Lähihoitajat auttakaa!
Mulla alkaa tänään näyttöviikko ja olen vielä vähän epävarma... Kun aamulla käydään vessassa aamupesuilla vanhuksen kanssa tehdään suihkulla huuhtelu. Tarvitseeko silloin käyttää myös pesuvoidetta vai riittääkö pelkkä vesipesu? Entäs illalla? Käytetäänkö silloin taas pelkästään pesuvoidetta pesuihin? Jos kastelen pesulapun vedellä ja laitan siihen pesuvoidetta, tarvitseeko kuivata paperilla ennen kuin laitan vaipan?
Paniikissa nyt vain kertailen ja varmistelen vielä ennen iltavuoroa.
Kommentit (11)
Missä paikoissa pestään vielä kunnolla? Meillä pestään kork. perse vaikka muutkin paikat tarvitsisivat. Kiireen takia ei ehdi. Kastelen pesulapun, pruuttaan tenaa ja pyyhkäsen. Vola! Nopeaa ja raikas haju!
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:24"]Jos ohjaaja on ollut puolet ajasta poissa niin ei ihme jos on aukkoja tiedoissa.[/quote]
Jos varsinainen ohjaaja on harjoittelujakson aikana pois töistä (mikäli esim. sattuu sairastumaan tai työvuoroja ei ole voitu vaikka vapaiden takia ihan orjallisesti sovittaa yhteen ohjaajan kanssa) niin silloin opiskelija tietysti kulkee jonkun toisen hoitajan mukana/kanssa joka tietenkin ohjaa ja opastaa opiskelijaa. Harjoittelijaa tuskin missään paikassa päästetään kulkemaan ja tekemään kaikkea kokonaan yksin, täysin itsenäisesti.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 22:15"]Missä paikoissa pestään vielä kunnolla? Meillä pestään kork. perse vaikka muutkin paikat tarvitsisivat. Kiireen takia ei ehdi. Kastelen pesulapun, pruuttaan tenaa ja pyyhkäsen. Vola! Nopeaa ja raikas haju!
[/quote]
Huonoja hoitajia! Meillä pestään. Se aika on järjestettävä! Sellaista kiirettä ei saa olla, hoitajien on puututtava sellaiseen!! Niin meilläkin tehdään. Ja hyvin toimii kun hoitajat saavat vain suunsa auki
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 22:31"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 22:15"]Missä paikoissa pestään vielä kunnolla? Meillä pestään kork. perse vaikka muutkin paikat tarvitsisivat. Kiireen takia ei ehdi. Kastelen pesulapun, pruuttaan tenaa ja pyyhkäsen. Vola! Nopeaa ja raikas haju! [/quote] Huonoja hoitajia! Meillä pestään. Se aika on järjestettävä! Sellaista kiirettä ei saa olla, hoitajien on puututtava sellaiseen!! Niin meilläkin tehdään. Ja hyvin toimii kun hoitajat saavat vain suunsa auki
[/quote]
Eipäs muuten tehdä. Olen ryhmäkodissa töissä ja vastuulla yksin 12 asiakasta. Siinä ei OIKEASTI ehdi. Tarttisi kyllä lisäkäsiä ja paljon. Usein menee ylitöiksi ja kirjaaminenkin jää seuraavaan päivään. :/ Niin riittämätön olo. Turha syyllistää hoitajia kun vika on pikkasen korkeammalla taholla. Eipä tälle mitään voi. Yövaipatkin laitetaan jo kolmen aikaa päivällä päälle.
Niin ja sitä vielä kysäisen, että jos pesulapulla pestään ensin naama ja kainalot, saako samaa pesulappua käyttää pyllyn pesussa? Varsinainen ohjaajani oli puolet ajasta sairauslomalla, joten kaikki on jäänyt vähän epäselväksi :/ ap
Itse suosin kunnon vesipesua. Vuodepotilaillakin koitan veden kanssa aamuisin huuhdella, kaadan esim kannusta vettä ja alusastia alle. Jos suurempi asiakas ja ei mahdu pesemään kunnolla vedellä niin käytän vettä ja pesuvoidetta. Kunnon kuivaus tietenkin aina. Iltaisin yleensä pesen samalla tavalla kuin aamuisin. Tietenkin riippuu asiakkaasta jota hoidan, joskus muistisairasta ei saa millään pestyä huitomisen tms takia. Sitten yleensä odotan että asiakas nousee ylös ja koitan äkkiä pesulapun kanssa pyyhkiä. Pesulapussa tietty pesuvoidetta ja vettä.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:32"]
Niin ja sitä vielä kysäisen, että jos pesulapulla pestään ensin naama ja kainalot, saako samaa pesulappua käyttää pyllyn pesussa? Varsinainen ohjaajani oli puolet ajasta sairauslomalla, joten kaikki on jäänyt vähän epäselväksi :/ ap
[/quote]
Ei. Ei maalaisjärki pelaa? Ensin kasvot. Silmät ensin ja sitten muut kasvot. Silmät ulkonurkasta sisänurkkaan pesu. Vaihda lappu. Selkä ja kainalot. Haluaisitko itse rähmää ja hikeä alapäähäsi?
Kyllä minä käytän pesulapussa saippuaa pestessäni ja vaihdan uuden pesulapun aina välillä. Ei kasvot ole niin likaiset, että samaa pesulappua ei voisi käyttää muualla vartalossa. Mutta älä ainakaan käytä samaa pesulappua ensin takapuolessa ja sit kasvoissa :D
Mä en ole ikinä joutunu tekemää iltapesuja pesulapulla...:O Mutta aina olen vuodepesujen aikana pyyhkinyt pyyhkeellä kostean pois, ettei vaan nivuset haudu kosteassa.
Kyllä on aseptiikka jollain hakusessa...
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:14"]
Kyllä on aseptiikka jollain hakusessa...
[/quote]
Ja voi miten kamalaa, että hän itsekin sen tiedostaa ja haluaa parantaa osaamistaan? Jos ohjaaja on ollut puolet ajasta poissa niin ei ihme jos on aukkoja tiedoissa.
Maalaisjärjellä kyllä pääsee aika pitkälle tässä työssä... :)