miehen vallankäytöltä.
Minä näen "vapaat suhteet" sellaisina joissa vahvat ihmiset pystyvät sopimaan omien suhteidensa sopivuusrajat niin ettei kukaan joudu alisteiseen asemaan, ja kaikilla on hyvä olla. Minusta tuossa perheessä ei niin ollut.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 11:26"]
Mitä pitäisi kertoa? En ymmärrä, kertovatko kenenkään lapset kavereilleen, mitä isä ja äiti tekevät makuuhuoneessa tai ketä heillä mahdollisesti käy yövieraissa, miksi juuri näiden lasten tulisi kertoa.
[/quote]
Ei tarvitse kertoa, mutta varmasti joutuvat kiusallisia uteluita kuuntemaan, koska isä+äiti+äiti kertoivat telkkarissa kaikelle kansalle, mitä makkarissa puuhaavat.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 00:21"]
Minusta tuo ole ollut hyvä kuva polyamorisesta perheestä, vaan ns. "lööppejä aikaansaava" tapaus.
Polyamoria voi varmasti olla kaunista kumppanuutta ja avointa useamman ihmisen rakastamista samaan aikaan, mutta tuo vaikutti vain miehen vallankäytöltä.
Minä näen "vapaat suhteet" sellaisina joissa vahvat ihmiset pystyvät sopimaan omien suhteidensa sopivuusrajat niin ettei kukaan joudu alisteiseen asemaan, ja kaikilla on hyvä olla. Minusta tuossa perheessä ei niin ollut.
[/quote]
Päinvastoin. Polyamoria on juuri noin raadollista käytännössä. Ideana asiaa voidaan romantisoida ja kaunistella. Todellisuus on sitten jotain tuollaista.
Ainut neuvo tolle vitun urpo äijälle - ÄLÄ VITTU MENE NAIMISIIN, jos yks muija ei riitä. Perhe muutenkin näyttää joltain prätkäkerho koplalta. Mikä nykyistä maailmaa vaivaa. Avioliitto on kahden ihmisen välinen liitto, eikä mikään vitun nussimisrinki. Täysin moraalitonta. Tämän nähtyäni kannatan ehdottomasti tasa- arvoista avioliittolakia! Tämä näiden touhu on täysin sairasta, jaa vielä kehtaa leveillä jossain ohjelmassa asiasta ihan normaaliin tapaan. Anteeksi mutta en ymmärrä. Tämä ei varmasti ole tervettä myöskään lapsille. Tämä "perhe" malli tuntuu enemmän joltain sairaalta orjafetissiltä.
Tässä menee nyt monella polyamoria ja polygamia sekaisin. Polygamiassa yhdellä miehellä on monta vaimoa, suhteessa ei ole tasa-arvoa ja yleensä syyt tällaiseen järjestelyyn ovat uskonnolliset. Polyamoriassa taas aikuiset ihmiset ovat omasta vapaasta tahdostaan suhteessa useamman kuin yhden kumppanin kanssa ja kaikki ovat rietoisia tilangeesta ja toisistaan. Polysuhde voi olla joko avoin jolloin kaikki saavat tapailla suhteen ulkopuolella muitakin tai auljettu jolloin suhteen ulkopuolella kukaan ei tapaile muita romanttisessa mielessä.
Ihmiset ovat erilaisia ja niin ovat suhteetkin, eikä kaikkien onneksi tarvikaan elää samalla tavalla. Yhdelle sopii paremmin elää monogamisessa suhteessa yhden kumppanin kanssa, toiset taas ovat onnellisia polyamorisessa useamman ihmisen suhteessa. Pääasia on että löytää sen suhdemuodon jossa itse on onnellinen. Mikään tapa elää tai rakastaa ei ole toista parempi eikä tarvitsekaan. Se, että osa meistä rakastaa useampaa kuin yhtä kumppania, ei ole keneltäkään muulta pois.
Tv. triadissa elävä polymamma :)
Ohis, mutta vapaa suhde voi toimia. Vaikka sitä on vaikea uskoa, kaikki eivät ole mustasukkaisia, ylipäätään ihmiset ajattelevat asioista eri tavalla. Mutta vapaa suhde ei toimi kaikkien kanssa, pitää olla sellainen ihminen joka ajattelee asiasta samalla tavalla, ja johon voi aidosti luottaa.
Osittain nämä ovat kulttuurisidonnaisia asioita, esim. Ranskassa ei ole lainkaan niin tuomittavaa pitää rakastajaa tai rakastajatarta mitä Suomessa, ja muutenkin em. asema ei ole niin halveksittu mitä Suomessa, koska ihmiset näkevät asiat vähän eri tavalla mitä esim. Suomessa.
Totuushan vain on se, että jos päätät ryhtyä noinkin normeista poikkeavaan perheeseen/suhteeseen, kritiikki on vain kestettävä. Kun täällä joitakin niin kauhistuttaa kun kaikki eivät hyväksy tällaista suhdetta..
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 00:28"]Tässä menee nyt monella polyamoria ja polygamia sekaisin. Polygamiassa yhdellä miehellä on monta vaimoa, suhteessa ei ole tasa-arvoa ja yleensä syyt tällaiseen järjestelyyn ovat uskonnolliset. Polyamoriassa taas aikuiset ihmiset ovat omasta vapaasta tahdostaan suhteessa useamman kuin yhden kumppanin kanssa ja kaikki ovat rietoisia tilangeesta ja toisistaan. Polysuhde voi olla joko avoin jolloin kaikki saavat tapailla suhteen ulkopuolella muitakin tai auljettu jolloin suhteen ulkopuolella kukaan ei tapaile muita romanttisessa mielessä.
