Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaista oli lapsuus 80-luvulla ja 90-luvun alussa?

Vierailija
09.10.2021 |

Oma äiti pottuilee usein siitä, kuinka nykyvanhemmat eivät jaksa mitään. Oman muistikuvan mukaan elimme kuitenkin lapsina tosi vapaata elämää, kolmevuotiaana liikuin suurella alueella yksinäni ja kävin yksinäni kavereiden luona. Ruoka-aikaan piti olla kotona. Vauva-ajasta en tietystikään muista mitään, mutta epäilen vahvasti, ettei siihenkään ole suhtauduttu yhtä antaumuksella kuin nykyisin.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekana tuli mieleen itsensäpaljastajat joista aina varoitettiin 🤔

Vierailija
2/12 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInulla on sellainen olo, että täällä on aiheesta joku pitkä ketju. Siinä taisi olla jopa kruunu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä kolmivuotiaana yksi ulkoillut. Aina oli äiti tai mummo perässä. Kavereiden luo pääsin kouluiässä yksin. Silloinkin haettiin kotiin tai sen kaverin äiti heitti autolla.

Vierailija
4/12 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet kyläkoulut. Meidän luokalla oli neljä tyttöä ekaluokalta sinne kuudenteen.

Vierailija
5/12 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörittiin keskenämme jossain metsissä eikä vanhemmat edes tienneet missä menimme. Mitään ei onneksi koskaan sattunut vaikka kiipeiltiin kallioilla jne.

Vierailija
6/12 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaa huomioon myös sen, että työelämä on aivan toisenlaista kuin 80 ja 90 luvulla oli. Jatkuvasti uusia koulutuksia, kursseja, vaatimuksia, pätevyyksiä, kokouksia, lakipykälien valvomista/muuttumista, työtehojen seuraamista, työilmapiirin seuraamista, kun halutaan olla se paras työpaikka tilastoissa yms. Ei edes vapaa-ajalla saa unohtaa sitä ihanaa työpaikkaansa vaan mailia, soittoa, whatsuppia, sovelluksiin merkkaamista. Tähän vielä kaikki lapsiperhe arjen tuoma lisä…

Vierailija
7/12 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaata. Olin neljän vanha, kun muutettiin. Kaksivuotiaan siskoni kanssa kuljeskeltiin kahdestaan uudella asuinalueellamme. Nykyisin tehtäisiin heitteellejätöstä lasu. Kuusi vuotiaana olin jo kokonaisen työpäivän yksin kotona ilman hoitajaa. Sanottiin vain, että jos on hätä, mene soittamaan naapurin ovikelloa.

Edellisen johdosta on vaikeaa vetää johtopäätöstä, että lastenhoito ennen oli vaikeampaa kuin nykyisin.

Vierailija
8/12 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, minä ainakin laitoin itse itseni kouluun ekalta luokalta lähtien (joten esim hiukset oli takussa, joskus menin ilman ulkohousuja jne) ja myös tulin itse itsekseni tyhjään kotiin. Kukaan ei tarkastanut läksyjä tai huolehtinut koulunkäynnistä. Kävimme keskenämme kavereiden kanssa uimassa ja ties missä. Harrastuksiin minua ei pistetty. Emme koskaan syöneet yhdessä päivällistä tai muutenkaan en viettänyt aikaa vanhempieni kanssa mitenkään erityisesti. Ja tämä oli kuulemma vanhemmilta "parhaamme teimme".

Vierailija
9/12 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aika vapaata kasvatusta. Jos jollakin oli paha mieli, niin vanhemmat lohdutti antamalla uuden hienon lelun. Joka asiassa, missä joutui suostuttelemaan meitä lapsia, oli palkintona uusi lelu, jos suostuttiin, esim. parturikäynti.

Vierailija
10/12 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaa huomioon myös sen, että työelämä on aivan toisenlaista kuin 80 ja 90 luvulla oli. Jatkuvasti uusia koulutuksia, kursseja, vaatimuksia, pätevyyksiä, kokouksia, lakipykälien valvomista/muuttumista, työtehojen seuraamista, työilmapiirin seuraamista, kun halutaan olla se paras työpaikka tilastoissa yms. Ei edes vapaa-ajalla saa unohtaa sitä ihanaa työpaikkaansa vaan mailia, soittoa, whatsuppia, sovelluksiin merkkaamista. Tähän vielä kaikki lapsiperhe arjen tuoma lisä…

Siis joo aiheesta vähän poiketen, kun ei me nykyajan vanhemmat ”jakseta mitään”…

Vierailija
11/12 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei soiteltu 10x päivässä äidille ja isille töihin. Leikittiin leluilla ja ulkona. Vaihdettiin tarroja tarravihosta. Kuljettiin itsenäisesti jo esim. ensimmäisellä luokalla lähialueilla. Katsottiin telkkarista ohjelmia silloin kun ne tuli, ja parhaat nauhoitettiin VHS-kasetille.

Vierailija
12/12 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasariteini kirjoitti:

Vapaata. Olin neljän vanha, kun muutettiin. Kaksivuotiaan siskoni kanssa kuljeskeltiin kahdestaan uudella asuinalueellamme. Nykyisin tehtäisiin heitteellejätöstä lasu.

Se riippuu täysin asuinalueesta, että tuleeko lasu. Esim. täällä Turussa näkee noita yksin kulkevia pikkulapsia paljon mm. Varissuolla ja Lausteella, eikä niitä kukaan sossutäti jahtaa ja ota huostaan. Sen sijaan jossain tyyliin Vasaramäessä tai Itäharjulla siitä varmaan tulisikin lasu jos alle kouluikäisen jättäisi yksinään.