Miksi ”kympin tyttöjä” haukutaan?
Tässä tarkoitan nyt kympin tytöillä heitä, jotka ovat kouluaikana opiskelleet ahkerasti ja saaneet hyviä arvosanoja. Heitä, jotka ovat tehneet paljon töitä ja edenneet työelämässä valitsemallaan uralla. Monilla kympin tytöillä on elämä muutenkin mallillaan ja he ovat päämäärätietoisia.
Kympin tyttöjä on iät ja ajat haukuttu pingottajiksi, suorittajiksi, nörteiksi ja stressaajiksi, joiden pitäisi ottaa rennommin. Nämä kommentit eivät ole jääneet kouluikään, vaan vastaavaa kommentoidaan yhä aikuisistakin. Valitetaan, kuinka on niin väärin, kun kympin tytöt vievät opiskelupaikat ja päätyvät työelämässä hyville paikoille. Haukutaan, kuinka ”tylsiä” ja persoonattomia kympin tytöt ovat. Kympin tyttöjä haukutaan silloinkin, kun he päätyvät tunnollisina hoitamaan jotain hommaa, jota muut eivät suostuisi tekemään.
Miksi kympin tyttöjä haukutaan niin kovasti vielä aikuisenakin? Miksi kympin tyttö ei saisi päätyä hyvään opiskelupaikkaan/työpaikkaan? Mitä sitten, jos kympin tyttö ei ole räiskyvä persoona?
ap
Kommentit (260)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkkikselta maisteriksi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, sovitaan sitten että vitosia saava, käytöshäiriöinen oppilas (entisajan tarkkislainen) on huippuälykäs ja -lahjakas, ja matikasta sekä lukuaineista kymppejä saava on heikkolahjainen puurtaja, varsinkin jos sattuu olemaan hyvin käyttäytyvä ja tunnollinen tyttö. Seuraava puheenaihe!
Näinkin saattaa puurtajien harmiksi asianlaita olla.
Mutta vieläkään ei ole tässä keskustelussa selvinnyt, miksi puurtaminen on mukamas negatiivinen ominaisuus?
Burnout riski, kun suorittamalla tekee sekä työ- että kotielämää.
Vuorokaudessa on vain 24 h ja nukkuakin pitäisi.Liika on liikaa kaikessa, toki. Silti tässä keskustelussa on useaan otteeseen haukuttu ihmiset jotka saavat hyviä tuloksia ihan vain ahkeruudella. Ikään kuin olisi jotenkin parempi asia jättää asiat tekemättä kokonaan tai tehdä huonosti. Aika harva ihminen on sillä tavalla luonnollisesti älykäs, että seilaa elämästä läpi mistään stressaamatta ja vaivaa näkemättä. Se että kykenee pusertamaan ja pärjäämään kun tarvetta on, on paljon positiivisempi ominaisuus kuin mitä tässä ketjussa annetaan ymmärtää.
Ongelma on siinä, että on pakko pusertaa kelvatakseen itselleen. Työelämä ottaa mieluusti vastaan ilmaiset ylityöt, jos ei itse kykene itseään rajoittamaan.
Selvä, mutta nyt emme tarkalleen ottaen enää puhu vain ahkeruudesta tai puurtamisesta, vaan huonosta itsetunnosta ja siihen liittyvästä ylitunnollisuudesta. Se on totta, että noista ominaisuuksista on harmia työelämässä. Oma pointtini tässä keskustelussa on ollut tämä "luonnollinen älykkyys/ahkeruus" -vastakkainasettelu, joka on täysin keinotekoinen. Ahkeruus näin yleensä on positiivinen ominaisuus oli sitten älykäs tai ei. Jos joku vähemmän älykäs saa hyviä tuloksia aikaan ahkeruudella, niin hyvä hänelle, parempihan se on kuin että olisi saanut huonoja tuloksia laiskuudella. Se että juuri "kympin tyttöjä" usein epäillään tällaisiksi vähemmän älykkäiksi on sitten oma ilmiönsä. Luullakseni se johtuu enimmäkseen siitä, että monien miesten ensireaktio naisiin on vähättely, varsinkin jos nainen tuntuu luonteeltaan joltain hissukalta.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun olimme lukion ekalla ja opettaja arpoi parit ryhmätyötä varten historian tunnilla. Minulle sattui pariksi tällainen kympin tyttö. ja Itse olin keskitason oppilas ja poika, niin tyttö oli varmaan siksi suorastaan tyrmistynyt ja peitti sen huonosti. Tämä ärsytti minua, mutta ei voinut mitään. No aloimme kuitenkin tekemään ryhmätyötä jonka ideana oli ottaa joku historiallinen aihe ja esitellä se muille oppilaille. Tyttö oli hurahtanut keskiaikaan, joten aloimme sitten tekemään esitelmää siitä. Tässä huomasin heti, miten eri tavalla lähestyimme aihetta: tyttö kirjoitti vuosilukuja ynnä muita detaljeja todella vimmatusti papereihin, minä yritin ehdottaa että esityksen elävöittämiseksi olisi parempi kuvata jotakin raflaavaa tapahtumaa takertumatta liikaa pikku yksityiskohtiin. Ehdotin, että voisimme tehdä esityksen tueksi vaikka jonkinlaisen dia-esityksen tai vastaavan, jolla saisimme porukan kiinnostumaan. Itku silmässä tämä tyttö piti kuitenkin kiinni siitä omasta näkemyksestään, että mennään siihen luokan eteen ja luetaan paperista nimiä ja vuosilukuja.