Ihmiset ovat erilaisia ja niin ovat suhteetkin, eikä kaikkien onneksi tarvikaan elää samalla tavalla. Yhdelle sopii paremmin elää monogamisessa suhteessa yhden kumppanin kanssa, toiset taas ovat onnellisia polyamorisessa useamman ihmisen suhteessa. Pääasia on että löytää sen suhdemuodon jossa itse on onnellinen. Mikään tapa elää tai rakastaa ei ole toista parempi eikä tarvitsekaan. Se, että osa meistä rakastaa useampaa kuin yhtä kumppania, ei ole keneltäkään muulta pois.
Tv. triadissa elävä polymamma :)
[/quote]
Minkälainen perhe teillä sitten on? Yksi mies ja monta vaimoa vai miten? Ja oletteko ihan kaikki sekasin keskenänne toistenne kanssa romanttisessa mielessä ja sekstailette?
Olen jakanut miehen toisen naisen kanssa, se oli yllättävän helppoa minulle! En kokenut mustasukkaisuutta, pidin myös siitä että minulle oltiin rehellinen. Ihan hyvin äijä olisi voinut pyörittää molempia toisiltaan piilossa (mikä nyt todennäköisesti olisi ennemmin tai myöhemmin selvinnyt..). Mutta en olisi ikinä voinut muuttaa yhteen kolmisin tms. Eli en aivan täysin avarakatseinen minäkään.
Meidän perheeseemme kuuluu minun ja mieheni lisäksi nainen jonka kanssa me molemmat olemme suhteessa. Koko juttu oli aluksi niin että miehelläni oli suhde tähän tyttöystävään ja minä olin hänen kanssaan ystävä mutta sitten tilanne muuttui kun tunteemme syvenivät myös rakkaudeksi. Ja polyamoriassa on siis hei ihmiset kyseessä rakkaus- ei pelkkä seksisuhde. Suurin osa tuntuu ajattelevan että jomma on pelkkää panemista vaikka totuus on jotain ihan muuta. Tuskin kenenkään ihmisen paeisuhde on pelkkää seksiä? Emme asu tyttöysrävämme kanssa saman katon alla mutta silliin kun vietämme aikaa kaikki yhdessä niin teemme niitä ihan samoja juttuja mitä kaikissa lapsiperheissä tehdään, ainoa poikkeus on että sitä vastuuta on jakamassa kahden sijaan kolme ihmistä. Lapsille 3,5v ja 11kk tässä ei ole mitään outoa tai kummallista, enkä ole huomannut että he olisivat pahemmin kärsineet siitä että heillä on yksi rakastava ja turvallinen aikuinen elämässään lisää :)
Meidän suhdemuotomme on avoin triadi eli meillä kaikilla on halutessamme lupa tapailla muitakin mutta ainakaan toistaisekai kukaan ei ole tuntenut tarvetta siihen. Ja jos tilanne muuttuu niin sitgen asiasta keskustellaan yhdesä ja erikseen että kaikki tietävät missä mennään. Polyamorisen suhteen peruskivi on kommunikointi, jos jostain asiasta ei voida tai haluta puhua niin se kaataa hyvin pian koko homman. Tämä vaatii valtavan paljon enemmmän puhumta ja selcittelyä kuin kahden hengen suhde ja se suhteen ulkopuolelta niskaan satavan paskan määrä on niin suuri että jos tässä ei ole mukana tosissaan niin ei tätä jaksaisi hetkeäkään. Totuus vaan on että me kaikki olemme onnellisia näin :) harmi jos ihmiset eivät voi sitä ymmärtää tai sietää muutta se on heidän ongelmansa, ei meidän.
triadissa elävä polymamma
Anteeksi typot, ei pitäisi kirjoittaa pitkää tekstiä puhelimella keskellä yötä.
Mun mielestä tuossa ogjelmassa esitetty ei ollut polyamoriaa, vaan polygamiaa. Perhedynamiikka ei ei ollut tasavertainen, vaan selkeästi kävi ilmi, että mies dominoi kuviota.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 11:36"]
Tuo Marko sopisi hyvin lahkon johtajaksi. :D
[/quote]
Tulee ihan mieleen manson family. Naisia viedään, kuin kuoriämpäreitä.
Koskaan ei varmasti tulla pääsemään sellaiseen tilanteeseen että kaikki hyväksyisivät erilaisuuden, olipa sitten kyse ihan mistä elämän osa-alueesta hyvänsä, ei vain tästä parisuhdeasiasta. Ideaali tilanne olisikin se että ei suoralta kädeltä tuomittaisi niitä, jotka toimivat eri tavalla koska siitä ei ole kenellekään mitään hyötyä. Jokaisella on oikeus olla onnellinen parisuhteessaan/suhteissaan ja mielestäni kenelläkään ei ole oikeutta suoralta kädeltä lähteä tuomitsemaan jos joku on onnellisempi poly- kuin monosuhteessa.
edelleen se triadissa elävä polymamma :D
Miksi ainakin munun ruudusta katseltuna yhdellä heistä oli läikikkäät rohtuneet huulet, toisella punainen pyöreähkö verinen haava keskellä poskea ja kolmannella samanlainen haava käsivarressa lähellä kyynärtaivetta? Lisäksi tietty nuo tatuoinnit. Kesä ja ötökätkö? Itse olisin laittanut laastarit, jos verta vuoti.