Mikset siedä sanaa "muija"? "Äijä" kysyy.
Tällä palstalla nalkutetaan aika ajoin siitä, että joku mies käyttää avovaimostaan/ vaimostaan sanaa "muija". Mikä siinä on niin ihmeellistä, outoa tai paheksuttavaa?
1900-luvun alkupuolella oli ihan yleistä, että miehet puhuivat "muijasta", eikä sitä kukaan paheksunut.
Sitten joskus 1960-luvulta aina 1980-luvulle asti kukaan ei käyttänyt sitä sanaa, koska feminismi, mutta 1990-luvulla raskaan Suomi-metallimusiikin myötä sana alkoi taas tulla esiin. Samaan aikaanhan otettiin myös uusiokäyttöön jo melkein unohdettu sana "äijä".
Sittemmin alettiin myydä pipoja ja T-paitoja, joissa luki "Muija" tai "Äijä". Mikä siinä sanassa "muija" on niin pahaa, että sitä ei enää saisi käyttää?
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 01:14"]"Näin kaverin muijansa kanssa" ok
"Vitun muija vie roskat!" ei ok. Ymmärrätkö eron?
[/quote]
Kukaan ei käytä sanaa muija tuossa toisessa kontekstissa. Aivan liian mieto tuohon tarkoitukseen. Itse käyttäisin sanoja "ämmä" tai "akka".
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 01:19"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 01:14"]"Näin kaverin muijansa kanssa" ok
[/quote]
Kukaan ei käytä sanaa muija tuossa toisessa kontekstissa. Aivan liian mieto tuohon tarkoitukseen. Itse käyttäisin sanoja "ämmä" tai "akka".
[/quote]Ai sä olitkin provo.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 01:11"]
Sama syy, kuin se mikset sinä pidä oikein nimityksestä lassukka.
[/quote]
Mikä on lassukka? Onko se jonkun yhden naisen keksimä uusiotermi, jota hän haluaa pakkomielteisesti pitää koko ajan esillä, jotta voisi jättää historiaan edes jonkun jäljen itsestään? Ap.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 01:13"]
No mäkin olen karjalainen ja ei kyl kutsuta p-karjalassa ämmiksi äitejä. Itseasiassa sanotaan ÄIT tai ÄITEE :D
[/quote]
Siis sinä puhuit leikki-Karjalasta eli Pohjois-Karjalasta, jolla ei ole yhtään mitään tekemistä aikuisten oikean Karjalan kanssa. Mutta provohan sinun vastauksesi olikin. Ap.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 00:59"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 00:48"]Koska merkitykset, Äijä: kova jätkä
Muija: nalkuttava ämmä. Saat sinä tuota sanaa käyttää, mutta saan minäkin pitää sinua sen perusteella junttina.
[/quote]
En edes koskaan ajatellut sanan "muija" olevan negatiivinen merkitykseltään. Olen 19-vuotias ja useimmat kaverini käyttävät sanoja muija ja äijä ihan neutraalisti.
[/quote]
Vissiin sukupolvien välinen ero. Yli kolmekymppiset ovat feminismin aivopesemiä.
Kyllä mö siedän, mutta mulla ei ole äijää.
itse kutsun sekä omaa että muiden lapsia pennuiksi tai kakaraksi. En pidä niitäkään pahoina.
en tiedä onko nuo murrejuttuja, koska Pohjois-Karjalasta kotoisin oleva täti aina kysyi, että mitäs pennut? Tai mitäs kakara? Kun siis kuulumisia yms. Kysyi.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 01:21"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 01:11"]
Sama syy, kuin se mikset sinä pidä oikein nimityksestä lassukka.
[/quote]
Mikä on lassukka? Onko se jonkun yhden naisen keksimä uusiotermi, jota hän haluaa pakkomielteisesti pitää koko ajan esillä, jotta voisi jättää historiaan edes jonkun jäljen itsestään? Ap.
[/quote]Eiköhän se ole jo aika laajalle levinnyt. Mutta ilmeisesti sinä et uusiosanoja hyväksy, ihailethan 1900-luvun alun kieltä ja arvomaailmaa.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 01:20"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 01:19"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 01:14"]"Näin kaverin muijansa kanssa" ok
[/quote]
[/quote]Ai sä olitkin provo.
[/quote]
En ole ap.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 01:24"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 00:59"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 00:48"]Koska merkitykset, Äijä: kova jätkä
Muija: nalkuttava ämmä. Saat sinä tuota sanaa käyttää, mutta saan minäkin pitää sinua sen perusteella junttina.
[/quote]
En edes koskaan ajatellut sanan "muija" olevan negatiivinen merkitykseltään. Olen 19-vuotias ja useimmat kaverini käyttävät sanoja muija ja äijä ihan neutraalisti.
[/quote]
Vissiin sukupolvien välinen ero. Yli kolmekymppiset ovat feminismin aivopesemiä.
[/quote]Miten sä näet kaikkialla vaan jotain feminismiä? Taitaa olla kova pakkomielle.
Ne lataukset mitä sanoihin sisältyy muuttuvat aikojen saatossa. Sikäli on turha vedota 80- tai 90-luvun käyttöön. Muija-sana on ollut voimauttava ja voimakas termi 60-luvulla. Mutta sitä se ei ole enää..valitettavasti. Nähtävästi naisista keksityt alkujaan voimauttavat sanat esim. mimmi ja muija on täytynyt romuttaa. Miestenkö toimesta:O? Ehkä. En tiedä.(Miksi siis ei synny pysyviä positiivisia naiseutta tukevia sanoja? Kaikkiin liittyy jossain vaiheessa negatiivisia latauksia:(
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 01:20"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 01:19"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 01:14"]"Näin kaverin muijansa kanssa" ok "Vitun muija vie roskat!" ei ok. Ymmärrätkö eron? [/quote] Kukaan ei käytä sanaa muija tuossa toisessa kontekstissa. Aivan liian mieto tuohon tarkoitukseen. Itse käyttäisin sanoja "ämmä" tai "akka". [/quote]Ai sä olitkin provo.
[/quote]
Hän, jolle vastasit, oli ehkä provo. Minä, joka olen ketjun aloittaja ja täysin eri ihminen, en ole provo. Ap.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 01:09"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 01:03"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 01:00"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 00:52"] Miksi omaa kumppania, rakkainta ihmistä, pitää tietentahtoen kutsua nimityksellä, josta tämä ei pidä? [/quote] Tai nimityksellä, jota yhteiskunta on opettanut hänet vihaamaan? Ap. [/quote]Kai kutsut äitiäsikin eukoksi tai akaksi? Jos et, mikset? Perinteisiä nimityksiä iäkkäälle naiselle.
[/quote]
Ämmiksi me Karjalan kannaksen evakkojen jälkeläiset olemme tavanneet äitejämme kutsua. Opettele tuntemaan murteita. Se tie on pitkä, mutta se kannattaa. Sinullekin. Ap.
[/quote]Se on kenties sen alueen kulttuurissa hyväksyttävää, mutta kysyisitkö helsinkiläiseltä tuttavaltasi mitä tämän ämmälle kuuluu, jos tahtoisit tietää tämän äidin kuulumiset?
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 01:23"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 01:13"]
No mäkin olen karjalainen ja ei kyl kutsuta p-karjalassa ämmiksi äitejä. Itseasiassa sanotaan ÄIT tai ÄITEE :D
[/quote]
Siis sinä puhuit leikki-Karjalasta eli Pohjois-Karjalasta, jolla ei ole yhtään mitään tekemistä aikuisten oikean Karjalan kanssa. Mutta provohan sinun vastauksesi olikin. Ap.
[/quote]
Ja säkö luulet, että Etelä-Karjala on ainoa oikea:D? P-karjala on täynnä evakkoja..joiden jälkeläinen olen itsekkin. Itseäsi ei kiinnosta keskustella edes aloituksestasi vain purkaa harmiasi kun tuli riitaa tyttökaverin kanssa..vai siskon;=)?
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 01:24"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 00:59"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 00:48"]Koska merkitykset, Äijä: kova jätkä Muija: nalkuttava ämmä. Saat sinä tuota sanaa käyttää, mutta saan minäkin pitää sinua sen perusteella junttina. [/quote] En edes koskaan ajatellut sanan "muija" olevan negatiivinen merkitykseltään. Olen 19-vuotias ja useimmat kaverini käyttävät sanoja muija ja äijä ihan neutraalisti. [/quote] Vissiin sukupolvien välinen ero. Yli kolmekymppiset ovat feminismin aivopesemiä.
[/quote]
Kolmekybäset ovat aikuisia ja ymmärtävät jo pitää puoliaan;) Toki on kyse myös merkityksien muuttumisesta.
Onko Laasanen linjoilla? Ihailen kirjoituksiasi syvästi.
Tuleeko muija espanjan sanasta mujer?
"Nähtävästi naisista keksityt alkujaan voimauttavat sanat esim. mimmi ja muija on täytynyt romuttaa. Miestenkö toimesta:O? Ehkä. En tiedä"
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 01:32"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 01:24"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 00:59"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 00:48"]Koska merkitykset, Äijä: kova jätkä Muija: nalkuttava ämmä. Saat sinä tuota sanaa käyttää, mutta saan minäkin pitää sinua sen perusteella junttina. [/quote] En edes koskaan ajatellut sanan "muija" olevan negatiivinen merkitykseltään. Olen 19-vuotias ja useimmat kaverini käyttävät sanoja muija ja äijä ihan neutraalisti. [/quote] Vissiin sukupolvien välinen ero. Yli kolmekymppiset ovat feminismin aivopesemiä.
[/quote]
Kolmekybäset ovat aikuisia ja ymmärtävät jo pitää puoliaan;) Toki on kyse myös merkityksien muuttumisesta.
[/quote]
Väärin. Kolmekymppiset ovat jumittuneet konservatismin vähä-älyiseen, paikalla pysyvään maailmaan.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 01:27"]Ne lataukset mitä sanoihin sisältyy muuttuvat aikojen saatossa. Sikäli on turha vedota 80- tai 90-luvun käyttöön. Muija-sana on ollut voimauttava ja voimakas termi 60-luvulla. Mutta sitä se ei ole enää..valitettavasti. Nähtävästi naisista keksityt alkujaan voimauttavat sanat esim. mimmi ja muija on täytynyt romuttaa. Miestenkö toimesta:O? Ehkä. En tiedä.(Miksi siis ei synny pysyviä positiivisia naiseutta tukevia sanoja? Kaikkiin liittyy jossain vaiheessa negatiivisia latauksia:(
[/quote]
Sen aiheuttavat feministit itse, keksimällä mitä typerimpiä yhteyksiä sanojen ja patriarkian välille.
Tuleeko siitä jotenkin erityisen hyvä mieli, että saa naistansa kutsuttua muijaksi?