Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkaa näin 40+ iässä ilmeisesti kroppa lahota :D

Vierailija
07.10.2021 |

Olkapäässä todettiin kiertäjäkalvosinoireyhtymä kuukausi sitten ja sitä nyt koitetaan kuntouttaa. Olen myös viime aikoina huomannut, että kun kävelen rappusia alaspäin niin toisesta polvesta kuuluu sellainen kruitskruits. Ei älyttömän kova ääni, mutta ihan kuultavissa oleva. Ei tuossa tilanteessa tunnu polvessa mitään kipua tms. Mietin, että tuliko tuo sen jälkeen kun seisoin ja nostin toisen jalan toista vasten ilmeisesti vähän liian vauhdilla kun vähän notkahti jalka taaksepäin ja tuntui polvessa.

Vanhuus ei tule yksin. :D

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni taitoluistelija lopettanut jo 17-20v, koska polvet ja selkä ei enää kestä.

Vierailija
22/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman nykymuotoista terveydenhuoltoa ja -lääkityksiä keskimääräinen elinikä olisi siinä 35 vuoden paikkeilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kun menin työterveyslääkärille valittamaan kyyner- ja olkavaivojani, lääkäri totesi tutkittuaan että se on kuule tuo ikä, ihmiskropan takuuaika loppuu siinä 40 paikkeilla ja kyllä kaikenlaista kipua ja vaivaa tulee. Kertoi siiitä, että miten jos selkää tai niveliä kuvataan, niin ihan kaikilla sieltä löytyy ties mitä luupiikkejä, kulumia ja muuta, eikä suurta osaa niistä voida mitenkään hoitaa. Oireilevat ajoittain sitten pahemmin ja ajoittain lievemmin.

Loukkaannuin vähän tuosta, kun ei iän takia saanut kuin burana-reseptin mutta oikeassa tuo lääkäri oli, minun vaivani meni sillä kertaa itsekseen ohi mutta välillä kummittelee. Ja kaikenlaisia pikkukipuja on vaihtelevasti siellä täällä, ja parasta on olla vaan stressaamatta niitä.

No ei se nyt IHAN noinkaan ole. Lääkäri taisi olla vain laiska, kun ei edes viitsinyt selvittää, mistä vaivat johtuvat. Ei iällä voi kaikkea selittää.

Vierailija
24/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan miten teininä ihmettelin, miten äidistä (silloin noin 45) oli tullut kömpelö ja sellainen ettei jaksanut pitkään kävellä ilman että alkoi jalkoihin (sääriin ja jalkateriin) sattumaan. Hitaastikin käveli. Pelkäsin jopa että hänellä on joku vakava sairaus, mutta eipä sellaista ollut, elää vielä nyt 77 v varsin terveenä. 

Mutta nyt kun olen itse keski-iässä, minulle on iskenyt ihan samat vaivat! Saan pidemmistä kävelyistä helposti plantaarifaskiitin (järkyttävät kivut jalkapohjiin) ja pohkeet jotenkin muuttuu pökkelöiksi ja koviksi, ihan kuin ei veri kiertäisi kunnolla. Lisäksi minusta on tullut hyvin jäykkä ja kömpelö vaikka kuinka olen käynyt Pilateksessa ja venytellyt. Eipä enää solmi meikäläinen kengännauhoja ilman koroketta, tai lattialle istumista. Ja tuo hitaus myös - pulssi ei vaan nouse vaikka mitä tekisin jostaini 100-110 ylöspäin joten ei löydy tehoja nopeampaan liikuntaan. Joten köpötellään sitten hitaasti. Ja niin kun minua on aina ärsyttänyt hitaat ihmiset, ja nyt olen yksi niistä.

Vierailija
25/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se tekee, paitsi ei tietenkään av:lla kenelläkään eikä varsinkaan kenenkään miehellä.

Mutta oikeasti, katsokaa jotain vanhoja uutisfilmejä miltä nelikymppiset silloin näytti niin näette millaisia ollaan oikeasti luonnon kannalta.

Vierailija
26/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla prakasi olkapää ekaa kertaa reilu parikymppisenä.. Mutta tosiaan kun 40 vuotta tuli täyteen niin kiihtyvällä tahdilla vaan on kaikenlaista uutta tuntemusta kropassa eikä enää ole yhtään niin ketterä ja notkea mitä aiemmin vaan olo on joskus jopa kömpelö.

Ja auta armias jos tekee mitään hetkeä pidempään jotenkin epäergonomisessa asennossa niin seuraavana päivänä on niska ja selkä ihan jumissa. Eikä parane valvoa vaan unirytmi on ainakin itselle hurjan tärkeä josta lipsuminen kostautuu aina. Eikä voi enää syödä mitä sattuu vaan ne satunnaiset epäterveellisyydetkin on pitänyt jättää pois, koska olo on esim hampurilaisen tai sipsien syönnin jälkeen ihan hirveä. Makeat herkut tuli jätettyä samasta syystä jo reilu vuosikymmen sitten. Samoin alkoholi, koska krapulat oli jotain aivan kamalaa..

Oikein innolla odotan mitä kivaa vaihtarit tuokaan vielä tullessaan.

N45

Vierailija
27/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä muistan miten teininä ihmettelin, miten äidistä (silloin noin 45) oli tullut kömpelö ja sellainen ettei jaksanut pitkään kävellä ilman että alkoi jalkoihin (sääriin ja jalkateriin) sattumaan. Hitaastikin käveli. Pelkäsin jopa että hänellä on joku vakava sairaus, mutta eipä sellaista ollut, elää vielä nyt 77 v varsin terveenä. 

Mutta nyt kun olen itse keski-iässä, minulle on iskenyt ihan samat vaivat! Saan pidemmistä kävelyistä helposti plantaarifaskiitin (järkyttävät kivut jalkapohjiin) ja pohkeet jotenkin muuttuu pökkelöiksi ja koviksi, ihan kuin ei veri kiertäisi kunnolla. Lisäksi minusta on tullut hyvin jäykkä ja kömpelö vaikka kuinka olen käynyt Pilateksessa ja venytellyt. Eipä enää solmi meikäläinen kengännauhoja ilman koroketta, tai lattialle istumista. Ja tuo hitaus myös - pulssi ei vaan nouse vaikka mitä tekisin jostaini 100-110 ylöspäin joten ei löydy tehoja nopeampaan liikuntaan. Joten köpötellään sitten hitaasti. Ja niin kun minua on aina ärsyttänyt hitaat ihmiset, ja nyt olen yksi niistä.

Paljonko on painosi? Pidätkö yllä yleiskuntoa?

Vierailija
28/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ole kroppa lahonnut. Vanhempanikin ovat ihan hyväkuntoisia.

Vierailija
29/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nelikymppisenä olin vielä todella kovassa kunnossa, lenkkeily, pyöräily, punttisali ym. Nyt 10 vuotta myöhemmin nilkuttelen, liikun kankeasti, eikä muutenkaan tunnu, että olisi iskussa. Kun paikat alkaa pettämään, se näköjään tapahtuu nopeasti.

Vähän samat kokemukset ja jos jo nelikypäsenä alkaa noita oireita olemaan, niin otan osaa. Liikunta auttaa moneen vaivaan. Itsellä tahtoo liikuntaa olla liikaakin, pitäis ymmärtää välillä palauttaakin. Siltikään mitään varsinaisia vaivoja ei ole..puntti kulkee ihan hyvin. Kiinnostus naisiin on kyllä vähentynyt, muualla kuin vauvapalstalla 😉

mies53v

Vierailija
30/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko on painosi? Pidätkö yllä yleiskuntoa?

Painoa on kyllä kertynyt hitaasti vuosien varrella, nuorena noin 50 kg ja nykyään 85 kg. Välillä meni sataankin kiloon mutta siitä sain vähän alas laihdutettua. Yleiskuntoa en ole ylläpitänyt kuin kävelemällä, mutta se on toki vähentynyt kun tulee kävelystä noita vaivoja nykyään. Kunnon lenkki ja on taas plantaarifaskiitti, jonka jälkeen ei sitten viikkoihin taas kävellä. Nuorempana ulkoilutin koiraa päivittäin paljon, mutta pitkät lenkit on nykyään miehen heiniä koska minä en pysty enkä jaksa. Muita liikuntaharrastuksia on ollut ajoittain, mutta kieltämättä joogat ja salit on viime vuosina jääneet, kun on töissä stressiä ja paljon ylitöitä. 

Kai sitä vielä pitäiisi yrittää laihduttaa lisää, varmaan tuo liikapaino ainakin jalkoja noin kuormittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi