Sinä rokottamaton, mitä mieltä siitä, että jos joudut koronan takia sairaalaan, maksaisit hoitosi itse?
Minusta Suomessa pitäisi hoitokulut periä kaikilta rokottamattomilta, joilla ei ole lääketieteellistä syytä olla ottamatta rokotetta.
Kommentit (227)
AP herätys.
Turhaa käyt köyhää sotaa toisten mielipiteitä vastaan.
Aivan sama mikä on lähtökohta niin suomessa jokaisella on oikeus terveydenhuoltoon ja jokainen kerta se maksaa ja on tähänkin asti maksanut kaikille.
Suomessa ei tule ikinä olemaan 100% rokotekattavuutta vaikka kitisisit siitä täällä lopun ikää.
Vierailija kirjoitti:
Sopii hyvin, mutta mielestäni olisi hyvä, että kukaan ei maksa enää veroja, vaan kaikki maksavat omat kulunsa jatkossa. Jos kersoja haluaa vääntää, miksi muiden pitäisi maksaa synnytyksestä aiheutuneet kustannukset?? Samoin, jos kersansa haluaa kouluun, maksaa itse sitten opiskelut ala-asteelta lähtien. Verot pois kaikilta!!
Ja jos sinä sairastut, niin maksat lääkäri- ja hoitokulusi itse? Tiedätkö paljon esimerkiksi syöpähoidot ja lääkkeet todellisuudessa maksavat? Ihanko oikeasti olet valmis maksamaan ne kokonaan omasta pussistasi? Ja jos ei makseta veroja, niin miten esim. teiden hoito, maksetaanko nekin jokaisen tienkäyttäjän omasta pussista jos ei verovaroista?
Suomi on varautunut korvaamaan rokotteen aiheuttamia haittoja kymmenillä miljoonilla euroilla ja niitä on makseltukin jo syyskuun alkuun mennessä 92 ihmiselle.
Esimerkiksi toukokuussa joku sai tuhat euroa korvausta rokotteen aiheuttamasta tärinästä. Samainen henkilö oli sairaslomalla 6 viikkoa.
Rokotehaittojen lisäksi maksettavaa on siis ainakin mahdollisista sairaslomista, lääkärikäynneistä, lääkkeistä sekä jokaisella rokotetulla ainakin rokotepassista ja itse rokotuksesta.
Ei rokottamattomat ole ainoita, jotka taloudellisesti tekee hallaa. Todellakaan.
Ja sairaalapedeissä on tälläkin hetkellä niin rokotettuja kuin rokottamattomiakin. Valtio voisi nyt syyllistämisen sijaan laittaa pystyyn sen koronasairaalan, joka jo kerran keksittiin mutta tyhjäksi jäi. Senhän pitäisi olla nyt nopeasti pystytettävissä.
Tauti leviää sekä rokotetuissa että rokottamattomissa, kummallista että tähän ei ole vieläkään osattu varautua vaan nyt on terveydenhuollon kantokyky koetuksella vaikkei potilasmäärä niissä edes ole paha moneen muuhun maahan verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikalihavuus on itse aiheutettu, kukaan tuskin tunkee ruokaa väkisin suuhun. Ylipainosta kärsivät ja siitä sairastuneet maksavat omat hoitonsa. Rokotehaitoista aiheutuneet vaivat jokainen maksaa itse. Synnytyksestä aiheutuneet kustannukset tuskin kuuluvat muiden maksettaviksi, mitäs niitä jalkoja pitää olla levittämässä, samoin sukupuolitaudit kuuluvat jokaisen itse maksettaviksi. Onhan näitä itse aiheutettuja sairauksia pilvin pimein..
Ei ole, nykytiedon mukaan lihavilla ei erity tiettyjä suolistohormoneja tarpeeksi, mikä aiheuttaa jatkuvaa näläntunnetta. Lihavuus on hyvin harvoin henkilön oma valinta, ei varmaan koskaan.
Ap
Miten selität sitten sen että moni lihava on nuorempana normaalipainoinen mutta lihominen alkaa esimerkiksi noin 30 vuoden iässä? Yllättäen suolistohormonien erittyminen lakkaa?
Onpa onnetonta. Aina esitetään kysymys, jospa pistettäisiin maksamaan itse. Tupakoitsija, jospa maksaisit syöpähoitosi itse, erämaahan eksyvä jospa maksaisit pelastusoperaation itse, ööö, vanki jospa ööööö, noh, tää ei kyl toteudu. Rokottamaton, jospa maksaisit tehohoidon itse. Noh, eikö helpompi olis kieltäytyä ottamasta hoitoon!
