Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hitto, NYT LOPPU biojätteen lajitteleminen meillä!!

Vierailija
02.12.2014 |

Olen sitkeästi melkein 10 vuotta !!!!! lajitellut biojätteet meillä eri astiaan kuin sekajätteet. Ja kyllä, se onnistuu ihan hyvin.. paitsi sen biojäteastian tyhjentäminen! Kukaan muu ei sitä meillä vie kuin minä, ja itsekin unohtelen, joten lopputuloksena joka helvetin kerta, kun sen sitten vihdoin tyhjennän, saan laittaa biojätteet vielä toiseenkin biojätepussiin (ensimmäinen vuotaa) ja sen jälkeen kuurata biojäteastian ympäristön (pussia toiseen pussiin laitettaessa pussista valuu aina joitain tippoja ympäri roskiskaappia ja lattiaa) sekä kuurata myös biojäteastian desinfioivalla pesuaineella, karmean löyhkän ja astianpohjalla olevan homeisen liejun takia.

Tänään taas astiaa pestessäni mietin, että miksi voi MIKSI minä tätäkin teen, kun ei tämä näytä meiltä onnistuvan! Elämässä on niin helvetisti muitakin "pakko tehdä"-velvollisuuksia ja elämä on yhtä juoksemista työpaikan-kotihommien-lastenkuskaamisten-yms. vuoksi, että nyt kyllä lopetan tämän biojäteasian meidän huushollissamme tähän! Eiköhän 10 vuoden yrittäminen jo riitä! Tuskin tämä planeetta pelastuu tai tuhoutuu minun toimieni seurauksena. Ehkä yritän taas uudestaan sitten joskus, kun lapset ovat isoja...

Kyllä helpotti!

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käytössä 2 bioastiaa, päälekkäin meneviä 2l jätskiastioita. Kun päällimmäinen täyttyy, tyhjennän sen kompostiin ja pistän astianpesukoneeseen. Täytän toista ja puhtaan kipon tultua koneesta laitan sen alimmaiseksi ja näin kierto pelaa.

Ei sotkua, kuuraamista jne. Asiat voi organisoida.

Vierailija
42/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota se muoviämpäri ulos mukaan kun käyt tyhjentämässä ulkona biopussin. Niin ei tipu tippoja ympäristöön. Otat jonkun puolilikaisen talouspaperinpalasen mukaan, jolla sitten pyyhkäiset ämpärinpohjan kuivaksi ja heität sene paperinkin biojätteeseen. Sitten ämpäri takaisin käyttöön. Silloin tällöin ämpärin voi pestä huolellisemmin. Tuota sanomalehtipaperiakin voi laittaa biojäteroskiksen pohjalle, niin se imee nesteitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kiitos kovasti eri vinkeistä (kaikki mulle kyllä tuttuja, kyllä 10 vuoden aikana ehtii miettimään ja kokeilemaan jos jotakin...!) mutta saahan näistä joku toinen hyviä vinkkejä. Meiltä siis kuitenkin biojätelajittelu loppuu nyt oikeasti tähän. Elämä on niin hektistä, että jostain on helpotettava, ja nyt se on tämä homma joka aiheuttaa vähiten vahinkoa loppuessaan.

ap

Vierailija
44/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 16:22"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 16:20"]

Kyllä lajittelu kannattaa. Sekajätehuolto on sitä kalleinta sorttia ja jos sekajätteen määrää voi mitenkään vähentää, niin kyllä se säästöä tuo.

Vuoraa biojäteämpäri sanomalehtipaperilla. 
Ota käyttöön joku tyhjennysvuorolista, missä on aina merkitty kenen vuoro on tyhjentää bioroskis ja koska.

[/quote]

Kyllä minä nyt säästöni otan jostain muusta kuin tästä. Arvaa meinaan, olenko yrittänyt tuon biojäteastian kanssa pelaamista, jos minkäkinlaisin keinoin :D totuus on vaan se, että sitä ei mistä tahansa uhkailusta, kiristyksestä ja lahjonnasta huolimatta tyhjää kukaan muu kuin minä, ja itselläni on sata muutakin tärkeämpää asiaa muistettavana. Nyt oikeasti loppuu jo tämä homma tähän. Ehkä joskus sitten uudestaan.

ap

[/quote]

Kyllä mä ap ymmärrän sua. Meillä ei ole erikseen biojäteroskista, kun asumme omakotitalossa, mutta muuten lajittelen ehkä liiankin tarkasti. Välillä huomaan että hermot kiristyvät siitä kun yritän jokaisen pienen muovisuikaleen huomata laittaa erikseen energiajätteeseen. Joskus olisi helpompaa kun ei yrittäisi pelastaa maailmaa.

