Alkaa jo toden teolla kyllästyttämään kissa hiiri-leikit näiden vasemmassa eli väärässä reunassa kävelevien kanssa
Äsken taas kaljaostoksilta kotiin kävellessä yksi tällainen elämäntapaintíaani hönki kohti ja raskastekoisempana katsoin vain sivulle ja pakotin vääräkävelijän väistämään.
Kenelle edes tulee mieleen valita se vasen reuna kävelytiestä? Älyttömiä tapauksia. Nyt äkkiä unohduskänni päälle!
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuskaillut saman asian kanssa. Miksi liikennekasvatuksessa ei teroiteta tätä jo lapsille, että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne ja se koskee myös jalankulkijaa. Kaupungilla kaikki törttöilee miten sattuu ja ohi ei meinaa päästä vaikka kadun leveys olisi 10 metriä. Suurkaupungissa ei koskaan törmää keneenkään paitsi ehkä suomalaiseen turistiin.
Jaa, no menehän liikennekasvatus tunnille sitten, sitä meinaa saa kävellä kummalla puolella tahansa
Tai vaikka keskellä. Jalkakäytävällä ei ole liikennettä eikä liikennesääntöjä. Sama pätee kävelyteihin.
Vierailija kirjoitti:
Yksi pyöräilijä otti pattiin täällä maaseudulla, hänellä oli joku pakollinen tarve pyöräillä koko ajan maantien vasenta laitaa.
Vastaantullessa sai aina arpoa että kuinka tässä mennään, hämmentävää.
Eikä ollut mikään mummo tai vaari vaan nuorehko nainen.
Vasemmalla puolella tietenkin… kuten kävelijäkin. Kas näin näkee edestä tulevan liikenteen.
Mulla on tapana kävellä kauempana ajoradasta olevaa kevyenliikenteen väylän reunaa. Siis kulkusuunnasta riippuen joko oikealla tai vasemmalla. Vasemmassa reunassa on sitä paitsi turvallisempaa koska silloin näkee hypätä ojaan jos pyöräilijä aikoo ajaa yli.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on lenkillä joku hermostunut asiasta. Mä olen maaseudulta lähtöisin, eikä siellä ole tarvinnut miettiä missä kävelee, vaikka kävelisi keskellä tietä.
Mä oon myös maaseudulta, mutta syntynyt ja elänyt aikaan, jolloin oli jo televisiot, radiot, netti ja koulukin, joten liikennesäännöt opittiin. Siihen aikaan sääntöjen mukaan maantiellä aina käveltiin vasemmassa reunassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen alkanut kävellä vasemmassa reunassa, koska meidän asuinalueella on paljon koiranulkoiluttajia. Koiraa kävelytetään vasemmalla puolella.
Omistaja suojelee koiraa, joten koira kulkee aina omistaja vierellä joko seinän tai ojan puolella. Olivatpa ne sitten vasemmalla tai oikealla puolella.
Paljon suurempi ongelma on se, että polkupyöräilijät eivät soita kelloa. Olettavat vaan, että kävelijällä on silmät selässä. Itse henk.koht.avustajana ulkoiluttaessani kahta asiakasta en ehdi joka käänteessä vilkuilemaan olan yli. Kellon soittaminen ei ole töykeää. Itse huikkaan aina kiitoksen pyöräilijälle, jos tämä soittaa takaa päin tullessa kelloa.
Kävelyt ilman muuta vasemmassa reunassa, jos haluaa jäädä eloon. Muuten pitää olla koko ajan vilkuilemassa taaksepäin, ettei siellä ole joku pyöräilijä tai autoilija ajamassa yli.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on lenkillä joku hermostunut asiasta. Mä olen maaseudulta lähtöisin, eikä siellä ole tarvinnut miettiä missä kävelee, vaikka kävelisi keskellä tietä.
Tämä maalaisuus on erityisen silmiinpistävää Tampereella. Keskustan patosiltaa joudutaan leventämään ja historialliseen rakennukseen poraamaan isompi reikä, kun tamperelaiset ei tajua miten kävellään. Pyöräilijöillä ja potkulautailijoilla on puolestaan se käsitys, että ihmisjoukon läpi on ajettava 50km/h.
Katso miten paskaputkien ulkoiluttajat kävelevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon myös maaseudulta, mutta syntynyt ja elänyt aikaan, jolloin oli jo televisiot, radiot, netti ja koulukin, joten liikennesäännöt opittiin. Siihen aikaan sääntöjen mukaan maantiellä aina käveltiin vasemmassa reunassa.
Maantiellä se on eri asia kuin kaupungin keskustassa jalkakäytävällä, missä on jatkuvaa liikennettä molempiin suuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maantiellä totta kai kävellään vasemmassa laidassa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalankulkija saa kävellä jalkakäytävällä missä kohtaa tahansa.
Mutta kuka väistää, jos oletetaan toisen kävelijän kävelevän oikeassa reunassa? Vai saako kävellä päinkin? Ap
Se väistää joka väistää. "Liikennesäännöt" myös jalkakäytävällä kävelemiseen löytyy netistä.
Ihmisen täytyy olla yksinkertainen, jos jalkakäytävällä kävely tuottaa ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Miten väkirikkaissa maissa kuten Kiinassa kävellään? Vai onko sielläkin samanlainen säännötön anarkia valloillaan kävelijöiden keskuudessa? Ap
En tiedä miten kommunistisessa Kiinassa kävellään, ehkä suorassa rivissä vahvasti vasemmalla. Intian ja Meksikon megakaupungeissa kävellään lähinnä miten sattuu ja hyvin pärjäsin kun niissä asuin. Tosin jengi ei ehkä yleisesti ottaen ole siellä aivoverenvuotoon asti hermostunutta asioista kuten kadulla kävely, ehkä arkiongelmien mittakaava on hieman eri 🤷🏻♀️
Vierailija kirjoitti:
Olen tuskaillut saman asian kanssa. Miksi liikennekasvatuksessa ei teroiteta tätä jo lapsille, että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne ja se koskee myös jalankulkijaa. Kaupungilla kaikki törttöilee miten sattuu ja ohi ei meinaa päästä vaikka kadun leveys olisi 10 metriä. Suurkaupungissa ei koskaan törmää keneenkään paitsi ehkä suomalaiseen turistiin.
Ymmärtääkö vasemmasta laidasta öyhöttävät että tällöin pyöriä ja jalankulkijoita menee molemmilla puolilla tietä? Onko sillä tosiaan niin suuri merkitys sinun kannaltasi käveleekö joku sinua kohti vai samaan suuntaan kuin sinä olet menossa?
Itse kävelen aina autotiestä kauempana olevalla laidalla ja jos ei ole autoteitä kävelen missä huvittaa.
Kävelijöiden kuuluu havaintojeni mukaan kulkea niin, että aina joka toinen samaan suuntaan kulkeva on oikeassa reunassa ja joka toinen vasemmassa. Jos on koir(i)a hihnassa, niiden tulee kulkea eri puolta kuin omistajan. Jos on useampia liikkeellä yhdessä, heidän tulee kulkea rinnakkain ja väistämättä muita.
Tuohan on vaarallista, kun saa kävellä missä huvittaa, kun edestä tai takaa voi tulla myös pyöräilijöitä ja nykyään myös sähköpotkulautailijoita. Pitäisi olla selvät sävelet kävelijöille missä laidassa kävellään.
Vierailija kirjoitti:
Miten väkirikkaissa maissa kuten Kiinassa kävellään? Vai onko sielläkin samanlainen säännötön anarkia valloillaan kävelijöiden keskuudessa? Ap
Siellä on vallalla sellainen anarkia tienkäyttökulttuurissa ettet selviäisi edes ensimmäiselle suojatielle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no menehän liikennekasvatus tunnille sitten, sitä meinaa saa kävellä kummalla puolella tahansa
Mutta se kummalta puolelta ohitetaan, pitäisi olla selviö.