Liikunta vain väsyttää, ja tuo huonon olon. Siksi välttelen liikuntaa. Mikä avuksi? Mikä liikunta piristää?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla huono olo, ja mistä liikunnasta? Onko sinun sydän/keuhkot ok?
Hiki, ahdistus, väsymys tekisi mieli vain mennä nukkumaan.
Jos liikun aamulla, niin koko päivä pilalla, kun vaan väsyttää ja kiukuttaa. Sama onko uimista, vesijuoksua, pyöräilyä tai 6km kävely.
ApSykevyö- ja mittari käyttöön. Koitat nyt aluksi ihan vain 2x leposykkeellä vaikka sen kaksikymmentä (20) minuuttia per arkipäivä. Jos väsymys jatkuu kahden (2) viikon jälkeen, niin lääkäriin.
Ei näistä höpövinkeistä tule aloittajalle apua. Toisilla nyt vain on sellaiset kropat että niissä on matala-asteista tulehdusta jossain päin kehoa, ja vähitellenkin aloitettu sykettä nostava, hikeennyttävä ja hengästyttävä liikuntasuoritus kohtaa lakipisteen jonka yli vain ei pääse. Koskaan.
Kuuntele siis kehoasi. Itselläni on reumatyyppistä tulehdusta, ja muutamaa muutakinautoimmuunitulehdusta aiheuttavaa ongelmaa, ja näitä kehon liika kuormittaminen vain pahentaa.
Mulla fysioterapeutti pilasi puolisen vuotta elämästä ennen kuin sain sanottua että nyt nämä sinun metodit eivät sovi minulle ollenkaan, vaikka ne toiselle ihmiselle sopivatkin. Enkä ole ainoa. En pysty tekemään toistavaa liikettä nivelieni takia, ja fyssari oli sitä mieltä että se on ainoa oikea tapa päästä kuntoon. En voi edes päästä kuntoon, koska kroppa tekee tiltin ennen ns kuntoon pääsemistä. Parasta oli vain unohtaa nuo, ja tehdä hiljokseen mukavia asioita joissa tulee liikkumista sopivasti- Just joku metsäkävely, souturetki saareen, kilsan hiihto makkaranspaistopaikalle ja takaisin etc.
Kehonhuolto, joka sisältää paljon venytyksiä toimii minulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta liikkumista on luonnossa käppäily. Ei tule kipeäksi, mieli latautuu, ja aivot ja kroppa saa virtaa. Sen sijaan kuntosalille ahtautuminen kaiken maailman laitteissa toistojen teko toisensa perään aikaansaa vain väsymystä, vitututsta, ja alakuloa.
Olen yrittänyt nauttia ruskasta. Parasta kävelyn jälkeen on kaatua sohvalle lepäämään. Ap
Mitä ja miten syöt?
Paremmin kuin esim vuosi sitten.
Aamupuuro, lautasmalli jne
Ap
No en tiedä kuuluuko liikunnan nyt niin kivaa olla, älä juutu tuohon että kaikki on vastenmielistä. Ei sen mitään ilotulitusta kuulukaan olla. Itse lähden ihan väkisin tekemään sen kävelylenkin vaikka vtuttaa, koska terveydestä pitää huolehtia jos haluaa vähän kauemmin täällä elää. Pitäähän sun töissäkin käydä vaikka se tuntuisi vastenmieliseltä.
Käy edes kerran viikossa kävelyllä jos tuntuu että se pilaa arkea niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Kehonhuolto, joka sisältää paljon venytyksiä toimii minulla.
Minulta taas on kielletty venyttely jo 15 v sitten, koska se aiheuttaa niveliä ympäröivinen kudoksien venymistä.
Vierailija kirjoitti:
Miten voit muuten, millainen mielialasi yleensä on? Saatko nukuttua?
Olen perusnegatiivinen :D
Yritän liikkua, koska sen pitäisi piristää mieltä ja tuoda hyvän olon.
