Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ulkonäkö periytyy vanhemmilta vauvalle?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina ihmetellyt kun itse olen ainoa sinisilmäinen perheessä. Vanhemmat vihreä ja ruskea silmäiset, isovanhemmat ruskeasilmäisiä, sisarukset ruskea silmäisiä. Omat lapset ovat sinisiä ja ruskeita, vaikka mieskin on sinisilmäinen. En vaan käsitä tätä yhtälöä, lukiossa opetettiin niin ettei tämän pitäisi olla mahdollista??

Tarkoitatko sitä että sinun ja miehesi sinisilmäisinä ei pitäisi saada ruskeasilmäistä lasta? Sehän on ihan mahdollista, koska lukiossa opetettiin ihan väärin. Sen sijaan sinä sinisilmäisenä lapsena ruskeasilmäisille ei ollut lukio-oppienkaan mukaan mahdotonta.

No kumpaakin olen ihmetellyt! Omaa silmien väriä siksikin kun useammassa polvessa vanhemmat ja isovanhemmat ruskeasilmäisiä, ellei se sininen geeni ole kulkenut jossain piilossa monta sukupolvea? Vanhempien sisaruksetkin ovat kaikki ruskea silmäisiä..

Vierailija
22/24 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä näitä miettimään, kun ei siihen voi kuitenkaan vaikuttaa. Tietyistä saatavilla olevista geenipalasista arvotaan ja koostetaan sukupuolelle soveltuva kokonaisuus. Toiset voittavat paremmin siinä lotossa kuin toiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina ihmetellyt kun itse olen ainoa sinisilmäinen perheessä. Vanhemmat vihreä ja ruskea silmäiset, isovanhemmat ruskeasilmäisiä, sisarukset ruskea silmäisiä. Omat lapset ovat sinisiä ja ruskeita, vaikka mieskin on sinisilmäinen. En vaan käsitä tätä yhtälöä, lukiossa opetettiin niin ettei tämän pitäisi olla mahdollista??

Tarkoitatko sitä että sinun ja miehesi sinisilmäisinä ei pitäisi saada ruskeasilmäistä lasta? Sehän on ihan mahdollista, koska lukiossa opetettiin ihan väärin. Sen sijaan sinä sinisilmäisenä lapsena ruskeasilmäisille ei ollut lukio-oppienkaan mukaan mahdotonta.

No kumpaakin olen ihmetellyt! Omaa silmien väriä siksikin kun useammassa polvessa vanhemmat ja isovanhemmat ruskeasilmäisiä, ellei se sininen geeni ole kulkenut jossain piilossa monta sukupolvea? Vanhempien sisaruksetkin ovat kaikki ruskea silmäisiä..

No nimenomaan se kulkee sielä piilossa. Niinhän jo lukiossa opetettiin (ne regressiiviset geenit jos muistat). Mutta oikeastihan asia on niin että ihmisellä ehkä noin kymmenen (en muista tarkkaa määrää) eri geeniä, jotka vaikuttavat silmien väriin eikä se periydy yhtään niin yksinkertaisesti kuin lukiossa opetettiin. Eli sun perheen värit kuulostaa ihan loogisilta. Sulla ja miehelläsi on tarpeeksi pigmenttiä aiheuttavia alleeleja, että kun yksi lapsi saa ne kaikki (tai suurimman osan) niin sillä on ruskeat silmät. Sulla ja miehelläsi on kuitenkin vaaleat silmät, koska niitä pigmenttiä aiheuttavia alleeleja on molemmilla yksistään niin vähän.

Vierailija
24/24 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla siniset silmät, miehellä ruskeat ja lapselle tuli vihreät silmät. Tiedä sitten, mistä tuokin väri periytyi koska lähipiirissä ei kellään ole vihreitä silmiä.

On niin posteljoonin näköinen...…..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi