Apua paleluun - mikä on oikeasti lämmintä päälle pantavaa?
Olen jatkuvasti jäässä ulkona vaikka päällä olisi useampi neule ja farkkujen alla sukkahousut. Mitä materiaaleja suosittelette?
Kommentit (26)
Se on sisäistä kylmyyttä, joka ei parane vaikka kasaisi ylleen koko maailman tekstiilit. Täytyy saada veri kiertämään eli liikkua. Reipas liikunta + talviliikuntaan tarkoitetut vaatteet = lämmin olo.
Villakerrasto ja päälle jotain tuulenpitävää. Jalkaan paksupohjaiset lämpimät kengät ja villasukat. Päähän karvahattu tai tuulelta suojaava pipo
Ja panosta kunnon talvitakkiin kenkiin. Minulla on ollut nyt viisi vuotta sama toppatakki, on edelleen todella hyvässä kunnossa ja koskaan ei ole ollut kylmä!
Villahan kutittaa iholla. Miten pystytte käyttämään merinovillaisia kerrastoja?
ap
Merinovilla ei kutita niin kuin "tavallinen". Jos on tosi herkkä iho, niin kashmir on vielä pehmeämpää.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 16:17"]
Se on sisäistä kylmyyttä, joka ei parane vaikka kasaisi ylleen koko maailman tekstiilit. Täytyy saada veri kiertämään eli liikkua. Reipas liikunta + talviliikuntaan tarkoitetut vaatteet = lämmin olo.
[/quote]
Tätä minä vähän pelkään. Miten pärjätä bussipysäkillä aamuisin. Lapsikin täytyy viedä kävellen päiväkotiin joka päivä. Kylmyys on niin läpitunkevaa, vaikka päällä on untuvatakit ja kaikki.
Tärkeintä on ilma: se, että sitä jää vaatekerrosten väliin.
Tällä kelillä mulla shortsimalliset kalsarit, sit pitkät hieman väljät kalsarit, niiden päällä jälleen väljät villasukkahousut. Käytän ton päällä farkkuja, vaikka farkut on ehdoton not, jos palelee. Eli löysät housut, mielellään toppa päällimäiseksi. - Yläosa väljä lyhythihainen paita, väljä pitkähihainen paita, väljä mutta tuulenpitävä pitkä hieman topattu takki. Kaulassa paksu lämmin huivi ja takin kaulus lämpöisesti ylhäällä. Pipo on tärkeä, sen pitää olla lämmin - ja väljä. - Jalassa talvikengät, joo väljät, pitkävartiset, karvaa sisällä varressa. Kun käyn lyhyen puolen tunnin kävelyn, laitan vain pikkusukat kenkiin. Käsissä - väljät - hanskat, lämpöiset, jotka pitää tuulta. - Sitten liikettä!
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 16:20"]Villahan kutittaa iholla. Miten pystytte käyttämään merinovillaisia kerrastoja?
ap
[/quote] merinovillassa on ohuemmat kuidut kuin tavallisessa villassa. Ainakaan minua merinovilla ei kutita.
Minkä merkkisiä villakerrastoja teillä on? Sellaisia jotka eivät kutita.
ap
Ruskovillan silkkivilla, ei kutita. Päälle ulkoiluun kunnon toppahousut, tai jos "siistimpää" menoa, niin farkut. Mahdollisesti aluskerroksen ja farkkujen väliin vielä puuvillapitkikset. Yläosaan se kerraston paita, joku neule ja kunnon toppatakki (mulla Didrikson). Jalkoihin sukat, villasukat ja kunnon talvikengät, mulla perusulkoilussa kuomat/evertonit/villasisuksiset kaupunkikengät.
Sitten ihan arkeen kun tarvii olla ihmisten ilmoilla (kävely paikasta toiseen, ei muuta ulkoilua), hihaton toppi, pitkähihainen trikoopaita, ohut villapaita ja se sama takki
Löysin tällaisen artikkelin http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/03/12/testissa-merinovillaiset-aluspaidat-valitse-paita-kayttotarkoituksen-mukaan
Tuolla sanotaan, että kyllä osa merinovillaisista alusasuista kutittaa.
ap
Jos villa ei käy niin kokeile silkkiä ihoa vasten (ja sen pälle villaa). Esim Stokkalta saa silkkikerrastoja.
Ihan arkeen ja kaupunkiin haen vaatteita. Eli toppahousut eivät oikein tule kyseeseen. Aamut ja illat bussipysäkillä ja 15-20 minuutin kävelymatkat tuottavat ongelmia. Paleltaa, mutta liikunta ei ehdi lämmittämään kroppaa.
ap
Kevyet toppahousut joiden alla farkut.
Kylmempää -> farkkujen alle pitkät kalsarit
Vielä kylmempää -> paksummat toppahousut
Ei tule kylmä bussia odotellessakaan
Minulla on tämä kerrastohttp://www.merinovillakauppa.fi/tuotteet.html?id=1/4 ja hyväksi olen muutaman käyttökerran perusteella todennut. Jos joudun ilemaan pidempään pakkasessa, laitan villakerraston päälle fleeceasun ja toppahousut+untuvatakin, niin ei palella.
Mulla on tamsilkin villasilkkikerrastoja. Mäitä saa ihan prismasta tai stockalta. Ovat erittäin lämpimiä ja mukavia, minua ainakaan eivät kutita ollenkaan.
Villakangastakkihan ei itse asiassa ole kovin lämmin - vaika kyllä sen nyt näillä säillä pitäsi riittää. Oikeiksi pakkasiksi kannattaa hankia untuvatakki.
Sukat ja kengät on tärkeitä. ei nylon-sukkia. Jos sun jalat hikoilee kylmyydestä huolimatta, ei myöskään puuvillasukkia. Karvavuorisista kengistä vuori usein kuluu pojasta melko nopeasti. Silloin kannattaa ostaa kaupasta näitä lämpöpohjallisia, jotka tekekevät kävelystäkin mukavampaa, kun tasoittavat kuluneen vuorin nypyrät alleen.
Palelin eilen illalla ulkona niin että hampaat kalahtelivat yhteen, tutisin. Päällä villakangastakki, huivi, käsineet, vakosamettihousut, karvavuorikengät, plussan puolella asteet kuitenkin. Olin ytimiä myöten jäässä, ja se on aina tällaista näillä vielä kosteilla mutta jo kylmenevillä säillä.