Onneksi opettaja kysyi että miten suunnittelimme esityksen. Tyttö ilmoitti oman kantansa ja katsoi todella myrkyllisesti kun itse esitin omani. Ope tykkäsi tästä minun näkemyksestäni ja kannatti sitä, joten tytön oli annettava periksi. Muokkasin esitystä vielä omassa mielessäni kertomatta tytölle mitään ja kun me esitimme sitä aikanaan, vedin lisäksi hatusta pari extra-kania vertauskuvallisesti. En siis puhunut tytön päälle vaan täydensin stooria. Ja kaikki tykkäsivät. Saimme kiitettävän ja kehut hyvästä esityksestä, mutta uskokaa tai älkää tämä tyttö oli minulle tästä vihainen eikä puhunut koko lukioaikaan enää yhtään mitään minulle.
Mutta oliko tämän tytön ongelma juuri se, että hän oli "kympin tyttö"? Kuvailusi tuo mieleen erään ystäväni, joka varmasti reagoisi samalla tavalla kuin tuo tyttö. On luonteeltaan hyvin neuroottinen ja ei uskalla kokeilla lennosta mitään, koska mitä jos joku pahoittaa mielensä ja joku ei tykkää ja, ja, ja... Ihan seiskan oppilas oli, eikä tämä ominaisuus sinänsä liity mihinkään täydellisyyden tavoitteluun. Nähdäkseni tällainen epävarma neuroottisuus on naisissa yleisempää kuin miehissä, mutta se ei sinänsä liity juuri "kympin tyttöihin".
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun olimme lukion ekalla ja opettaja arpoi parit ryhmätyötä varten historian tunnilla. Minulle sattui pariksi tällainen kympin tyttö. ja Itse olin keskitason oppilas ja poika, niin tyttö oli varmaan siksi suorastaan tyrmistynyt ja peitti sen huonosti. Tämä ärsytti minua, mutta ei voinut mitään. No aloimme kuitenkin tekemään ryhmätyötä jonka ideana oli ottaa joku historiallinen aihe ja esitellä se muille oppilaille. Tyttö oli hurahtanut keskiaikaan, joten aloimme sitten tekemään esitelmää siitä. Tässä huomasin heti, miten eri tavalla lähestyimme aihetta: tyttö kirjoitti vuosilukuja ynnä muita detaljeja todella vimmatusti papereihin, minä yritin ehdottaa että esityksen elävöittämiseksi olisi parempi kuvata jotakin raflaavaa tapahtumaa takertumatta liikaa pikku yksityiskohtiin. Ehdotin, että voisimme tehdä esityksen tueksi vaikka jonkinlaisen dia-esityksen tai vastaavan, jolla saisimme porukan kiinnostumaan. Itku silmässä tämä tyttö piti kuitenkin kiinni siitä omasta näkemyksestään, että mennään siihen luokan eteen ja luetaan paperista nimiä ja vuosilukuja.
Onneksi opettaja kysyi että miten suunnittelimme esityksen. Tyttö ilmoitti oman kantansa ja katsoi todella myrkyllisesti kun itse esitin omani. Ope tykkäsi tästä minun näkemyksestäni ja kannatti sitä, joten tytön oli annettava periksi. Muokkasin esitystä vielä omassa mielessäni kertomatta tytölle mitään ja kun me esitimme sitä aikanaan, vedin lisäksi hatusta pari extra-kania vertauskuvallisesti. En siis puhunut tytön päälle vaan täydensin stooria. Ja kaikki tykkäsivät. Saimme kiitettävän ja kehut hyvästä esityksestä, mutta uskokaa tai älkää tämä tyttö oli minulle tästä vihainen eikä puhunut koko lukioaikaan enää yhtään mitään minulle.
Toki kaikki pitävät ihmisestä, joka muokkaa yhteistä esitystä kertomatta siitä toiselle ja vetää vielä yllärit kehiin.
Tämä sitten ilmenee vasta esityksen ollessa jo käynnissä.
En suosittele samaa työelämään.
Aika moni kympin tyttö on myöhemmin katunut sitä, että käytti liikaa aika kirjojensa ääressä. Nuoruus ja elämättä.
yo kirjoitukset kertoo miten meni niinku omasta mielestäsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki kaikki pitävät ihmisestä, joka muokkaa yhteistä esitystä kertomatta siitä toiselle ja vetää vielä yllärit kehiin.
Tämä sitten ilmenee vasta esityksen ollessa jo käynnissä.
En suosittele samaa työelämään.
Vaikka tuloksena molemmat hyötyvät ja saavat saman palkinnon? Ehkä joskus jonkun on pakko ottaa johto käsiin, jos toinen ei siihen kykene, ja johdettava projekti maaliin menestyksekkäästi.
Vierailija kirjoitti:
Kympin tytöillä on usein ylimielinen asenne muita kohtaan. Pitävät itseään parempana, mutta ovat pelkkiä teoreetikkoja ja ulkoa lukijoita. Sitten kun mennään työelämään ja ne koulun säännöt ei enää päde, näiltä hajoaa pää ja ne kasin oppilaat alkaa pyörittää hommaa.
Ei minulla ole mitään kympin tyttöjä vastaan, mutta he voisivat miettiä sitä asennettaan ympäröivään maailmaan vähän aikaisemmin.
Vietin ala-asteen "kympin tyttöjen" keskellä. Vain yhdestä heistä tuli "menestyvä" aikuisena (leikkaava lääkäri).
Kumma kyllä, ne luokan villit pojat menestyivät uskomattoman hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni kympin tyttö on myöhemmin katunut sitä, että käytti liikaa aika kirjojensa ääressä. Nuoruus ja elämättä.
nuoruus jää elämättä jos perustaa liian aikaisin perheen ts vauva....
toiset lukee kerran ja muistaa samaten matikka on nk matikkapää. Onhan lukiossa lomat ja kesä, elää siin'ä välissä. Nykyään täytyy olla ahkera jos meinaa päästä yliopistoon todistuksella plus erikseen lahjakkaat jotka suorittaa tuosta vaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kympin tytöillä on usein ylimielinen asenne muita kohtaan. Pitävät itseään parempana, mutta ovat pelkkiä teoreetikkoja ja ulkoa lukijoita. Sitten kun mennään työelämään ja ne koulun säännöt ei enää päde, näiltä hajoaa pää ja ne kasin oppilaat alkaa pyörittää hommaa.
Ei minulla ole mitään kympin tyttöjä vastaan, mutta he voisivat miettiä sitä asennettaan ympäröivään maailmaan vähän aikaisemmin.
Vietin ala-asteen "kympin tyttöjen" keskellä. Vain yhdestä heistä tuli "menestyvä" aikuisena (leikkaava lääkäri).
no mitä villeistä pojista tuli??? Villi jos älykäsd niin miksi villeys tappaisi älykkyyden???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä yläkoulussa tapahtui?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no mitä villeistä pojista tuli??? Villi jos älykäsd niin miksi villeys tappaisi älykkyyden???
Jospa yrittäisit kirjoittaa viestisi ymmärrettävään muotoon...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villit pojat eivät siis joutuneet tarkkikselle? Alkoholisoituneet ja kuolleet?
Mä olen kympin tyttö ja sellainen ”rennolla otteella” kymppejä saanut. Olen johtaja isossa organisaatiossa, siis johtoryhmän jäsen.
Olen samaa mieltä että on kahdenlaisia kympin tyttöjä, rennoin rantein ottavia ja sitten stressaavia. Molempien suorituksia silti pitää arvostaa.
Tosin tunnustan että keskiarvoni oli vain 9,3 lukion päättötodistuksessa ;)
Vierailija kirjoitti:
Kympin tytöille hyvää elää myös sitä elämää, eikä homehtua kirjojen kanssa. Väittäisin, että tällä olisi tulevaisuuden kannalta suurempi merkitys kuin sillä tuleeko kokeesta kymppi vai ysi.
Eikö se opiskelu ole myös elämää. T:seiskan poika
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pojat rauhoittuivat ja alkoivat opiskelemaan.
Mä luulen, että suurin ero on siinä, että tytöt opiskelevat "muiden" vuoksi, miellyttääkseen "muita"...opettajia, vanhempia tms. Silloin opiskelusta tulee pänttäämistä ja ulkoa oppimista joka ei kanna pitkälle.
Pojat opiskelevat sitä mikä kiinnostaa.
Riippuu varmaan koulusta, mutta kyllä kympin poikiakin haukuttiin minun nuoruudessani. Ei saanut olla hikari eikä erottua massasta. Mutta käsitettä kympin poika ei ole olemassa, koska ei ole stereotypiaa heistä. Kympin poikaa pidetään kuitenkin yleensä älykkäänä, mutta kympin tytöstä sitä on vaikea myöntää. Itsekin olen saanut vielä aikuisenakin kuulla känniavautumisia 'et oikeasti ole älykäs vaan opettelet vain asioita ulkoa' - ihmisiltä, jotka eivät ymmärrä, että ne 'ulkoa' osattava asiat ovat osa isompia kokonaisuuksia, jotka pitää ensin hahmottaa. Ei myöskään tajuta, että kympin tytötkin ovat kaikki erilaisia, ei stereotyyppejä. Vaikea kuvitella, että tuollaista tultaisiin selittämään miehille.
Kaffepulla kirjoitti:
Kaikki mun tuntemat nykyiset huippuosaajat olivat kyllä niitä kympin oppilaita, kun entisiä koulukavereita katsoo.
En tunne ketään elämässään menestynyttä ihmistä, joka olisi ollut koulussa tosi huono.
Varmaan tällaisia tapauksia löytyy, esim. Kimi Räikkönen kuulemma oli koulussa heikko. On silti menestynyt hienosti.
Isäni lukion pästötodistuksen keskuarvo oli 5,5 ja siitä tuli hävittäjälentäjä ja ilmavoimien eversti. Itse reputin kirjoitukset ja saan nyt 6500€:n palkkaa. Työelämä vaatii eri taitoja kuin opiskelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pojat rauhoittuivat ja alkoivat opiskelemaan.
Mä luulen, että suurin ero on siinä, että tytöt opiskelevat "muiden" vuoksi, miellyttääkseen "muita"...opettajia, vanhempia tms. Silloin opiskelusta tulee pänttäämistä ja ulkoa oppimista joka ei kanna pitkälle.
Pojat opiskelevat sitä mikä kiinnostaa.
Klisee. Ja tytöthän juuri yleensä opiskelevat aloja, jotka heitä itseä oikeasti kiinnostavat, kun taas pojat keskittyvät siihen, mikä tuo rahaa. Koska raha on se, mitä muutkin arvostavat.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan koulusta, mutta kyllä kympin poikiakin haukuttiin minun nuoruudessani. Ei saanut olla hikari eikä erottua massasta. Mutta käsitettä kympin poika ei ole olemassa, koska ei ole stereotypiaa heistä. Kympin poikaa pidetään kuitenkin yleensä älykkäänä, mutta kympin tytöstä sitä on vaikea myöntää. Itsekin olen saanut vielä aikuisenakin kuulla känniavautumisia 'et oikeasti ole älykäs vaan opettelet vain asioita ulkoa' - ihmisiltä, jotka eivät ymmärrä, että ne 'ulkoa' osattava asiat ovat osa isompia kokonaisuuksia, jotka pitää ensin hahmottaa. Ei myöskään tajuta, että kympin tytötkin ovat kaikki erilaisia, ei stereotyyppejä. Vaikea kuvitella, että tuollaista tultaisiin selittämään miehille.
Tämä! Joku hirveä vimma selittää ja uskotella että kympin tyttö ei voi olla älykäs. Vaan että kaikki on ”ulkoa opeteltu”. Analyyttistä ajattelua ja ongelmanratkaisua ei vaan voi opetella ulkoa.
T. Kympin tyttö, äo 139 (mensa virallinen) ja loistavasti menestynyt myös työelämässä - ja tämä kaikki raivostuttaa muita jostain syystä todella paljon vaikken mitään näistä asioista tuo itse esille koskaan.
Noille ihmisille pitäisi sitten kertoa, että vähempikin riittää sekä korostaa rentoutumisen ja palautumisen merkitystä. Ahdistuneelle "kympin tytölle" joku voisi kertoa, että elämä ei lopu siihen ysi plussaan, ja itse asiassa kahdeksikkokin voi olla ihan hyvä. Se olisi rakentava tapa lähestyä aihetta.
Rakentavaa sen sijaan ei ole tämä sukupuoleen perustuva yleistäminen, "kympin tyttöjen" halveksunta ja demonisointi ja teineihin sekä lapsiin kohdistuva vähättely ja haukkuminen, jota aikuiset ihmiset tässäkin ketjussa harrastavat.