Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoidatteko/aiotteko hoitaa isovanhempienne hautoja?

Vierailija
04.12.2014 |

Itse en ole hoitanut enkä hoida jatkossakaan vaikka tädit ja sedät kuolevat. Toisella haudalla en ole käynyt yli 10 vuoteen koska paikkakunnalle, 500 km päähän, ei ole mitään asiaa. Toisella olen käynyt isäni joskus kyytimässä, mutta sekin on 300 km päässä eikä sielläkään ole mitään tarvetta muuten käydä. 

Onneksi kuollella vanhemmallani ei ole eikä myöskään jäljellä olevalle tule hautaa olemaan niin ei tarvitse sitäkään hoitaa.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on kuollut vasta yksi isovanhempi ja hänen hauta on 200 km päässä. En ole käynyt haudalla kuin kerran ja siitä jäi silloin nuorena traumat kun äiti alkoi itkeä siellä niin paljon. Haluaisin kyllä käydä siellä ja tulen varmasti käymään, en vaan tiedä onko sen aika vielä tänäkään jouluna. Muiden kuolemia saati sitten omien vanhempien en halua edes ajatella.

Vierailija
22/28 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, etäisyyttä 400-700 km ollut lähimmillään, nyt asun Keski-Euroopassa. Omat vanhemmat tuhkataan sitten aikanaan (joo, on puhuttu) eli ei tule mitään hoidettavaa hautaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio hoitaa. Enkä vanhempieni hautoja. En harrasta haudoilla käyntiä, ja sukulaisteni haudoille on matkaa yli 500 km. Muistelen kyllä ahkerasti kuolleita sukulaisiani, enkä tarvitse siihen hautausmaita. En myöskään halua itselleni hautapaikkaa ja -kiveä. Tuhkani saa ripotella suvun maille tai jonnekin muualle.

Vierailija
24/28 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 09:08"]

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 09:06"]

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 09:02"]

Aika kamala ajatella, että noin 50v kuluttua Suomi on täynnä erilaisia muistolaattoja siellä täällä, kun porukan tuhkat viskotaan rantasaunan viereiseen metsikköön tai senaatintorille. Kuka haluaa ostaa omakotitalon, jonka pihassa on "luonnonhautakivi" ja saa kuulla, että mummon tuhkat on ripoteltu sen viereen.

[/quote]

Myyjä ottaa laattansa mukaansa ja mitäpä ne tuhkat maassa haittaa... kasvaa koiranputkea paremmin.

[/quote]

Lisään vielä:

Mietipä kuinka monessa pihassa on tälläkin hetkellä haudattuna koiria, kissoja ja pienempiä lemmikkejä... Luut vaan kolisee kun kaivat uutta kukkapenkkiä.

[/quote]

Nyt et ihan ymmärtänyt ajatustani: kukaan ei halua tietää, että tähän on haudattu talon omistajan äiti tai tähän on levitetty talon omistajan isän tuhkat. Tuskin sellaista länttiä maapallolta löytyy, johon ei olisi joku kuollut, mutta puistattaa ajatus siitä, että joku halusi tuhkansa juuri tähän ja minä kaivan paikalle uima-altaan. Miksi ei viskoa tuhkia minne tahansa ilman muistolaattaa?

Vierailija
25/28 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 09:13"]

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 09:02"]

Aika kamala ajatella, että noin 50v kuluttua Suomi on täynnä erilaisia muistolaattoja siellä täällä, kun porukan tuhkat viskotaan rantasaunan viereiseen metsikköön tai senaatintorille. Kuka haluaa ostaa omakotitalon, jonka pihassa on "luonnonhautakivi" ja saa kuulla, että mummon tuhkat on ripoteltu sen viereen.

[/quote]

Hautauskulttuuri tulee kokemaan muutoksen parin vuosikymmennen sisällä kun kirkkoon kuluminen vähenee. Tämä tapahtuu htaasti mutta varmasti. Ihmiset eivät enää halua hoidella hautoja saati jättää haudanhoitoa perillisille. Entistä isommalla osalla ei ole perillisiä edes hautoja hoitamassa.

Tuhkana tuuleen ilman mitään muistolaattoja. Itse en halua kirkkomaahan mistään hinnasta tuhkiani kylvettävän. Enhän ole koskaan edes kuulunut kirkkoon.

[/quote]

Tämä on totta. Todennäköisesti ns. vauraampi väki edelleen hankkii haudat ja hautakivet, oli sitten tuhkausta tai ei. Hautausmaista tulee taas samanlainen paikka kuin 1800-luvulla eli talollisten ja tilallisten haudat säilyivät ja niitä hoidettiin, kivikin löytyi, mutta maaton köyhempi väestö haudattiin yhteisiin kuoppiin eikä kukaan mitään kiviä sinne hommannut. Siksi me nyt hautausmailla näemme pääosin niiden hautoja, jotka aikanaan menestyivät. Muista ei jäänyt jäljelle nimeä kiveen.

Vierailija
26/28 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haudan hoito ole vaivalloista. Alkukesästä joku kukka tökätään multaan (1 min) ja syksyllä havut. Talvella silloin tällöin kynttilä. Itse hoidan hautaa johon on haudattu isovanhempiani ja heidän vanhempansa ja sisaruksia. Heistä olen elävänä tavannut vain yhden. Silti tuntuu ihan hyvälle hoitaa hautaa, jotain yhteyttä heihin tunnen vaikka en ole heitä tavannut. Isäni hautaa hoidan myös. Tämä on pieni paikkakunta ja hautausmaalla tulee ohikulkiessa käytyä.

tykkään kävellä hautausmailla muutenkin, siellä on aika pysähtynyt. Voipi miettiä mikä oikeasti on tärkeää ennen kuin itsekin kuolee. Hautakiviä lukiessa huomaa että jotkut ovat lähteneet tosi nuorina. Mitä oikeasti haluaisi saada elämässä aikaiseksi? Olen elävä, minulla on nyt mahdollisuus tehdä jotain mitä oikeasti haluan. Ja arkipäivän stressiäkin voipi mieitskellä, esim. onko joku pieni mutta kamalalta tuntuva arkipäivän ongelma kuten tietokoneen sippaaminen oikeasti merkittävä ongelma maailmankaikkeuden mittakaavassa?

Jossain ulkomailla muuten myytiin paxia johon voi laittaa tuhkat, ja sitten kun sen istuttaa maahan niin siihen kasvaa  puu. Itsestä tämä olisi hyvä idea.

Vierailija
27/28 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 10:38"]

Ei haudan hoito ole vaivalloista. Alkukesästä joku kukka tökätään multaan (1 min) ja syksyllä havut. Talvella silloin tällöin kynttilä. Itse hoidan hautaa johon on haudattu isovanhempiani ja heidän vanhempansa ja sisaruksia. Heistä olen elävänä tavannut vain yhden. Silti tuntuu ihan hyvälle hoitaa hautaa, jotain yhteyttä heihin tunnen vaikka en ole heitä tavannut. Isäni hautaa hoidan myös. Tämä on pieni paikkakunta ja hautausmaalla tulee ohikulkiessa käytyä.

tykkään kävellä hautausmailla muutenkin, siellä on aika pysähtynyt. Voipi miettiä mikä oikeasti on tärkeää ennen kuin itsekin kuolee. Hautakiviä lukiessa huomaa että jotkut ovat lähteneet tosi nuorina. Mitä oikeasti haluaisi saada elämässä aikaiseksi? Olen elävä, minulla on nyt mahdollisuus tehdä jotain mitä oikeasti haluan. Ja arkipäivän stressiäkin voipi mieitskellä, esim. onko joku pieni mutta kamalalta tuntuva arkipäivän ongelma kuten tietokoneen sippaaminen oikeasti merkittävä ongelma maailmankaikkeuden mittakaavassa?

Jossain ulkomailla muuten myytiin paxia johon voi laittaa tuhkat, ja sitten kun sen istuttaa maahan niin siihen kasvaa  puu. Itsestä tämä olisi hyvä idea.

[/quote]

Olkoon kuinka helppoa tahansa, niin en sitä tee. Ei ole järkeä ajella yli 1000 kilsan lenkkiä pelkästään isovanhempien hautojen takia. En edes lähde tuonne vajaan 20 kilsan päähän toisen vanhemman uurnan laskupaikalle kovin helposti vartavasten käymään. Ei ole sinnekään suuntaan asiaa kuin harvoin.

Vierailija
28/28 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isovanhemmista vasta yksi on kuollut. En ole käynyt siellä haudalla vuosiin, vaikka se on kyllä täällä pääkaupunkiseudulla. Muutkin ollaan hautaamassa jonnekin tänne päin eikä minnekään kauas, joten vierailu on periaatteessa helppoa eli kyllä mä luulen, että sukulaisten haudat tulee jatkossakin pysymään hoidettuina (joko minä tai muut).