Ystäväperhe tulee illalla poikkeamaan pitkän matkan päästä. Mitä tarjoaisit?
Ei siis enää ruokaa, mutta pientä ruokaisaa naposteltavaa, kuten lohitapaksia tms.. Kaikenlaista ideaa saa heittää, kunhan ei ole liian vaativaa tehdä.
Ja ihan reseptejä myös!
Kommentit (33)
Edes minä "keskiluokkainen mutta pienituloinen" en syö sikanautaa... jos jauhelihaa, niin naudan paistijauhelihaa kastikkeena, lasagnessa tms. Mutta ei ole tyhmää kysellä vinkkejä, mullakin lyö pää monesti tyhjää kun pitäisi vieraita kestitä, vaikka osaan kyllä tehdä hyvää ruokaa :)
T. 12
Tekisin keiton ja leipää ja maito ja jotain jälkiruokaa,
Kunnon leipää, juureen leivottu on mun mielestä parasta. Hyvää näkkäriä tai hapankorppuja. Jos sulla on suolasieniä, niin tee perussienisalaatti. Kimpale hyvää juustoa, kurkkua, tomaatteja (kts. Jamie Oliverin parempi tomaattisalaatti, löytyy varmaan netistä). Kannullinen teetä, sitruunaa ja hunajaa viereen. Makeaksi palaksi teen kanssa hyviä pikkuleipiä, murokeksi-tyyppisiä. Hedelmiä. Kivennäisvettä (oletan että ovat autolla ja ovat vielä jatkamassa matkaa poikettuaan teillä).
Jos on aikaa ja rahaa, tee valmiista voitaikinasta pieniä piiraita. Täytteeksi mozzarellaa ja pestoa, tai pannulla haudutettua raastettua porkkanaa ja purjosilppua (mukaan ehkä vähän smetanaa, tai mausteeksi vähän jeeraa tai pari tippaa seesamöljyä, inkivääriä, sitruunaa tai appelsiinia, tai puolukoita porkkanan ja purjon kanssa. Suola ja pippurikin riittää), nakinpaloja+sinappia.
Niin paljon riippuu siitä montako teitä on, onko lapsia matkassa, kaukanko matkalaiset viipyvät, mitä tykkäät ja osaat tehdä, paljonko sinulla on aikaa ...
Summa summarum: kodikasta syötävää pimeään iltaan. :)
Miksi pitää yrittää olla hienompi kuin onkaan. Tee ap sitä, mistä tiedät oman perheesi tykkäävän ja minkä osaat varmasti valmistaa. Kyllä se uppoaa vieraisiinkin. Ei tarjoiluja tehdä vieraiden varallisuustason mukaan, vaan oman. Älä pokkuroi.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:24"]
Edes minä "keskiluokkainen mutta pienituloinen" en syö sikanautaa... jos jauhelihaa, niin naudan paistijauhelihaa kastikkeena, lasagnessa tms. Mutta ei ole tyhmää kysellä vinkkejä, mullakin lyö pää monesti tyhjää kun pitäisi vieraita kestitä, vaikka osaan kyllä tehdä hyvää ruokaa :) T. 12
[/quote]
Miksi et syö sikanautaa?
