Antaisitko 1,5v:n hoitoon ongelmaiselle mummolle?
Tilanne on tämä, äidilläni on mielenterveyden ongelmia ollut jo 10 vuotta. Masennusta ja lievää bibolaarista mielialahäiriötä. Tilanne on hänen mukaansa hyvä. Otin kolme viikkoa sitten puheeksi hänen kanssaan hänen oudon käytöksensä. Hän saattaa illalla mennä kuudelta yöunille, puhelimessa hänen puheensa on erittäin sammaltavaa (iltaisin), hänen muistinsa on heikentynyt todella paljon, hänen puheensa on hidastunut. Hän ei ymmärrä asioita mitä hänelle sanon. Kaikki asiat pitää toistaa monta kertaa. Näitä oireita on vaan iltaisin kun puhun hänen kanssa puhelimessa. Hän on siis välillä todella outo. Asumme kaukana toisistamme (300km) mutta olemme välillä hänen paikkakunnallaan. Hän hoitaa lastamme noin kolme kertaa vuodessa. Nyt en enää tiedä uskallanko jättää lasta hänelle hoitoon. Hän sanoo että on lääkärin määräyksestä vähentänyt lääkkeitä, (sen takia että sanoin hänelle oireista). Ongelma on että hän valehtelee usein. Mistä minä tiedän vaikka hän käyttäisi huumeita tai lääkkeitä väärin. En mistään. Auttakaa. Mietin olisiko hänellä vaikka alkava altshaimer(?) tai joku muu mutta hän on vasta 50. Jättäisittekö lasta hänelle hoitoon illaksi? Tulemme aina yöksi kotiin jos jätämme hänelle lapsen, mutta nyt en tiedä uskallanko enää jättää! Olen yhteydessä hänen ystäväänsä piakkoin ja kysyn häneltä onko hän tietoinen mistään.
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 22:08"]Ei antaisi, pitäisi olla joku muu aikuinen myös siellä.Menkää porukalla äitis luo ja sanotte, että ei nyt haluta lähtee minnekkään, mut tehdään porukalla jotain kivaa ja vain ollaan yhdessä.Nin pystyt seuraaman äitisi kuntoa muutaman päivän ihan itse
[/quote]
Olemme siellä usein.. Juuri olimme viikonlopun siellä (emme jättäneet lasta). Silloin hän käyttäytyy suhteellisen normaalisti. Ainut on se muisti, apatia ja liikkeiden hidastuneisuus mikä on merkittävää. Silloin hän ei sammalla, mutta tiuskii jos kysyn hänen oireista.
Onpa kyllä, mitähän tulisi tosiaan tehfä. On hyvä idea jutella hänen ystävänsä kanssa. Ehkä teidän pitäisi mennä yhdessä lääkärille. Tehkää siellä muisti- ja hahmotuskokeita.
En jättäisi siis.
Kuulostaa minulta silloin kun söin seroquel prolongia tasaavana. Se itsessään teki nuo oireet; säntillisesti lääkärin ohjeiden mukaan, ilman väärinkäyttöä tai alkoholia. Vähentämisestä/lopettamisesta tulee pahoja viekkareita, olisiko se sitä? Mutta oman kokemukseni perusteella, älä anna lasta yksin hänen vastuulleen. Ihan lapsen sekä hänen itsensäkin vuoksi. Tuollaisessa olossa en olisi halunnut tai pystynyt hoitamaan lapsia yksin. Ja kyllä, kaikki oireet; muisti, apatia, fyysinen ja psyykkinen hitaus.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 22:31"]Kuulostaa minulta silloin kun söin seroquel prolongia tasaavana. Se itsessään teki nuo oireet; säntillisesti lääkärin ohjeiden mukaan, ilman väärinkäyttöä tai alkoholia. Vähentämisestä/lopettamisesta tulee pahoja viekkareita, olisiko se sitä? Mutta oman kokemukseni perusteella, älä anna lasta yksin hänen vastuulleen. Ihan lapsen sekä hänen itsensäkin vuoksi. Tuollaisessa olossa en olisi halunnut tai pystynyt hoitamaan lapsia yksin. Ja kyllä, kaikki oireet; muisti, apatia, fyysinen ja psyykkinen hitaus.
[/quote]
Kiitos, ratsaan huomenna hänen lääkekaappinsa kun mennään sinne.
En missään tapauksessa jättäisi lastani hoitoon, sillä kertomasi perusteella myös äitisi tarvitsee lähiomaisen apua esim. lääkärin käynnin aikana, jolloin myös lähiomaiset tietävät missä menään. Äitisi iässä monet sairaudet puhkeavat ja useimmilla vointi heikkenee, tietysti voi olla myös lääkkeiden sivuvaikutuksia, mutta ei ole normaalia käydä yöunille kuudelta, joka viittaa väsymykseen ja liikeiden hitaus.
