Voiko työnantaja irtisanoa sillä perusteella, että tauot venyvät 5-10 minuuttia ja millainen todistus asiasta vaaditaan?
Tauko on työaikaa ja se kestää 20 minuuttia, eikä siinä ajassa ehdi syödä! Jos työnantaja irtisanoisi, niin pitäisikö hänellä olla todisteita taukojen venymisestä ja minkälaisia todisteita? Lisäksi työpaikalla on henkilöstöpulaa, eli siinäkin mielessä irtisanominen ei olisi kauhean hyväksyttävää. Jos joku haluaa nauraa, että potkut olisivat tauon venyttelijälle ihan oikein, niin turhaan iloitset, kaikkien ei ole pakko käydä töissä rahan takia. Varsinkaan tietyssä paikassa.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Onhan taas lauma uuvatteja/ääliöitä löytäneet tiensä ketjuun. 20 min ehtii syödä, tietysti jos on joku vammainen niin ymmärrän.
Monelle tuo 20min.ruokatauko kelpaa tosi hyvin, koska se työlainsäädännön mukaan lasketaan työaikaa ja moni haluaa tehdä mahd.lyhyttä työpäivää.
Ruokatauko voi olla 30min tai vaikka tunnin mittainen, mutta se pidetään omalla ajalla, eikä ole palkallinen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö 2 varoitusta ensin ole vaatimus? Toki työnantajat voi kiertää sitä tuotanto verukkeilla jne. Mutta miksei 20min muka kerkeä syödä jos se tehdään työpaikalla? Vai raahaatko luusi aina muualle kun muut syövät taukotuvassa?
Missään ei ole määritelty varoitusten määrää, ennenkuin saa irtisanoa. Ainoastaan se on määrätty, että työntekijää tulee huomauttaa asiasta ja hänelle on suotava mahdollisuus korjata toimintansa. Eli periaatteessa ensimmäistäkään varoitusta ei tarvitse lain silmissä antaa.
Tuskin on irtisanomisperuste, mutta yli 20min tauko, voi lisätä sinun työpäivääsi lisää.
Jos teet 7,5h työpäivää ja 30 min. tauko, niin sinun työaika on 8h.
Ihmeellisiä töitä joillain. Meillä ihmiset saattavat viettää 1.5 tuntia ravintolassa syöden ja seurustellen. Joskus asiakkaiden kanssa lounaalla menee paljon pidempään. Rahan tuloa ei silti voi estää.
KTM
Pahimmat lusmuilijat yrittävät keksiä vaikka minkälaisia tekosyitä. Viisi minuuttia siellä ja 10 minuuttia täällä kasvaa isoksi ajaksi vuoden mittaan.
Voi antaa potkut ihan mistä syystä tahansa, asia on erikseen, että onko ne sitten lailliset.
Todella nihkeän kuuloista jos lasketaan jotain minuutteja. Tsiisus onks teillä kellokortitkin vielä
Saadappa edes se ruokatauko.. Tosi nopsa syöminen lasten kanssa, joskus jää kesken jos lapset päättää lähteä ruokalasta ennenku minä olen valmis. Max 10 min on aikaa itse syömiseen, siinä kyllä ehtii mutta on se aika nopea suoritus.
Yksi työkaverini aloitti ruuanteon aina työpaikalla ja ei todellakaan ollut tehnyt ja syönyt ruokaansa 20 aikana. Siihen hänellä meni noin tunti ja usein toiset sai siivota hänen jälkiään.
Olen pahoillani, siitä ettet ymmärrä sääntöjä ja sitä että kotona tehdään ruoka. töissä lämmitetään, syödään ja jatketaan töitä
Vierailija kirjoitti:
Minulla menee jo paskalla 20 min.
Mulla kans.
Pitää antaa ensin varoituksia ainakin kahdesti. Tuo on aika pieni rike ja työnantaja joutuisi taas palkkaamaan uuden ehkä vielä laiskemman työntekijän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö 2 varoitusta ensin ole vaatimus? Toki työnantajat voi kiertää sitä tuotanto verukkeilla jne. Mutta miksei 20min muka kerkeä syödä jos se tehdään työpaikalla? Vai raahaatko luusi aina muualle kun muut syövät taukotuvassa?
En raahaa. Mutta en ehdi syödä 20 minuutissa ja en aio muuttaa käytöstäni, vaikka tulisi varoitus, syön niin, että saan syödyksi. Miten tämmöinen voi olla kenellekään normaalille ongelma?
Joku ongelma sinulla on jos et ehdi tuossa ajassa syödä. Mikä ihmeen ”muuttaa käytöstäni”? Mihin sulla se aika siinä oikein menee?
Sulla on ongelma, jos hotkit tuossa ajassa. Minä en, eikä se ole tämän ketjun pointti. Jospa joku osaisi vastata aloituksen kysymykseen?
Vierailija kirjoitti:
Todella nihkeän kuuloista jos lasketaan jotain minuutteja. Tsiisus onks teillä kellokortitkin vielä
Niinpä! Mutta kellokortti ois ihan fine, siihen kertyy yleensä tosi paljon liikaa ja taukojen ongelma tasoittuisi. Mutta työaika ei ole liukuva, joten voiko kellokorttiakaan hyödyntää?
Vierailija kirjoitti:
Tuskin on irtisanomisperuste, mutta yli 20min tauko, voi lisätä sinun työpäivääsi lisää.
Jos teet 7,5h työpäivää ja 30 min. tauko, niin sinun työaika on 8h.
Tauko on työaikaa. Tessin mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisiä töitä joillain. Meillä ihmiset saattavat viettää 1.5 tuntia ravintolassa syöden ja seurustellen. Joskus asiakkaiden kanssa lounaalla menee paljon pidempään. Rahan tuloa ei silti voi estää.
KTM
Niinpä, mutta mulla taas ei tule ikinä työt kotiin. Työaika on se, mikä työvuorolistassa lukee.
Vierailija kirjoitti:
Voi antaa potkut ihan mistä syystä tahansa, asia on erikseen, että onko ne sitten lailliset.
Niin niin, mutta veisin asian liiton kanssa tietysti oikeuteen, jos laillisia irtisanomisperusteita ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kans.
Onko teillä ummetusta ja/tai peräpukamia? Jatkuvasti ripuli? Vai tahdotte lusmuilla vessassa työajalla? Miten voi kestää 20 minuuttia?
Vierailija kirjoitti:
Eikö aika monessa paikassa ole jonkinlainen työajan seuranta? Tehtaissa, sairaaloissa yms?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En raahaa. Mutta en ehdi syödä 20 minuutissa ja en aio muuttaa käytöstäni, vaikka tulisi varoitus, syön niin, että saan syödyksi. Miten tämmöinen voi olla kenellekään normaalille ongelma?
Joku ongelma sinulla on jos et ehdi tuossa ajassa syödä. Mikä ihmeen ”muuttaa käytöstäni”? Mihin sulla se aika siinä oikein menee?
Sulla on ongelma, jos hotkit tuossa ajassa. Minä en, eikä se ole tämän ketjun pointti. Jospa joku osaisi vastata aloituksen kysymykseen?
En hotki ja ehdin varmasti syödä 15 minuutissa ruuan töissä.