Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten pääsee terapiaan?

Vierailija
02.12.2014 |

Olen viettänyt isättömän lapsuuden. Äitini ei juurikaan minua kannustanut ja kehunut vaan enemmänkin moitti ja arvosteli. Itsetuntoni on lähes nollassa vielä aikuisiälläkin. Lisäksi itsessäni on muutamia huolestuttavia piirteitä. Haluaisin mennä purkamaan asioita, mutta minne voisin mennä?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämpimästi yksityiselle psykiatrille aikaa,joka kirjoittaa tarvittaessa b-lausunnon kelaterapiaa varten. On tiukat kriteerit, tutustu Kelan sivuilla kuten joku täällä jo neuvoikin. Yks.psykiatri käynti maksaa reilu 100€\45min mutta saat nopeasti asioita eteenpäin. Valitettavasti kunnallisella pompotellaan ensin psyk. Sh puheille jne, joilla ei kyllä terapeutin pätevyyttä luonnollisestikaan ole. Mulla on semmonen käsitys että julkisella hoidetaan vain ihan todella hullut (anteeksi ilmaisu) ja pitää olla todellakin hengenvaara jotta hoitoon pääsee. Mt-toimistot ja psyk polit pursuaa liitoksistaan ja lääkäripulaa on. Toki paikkakuntakohtaista on. Uskoisin että yks psykiatrikäynti olisi kohdallasi paras ratkaisu, mutta kuten sanoin varaudu hintaan....

Vierailija
2/23 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 19:50"]

Itse olen päässyt kelan tukemaan terapiaan yksityiselle. Silti jäi jonkun verran itselle maksettavaa.

[/quote]

jonkun verran = tosi paljon

Minulla ei ollut varaa tuohon omavastuuseen, joten terapiat jäi väliin. Onneksi on ystäviä, joille kaadan joskus likasankoni ://

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 19:53"]

Pitää olla hullu että sekoo. Eli suosittelen sekoamaan.

Alasti kaupungille laulaen Den glider in tms. niin alkaa terapiaa tulla.

[/quote]

Liian toivottomille tapauksille ei tipu terapiaa. Pelkkiä lääkkeitä vain.

Vierailija
4/23 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin Kela-korvattuun terapiaan, mutta uskon että siihen vaikutti silloinen nuori ikäni (23) ja se, että ongelmani estivät muun muassa opiskelun ja työnteon (paniikkihäiriö, ahdistus ja keskivaikea masennus). Kelahan ajattelee sitä niin, että onko tämän ihmisen terapian maksamisesta valtiolle jotain hyötyä. Esimerkiksi insestiä kokenut ystäväni jäi ilman psykoterapiaa, koska hän oli työttömyyseläkkeellä vakavien mielenterveysongelmien vuoksi. Ei siis ollut oletettavaa, että ystäväni koskaan palaa työelämään. No, hän teki muutama vuosi sitten itsemurhan, eli tuli ilmeisesti yhteiskunnalle halvemmaksi niin :(

Jos asiat on yhä kuten muutama vuosi sitten, tarvitset lähetteen psykiatrian poliklinikalle ja sinun pitää olla hoitokontaktissa vuoden ajan, jotta psykiatri voi kirjoittaa sinulle psykoterapiaa puoltavan lausunnon. Tämän lausunnon joko hyväksyy tai hylkää Kela. Hakuprosessin aikana voit käydä koekäynneillä terapeuttien luona, ja niistä sitten valita itsellesi sopivan. Nuo koekäynnit joutuu valitettavasti kustantamaan itse. Toki keskusteluapua voi saada myös julkiselta puolelta, eli vaikkapa juuri psyk. polin psykologeilta, mutta oman kokemukseni mukaan se ei ainakaan ollut mistään kotoisin. Itse sain täytellä siellä lähinnä lomakkeita, varsinaisiin ongelmiini ei juuri puututtu, ihmeteltiin vain kun en pääse eteenpäin elämässäni.

Vierailija
5/23 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:11"]

Minä pääsin Kela-korvattuun terapiaan, mutta uskon että siihen vaikutti silloinen nuori ikäni (23) ja se, että ongelmani estivät muun muassa opiskelun ja työnteon (paniikkihäiriö, ahdistus ja keskivaikea masennus). Kelahan ajattelee sitä niin, että onko tämän ihmisen terapian maksamisesta valtiolle jotain hyötyä. Esimerkiksi insestiä kokenut ystäväni jäi ilman psykoterapiaa, koska hän oli työttömyyseläkkeellä vakavien mielenterveysongelmien vuoksi. Ei siis ollut oletettavaa, että ystäväni koskaan palaa työelämään. No, hän teki muutama vuosi sitten itsemurhan, eli tuli ilmeisesti yhteiskunnalle halvemmaksi niin :(

Jos asiat on yhä kuten muutama vuosi sitten, tarvitset lähetteen psykiatrian poliklinikalle ja sinun pitää olla hoitokontaktissa vuoden ajan, jotta psykiatri voi kirjoittaa sinulle psykoterapiaa puoltavan lausunnon. Tämän lausunnon joko hyväksyy tai hylkää Kela. Hakuprosessin aikana voit käydä koekäynneillä terapeuttien luona, ja niistä sitten valita itsellesi sopivan. Nuo koekäynnit joutuu valitettavasti kustantamaan itse. Toki keskusteluapua voi saada myös julkiselta puolelta, eli vaikkapa juuri psyk. polin psykologeilta, mutta oman kokemukseni mukaan se ei ainakaan ollut mistään kotoisin. Itse sain täytellä siellä lähinnä lomakkeita, varsinaisiin ongelmiini ei juuri puututtu, ihmeteltiin vain kun en pääse eteenpäin elämässäni.

[/quote]

sama kokemus julkisen puolen psyk.polin käynneistä. Sain sieltä mukaani nipun monisteita kirjoista tai naistenlehdistä. Täyttä humppaa.

Vierailija
6/23 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanottua jo aiemmin, riittää 3kk edeltävä hoito esim tk / työterveyshuolto. Ei tarvita vuoden hoitosuhdetta. Kannattaa tosiaan käydä Kelan sivuilla niin ei tule näitä virheellisiä tietoja imettyä. Linkittäisin sivun tähän mutta jostain syystä se ei onnistu.

Vierailija
7/23 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, anteeksi väärä tieto. Olen sen itse joskus aikanaan kuullut mielenterveysongelmaisten parissa työskenneeltä ihmiseltä, ja noin vuosi itselläni meni saada se lausunto kun aluksi psykiatrini ei sitä olisi millään halunnut kirjoittaa. Ehkä tuttavani on tarkoittanut juuri tätä, että siihen lausunnon saamiseen voi mennä jopa vuosi...

-19-

Vierailija
8/23 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 19:55"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 19:51"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 19:48"] Kelan terapia järjestyy kunhan kriteerit täyttyvät. 3kk edeltävä hoito esim tk:ssa ja psykiatrin arvio terapian tarpeesta, työikäisyys. [/quote]   Mä olin työikäinen ja kävin tk:ssa monta vuotta. Silti lääkäri ei kirjoittanut lähetettä terapiaan.    t:6 [/quote] Lääkäri ei osannut asiaansa. Ja laki on sittemmin muuttunut.

[/quote]

Oli osastonsa ylilääkäri eli varmaan osannut hommansa? Ei suostunut kirjoitamaan kelaan lausuntoa. Kävin sentään aika monta vuotta samalla psyk.sairaanhoitajalla juttelemassa. En kuulemma ollut valmis terapiaan. Töihin kyllä. Niin ja sitten hoitoni siirrettiin toiseen yksikköön lupaani kysymättä. Sielläkin vain psyk.sairaanhoitajan kanssa lässyttämistä ja välillä lääkkeiden uusimista. Jätin sen kesken. Nyt vain uusin reseptejä. On mulla ongelmia mutta en saa kunnon hoitoa josta apua. Se on sellaista ihan samantekevää juttelua että kuin menee, mitä olet tehnyt. Jos sanoin että väsyttänyt tai en jaksa tehdä jotain kotitöitä niin sanoi että jätä tekemättä. Ilmeisesti minua ei kannata laittaa enää terapiaan. =(

t:6

Vierailija
9/23 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:27"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 19:55"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 19:51"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 19:48"] Kelan terapia järjestyy kunhan kriteerit täyttyvät. 3kk edeltävä hoito esim tk:ssa ja psykiatrin arvio terapian tarpeesta, työikäisyys. [/quote]   Mä olin työikäinen ja kävin tk:ssa monta vuotta. Silti lääkäri ei kirjoittanut lähetettä terapiaan.    t:6 [/quote] Lääkäri ei osannut asiaansa. Ja laki on sittemmin muuttunut.

[/quote]

Oli osastonsa ylilääkäri eli varmaan osannut hommansa? Ei suostunut kirjoitamaan kelaan lausuntoa. Kävin sentään aika monta vuotta samalla psyk.sairaanhoitajalla juttelemassa. En kuulemma ollut valmis terapiaan. Töihin kyllä. Niin ja sitten hoitoni siirrettiin toiseen yksikköön lupaani kysymättä. Sielläkin vain psyk.sairaanhoitajan kanssa lässyttämistä ja välillä lääkkeiden uusimista. Jätin sen kesken. Nyt vain uusin reseptejä. On mulla ongelmia mutta en saa kunnon hoitoa josta apua. Se on sellaista ihan samantekevää juttelua että kuin menee, mitä olet tehnyt. Jos sanoin että väsyttänyt tai en jaksa tehdä jotain kotitöitä niin sanoi että jätä tekemättä. Ilmeisesti minua ei kannata laittaa enää terapiaan. =(

[/quote]

No ylilääkäri tai mikä tahansa, ei kuulosta ammattimaiselle.

Vierailija
10/23 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen miettinyt samaa. Kuinka helposti pääsee julkisesti rahoitettuun terapiaan? Miten saan prosessin alkuun? Käynkö valittamassa esim. TK:ssa, että haluan terapiaan ja he sitten laittavat asian eteenpäin? Kaipailisin juttuseuraa jonkun koulutetun hyysääjän kanssa, sen verran kovia olen itsekin joutunut elämässäni kokemaan.

Vierailija
11/23 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tk/työterveyslääkäriltä lähete mielenterveys-yksikköön. Vai mikä liekään virallinen nimi.

Vierailija
12/23 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveystoimistot ovat ainakin suurissa kaupungeissa ihan tukossa. Tk:n kautta voi saada muutamia käyntejä tk:n omalle psyk.hoitajalle. Vastaavasti jos sinulla on työterveyshuolto, voit pyytää työterveyshoitajalta tai -lääkäriltä lähetteen työpsykologille. Siitä pääsee alkuun. Vuosia kestävät tiiviit terapiat toteutetaan yksityisillä terapeuteilla, niihin voi tietyin kriteerein saada Kelalta tukea. Voit katsoa Kelan sivulta otsikon kuntoutuspsykoterapia alta tarkemmin.

Vierailija
13/23 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin ihan vaan yksityiselle psykoterapeutille. Kelan tukemaan ei käsittääkseni ihan kaikki pääse, pitää täyttää tietyt kriteerit. Itse en halunnut lähteä edes hakemaan.

Vierailija
14/23 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveän vaikea päästä. Joutu vuosia ramppaamaan kunnan mielenterveystoimistossa sairaanhoitajan kanssa juttelemassa. Sittenkään et pääse. Kokemusta on. Itse maksamalla pääset tai pyydät kelaan lähetteen yksityiseltä psykiatrilta. Mutta mikään korvaus ei ole varmaa. Itselläni ei ole ollut vielä rahaaa. Töissä on oltava silti.

Vierailija
15/23 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan terapia järjestyy kunhan kriteerit täyttyvät. 3kk edeltävä hoito esim tk:ssa ja psykiatrin arvio terapian tarpeesta, työikäisyys.

Vierailija
16/23 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen päässyt kelan tukemaan terapiaan yksityiselle. Silti jäi jonkun verran itselle maksettavaa.

Vierailija
17/23 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 19:48"]

Kelan terapia järjestyy kunhan kriteerit täyttyvät. 3kk edeltävä hoito esim tk:ssa ja psykiatrin arvio terapian tarpeesta, työikäisyys.

[/quote]

Mä olin työikäinen ja kävin tk:ssa monta vuotta. Silti lääkäri ei kirjoittanut lähetettä terapiaan. 

Vierailija
18/23 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin loppuvuodesta voi kuntoutusmäärärahat olla jo käytetty tai vähintään tiukassa. Itse pääsin aikoinaan YTHS:n kautta opiskelijana. Siitä terapiasta joutui pulittamaan itse aika paljon, Kela maksoi vain pienen osan siitä psykiatrin tuntitaksasta.

Vierailija
19/23 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla hullu että sekoo. Eli suosittelen sekoamaan.

Alasti kaupungille laulaen Den glider in tms. niin alkaa terapiaa tulla.

Vierailija
20/23 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela on nykyisin, vuoden 2011 alusta alkaen, ollut lain mukaan velvoitettu tukemaan terapiaa kunhan nuo kriteerit täyttyvät. Ennen tuki oli harkinnanvarainen ja kassa ehtyi vuoden loppua kohden. Tiedän työni puolesta faktat, ei ole mutua.