Kysymyspino aiheesta; Harry Potter
Miksi Harryllä ei ole lainkaan sukulaisia isänsä puolelta?
Miksi Petunia täti ei ole lainkaan kiinnostunut Harrystä, vaikka halusi lapsena itse Tylypahkaan?
Kuinka Harryn vanhemmat olivat tienanneet 'omaisuutensa', jonka Harry myöhemmin peri?
Miksi Harry, Ron ja Hermione eivät ota Frediä ja Georgea mukaan seikkailuihinsa?
Onko Dumbledore homo, ja mitä hän tekee kesäisin?
Miksi Snape ei saa opettaa pimeyden voimilta suojautumista, vaikka kovasti haluaa?
Kysykää & vastatkaa!
Kommentit (380)
Miettikää,
Loppujen lopuksi Harry Potterissa ei pohjimmiltaan ole kyse ainoan tappokirouksesta selvinneen kohtalosta tappaa kaikkien aikojen mahtavin pimeyden velho, vaan Severus Kallatoksesta joka yrittää hyvittää elämänsä rakkauden kuoleman.
Severus Kallatos :D
Johan typon pukkas.
Voi Severus...! Olikos sen kotiolot lapsuudessa minkälaisia?
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 14:20"]
Tuli tässä mieleen, että kun kakkoskirjassa oli se Voldemortin sielunpala, joka otti 16-vuotiaan Volden ulkomuodon ja hän oli tietoinen tulevaisuuden "saavutuksistaan", niin oliko Ginny kertonut niistä hänelle vai oliko hänellä vain nuoren Tomin ulkonäkö, mutta aikuisen Voldemortin mieli? Ja jos hän olisi onnistunut imemään Ginnystä kaiken elinvoiman, niin olisiko ollut ikään kuin kaksi Voldemortia vai olisiko oikea Voldemort palannut tai vahvistunut?
[/quote]
En ole varma, mutta jotenkin olen saanut sellaisen käsityksen, että Ginny oli kertonut hänelle. Tomhan muutti nimensä Voldemortiksi jo kouluaikoinaan, tosin aluksi vain lähimmät ystävät tunsivat hänet Voldemort-nimellä.
Miten Voldemort ja Kalkaros pääsivät Luihuiseen, vaikka he olivat puoliverisiä? Vai päteekö heidän kohdallaan sanonta "poikkeus vahvistaa säännön"?
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 15:52"]
Miten Voldemort ja Kalkaros pääsivät Luihuiseen, vaikka he olivat puoliverisiä? Vai päteekö heidän kohdallaan sanonta "poikkeus vahvistaa säännön"?
[/quote]
Kaipa puhdasverisiä on nykyisin niin vähän, ettei Luihuiseen riittäisi oppilaita, jos vain "täysvelhot" hyväksyttäisiin. Ja Voldemorthan oli kaiken lisäksi äitinsä puolelta Luihuisen sukua. Sinänsä kyllä vähän hassua Voldelta olla niin kovasti puhdasverisyyden perään, kun ei ole itsekään sellainen.
Voldemort häpeää puoliverisyyttään suuresti ja haluaa kiistää koko asian ja uskotella olevansa puhdasverinen. Osittain juuri siksi hän luopuikin ristimänimestään (toinen syy oli se, että hän halusi olla erilainen ja erottua joukosta).
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 02:43"]
Kuinka moni teistä suostuisi köyhänä ottamaan vastaan toiselta rahaa?
Harry koitti ensiksi antaa Kolmivelhoturnajaisissa voittamat rahansa Cedricin vanhemmille mutta nämä eivät huolineet niitä. Sen jälkeen hän joutui suostuttelemaan Fredia ja Georgea ottamaan ne hävittyjen säästöjen tilalle jotta voisivat perustaa pilailupuodinsa. Ehtona että ostavat Ronille uuden juhlakaavun, mutta eivät paljasta rahojen alkuperää koska muuten Ron ei olisi huolinut sitä.
Myöskin huispauksen mm:ssa kun Harry osti jotain fanikrääsää heille kolmelle, niin Ron suostui siihen vain siksi että Harry sanoi sen olevan sitten aikainen joululahja. Tosin Ron maksoi takaisin Irlannin maskottien jakamalla kullalla, joka myöhemmin osoittautui maahiskullaksi (?) joka katoaa vähän ajan päästä. Ja tästäkin Ron loukkaantui kun Harry ei ollut maininnut että rahat olikin kadonneet ja oli silti saanut joululahjan.
Eli en usko että myöskään Ronin vanhempien ylpeys olisi yhtään antanut periksi ottaa Harrylta rahaa heillä olemisestaan kun vielä pitivät häntä kuin omana poikana.
Sitä tosin itse ihmettelin miksei Harry sponssannut joukkueelleen uusi luutia kun ainakin Luihuisilla oli uusinta uutta olevat luudat. Mutta ehkä ei halunnut antaa vaikutelmaa että ostaisi itsensä joukkueeseen ja ehkä siinä alkaisi sitten olemaan vaikeaa vetää sitä rajaa että mihin sitä rahaa jakelee ja mihin ei.
Epäselväksi mulle jäi että miten paljon sitä rahaa Harrylla loppujenlopuksi oli. Azkabanin vangissa kun Harry hengaili sen viikon yksinään siellä Lontoossa niin varoi tuhlaamasta turhia ettei hänen kaikki rahansa loppuneet ja kun ihasteli sitä uusinta luutaa niin muistaakseni ajatteli jotain että edes hänellä ei olisi siihen varaa?
[/quote]
Ottaen huomioon että Harry oli 11-vuotias siihen aikaan kun holvin sisältöä kuvailtiin, voi olla että rahamäärä ei vaikuttaisi aikuisesta niin isolta kuin lapsesta. Lisäksi Harrylla ei ollut kauheasti kuluja, kun koulussa on täysihoito ja kesät maksaa sukulaiset. Weasleylla on varmaan vuokria ja muita "aikuisten" kuluja maksettavana, Harryllehan kaikki rahat on kuin viikkorahaa.
Mitä hyötyä on Tylypahkan liikkuvista portaikoista, käytävistä jotka johtaa eri päivinä eri paikkoihin, kompaportaista ja muista? Kauhean monimutkaista ja vaikeuttaa vaan liikkumista linnassa, eikö niitä olisi voinut lumota normaaleiksi?
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 16:24"]
Mitä hyötyä on Tylypahkan liikkuvista portaikoista, käytävistä jotka johtaa eri päivinä eri paikkoihin, kompaportaista ja muista? Kauhean monimutkaista ja vaikeuttaa vaan liikkumista linnassa, eikö niitä olisi voinut lumota normaaleiksi?
[/quote]
No mutta mikäs taikamaailma se sitten olisi jos asiat taiottaisiin olemaan mahdollisimman normaalia ;) Veikkaan että myös velhojen mielestä jästimaailmassa on paljon asioita, jotka voisi tehdä paljon helpommin tai enemmän heidän tavallaan.
Hassuinta musta noissa portaissa oli se, että niin kirjoissa kuin leffoissa niihin ei enää parin ekan osan jälkeen kiinnitetty lähes ollenkaan huomiota. Myöhemmissä elokuvissakin on tyystin unohtunut sellainen asia kuin kouluasu. Luulisi ettei sisäoppilaitoksessa omissa vaatteissaan käppäiltäisi?
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 23:23"]Lisää keskustelua! Joku kysyi että missä vaiheessa Fleur ja Bill rakastuivat, niin Fleurhan oli myös viidennen kirjan aikaan harjoittelussa Irvetassa. Mä oon kans muuten usein miettinyt, että miten vanhemmat päästää muksunsa muuten vaan johonkin mysteeriseen kouluun mistä ei oo mitään tietoa...:)
ps. Äänikirjat on oikeesti huippuja! Tällä hetkellä kuuntelen kolmatta kirjaa. Se on meidän perheen yhteinen vitsi, kun olen about 10-vuotiaasta asti joka yö kuunnellut harry potter-äänikirjoja. Ne ihmettelee miten en kyllästy. Ja se on ollut parille poikaystävällekin vähän kyseenalainen juttu :D
t. 19v
[/quote]
Kuunteletko Stepheniä vai Jimiä?
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 23:25"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 23:23"]Lisää keskustelua! Joku kysyi että missä vaiheessa Fleur ja Bill rakastuivat, niin Fleurhan oli myös viidennen kirjan aikaan harjoittelussa Irvetassa. Mä oon kans muuten usein miettinyt, että miten vanhemmat päästää muksunsa muuten vaan johonkin mysteeriseen kouluun mistä ei oo mitään tietoa...:)
ps. Äänikirjat on oikeesti huippuja! Tällä hetkellä kuuntelen kolmatta kirjaa. Se on meidän perheen yhteinen vitsi, kun olen about 10-vuotiaasta asti joka yö kuunnellut harry potter-äänikirjoja. Ne ihmettelee miten en kyllästy. Ja se on ollut parille poikaystävällekin vähän kyseenalainen juttu :D
t. 19v
[/quote]
Kuunteletko Stepheniä vai Jimiä?
[/quote]
Kuuntelen ihan noita suomalaisia, niissä on Kertojana Vesa Vierikko, jos sitä tarkoitit? :)
Ai :D Mäkin koitin joskus kuunnella suomeksi, mutta sen äijän ääni ja puhetyyli on ihan kamala.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 01:33"]Miten jästit uskaltaa päästää lapsensa Tylypahkaan vai käykö niidenkin luona joku kertomassa asioista vähän niin kuin Hagrid teki? Jos ei niin miten uskaltavat luottaa pelkkään kirjeeseen?
[/quote]
Luulen että käy, menihän Dumledorekin aikoinaan moikkaamaan pikku Tomia ja kertomaan hänelle Tylypahkasta ja velhojutuista. Vai menikö vain, koska Tom käytti taikuutta tehdäkseen pahoja muille orpolapsille ym? En muista :P
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 23:58"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 01:33"]Miten jästit uskaltaa päästää lapsensa Tylypahkaan vai käykö niidenkin luona joku kertomassa asioista vähän niin kuin Hagrid teki? Jos ei niin miten uskaltavat luottaa pelkkään kirjeeseen?
[/quote]
Luulen että käy, menihän Dumledorekin aikoinaan moikkaamaan pikku Tomia ja kertomaan hänelle Tylypahkasta ja velhojutuista. Vai menikö vain, koska Tom käytti taikuutta tehdäkseen pahoja muille orpolapsille ym? En muista :P
[/quote]
Ainakin hermione muistaakseni ekassa kirjassa kertoi, että hänen vanhemmat olivat ylpeitä hänestä ja hän oli innoissaan kun sai kirjeen. Ei puhunut mitään, että joku olisi tullut käymään.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 00:03"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 23:58"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 01:33"]Miten jästit uskaltaa päästää lapsensa Tylypahkaan vai käykö niidenkin luona joku kertomassa asioista vähän niin kuin Hagrid teki? Jos ei niin miten uskaltavat luottaa pelkkään kirjeeseen?
[/quote]
[/quote]
Ainakin hermione muistaakseni ekassa kirjassa kertoi, että hänen vanhemmat olivat ylpeitä hänestä ja hän oli innoissaan kun sai kirjeen. Ei puhunut mitään, että joku olisi tullut käymään.
[/quote]
Niin ja siis tulihan harryllekin ensin vain kirjeitä, mutta kun ei saanut yhtäkään kirjettä käsiinsä niin Hagrid lähetettiin selvittämään asiaa.
Jossain kirjassa kyllä on mainittu, että jästisyntyisten kohdalla joku käy selittämässä tilanteen. :)
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 01:11"]Millaista on taianomainen velhoseksi?
[/quote]
Samanlaista kuin vanha kunnon hämähäkkipeppuseksi :3 sisältää toki enemmän räjähdyksiä ja muita erikoistehosteita :)
[/quote]
Kyllä kyllä... :3 ;)