No on tässä vuosia odotettu sitä hyvää oloa
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta liikkumista on luonnossa käppäily. Ei tule kipeäksi, mieli latautuu, ja aivot ja kroppa saa virtaa. Sen sijaan kuntosalille ahtautuminen kaiken maailman laitteissa toistojen teko toisensa perään aikaansaa vain väsymystä, vitututsta, ja alakuloa.
Olen yrittänyt nauttia ruskasta. Parasta kävelyn jälkeen on kaatua sohvalle lepäämään. Ap
Mitä ja miten syöt?
Ap
Lautasmallilla saa aikaan insuliiniresistenssin, jos ei vielä kolmekymppisenä niin viimeistään viisikymppisenä. Perunat, leivät ja sokeri vähemmälle. Enemmän salaattia, marjoja ja kasviksia ja maltillisesti proteiinia, eli kananmunia, kalaa,lihaa. Oliiviöljyä ja voita ruokien höysteeksi, ei mitään teollisia rasvaseoksia joista ihmisen elimistö ei hyödy mitään. Mulla on ihan eri olotila kuin pari vuotta sitten kun tein nämä muutokset, puuro on ainut teollinen hiilihydraatti joka jäi ruokavalioon ja sitäkään en syö kuin ehkä kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
No en tiedä kuuluuko liikunnan nyt niin kivaa olla, älä juutu tuohon että kaikki on vastenmielistä. Ei sen mitään ilotulitusta kuulukaan olla. Itse lähden ihan väkisin tekemään sen kävelylenkin vaikka vtuttaa, koska terveydestä pitää huolehtia jos haluaa vähän kauemmin täällä elää. Pitäähän sun töissäkin käydä vaikka se tuntuisi vastenmieliseltä.
Tässä taitaa olla mun ongelman ydin, en halua elää pidempään, jos se tarkoittaa, että joutuu kauemmin tekemään vastenmielisiä asioita, pakkoliikkumista, pakkotyötä
Ap
Vierailija kirjoitti:
On aika iso ero siinä onko liikunta kivaa, vai tekeekö se sairaaksi. Noita laihdutusohjelmiakin kun katsoo, niin siinä rapakunnossaolevat tekevät sellaisia suoritteita joihin minulla ei ole mitään mahdollisuutta ikinä. Vaikka olen siis normaalipainoinen.
Osa ihmisistä nimen omaan nauttii liikunnan tuolmasta rasituksesta kehossa. Osa kokee sen sairaana, ja minulle nousee jopa ihan reippaasti lämpö jos olen rehkinyt liikaa. Liikaa rehkiminen voi olal ihan vain 1,5h reipasta kävelyä ilman mitään sen kummempaa. Seuraavana päivänä olen sairas.
Lääkärissä olen käynyt, ja lääkärit vain sanovat että älä hyvä ihminen tee sellaista mistä tulee huono olo. Tätä olen noudattanut.
Täällä ap toinen samanlainen. Kaikki arvot ok, mitään vikaa ei löydy. Liikunta on vaan väsyttävää pakkopullaa. Monia lajeja olen testannut, mutta aina kyllästyn viimeistään parin kuukauden jälkeen. Metsässä olisi kiva liikkua, mutta punkit ja muut ötökät tappaa senkin ilon.
Ja tuo että liikunnan jälkeen olisi virkeä olo. Ehei, väsyttää kahta kauheammin. Aina myös kehoitetaan lähtemään kävelylle jos väsyttää. No toisinaan tuntuu että nukahdan seisaalleni kesken kävelyn.
Elämäntavat muuten on ihan ok. Liikkua pitäisi vain säännöllisemmin. Onneksi työni edes on melko liikkuvaa yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ja miten syöt?
ApLautasmallilla saa aikaan insuliiniresistenssin, jos ei vielä kolmekymppisenä niin viimeistään viisikymppisenä. Perunat, leivät ja sokeri vähemmälle. Enemmän salaattia, marjoja ja kasviksia ja maltillisesti proteiinia, eli kananmunia, kalaa,lihaa. Oliiviöljyä ja voita ruokien höysteeksi, ei mitään teollisia rasvaseoksia joista ihmisen elimistö ei hyödy mitään. Mulla on ihan eri olotila kuin pari vuotta sitten kun tein nämä muutokset, puuro on ainut teollinen hiilihydraatti joka jäi ruokavalioon ja sitäkään en syö kuin ehkä kerran viikossa.
Opiskelehan lautasmalli uudestaan, niin pihalla olet :D
Onko sinulta milloin viimeksi otettu verikokeita? Minulle tuli aiemmin aivan kauhea olo liikunnasta. Kävelykin väsytti ja kuntosalitreeni aiheutti sellaisen olon, etten meinannut jaksaa mennä kotiin. Sitten selvisi, että minulla oli raudanpuute. Ferritiiniarvo oli liian matala. On varmaan ihan hyvä selvittää, millainen on sun fyysinen terveydentila. Itse en vieläkään tykkää yhtään liikunnasta, jossa syke nousee, mutta ainakin jaksan nykyään kävellä.
Sähköpyöräily oli ratkaisu jota etsin vuosikymmeniä. Nyt toiminut vuosia ja toimii tänäänkin.
Siis ei pakkopullaa vaan nautinto.
Sun pitää kokeilla, mikä sua virkistää.
Onko sun sydän tutkittu?
Uinti
Kävely luonnossa
Hölkkä
Melonta
Koripallo
Mikä vaan pallolaji
Voimistelu
Kuntosali
Tanssi
Jooga
Pilates
Venyttely
Juoksu spurtit
Kamppailulajit
Testaa. Jos tulee huono olo, niin veikkaan, että teet liian kovalla teholla kuntoosi nähden tai sitten sulla on jokin sairaus.
Ihmisen elimistö on luotu selviämään ketoneilla eli rasvapitoisen ruuan syönnillä. Ei tällä leipäperunapuurotouhulla jota tuputetaan. Kaikki hiilihydraatit muuttuvat gluloosiksi eli sokeriksi elimistössä. Elimistö ei siis tiedä syötkö karkkia vai perunaa vai leipää. Normaali sokerin määrä veressä on teelusikallinen eli 5 grammaa ja kaikki mikä menee siitä yli on myrkyllistä elimistölle. Noh, ihmiset sitten syövät satoja grammoja perunaa ja leipää päivässä ja se ihmettelevät että on aina vaan nälkä. Veressä on paljon insuliinia koska veressä on paljon sokeria -> verensokeri laskee ja taas mennään syömään sitä leipää.
Kymmenen-viidentoista vuoden päästä lääkäri määrääkin sitten diabeteslääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ap toinen samanlainen. Kaikki arvot ok, mitään vikaa ei löydy. Liikunta on vaan väsyttävää pakkopullaa. Monia lajeja olen testannut, mutta aina kyllästyn viimeistään parin kuukauden jälkeen. Metsässä olisi kiva liikkua, mutta punkit ja muut ötökät tappaa senkin ilon.
Ja tuo että liikunnan jälkeen olisi virkeä olo. Ehei, väsyttää kahta kauheammin. Aina myös kehoitetaan lähtemään kävelylle jos väsyttää. No toisinaan tuntuu että nukahdan seisaalleni kesken kävelyn.
Elämäntavat muuten on ihan ok. Liikkua pitäisi vain säännöllisemmin. Onneksi työni edes on melko liikkuvaa yleensä.
Mä keksin kohdalleni parhaan keinon korvaamaan tuon "lähde kävelylle niin piristyt!" -hokemaan.
Tää on ihan pöhölö juttu, mutta pikatanssi. Radio päälle (joltain kanavalta tulee aina jotain musiikkia) ja sitten siihen heilumaan omaa koreografiaa joka improutuu siinä samalla. Kroppa saa just sen verran liikettä että aktivoituu, aivot saa virikeen(mitenhän tätä pitäisi tanssia?) ja lopulta koko homma naurattaa, joten kroppaan virtaa hyviä aineita naurun myötä.
En todellakaan lähde lenkille jos väsyttää. Jo pelkkä pukeminen toussa vaiheessa rasittaa jo ajatuksena. Saati että sitten tulee hikipäässä kotiin ja on pakko mennä suihkuun, pakko pestä tukka, pakko kuivata pesuhuone, kuivata tukka, pukea päälle, )kun ensin on tietysti riisunut hikisiä vaatteita kuin märkää sukkaa konsanaan) ja jo kohta on kylmä, joka tulee aina liikunnan jälkeen. Ei mitään piristävää tai järkeä tuossa toiminnassa.
Vierailija kirjoitti:
Onko sun sydän tutkittu?Uinti
Kävely luonnossa
Hölkkä
Melonta
Koripallo
Mikä vaan pallolaji
Voimistelu
Kuntosali
Tanssi
Jooga
Pilates
Venyttely
Juoksu spurtit
KamppailulajitTestaa. Jos tulee huono olo, niin veikkaan, että teet liian kovalla teholla kuntoosi nähden tai sitten sulla on jokin sairaus.
Minä olen kokeillut näitä kaikkia ja jokaisesta lajista tulee huonovointiseksi.
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ja miten syöt?
ApLautasmallilla saa aikaan insuliiniresistenssin, jos ei vielä kolmekymppisenä niin viimeistään viisikymppisenä. Perunat, leivät ja sokeri vähemmälle. Enemmän salaattia, marjoja ja kasviksia ja maltillisesti proteiinia, eli kananmunia, kalaa,lihaa. Oliiviöljyä ja voita ruokien höysteeksi, ei mitään teollisia rasvaseoksia joista ihmisen elimistö ei hyödy mitään. Mulla on ihan eri olotila kuin pari vuotta sitten kun tein nämä muutokset, puuro on ainut teollinen hiilihydraatti joka jäi ruokavalioon ja sitäkään en syö kuin ehkä kerran viikossa.
Opiskelehan lautasmalli uudestaan, niin pihalla olet :D
No kävin opiskelemassa uudestaan. Siellä on leipää ja pastaa/perunaa, mitkä ei todellakaan jokapäiväisesti ihmisen elimistöön kuulu. Taisi maitokin olla vähärasvaista mikä on aika epäluonnollista. Salaattia oli vain puoli lautasellista kun sitä saisi olla lautanen täynnä.
Selittäisitkö mitä mahdollisesti ymmärsin väärin? Tai sitten jätät kommenttini huomiotta ja jatkat sitä perunansyöntiä ja minä jatkan omalla linjallani. Jos se ei siis sinua liikaa ahdista.
Onko sun sydän tutkittu?
Uinti -ihosairaus estää uinnin uimahallissa
Kävely luonnossa -mukavaa
Hölkkä -nivelet eivät kestä
Melonta -ihan kiva idea, kerran vuoteen tulee käytyä, ei riitä liikunnaksi
Koripallo -jostain löytyy rapakuntoiselle peliporukka?
Mikä vaan pallolaji -sama vastaus kuin yllä^
Voimistelu -mitä tällä tarkoitetaan?
Kuntosali -liikaa toistoa, kipeytyy, ja huono olo
Tanssi -mukavaa
Jooga -kiellettyjen listalla
Pilates -sama kuin yllä
Venyttely ehdottomasti kielletty
Juoksu spurtit -kielletty
Kamppailulajit -kielletty
sydän on varmaan ainoa paikka mikä on kunnossa.
T eri
Aloitan ja lopetan.
Pahinta on, kun syömisestä tulee hirveä ruuan himo! Raskaasta liikunnasta tuleen tuo himo ja väsymys. Viimeksi laskin kalorit (uin 1h ja 10min) ja söin liikunnan jälkeen melkein 2000 kcal! Ap