Muuten, jos ja kun hoitavaa väkeä noin paljon risoo rokotukset väliin jättäneiden aiheuttama rasite, niin kuinkahan todennäköistä on että se risominen vaikuttaa hoidon tasoon! Hampaat irvessä varmaan lähestytään rokottamatonta, stana, ja sinutko täs pitäs hoitaa!
Ihmisiähän se hoitoväkikin vaan on!
Kjäh kjäh kjöh, sikoja siinä kuin muutkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjua lukiessa täytyy todeta, että AP on typerin ihminen, joka on tullut vauvafoorumilla tällä viikolla vastaan.
No en ole todellakaan. Mulla on L:n yo-paperit, mihis itse pystyit? Plus jokainen rokotteen ottamaton nyt on heittämällä heti tyhmempi.
Ap
Se L meinaa sun kohdalla vaan luuseria :D
Ilmiannettu!! Miten tätä paskaa saa julkaista? Häpeä aloittaja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina löytyy valtava läjä ihmisiä, jotka aiheuttavat terveydellensä haittaa omilla toimillaan. Jokainen tietää, että ei saa syödä liikaa suolaa eikä sokeria, ei pidä tupakoida, pitää liikkua ja levätä, olla stressaamatta jne. Silti ihmisiä on jatkuvasti hoidossa lihavuuden, verisuonitautien, diabeteksen, masennuksen ym. vuoksi. Mihin raja sitten mielestäsi vedetään, eivätkö hekin sitten joutaisi maksaa terveydenhoitonsa itse?
Ketju voidaan sulkea näihin sanoihin ja kiinnittää ylimmäiseksi jotta kaikki voivat lukea sen.
Ei voida. Tuon argumentin voi tosiaan ampua alas sillä, että voidaan erikoisen hyvin päättää, että kaikki uudet sairaudet alkaen niiden hoito 1.1.2020 jälkeen on päivästä X lähtien omakustanteista, jos taudin asianmukainen ja laissa määritelty ennaltaehkäisy (rokote siihen esim. 1/2 vuotta käytön aloituksen jälkeen otettuna, jotta osa voi alkuun tarkkailla haittojen ilmaantumista, jos on ripulikakkkaa housuissaan holdaava pelkuri) ei kiinnosta.
ApJa miksei voida sopia, että alkoholin, tupakan, ylipainon, liiallisen urheilun, huolimattomuuden ym. aiheuttamat terveysmenot tulevat itse maksettaviksi, koska on äärimmäisen helppoa olla ryyppäämättä, tupakoimatta, urheilematta...? Surkeaa trollausta, koska kukaan ei ole noin tyhmä.
Siksi ei voida, että niihin kietoutuu paljon mm. sosioekonomista lastia, minkä vuoksi ihmiset ovat jo geeniensäkin pohjalta hyvin erilaisilla tasoilla (toiset perusterveitä, toisilla kaikki krempat), mitä taas koronarokotteen ottamisessa ei laisinkaan ole.
ApNiinhän kaikkeen liittyy sosioekonomista lastia. Ei rokotusnäkemyksetkään tyhjiössä synny.
Ei tässä ole lapsuuden oloilla tai geeneillä sellaisia vaikutuksia, joita henkilön itsensä ei olisi hyvin helppo kumota, toisin kuin ylipainossa tms. Riittää, että menee rokotusjonoon ja etenee siinä.
Ap
Persoonallisuus on ajatusten, tunteiden ja käyttäytymisen muodostama kokonaisuus, joka on kullekin ihmiselle luonteenomainen ja melko pysyvä eri tilanteissa ja eri aikoina.[1] Persoonallisuudella on osittain geneettinen perusta, mutta se myös muuttuu ja kehittyy koko elämän ajan yksilön ja hänen ympäristönsä vuorovaikutuksesta, etenkin lapsuusiässä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Persoonallisuus
Persoonallisuus on yksilön psyykkisistä ja fyysisistä tekijöistä rakentuva dynaaminen järjestelmä, joka selittää yksilön ainutlaatuisia tapoja sopeutua ympäristöönsä. Persoonallisuutta voidaan tarkastella sekä ulottuvuuksien että kehityksellisten teorioiden avulla. Temperamentilla tarkoitetaan ihmisen synnynnäistä, biologisesti ja geneettisesti määräytyvää psyyken perusrakennetta, josta kehittyy vuorovaikutuksen kautta yksilöllinen persoonallisuus.
https://www.duodecimlehti.fi/duo11230
Itse kannatan sitä, että jos rokottamaton sairastuu koronaan, häntä ei oteta ylipäätään hoitoon. Tai menköön sitten yksityiselle.
Koronarokotteiden tarpeellisuudesta on puhuttu jo niin paljon, ettei taatusti ole jäänyt kenellekään epäselväksi se, miksi ne ovat tarpeellisia kaikkien ottaa. Onhan se aivan älytöntä, ettei kaikki syöpäsairaat, leikkauksia tarvitsevat ym. saa tarvitsemaansa hoitoa vain sen takia, että lääkäreiden ja hoitajien resurssit menevät näiden idioottien rokottamattomien hoitamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikalihavuus on itse aiheutettu, kukaan tuskin tunkee ruokaa väkisin suuhun. Ylipainosta kärsivät ja siitä sairastuneet maksavat omat hoitonsa. Rokotehaitoista aiheutuneet vaivat jokainen maksaa itse. Synnytyksestä aiheutuneet kustannukset tuskin kuuluvat muiden maksettaviksi, mitäs niitä jalkoja pitää olla levittämässä, samoin sukupuolitaudit kuuluvat jokaisen itse maksettaviksi. Onhan näitä itse aiheutettuja sairauksia pilvin pimein..
Ei ole, nykytiedon mukaan lihavilla ei erity tiettyjä suolistohormoneja tarpeeksi, mikä aiheuttaa jatkuvaa näläntunnetta. Lihavuus on hyvin harvoin henkilön oma valinta, ei varmaan koskaan.
ApMiten selität sitten sen että moni lihava on nuorempana normaalipainoinen mutta lihominen alkaa esimerkiksi noin 30 vuoden iässä? Yllättäen suolistohormonien erittyminen lakkaa?
Olen eri, mutta todennäköisesti tuo kolmekymppinen on ehtinyt ottaa muutaman influenssarokotteen ja todennäköisesti sen coctailin kautta suoliston floora on totaalisesti sekaisin.
Minulla ei tuota ongelmaa ole, kun en ole ottanut rokotteita ja ikää 65+, syödä saan itseni aina kylläiseksi, eikä tarvitse seurata muuta kuin makuaistin saatavaa infomaatiota. BMI 20 ollut koko aikuusiän, lapsena ja nuorena hiukan alempi. Puntarin hankin pari vuotta sitten, kun terveystarkastuksen yhteydessä ilmoitettiin, että tässä iässä pitäisi seurata painoa tarkemmin. Nyt olen huomannut että paino heittelee kilon tai kaksi suuntaan ja toiseen, jopa päivittäin. Muuta iloa puntarista ei sitten ole ollutkaan.
En tietenkään maksaisi vaan lampaat jotka käyvät työssä ja ottavat piikkiä nöyrästi. Eli tyhmyrit.
Vierailija kirjoitti:
Itse kannatan sitä, että jos rokottamaton sairastuu koronaan, häntä ei oteta ylipäätään hoitoon. Tai menköön sitten yksityiselle.
Koronarokotteiden tarpeellisuudesta on puhuttu jo niin paljon, ettei taatusti ole jäänyt kenellekään epäselväksi se, miksi ne ovat tarpeellisia kaikkien ottaa. Onhan se aivan älytöntä, ettei kaikki syöpäsairaat, leikkauksia tarvitsevat ym. saa tarvitsemaansa hoitoa vain sen takia, että lääkäreiden ja hoitajien resurssit menevät näiden idioottien rokottamattomien hoitamiseen.
Ja kaikki jotka sairastuvat koronapiikistä maksakoot hoitonsa itse.
Suomessa kaikki saavat hoitoa ja se on varmaan oikea periaate. Harmi vaan kohta sitä ei yksinkertaisesti riitä kaikille. Sairaaloissa mietitään jo hoitojärjestystä eli kuka paikan saa, kun kaikille ei riitä. Sitten kun paikat on täynnä, sinne ei pääse kukaan. Toivoisin, ettei tätä tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Itse kannatan sitä, että jos rokotettu sairastuu rokotehaittaan, häntä ei oteta ylipäätään hoitoon. Tai menköön sitten yksityiselle.
Koronarokotteiden tarpeettomuudesta on puhuttu jo niin paljon, ettei taatusti ole jäänyt kenellekään epäselväksi se, miksi ne eivät ole tarpeellisia kaikkien ottaa. Onhan se aivan älytöntä, ettei kaikki syöpäsairaat, leikkauksia tarvitsevat ym. saa tarvitsemaansa hoitoa vain sen takia, että lääkäreiden ja hoitajien resurssit menevät näiden idioottien koekaniinien hoitamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihan kaikki kiireellistä hoitoa tarvitsevat sitä edelleen saa. Kiireettömien potilaiden hoitoja on kautta aikain jouduttu siirtelemään eri syistä ja siinä ei ole mitään uutta, vaikka mediassa siitä ei ole pauhattukaan. Leikkauksia perutaan joskus potilaiden itsensäkin takia, jos vaikka ovat flunssassa jne.
Koronapotilaat on eri osastoilla kuin syöpäpotilaat eikä syöpäosastoilta hoitajat siirry mihinkään tai potilaita kotiuteta koronapotilaiden takia. Aivan samalla tavalla päivystyksiin pääsee apua tarvitsevat kuin ennenkin. Tutkimuksiin pääset ihan kuten ennenkin.
Kiireettömiä aikoja on koronan aikana peruneet potilaat itse kun pelkäsivät saavansa koronan sairaalasta, nyt ne peruuttaneet ovat itse ruuhkauttaneet uusilla ajoillaan sairaaloita kokoajan.
Tämä ruuhka tarkoittaa nyt osastohoidettavia, jolloin kiireettömiä ei oteta leikkaukseen ja sen jälkeen osastolle koska siellä ei ole tilaa, lisäksi se ei ole kovin kannattavaakaan jos siellä osastolla makaa rokottamattomia ja rokotettuja koronapotilaita, tartunnan vaara kun on suuri molemmilla joten miksi kukaan haluaisi mennä edes itseään osastolle altistamaan jos ei ole ihan pakko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sentään, koska rokotteen ottaminen on yleisesti suositeltua. Kerropa sinä, miten sinä ratkaisisit tämän ongelman: Jos kukaan ei olisi Suomessakaan ottanut rokotetta, sairaaloissa olisi tällä hetkellä aivan järkyttävä tilanne. Ketä siellä hoidettaisiin ja ketä ei? Ketkä jätettäisiin ottamatta esim. tehohoitoon, kun paikat eivät riittäisi?
Vertailun vuoksi olisi mielenkiintoista, mikäli HUS tekisi laskelmia esimerkiksi siitä, paljonko aiheutuu kustannuksia alkoholin vaikutuksen alaisena itsensä tai jonkun muun teloneesta. Ei edes huomioitaisi pitkäaikaisesta käytöstä aiheutuneita vaivoja, esim. Kirroosia. Pelkästään ensiapuun hakeutuneet. Ja samaan syssyyn paljonko tulee kuluja poliisille, kun setvivät känniläisten riitoja.
Ennen kuin joku tulee sanomaan, että alkoholismi on sairaus, niin todettakoon että niin onkin. Aika moni kuitenkin juo itsensä kovaan humalaan ilman alkoholismiakin, ja näistä kuluista minä olisin kiinnostunut.
Saman laskelman voisi tehdä normaalista influenssavuodesta. Ei aiemmin influenssarokottamattomien perässä olla juostu talikot ja soihdut käsissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sentään, koska rokotteen ottaminen on yleisesti suositeltua. Kerropa sinä, miten sinä ratkaisisit tämän ongelman: Jos kukaan ei olisi Suomessakaan ottanut rokotetta, sairaaloissa olisi tällä hetkellä aivan järkyttävä tilanne. Ketä siellä hoidettaisiin ja ketä ei? Ketkä jätettäisiin ottamatta esim. tehohoitoon, kun paikat eivät riittäisi?
Oliko meillä tämmöistä tilannetta ennen rokotteita? Nyt mennään ennätyslukemissa vaikka rokotteet olleet jo pitkään käytössä. Ristiriitaista.
Jos rokotetta ei olisi, ei olisi niin paljon myöskään näitä oireettomina ja lievinä sairastavia jotka kulkevat tartuttamassa toisia.
HUS on valmistanut varasairaalan ja ne teltat saa pystyyn kyllä nopeasti jos paikat sairaaloissa loppuu, ei ketään kadulle heitetä.
Sopii mulle.
Jos myös kaikki ne perheet jotka eivät rokota lapsiaan joutuvat maksamaan lasten sairastumiset itse. Ja kaikki ylipainoiset joutuvat maksamaan omat kulunsa. Ja tupakoitsijat.
Valintoja, valintoja ;)