Vierailija
45/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kananmunakennoa pussin pohjalle, ei valu. Astiaa voisi tyhjätä kenties useammin, jos se on aina noin vastenmielistä..

Vierailija
46/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile laittaa muovipussi sinne biojätepussin alle jo valmiiksi, niin voit viedä sen siinä muovipussissa ulos jos on vuotanut ja vasta ulkoroskiksella otat sen biopussin sieltä pois. Ei tarvi ainakaan kuurata. Jos se ei ole vuotanut, voit käyttää sen alla olleen pussin normaalina sekajätteen pussina sen jälkeen, tai uudestaan biojätepussin alla, kuinka vaan.

Vierailija
47/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 16:26"]

Laita kananmunakennoa pussin pohjalle, ei valu. Astiaa voisi tyhjätä kenties useammin, jos se on aina noin vastenmielistä..

[/quote]

Ohis kommentoi, että meillä tyhjenee yksi kananmunakenno ehkä kahden kuukauden aikana... ei ole ainakaan meillä munakennoja tähän tarkoitukseen tarpeeksi.

Vierailija
48/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tästä voi muuta sanoa kuin että, first world problem.

Vierailija
49/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on bioroskiksessa ihan muovikassi ja muovikassin päällä biojätepussi. Jos biopussi falskaa, niin sen voi roudata ulos sillä muovipussilla ja nostaa siitä bioroskikseen ja samalla heittää tyhjän likaantuneen muovikassin roskikseen.

Vierailija
50/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin lajiteltiin aikoinaan biojätteet erilleen muista roskista - se loppui siihen kun näin miten kummatkin roskikset tyhjennettiin samaan läjään roska-autoon.

Vierailija
51/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vien biojätteet aina ulos niin, että otan sen ämpärin kokonaan mukaan. Ei tule mitään sotkua. Kyllä tuo nyt on täysin itse aiheutettu ongelma. Koen lajittelun niin tärkeäksi etten ikipäivänä lopettaisi sitä. Miten voi muka olla niin kiire, ettei ehdi roskista viedä ?

Vierailija
52/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun alueella, jossa biojätteet viedään taloyhtiön katoksessa olevaan pönttöön tavallisissa muovipusseissa. Paperikin käy, mutta biohajoavia ei saa käyttää. Näin siksi, että biohajoava muovi tukkii etanolitehtaan laitteita, mutta tavallisen muovin ne pystyvät erottamaan. Ja lopputulos on siis se, että banaaninkuoreni päätyvät auton bensatankkiin.

Vierailija
53/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikella ystävyydellä, ap, toivon että ilmeisen kiihtyneen mielentilasi tyynnyttyä keksit ratkaisun, joka on sinulle, perheellesi ja luonnolle parempi kuin biojätteen tunkeminen sekaroskiin.

Vierailija
54/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 16:34"]

Meilläkin lajiteltiin aikoinaan biojätteet erilleen muista roskista - se loppui siihen kun näin miten kummatkin roskikset tyhjennettiin samaan läjään roska-autoon.

[/quote]

Myytti, biojäteauto ei kierrä erikseen, autoissa on kyllä omat loorat eri jätteille, ainakin pienemmillä paikkakunnilla. Ja kerättiin ne nyt millä tavoin tahansa, ne päätyvät kyllä omaan osioonsa kaatopaikalle. Miten sä muuten perustelisit sen, että alueilla joissa biojätettä kerätään on biojätteelle oma kompostointi, tai parhaimmassa tapauksessa mädätyssysteemi josta saadaan lämpöä rakennuksiin? Olen muuten käynyt kerran katsomassa erään ryhmän kanssa, ihan tosi on. Ympäristötekniikkaan koulutetaan insinööritasolla ihmisiä joka vuosi.

Pitää olla melko vajakki ja foliohattu tiukalla että kuvittelee biojätettä kerättävän turhaan, ihan huvin vuoksi. Voi toki olla, että autossa oli biojätepuoli jostakin erityisestä syystä päässyt täyttymään ennen aikojaan ja jätteet oli siksi kipattava sekajätteen sekaan. Itse en ole pahemmin seurannut mitä auton perässä tapahtuu, koska ne haisevat aina niin kuolemalta, että nopeasti kipitän pois päin :D

Vierailija
55/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 16:17"]

Olen sitkeästi melkein 10 vuotta !!!!! lajitellut biojätteet meillä eri astiaan kuin sekajätteet. Ja kyllä, se onnistuu ihan hyvin.. paitsi sen biojäteastian tyhjentäminen! Kukaan muu ei sitä meillä vie kuin minä, ja itsekin unohtelen, joten lopputuloksena joka helvetin kerta, kun sen sitten vihdoin tyhjennän, saan laittaa biojätteet vielä toiseenkin biojätepussiin (ensimmäinen vuotaa) ja sen jälkeen kuurata biojäteastian ympäristön (pussia toiseen pussiin laitettaessa pussista valuu aina joitain tippoja ympäri roskiskaappia ja lattiaa) sekä kuurata myös biojäteastian desinfioivalla pesuaineella, karmean löyhkän ja astianpohjalla olevan homeisen liejun takia.

Tänään taas astiaa pestessäni mietin, että miksi voi MIKSI minä tätäkin teen, kun ei tämä näytä meiltä onnistuvan! Elämässä on niin helvetisti muitakin "pakko tehdä"-velvollisuuksia ja elämä on yhtä juoksemista työpaikan-kotihommien-lastenkuskaamisten-yms. vuoksi, että nyt kyllä lopetan tämän biojäteasian meidän huushollissamme tähän! Eiköhän 10 vuoden yrittäminen jo riitä! Tuskin tämä planeetta pelastuu tai tuhoutuu minun toimieni seurauksena. Ehkä yritän taas uudestaan sitten joskus, kun lapset ovat isoja...

Kyllä helpotti!

[/quote]

Itsellä on siinä bioastiassa ensin tavallinen roskapussi ja sitten sen päällä biopussi. Jos näyttää, että bio vuotaa, en ota sitä ulos tavallisesta ennen kuin roska-astialla ja heitän samalla likaantuneen tavallisen pussin normaaleihin roskiin. Kauheaa muovijätteen suoltamista, joo tiedän, mutta ei kiinnosta liata kotia. Suomessa muovipussit eivät oikeasti ole ongelma, aivan yhtä vähän kuin vedenkäyttö, joten ei yöunia haittaa, saarnasi joku julkisuuteen pyrkivä provovihreä mitä tahansa.

Vierailija
56/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sun ongelma on se, että et viitsi viedä bioroskista? Mites muut roskat?

Oh my lord mitä jengiä.

Vierailija
57/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita pussinpohjalle puupellettiä? Imee tosi hyvin. Reilusti vaan kourallinen tai pari.

Vierailija
58/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, mä käytän vihreitä biopusseja ja vien sit aika usein niitä ulos.
Tai ruskeita paperipusseja.

Vierailija
59/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 16:35"]

Mä vien biojätteet aina ulos niin, että otan sen ämpärin kokonaan mukaan. Ei tule mitään sotkua. Kyllä tuo nyt on täysin itse aiheutettu ongelma. Koen lajittelun niin tärkeäksi etten ikipäivänä lopettaisi sitä. Miten voi muka olla niin kiire, ettei ehdi roskista viedä ?

[/quote]

Mä varmaan unohtaisin sen ämpärin  työpaikalle. Vien nimittäin roskat lähtiessäni töihin. 

Ymmärrän ap sua. Mulla ihan sama homma ja joskus on viisikin biojätekassia päällekkäin. Lajittelen silti. 

Vierailija
60/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 16:22"]Meillä on käytössä 2 bioastiaa, päälekkäin meneviä 2l jätskiastioita. Kun päällimmäinen täyttyy, tyhjennän sen kompostiin ja pistän astianpesukoneeseen. Täytän toista ja puhtaan kipon tultua koneesta laitan sen alimmaiseksi ja näin kierto pelaa.

Ei sotkua, kuuraamista jne. Asiat voi organisoida.

[/quote]

Kuulostaapa kätevältä, kiitos. Tähän asti olen käyttänyt kananmunakennoja, nekin toimivat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän