Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ulkonäkö periytyy vanhemmilta vauvalle?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman ilmiön adoptiolasten ja adoptiovanhempien yhdennäköisyydestä, ja olen tullut siihen tulokseen, että aika paljon meidän ulkonäöstämme on kiinni ilmeistä ja eleistä, juuri nenän nyrpistyksistä, hymystä, silmien pyörittelystä yms., jotka sitten ilmeisesti ovat enemmänkin opittuja.
Nuorena au-pairina vastaantulijat kommentoivat hoitolapsestani minulle, että on minun näköiseni. Eikä todellakaan ollut, mutta joitakin omia ilmeitäni kyllä tunnistin.

Vierailija
2/24 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2001 syntynyt kummipoikani muistuttaa isäänsä kasvonpiirteiltä. Itse muistutin pienenä äitiäni punaisten hiusten takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyyyyyyyyt ei taida toimittaja olla ihan perillä näistä. Sinisilmäiset vanhemmat eivät_koskaan_voi saada ruskeasilmäistä lasta. Sinisilmäisyys vaatii molemmalta vanhemmalta sinisilmäisyysalleelin, ja sinisilmäisille vanhemmilla taas molemmilla kuuluu olla sinisilmäalleelit ---> ss+ss=ss

Vierailija
4/24 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 16:24"]

nyyyyyyyyt ei taida toimittaja olla ihan perillä näistä. Sinisilmäiset vanhemmat eivät_koskaan_voi saada ruskeasilmäistä lasta. Sinisilmäisyys vaatii molemmalta vanhemmalta sinisilmäisyysalleelin, ja sinisilmäisille vanhemmilla taas molemmilla kuuluu olla sinisilmäalleelit ---> ss+ss=ss

[/quote]

Sinisilmäiset vanhemmat voivat saada ruskeasilmäisen lapsen. http://genetics.thetech.org/how-blue-eyed-parents-can-have-brown-eyed-children

Vierailija
5/24 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmien värien periytymisestä on tosiaan saatu uutta tietoa, sävyjä on enemmän kuin kolme. Mm. Violetti.

Vierailija
6/24 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Voi elämä. Mee pois pätemästä kun et selvästikikään tiedä tarpeeksi. Käytännössä kaikki yhdistelmät on mahdollisia. 

Ei ole eettistä nykyaikana levittää hömppää vastoin parempaa tietoa. 

Vierailija
7/24 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kysyä, kun en itse kovinkaan hyvin ole perillä näistä periytymisjutuista, eli;

Jos minulla on siniharmaat silmät ja miehelläni vihreät (tosin löytyy myös pari ruskeaa pilkkua, vaikkei vanhemmillaan ole kummallakaan ruskeita silmiä), niin minkä väriset lapsemme silmistä tulee todennäköisimmin?

Vierailija
8/24 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoin tyttömme on kuulemma aivan kun isänsä pienenä. Keskimmäinen tyttömme on aivan mummon ja enon näköinen. Ja pienin tyttö on aivan kuin äiti pienenä!

Vierailija
9/24 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalju tulee apelta.  Silmät tulevat äidinisältä. Leuka tulee isin parhaalta kaverilta. Veemäinen luonne tulee anopilta. 

Vierailija
10/24 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samisnäköä tulee usein 1-2 sukupolvenkin takaa. Serkkuni tytär on kuin isoisomumminsa parikymppisenä.

Vierailija
11/24 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina se tytär näyttää anopilta....

Vierailija
12/24 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla siniset silmät, miehellä ruskeat ja lapselle tuli vihreät silmät. Tiedä sitten, mistä tuokin väri periytyi koska lähipiirissä ei kellään ole vihreitä silmiä.

Vierailija
13/24 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkääs nyt kun meillä näyttää poika anopilta....

Vierailija
14/24 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinisilmäiset vanhemmat voivat saada ruskeasilmäisen lapsen. http://genetics.thetech.org/how-blue-eyed-parents-can-have-brown-eyed-children

No siinätapauksessa varmaan meidän äiti hypännyt vieraissa ja hoitajakoulussa opettajat puhuneet mulle p*sk**..😂 Molemmilla vanhemmillani haaleanvaalean siniharmaat silmät ja itsellä keskeltä ruskeat ja ympäriltä vihreät (?), suhteellisen tummat silmät, kuvissakin näyttävät aina ruskeille.. Molemmilla mummoilla ruskeat silmät, väittäneet tähän asti että sieltä perittyä, noinkohan tota passaa ruveta epäilemään 😉

Vierailija
15/24 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkääs nyt kun meillä näyttää poika anopilta....

Täällä toinen, jonka lapsella on anopin silmät, nenä ja hiukset (anopin mielestä). Jos anopilta kysytään,niin perimä on 100% hänen puolelta. Liekkö minun lapsi ollenkaan? Hienotunteisesti kutsuu itseään äidiksikin lapselle "vahingossa".

Vierailija
16/24 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanoi neuvola lääkäri että oikein sinisilmäiset eivät voi saada vihreä/ruskea silmäisiä lapsia.

Vierailija
17/24 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä kaikilla suvussa ruskeat silmät, lasteni isällä ei. Kummallakaan lapsella ei ole ruskeita silmiä.... Ja kyllä mä varmasti olen näiden äiti.

Koska kun meillä on koko suvulla ruskeat silmät, sen pitäis varmuudella periytyä

Vierailija
18/24 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina ihmetellyt kun itse olen ainoa sinisilmäinen perheessä. Vanhemmat vihreä ja ruskea silmäiset, isovanhemmat ruskeasilmäisiä, sisarukset ruskea silmäisiä. Omat lapset ovat sinisiä ja ruskeita, vaikka mieskin on sinisilmäinen. En vaan käsitä tätä yhtälöä, lukiossa opetettiin niin ettei tämän pitäisi olla mahdollista??

Vierailija
19/24 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina ihmetellyt kun itse olen ainoa sinisilmäinen perheessä. Vanhemmat vihreä ja ruskea silmäiset, isovanhemmat ruskeasilmäisiä, sisarukset ruskea silmäisiä. Omat lapset ovat sinisiä ja ruskeita, vaikka mieskin on sinisilmäinen. En vaan käsitä tätä yhtälöä, lukiossa opetettiin niin ettei tämän pitäisi olla mahdollista??

Tarkoitatko sitä että sinun ja miehesi sinisilmäisinä ei pitäisi saada ruskeasilmäistä lasta? Sehän on ihan mahdollista, koska lukiossa opetettiin ihan väärin. Sen sijaan sinä sinisilmäisenä lapsena ruskeasilmäisille ei ollut lukio-oppienkaan mukaan mahdotonta.

Vierailija
20/24 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isältä tai postimieheltä - seuraava kysymys!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän