Jos palkan sivukulut olisi pienemmät, mekin palkkaisimme lisää henkilökuntaa mutta tällä hetkellä se on mahdottoman kallista
Työpaikkoja tarvitaan myös tarjolle lisää. Jos palkan sivukulut olisi pienemmät, mekin palkkaisimme lisää henkilökuntaa mutta tällä hetkellä se on mahdottoman kallista. Yhden otimme juuri lisää meille ja niistä muistakin hakijoista suurin osa olis oikeasti halunnut töihin. Eli ei ne kaikki ole lorvailijoita, mutta minun mielestäni yrittäjille tulisi antaa paremmat mahdollisuudet palkata halukkaita realistisilla kustannuksilla. Sivukulut vähintään puoleen niin työttömyys laskisi merkittävästi.
Kommentit (202)
Työntekijä on kuitenkin se joka työllään täyttää työnantajan lompakkoa. Työnantaja olisi pa, jos hänen yrityksessään ei olisi työntekijöitä.
Josmaksaistte enemmän palkaa niin me palkansaajat maksimme typerät sivukulunne. Valitettavasti meidän palkansaajien tulot menevät yritystukiin, konkurssien ja ympäristötuhojen maksamiseen, oikudenkäyntien maksamiseen, laitaattujen yrityslainojen maksamiseneen ja lainattujen rahojen maksamiseen. JA päälle pitää tehdä velkaakin, että te yrittäjät saatte nillittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivukulut on noin 20% työntekijän palkasta.
Aika huono tuottavuus teidän töissä, jos ajatellaan että työntekijän palkka on 2000€, eikä se ole enää kannattavaa kun kulu on 2400€ työnantajalle.Sivukulut on enemmän
Kerroin taitaa olla 1,6 lomankorvauksen kanssa, onko kellään parempaa tietoa?
Minulla on sen verran parempaa tietoa, että eihän mitään "lomankorvausta" tarvitse maksaa, jos ja kun antaa työnantajien pitää vuosilomansa.
Lomakorvaus koskee lähinnä määräaikaisia työntekijöitä, eli esim. kesätyöntekijät. Jos nämä eivät työsuhteen aikana pidä lakisääteisiä vuosilomapäiviä, maksetaan loma-ajan palkkaa vastaava summa lomakorvauksena.
Kyllä minulle on tullut aina palkka kesälomallakin + lomaraha, elikkä täydellä lomalla 24d, teet noin 11kk työtä ja saat 12,5kk palkan, lomaraha on 1/2 loma-ajan palkasta.
Lomarahasta voisin kyllä työntekijänä luopua, jos siitä olisi hyötyä lisätyövoiman palkkaamiseen.
Monessakaan työpaikassa ei tarvita niinkään lisää työntekijöitä vaan näppärämpää työvoimaa joka pystyy saavuttamaan tulokset nopeammin.
Pistätte sen yhden turhake päällikön pois niin voitte tilalle palkata kolme uutta tekijää.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se on että pienempi voitto ei riitä kun pitää saada maksimaalinen voitto
Siis työntekijän kulujen lisäksi tulee sähköt, vuokrat, vakuutukset yrityksestä riippuen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.visma.fi/passeli/tyontekijan-kustannukset/
Täällä voi laskea ja katsoa ihan itse.
No siinäpä se sitten on.
2000€ palkan kustannus työnantajalle 2466€, eli +23%
Voitte kertoa niillä 1,5-1,7 kertoimillanne pyllynne.
Mulla sama, 2250€ palkasta kustannukset 520€, eli 23%
Vähän vaikeaa käsittää, mikä tuossa on se ongelma, sama kuin työntekijät itkisivät, etteivät voi käydä töissä, koska verottaja vie osan.
Minun palkkaamiseeni työnantaja saisi 50% tuen eli sivukulut kattaisi kepeesti ja vielä jäisikin yrittäjälle itselleen niistä. Eipä silti töitä saa. Kukaan ei palkkaa, vaikka intoa olisi. Enää en jaksa. Alistun kohtalooni.. En viitsisi alkaa maksamaan siitä, että saan tehdä töitä. Ei oikein avustukset tahdo silloin riittää... Vikaa ei ole. Seurallinen on mieli ja puhdas tausta. Into piukeena puhelimessa ja paperilla mutta ei kiinnosta ketään ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siinäpä se sitten on.
Vähän vaikeaa käsittää, mikä tuossa on se ongelma, sama kuin työntekijät itkisivät, etteivät voi käydä töissä, koska verottaja vie osan.
JA TUO 23% ON TOSI! Olen ihan itse tarkastanut asian tilitoimistosta, josta palkkoja maksetaan. Siinä on palkan sivukulut kaikinensa! Ei yhtään mitään muuta! En tiedä miksi elää tuo käsitys 1.5 - 2 kertoimista? Omastani menee myös tuo eli siltäkin osikin pitää paikkansa.
Tuskin sellainen yritys on erityisen kannattava joka ei pysty työntekijöidensä palkkoja ja lakisääteisiä velvollisuuksiaan hoitamaan. Jos sellaista asiaa täytyy miettiä, että onko tarvetta palkata työntekijää tuollaisten asioiden takia niin silloin sitä ei joko oikeasti ole tai sitten yritys on näitä ns "pilipaliyrityksiä" jonka johdossa on haaveilijoita tukieurojen perässä ja yleensä näihin haetaan jotain osa-aikaista joka rahoitetaan lähinnä valtion varoista.
Mitään kuluja synny! Mieluiten sitä palkkaa maksaa kun veroja valtiolle! Oon asian kysyny ja pomoni sanoi näin! Ote tietoinformaatiosta netissä:
"Osakeyhtiössä yrittäjän itselleen maksama palkka on vähennyskelpoinen kulu yrityksen verotuksessa. Sama koskee mahdollisten työntekijöiden palkkoja ja niiden sivukuluja. Toiminimistä poiketen osakeyhtiön omistajayrittäjä voi hyödyntää myös luontaisetuja, kuten esimerkiksi ateria-, puhelin- ja autoetua.
Toiminimiyrittäjä ei voi maksaa itselleen palkkaa tai hyödyntää luontaisetuja. Rahan nostaminen omaan käyttöön tehdään yksityisotoilla. Yksityisotto ei ole yritystoiminnan kulu, eikä se pienennä verotettavaa tulosta. Myöskään omalle puolisolle tai alle 14-vuotiaalle lapselle ei voi maksaa palkkaa tai luontoisetuja."
Eli jokainen yrittäjä puhuu soopaa ettei muka pysty palkkaa maksamaan jos töitä vaan on mistä itse ensin tienaa!!!! Ahne on sellaine yrittäjä!
5000 € bruttopalkka työntekijälle maksaa aika tasan 8250 työnantajalle.
APllä on yrittäjän perusasenne: työntekijä ei ansaitse lomaa eikä eläkettä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siinäpä se sitten on.
Vähän vaikeaa käsittää, mikä tuossa on se ongelma, sama kuin työntekijät itkisivät, etteivät voi käydä töissä, koska verottaja vie osan.JA TUO 23% ON TOSI! Olen ihan itse tarkastanut asian tilitoimistosta, josta palkkoja maksetaan. Siinä on palkan sivukulut kaikinensa! Ei yhtään mitään muuta! En tiedä miksi elää tuo käsitys 1.5 - 2 kertoimista? Omastani menee myös tuo eli siltäkin osikin pitää paikkansa.
Työntekijästä aihetuu PALJON muitakin oheiskuluja kuin pelkästään palkan sivukulut. Kyllä se on lähempänä, 1,5-2 se kerroin kun nämä huomioi, ensimmäisen työntekijän kohdalla jopa enemmän. Jos palkkaat työntekijän sillä perusteella että hän tuotta 1,3x palkkansa verran liikevaihtoa tulet tekemään tappiota...
Vierailija kirjoitti:
Sivukulut on noin 20% työntekijän palkasta.
Aika huono tuottavuus teidän töissä, jos ajatellaan että työntekijän palkka on 2000€, eikä se ole enää kannattavaa kun kulu on 2400€ työnantajalle.
Valitettavasti olet unohtanut jotakin laskemistasi. Taisit unohtaa kesälomat, lomaltapaluu rahat, sairauslomat, vakuutukset ja jotain muuta "pientä" Oikea luku on lähempänä 1,7 kertaa palkka.
Vierailija kirjoitti:
https://www.ilmarinen.fi/tietoa-ilmarisesta/ajankohtaista/blogit-ja-art…
"Pakolliset työnantajamaksut ovat arviolta noin 20 prosenttia työntekijän palkasta."Jos puhutte ketoimesta 1,6 niin silloin olette laskeneet mukaan työntekijän lomakorvauksen ja myös työntekijän maksamat verot omasta palkastaan, eli vertaatte työntekijän säännöllistä nettopalkkaa kokonaiskuluihin ja sehän on periaatteellisesti täysin väärin laskettu.
Työnantajan tililtähän nuo kaikki menee kuitenkin. Tarkoitan, että työnantaja maksaa sen koko summan josta vähennykset tehdään ja lomaajan palkka ei paljon yrittäjälle tuota. Kyllä se on oikeasti niin, että työntekijän palkkaaminen on todella kallista, varsinkin jos liiketoiminta ei ole mikään kultakaivos. Terveisin kirjakaupan lopettanut yrittäjä.
Suomi vajoaa tähän verotukseen.
Aivan liian kallis systeemi, eli verot ja sotut on liian kovat. Siksi kansa on köyhää ja firmojen kassa tyhjä.
Tämän kovan verotuksen tekee vasemmisto. Siksi olemme köyhä kansa.
Eli nyt valtio ja koneisto rikastuu kun firmat ja työläiset maksaa liikaa kaikesta.
Siksi olemmenekin länsimaihen köyhälistöä, emme missään nimessä hyviä saatikka huippuja.
Ostovoima on tosi matala johtuen kovasta verotuksesta.
Hyvin järjetön, tehoton ja kallis tämä systeemi.
Hyvin lähellä sosialismia, joka on jo todettu toimimattomaksi. Siksi köyhyys.
Verot pilaa kaiken! Nyt on nenätikkuihin työnnetty 3 miljardia enkä ole käynyt yhdessäkään testissä. Joutuu maksaa kaikkea mitä ei kannata. Esimerkiksi potiitikkojen kahvittelut.
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa suomalaisilta yrityksiltä. Siis niiltä, joilla tuotanto on Suomessa. Se on nopein keino työllisyyden nostamiseen.
Mitä enemmän myyntiä, sitä enemmän on tarvetta palkata ja massia maksaa palkkoja.
Näin homma toimii esim. Sveitsissä.
Jos asuminen, liikkuminen ja ruoka halventuisivat aluksi 50 prosenttia, olisi helpompi elää pienemälläkin palkalla! Esim. ALV on 24 prossaa ja se nostaa hintoja joka asiassa. Välillisiä veroja pitäisi siis laskea, koska ne ylläpitävät korkeaa hintatasoa.
Kansalaispalkan avulla helpottuisi tämäkin.