Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kukaan soittanut auttavaan puhelimeen? Mitä ne siellä sanoo?

Vierailija
08.10.2021 |

Mietin tässä vain kun ahdistaa ja tuntuu että seinät kaatuu päälle eikä ole ketään jonka kanssa jutella (ja lapsi nukkumassa joten en voi kävelyllekään lähteä kun ei lasta tietenkään voi jättää yksin) niin olisiko joku jossain jonka kanssa voisi jutella. On minulla muutama kaveri ja lapsuudenperheen jäseniä ja paljon puolituttuja, mutta ei kellään ole aikaa eikä kiinnostusta minua kuunnella (enkä ole siitä heille katkera, ihmisillä on omiakin ongelmia ja kiireitä).

Joten mitä ne oikein sanoo jossain auttavassa puhelimessa? Ja onko sellaisesta jotain hyötyä? Onko ne edes mitään ammattilaisia? Tuntuu etten kehtaa soittaa kylläkään.

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan?

Vierailija
2/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole ennakkoluuloton. Soita ja kokeile. Sitten tiedät auttaako vai ei. Ja kyllä ovat osaavaa porukkaa, oma asenne vaikuttaa paljon. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole ennakkoluuloton. Soita ja kokeile. Sitten tiedät auttaako vai ei. Ja kyllä ovat osaavaa porukkaa, oma asenne vaikuttaa paljon. :)

En tiedä mitä sanoa sinne. Mulla on ahdistunut olo mutta ei ahdista mikään tietty ja tavallaan ahdistaa kaikki. Traumatausta tekee sellaista. Toisaalta niistä traumoista ei voi jossain lyhyessä puhelussa puhua. Ap

Vierailija
4/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvovat auttavasti.

Vierailija
5/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelevat ja keskustelevat. Osaavat homman, soita ihmeessä.

Vierailija
6/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitä sanoa sinne. Mulla on ahdistunut olo mutta ei ahdista mikään tietty ja tavallaan ahdistaa kaikki. Traumatausta tekee sellaista. Toisaalta niistä traumoista ei voi jossain lyhyessä puhelussa puhua. Ap

No kerrot juuri nämä samat asiat, jotka tässä kommentissa kerroit. He osaavat auttaa ja puhuvat niin pitkään, kuin tarvitsee.

Vierailija
7/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huokaavat, että voi voi ja joo joo ja that’s it. Ehkä auttaa siinä mielessä, että ei nyt ihan yksin ole sillä kaikkein kriittisimmällä hetkellä, mutta yleensä ne ongelmat, mihin apua todennäköisesti haetaan, on kyllä monimutkaisempia, eikä ole mitään takuuta, että yhteiskunta auttaa millään muodoin. Yksinhän sitä ongelmiensa kanssa yleensä jää kuitenkin.

Vierailija
8/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä soitin kolmisen vuotta sitten. Olin ihan valmis puhumaan, mutta ääneni särkyi ja sain suustani vain: "Iltaa, onko tämä se puhelin, jossa..."

Juttukaverini oli erittäin hyvä kuuntelija. Hän jaksoi kuunnella ja välillä puhua reilun tunnin verran, kunnes poliisi koputti oveani ja tuli katsomaan, olenko vielä hengissä vai en.

Soita pois vain. Numero saattaa tietysti olla varattu, mutta yritä puolen tunnin kuluttua uudelleen. Langan päässä olevat ihmiset on koulutettu tehtäväänsä ja osaavat homman.

Vierailija
9/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä soitin kolmisen vuotta sitten. Olin ihan valmis puhumaan, mutta ääneni särkyi ja sain suustani vain: "Iltaa, onko tämä se puhelin, jossa..."

Juttukaverini oli erittäin hyvä kuuntelija. Hän jaksoi kuunnella ja välillä puhua reilun tunnin verran, kunnes poliisi koputti oveani ja tuli katsomaan, olenko vielä hengissä vai en.

Soita pois vain. Numero saattaa tietysti olla varattu, mutta yritä puolen tunnin kuluttua uudelleen. Langan päässä olevat ihmiset on koulutettu tehtäväänsä ja osaavat homman.

Lisään väärinkäsitysten välttämiseksi: kriisipuhelimesta siis ei soitettu poliisia, vaan aiemmin päivällä sähkölaitokselta.

Vierailija
10/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

halojata halloo

Vierailija
11/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita ihmeessä. Kerrot ihan omaan tahtiin, mitä haluat kertoa. He ovat siellä ennen kaikkea kuuntelemassa. Saavat hommaan koulutuksen, joten ei ihan kuka tahansa ole siellä vastaamassa. Minua auttoi paljon, kun yhdessä vaiheessa tuntui, että kaikki kaatui päälle ja halusin puhua nimenomaan vieraalle, mutta ei ollut voimia mennä esim. mt-palveluita kyselemään. 

Vierailija
12/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottivat seuraavana päivänä yhteyttä vanhempiini. Poliisi myös otti myöhemmin yhteyttä, olin kertonut myymälävarkauksista puhelimessa. Iteppähän aloitin.

Eikö sinne voi soittaa nimettömänä? Mistä ne sai yhteyden sun vanhempiin?

Ap

Vierailija
13/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottivat seuraavana päivänä yhteyttä vanhempiini. Poliisi myös otti myöhemmin yhteyttä, olin kertonut myymälävarkauksista puhelimessa. Iteppähän aloitin.

Älä viitsi valehdella hädässä olevalle!

Vierailija
14/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitat vaikka kertomalla, että sinua ahdistaa. Sieltä vasta puoli sitten kysyy ja kuuntelee. Puhelulla ei ole kestorajaa eli ei tarvitse puhua lyhyesti. Toki jos koet tarvitsevasi pitkäkestoista keskusteluapua kannattaa hakea ihan kasvokkain tapahtuvaa ammattiapua. Auttavassa puhelimessa osaavat senkin suhteen neuvoa. Heillä on tehtäväänsä koulutus. 

Vierailija
15/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huokaavat, että voi voi ja joo joo ja that’s it. Ehkä auttaa siinä mielessä, että ei nyt ihan yksin ole sillä kaikkein kriittisimmällä hetkellä, mutta yleensä ne ongelmat, mihin apua todennäköisesti haetaan, on kyllä monimutkaisempia, eikä ole mitään takuuta, että yhteiskunta auttaa millään muodoin. Yksinhän sitä ongelmiensa kanssa yleensä jää kuitenkin.

Mulla sama kokemus! Vastaaja oli jokin hyvin hämmentyneen kuuloinen mummu, joka vain kuin eksyneenä toisteli, että niih... niih... niih... tuli itselle tosi kiusaantunut olo, ja vihainenkin. Ajattelin, että on tämäkin, kun ahdistunut soittaja joutuu kokemaan, että on jopa ahdistuksensa keskellä tunneälykkäämpi kuin se "auttaja". TEki mieli kääntää roolit päinvastoin ja kysyä siltä mummolta, että voisinko jotenkin auttaa.

En kehota laittamaan isoa toivoa tähän. Tuurikauppaa, millainen vastapuoli on. Voit jäädä puhelun jälkeen kurjempiin fiiliksiin, kun tajuat, mitä "apu" sitten on, kun sitä tarvii... ettei sitä oikeastaan ole. Kun auttajat hirveämpiä kuin autettavat. Kamala, kiusallinen kokemus.

Vierailija
16/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinne voi soittaa nimettömänä? Mistä ne sai yhteyden sun vanhempiin?

Ap

Nimenomaan nimettomänä voi soittaa. Älä välitä jonnen höpinöitä. Hän vain pelleilee, koska hänellä ei ole yhtään tilannetajua. 

Vierailija
17/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia juttelua se on. Voi niillä olla hyviä neuvoja tilanteeseen ja näkökulmaa asioihin. Itse kyllä olin niin totaalisen ahdistunut ja paniikissa ettei lopulta auttanut mikään muu kuin lääkitys ja osastohoito.

Vierailija
18/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

<Jurvanen> muuten . Olenko mä kertonut kun mä soitin Mannerheimin Tukilinjalle?

<Bastard-> pyystikö ruokaapua

<Jurvanen> En pyytänyt. Kun joskus 11-vuotiaana soitin

<Jurvanen> "kun maailma kaatui päälle. Isi ja äiti riitelee ja koira tekee kuolemaa"

<Jurvanen> oli.. ihan vitunmoinen kokemus

<Jurvanen> tiedätsä mihin se päättyi?

<Bastard-> sul lyötiin luurii

<Jurvanen> Se tukihenkilö sanoi että "oletko sä ajatellut soittaa jollekulle, joka kuuntelisi ja jonka kassa sä voisit jutella?"

<Bastard-> auts... julmaa

<Jurvanen> Kiitin sitten avusta ja suljin puhelimen ja sitten tuli sellainen "HETKINEN?"-fiilis

Vierailija
19/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että ei se ota jos ei annakaan. Eli et ainakaan menetä mitään, jos soitat. Rohkeasti vain. He ovat siellä nimenomaan siksi, että vastaavat ja kuuntelevat. Jos koet ettei heille puhumisesta ole apua siitenpä tiedät, ettei tuo väylä ollut sinua varten. Todennäköisesti kuitenkin auttaa, että saa jutella. 

Vierailija
20/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin viime talvena rikoksen uhriksi. Tein rikosilmoituksen, joka ei johtanut mihinkään. Ja tää on tosi. Soitin kaikkiin mahdollisiin palvelupuhelimiin, aina vastaus oli-soita kuule sinne ja sinne ,tämä ei ole meidän alaa. Pahin oli joku valtion kustantama lakimiespuhelin: mies ei esitellyt itseään, kävi ilm.vessassa puhelun aikana, söi ym. Monen kuukauden jälkeen itselleni tuntematon varakas henkilö selvitti asiani ilman korvausta. Tosin rikoksen tehneet ei joutuneet korvaamaan-mutta itselleni aivan sama kun sain rahani palautettua.