Mistä suomalaisten perhe- ja sukuviha kumpuaa?
Kommentit (83)
Oma suku isäni puolelta on keskenään läheistä ja serkut on mulle yhtä läheisiä kuin toisille sisarukset. Samoin oman veljen kanssa ollaan tosi läheisissä väleissä.
Äiti on jo kuollut, eno maailmalla jossain. Yhden serkun kanssa olen harvakseltaan yhteydessä. Äidin isä elää mutta häntä näen harvoin, on käynyt selväksi että emme oikein ole tervetulleita hänen uuteen, ihanaan elämäänsä kolmannen vaimon kanssa. En nyt varsinaisesti vihaa, ehkä olen pettynyt.
Mutta puolison suku (tai suvut hänen vanhempiensa puolelta)... voi hyvää päivää...
Ikinä en ole nähnyt niin epäreilua lasten kohtelemista kuin mitä appivanhempieni vanhemmat ovat harrastaneet. Suorastaan yllyttivät sisarukset toisiaan vastaan, yhtä suositaan ja toista sorsitaan. Aikuiset ihmiset, 60-70v ovat alituiseen kahnauksissa toistensa kanssa. Eivät halua tavata kuin pakolliset (hautajaisissa...)
Mies on hyvin vähän tekemisissä sukulaistensa kanssa. Yhtä hänen äidinpuoleisista serkuista (saman ikäinen mies) tapaamme harvakseltaan sekä miehen tätiä isän puolelta samoin.
Oman kokemuksen perusteella sanoisin että sukuviha juontaa juurensa juuri tuosta epäreiluudesta sekä jotain vaille jäämisen kokemuksesta. Näihin kokemuksiin perustuen olen yrittänyt kasvattaa omia lapsiani mahdollisimman tasapuolisesti ja kaikkia avoimesti rakastaen. Koen isäni puolen läheisen suvun valtavana rikkautena joka on kannatellut minua monena hetkenä. Saman haluaisin jättää omille lapsillenikin.
Minä ainakin tunnen moniakin jotka mielellään viettävät aikaansa perheensä ja sukunsa kanssa. Osalla kavereistani on siskonsa heidän parhaana ystävänään. Näissä perheissä ja suvuissa ei ole sitä piilov*ttuilua tai muuta haukkumista ja arvostelua. He ovat suvaitsevaisia ja ystävällisiä toisilleen, auttavat pyytettömästi ja tosiaan jokainen auttaa toisiaan. Kannustavat opinnoissa, vaikka itse ei olisi kouluttautunut tai joku päättää lähteä vaikka yrittäjäksi, niin kannustetaan.
Tykkään itsekin omista sukulaisistani, osasta. Mutta en ymmärrä sellaista väkisin nyt pitää viettää aikaa yhdessä koska ollaan sukua. Mutta tosiaan en ole huomannut että täällä vihattaisiin, ainakaan syyttä. Osa ei tosiaan halua olla tekemisissä suvun kanssa, jossa koko ajan moititaan ja haukutaan kaikkea mitä yksi tekee.
https://www.vauva.fi/keskustelu/4217894/ketju/70_luvulla_syntyneiden_ai…