Huippukokki ystäväni käyttää ruuanlaitossa sikanautaa. Sopii moniin ruokiin paremmin kuin rasvatan naudan jauheliha. Itse en osaa huippuherkkuja tehdä joten en käytä sikanautaa vaan perus lähesrasvatonta naudan jauhelihaa.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:24"]
Edes minä "keskiluokkainen mutta pienituloinen" en syö sikanautaa... jos jauhelihaa, niin naudan paistijauhelihaa kastikkeena, lasagnessa tms. Mutta ei ole tyhmää kysellä vinkkejä, mullakin lyö pää monesti tyhjää kun pitäisi vieraita kestitä, vaikka osaan kyllä tehdä hyvää ruokaa :) T. 12
[/quote]
Kiinnostaa, mikä siinä sikanaudassa niin huonoa on? Tykkään itse siitä enemmän kuin kuivasta naudan jauhelihasta. Muuta lihaa en syökään kuin jauhelihaa. Muu on liian tuhtia. Ja jos joskus syön makkaraa, syön mielelläni lauantaita. Kauhistus varmaan täällä ; ) - ei ap
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:28"]Kunnon leipää, juureen leivottu on mun mielestä parasta. Hyvää näkkäriä tai hapankorppuja. Jos sulla on suolasieniä, niin tee perussienisalaatti. Kimpale hyvää juustoa, kurkkua, tomaatteja (kts. Jamie Oliverin parempi tomaattisalaatti, löytyy varmaan netistä). Kannullinen teetä, sitruunaa ja hunajaa viereen. Makeaksi palaksi teen kanssa hyviä pikkuleipiä, murokeksi-tyyppisiä. Hedelmiä. Kivennäisvettä (oletan että ovat autolla ja ovat vielä jatkamassa matkaa poikettuaan teillä).
Jos on aikaa ja rahaa, tee valmiista voitaikinasta pieniä piiraita. Täytteeksi mozzarellaa ja pestoa, tai pannulla haudutettua raastettua porkkanaa ja purjosilppua (mukaan ehkä vähän smetanaa, tai mausteeksi vähän jeeraa tai pari tippaa seesamöljyä, inkivääriä, sitruunaa tai appelsiinia, tai puolukoita porkkanan ja purjon kanssa. Suola ja pippurikin riittää), nakinpaloja+sinappia.
Niin paljon riippuu siitä montako teitä on, onko lapsia matkassa, kaukanko matkalaiset viipyvät, mitä tykkäät ja osaat tehdä, paljonko sinulla on aikaa ...
Summa summarum: kodikasta syötävää pimeään iltaan. :)
[/quote]
Mitä aineita sää oot ottanut tänään? Hapankorppuja, inkivääriä, nakkeja, puolukoita??? Hyvin sopii keskenään yhteen joo.
Kysy näiltä kylään tulevilta suoraan aikovatko poiketa matkalla syömään vai ei. Sen mukaan sitten päättelee onko tarvetta laittaa ruokaisampaa kattausta pöytään, vai meneekö torttukahvilla. Ei ole kiva sekään, jos on matkalla syönyt vatsan täyteen ja kyläpaikassa odottaa jälleen ruokapöytä. Keskustelkaa ihmiset toistenne kanssa ja sopikaa asioista!
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:44"]Lohipiirakka, esim. valmis piirakkataikina pakasteesta, kevätsipulia tai purjoa vähän aikaa paistettuna, kylmäsavulohta ja pippuria, kermaa + kananmunaa päälle. Taikinapussissa on tarkempi ohje :) tai tietysti voit taikinan tehdä itsekin jos ehdit. Ja seuraksi raikasta vihersalaattia.
[/quote]
Paska mamma, ei saa käyttää valmistaikinaa.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:41"]
Huippukokki ystäväni käyttää ruuanlaitossa sikanautaa. Sopii moniin ruokiin paremmin kuin rasvatan naudan jauheliha. Itse en osaa huippuherkkuja tehdä joten en käytä sikanautaa vaan perus lähesrasvatonta naudan jauhelihaa.
[/quote]
Minunkin ystäväni, huippuhienoja ruokia työkseen tehnyt sanoi että esim. makaronilaatikkoon käyttää sikanautaa. Tulee mehevämpää. Jos haluatte rikkaat näyttää varakkuutenne, menkää kauppiaan luo pyytäkää erikseen jauhamaan sika ja erikseen nauta, niin kaikki huomaavat että ei me köyhiä olla;D
Ei tarvitse kassajonossa häpeillä sitä valmiiksi paketoitua tarjousjauhelihaa..
Tartarpihvit on asia erikseen. Taidanpa tänään hakeakin paistijauhelihaa ja tehdä illalla saunan jälkeen sellaiset. Nam!
Pikkupitsoja, kinkkupiirakkaa, voileipiä. Noista itse ilahtuisin.