Luulen, ettei äitisi valehtele tai tee sitä ilkeytttään, vaan yksinkertaisesti hänen toimintakykynsä on heikentynyt ja on ajoittain varmasti tilanteesta yhtä hämmentynyt kuin sinäkin, silloin kun toiminnot pelaavat "normaalisti". Monet sairaat ja vanhukset tiukan paikan tullen skarppaavat hetkeksi itsensä hyvään kuntoon, ettei aina edes lääkärit tai lähiomaiset huomaa todellista tilaa tai eivät halua huolestuttaa lähiomaisia.
27, ainakin minä menin nukkumaan illalla heti kun pääsin (sain lapset nukkumaan), koska olin niin loppu. Seroquel (ketiapiini, ketipinor) väsyttää toisia ihan uskomattomasti. Olin zombie ja töistä kotiin ajaessa saatoin itkeä tuskaista väsymystä. Mitään en jaksanut illalla, istua vain ja tuijottaa. En muistanut mitään, ilme oli varmaan kuin lobotomian saaneella ja älynlahjat myös. Liikkeet kuin hidastetussa leffassa. T. Se seroquelia syönyt
Ketipinoria hänellä oli viimeksi kun tarkistin!!
"Ei ole alkoholiongelmaa, ei tykkää juoda kun muutaman n. Kerran kuussa. Nyt tutkin parkinsonin tautia ja se kuulostaa pelottavan osuvalta... Miten oikein voin ohjata hänet hoitoon? Hän ärsyyntyy jos enempää enää jankutan hänen "vioistaan"? Annanko asian edetä ja tarkkailla miten käy?"
Oireet kyllä viittaisi esim. parkinsonin tautiin tai voi olla myös lääkkeiden sivuvaikutuksia. Yritä selvittää hoitava lääkäri ja kerro, että onko syytä olla huolissaan äitisi jaksamisesta. Muista, ettei äitisi ole tahallaan hankala tai ilkeä, sillä monet sairaudet muuttavat ihmisen persoonallisuutta, eikä sille asianomainen mahda mitään, saati ympäristö, vaan se on osa sairautta.
Henkilökohtaisesti annan äänen sille oudon käytöksen aiheuttajsna. Niin kuin joku muukin sanoi aiemmin olisi kyllä tosihienoa jos joku voisi käydä hänen kanssaan lääkärissä yms että olisi asiat vähän selvempää. Jos hän suostuu siihen. T. Seroquelia syönyt
Sille = ketipinorille. Ihan vain oman kokemuksen vuoksi.
Bipo lääkkeet aiheuttavat sammallusta ja unisuutta, otetaan iltaisin, esim. Ketipinor. Sen kanssa ei kyllä herää yöllä jos lapselle tulee joku hätä.
T.lievä bipo
"Äiti, hieno homma että asia on hoidossa. Minua kuitenkin huolettaa kovasti ettet huomaa itse näitä asioita: x, x, x & x. Ne ovat sen verran isoja asioita että olen sinusta huolissani. En myöskään voi jättää lasta sinulle ennen kuin nämä asiat korjaantuvat. Se on surullista, koska olet paras mummo maailmassa, mutta minun tehtävä äitinä on vetää tämä raja. Sen sijaan voidaan viettää aikaa yhdessä"
En todellakaan antaisi . Itse hoidimme lapsen.
"Kuulostaa minulta silloin kun söin seroquel prolongia tasaavana. Se itsessään teki nuo oireet; säntillisesti lääkärin ohjeiden mukaan, ilman väärinkäyttöä tai alkoholia. Vähentämisestä/lopettamisesta tulee pahoja viekkareita, olisiko se sitä? Mutta oman kokemukseni perusteella, älä anna lasta yksin hänen vastuulleen. Ihan lapsen sekä hänen itsensäkin vuoksi. Tuollaisessa olossa en olisi halunnut tai pystynyt hoitamaan lapsia yksin. Ja kyllä, kaikki oireet; muisti, apatia, fyysinen ja psyykkinen hitaus.
[/quote] Kiitos, ratsaan huomenna hänen lääkekaappinsa kun mennään sinne."
Ratsaa kaikki lääkkeet mitä hän käyttää, jos et saa lääkäriä kiinni, niin apteekistakin saat apua ja osaavat kertoa sivuvaikutuksista ja lääkkeiden yhteensopivuudesta.
Päätin etten sano hänelle siitä lastenhoidosta, vaan en vaan pyydä häneltä hoitoapua. Viimeksi kirjotin hänelle listan oireista, jonka hän otti mukaan lääkäriin. Ehdotan hänelle jos hän tahtoisi minut mukaan lääkäriin. Kiitos.
Ei antaisi, pitäisi olla joku muu aikuinen myös siellä.Menkää porukalla äitis luo ja sanotte, että ei nyt haluta lähtee minnekkään, mut tehdään porukalla jotain kivaa ja vain ollaan yhdessä.Nin pystyt seuraaman äitisi kuntoa muutaman päivän ihan itse