Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväni menehtyi sydänkohtaukseen 41 v.

Vierailija
04.12.2014 |

Olen aivan järkyttynyt.Mies oli terve ja kuntoili viikottain.Oli löydetty kotoota ja ruumiinavaus tehtiin. Mies on hyvän ystäväni aviomies.Pieni vauva 3 kk jäi ilman isää.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa.

Vierailija
2/16 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä sattuu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuoliko siis sydäninfarktiin? Otan osaa. Joskus sepelvaltimotauti ei anna oireita ennenkuin tapahtuu jotain vakavaa. Tai oireita ei osaa pelätä sydänperäisiksi.

Vierailija
4/16 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaapi olla perinnöllinen sydänsairaus, jonka ensimäinen oire on äkkikuolema noin nelikymppisenä, kannattaa tehdä geenitutkimukset sille vauvalle (ja muillekin vainajan lapsille). Siihen tarvitaan siis sitten sen vainajan geenit myös eli ei kannata haudata ennen kuin tuo otettu. Nimim kokemusta on... ja jos vainajalal on sisaruksia tai serkkuja heille ja heidän lapsilleen myös.

Vierailija
5/16 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tosiaan olla perinnöllinen sydänsairaus, mutta myös tuo edellä mainittu sepelvaltimotauti. Siksi on elintärkeää mittauttaa oma verenpaineensa. Monella voi verenpaine olla vuosikymmeniä koholla ilman että sille tehdään mitään. Minulla on esim. seurattu verenpainetta jo 25-vuotiaasta asti ja olen hoikka/normaalipainoinen nainen. Syön nykyisin myös verenpainelääkettä ja silti välillä pelottaa, että onko sitä kävelevä aikapommi.

Vierailija
6/16 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:44"]

Voi tosiaan olla perinnöllinen sydänsairaus, mutta myös tuo edellä mainittu sepelvaltimotauti. Siksi on elintärkeää mittauttaa oma verenpaineensa. Monella voi verenpaine olla vuosikymmeniä koholla ilman että sille tehdään mitään. Minulla on esim. seurattu verenpainetta jo 25-vuotiaasta asti ja olen hoikka/normaalipainoinen nainen. Syön nykyisin myös verenpainelääkettä ja silti välillä pelottaa, että onko sitä kävelevä aikapommi.

[/quote]

eikös kolesteroliarvo ole tärkeämpi sepelvaltimotaudin puhkeamiseen ja verenpaine mm. aivohalvauksen?

Vierailija
7/16 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu niin pahalta,ei tästä ole kuin kuukausi niin juostiin pitkä hiki lenkki. Sydän ei ole ennen vaivannut.Oli vielä alle normaalipainoinenkin.Miehen vaimo on perheensä luona pohjoisessa, mutta sydänkohtaus oli diagnoosi,paremmin en vielä tiedä.

ap

Vierailija
8/16 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:44"]Voi tosiaan olla perinnöllinen sydänsairaus, mutta myös tuo edellä mainittu sepelvaltimotauti. Siksi on elintärkeää mittauttaa oma verenpaineensa. Monella voi verenpaine olla vuosikymmeniä koholla ilman että sille tehdään mitään. Minulla on esim. seurattu verenpainetta jo 25-vuotiaasta asti ja olen hoikka/normaalipainoinen nainen. Syön nykyisin myös verenpainelääkettä ja silti välillä pelottaa, että onko sitä kävelevä aikapommi.
[/quote]
Verenpaine vahingoittaa kaikkia valtimoita ja on yksi sepelvaltimotaudin osariskitekijä. Mutta korkea verenpaine vaikuttaa esim sydämen läppiä ja muita sisärakenteita tuhoavasti ja voi johtaa sydämen vajaatoimintaan, jonka ennuste on huonompi kuin monen syövän. Sydämen kannalta tärkeimpiä asioita ovat tupakoimattomuus ja liikunnallinen elämäntapa.

Vierailija
9/16 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:48"]

[/quote]

eikös kolesteroliarvo ole tärkeämpi sepelvaltimotaudin puhkeamiseen ja verenpaine mm. aivohalvauksen?

[/quote]

Kolesterolin merkityksestähän kiistellään, mutta kohonnut verenpaine on tärkein riskitekijä aivohalvauksessa (ks. esim. duodecim).

Vierailija
10/16 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:54"]

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:48"]

[/quote]

[/quote]

Kolesterolin merkityksestähän kiistellään, mutta kohonnut verenpaine on tärkein riskitekijä aivohalvauksessa (ks. esim. duodecim).

[/quote]

Siis lisäys vielä: sepelvaltiomotaudissa riskitekijöinä ovat nuo molemmat em. seikat, mutta siitä kiistellään että onko korkeasta kolesterolista haittaa jos verenpaine on kuitenkin matala. Kohonnut verenpaine taas on aina riskitekijä sydän- ja verisuonitaudeissa.

Vierailija
11/16 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ongelmathan tulevat suolesta, loisia ja mikrobeja, jotka sitten leviävät sieltä iän mukana verisuonistoon, ja muodostavat tulehduspesäkkeitä. Ei siinä tarvitse olla mitään kuumetta tai muutakaan, ne infektiot kehittyvät niin hitaasti. Mutta auta armias kun rupeatte tekemään asialle jotakin, infektion resoluutio tai selvittäminen tuo mukanaan sen verran oireita että siinä saattaa jäädä sängynpohjalle useiksi kuukauksiksi jos huono tuuri käy.

Vierailija
12/16 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut opiskelujen aikana ruumiinavausta katsomassa, oli järkytys nähdä oikeasti ne kolesterolista täyttyneet suonet. Ovat valkoista kovaa massaa kuin plakkia.Ruumiinavauksessa suonet leikataan auki,esim pääsuonet jos sydänvaivaa epäillään.

Vierailija
13/16 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein nuorina infarktiin menehtyneillä on voimakas sukurasitus eli lähisuvussa on äkkikuolemia ja nuorena sairastettuja infarkteja. Vaikka elämäntapa olisi terve. Geenit merkitsevät aika paljon.

Vierailija
14/16 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten hän veti hikilenkin kipeänä.

Vierailija
15/16 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos sattuu kivunsietokyky olemaan hyvä niinkuin paljon urheilevalla yleensä on, niin on myös mahdollista että joskus aiemmin saatu pieni sydäninfarkti on jäänyt kokonaan huomaamatta. Lähisukulainen kuoli myös nelikymppisenä infarktiin ja ruumiinavauksessa löydettiin jälkiä useasta pienestä, ptkän ajanjakson aikana tapahtuneesta sydäninfarktista.

Vierailija
16/16 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 15:11"]Ja jos sattuu kivunsietokyky olemaan hyvä niinkuin paljon urheilevalla yleensä on, niin on myös mahdollista että joskus aiemmin saatu pieni sydäninfarkti on jäänyt kokonaan huomaamatta. Lähisukulainen kuoli myös nelikymppisenä infarktiin ja ruumiinavauksessa löydettiin jälkiä useasta pienestä, ptkän ajanjakson aikana tapahtuneesta sydäninfarktista.
[/quote]
Tämäkin on totta. Tuttavani sai infarktin ja elvytettiin kammiovärinästä kun kokeili maksimisykkeitään salilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme