Alkaa näin 40+ iässä ilmeisesti kroppa lahota :D
Olkapäässä todettiin kiertäjäkalvosinoireyhtymä kuukausi sitten ja sitä nyt koitetaan kuntouttaa. Olen myös viime aikoina huomannut, että kun kävelen rappusia alaspäin niin toisesta polvesta kuuluu sellainen kruitskruits. Ei älyttömän kova ääni, mutta ihan kuultavissa oleva. Ei tuossa tilanteessa tunnu polvessa mitään kipua tms. Mietin, että tuliko tuo sen jälkeen kun seisoin ja nostin toisen jalan toista vasten ilmeisesti vähän liian vauhdilla kun vähän notkahti jalka taaksepäin ja tuntui polvessa.
Vanhuus ei tule yksin. :D
Kommentit (30)
Joo kyllä niitä kaikenlaisia vaivoja alkaa tulla. Itsellä ikää 47 ja esim. sängystä nousun jälkeen aina kroppa tosi jäykkä ja jalkapohjiin sattuu hetken aikaa. Niska- ja selkävaivoja on myös usein ja oikea polvi on aika sökö, muljahtelee välillä oudosti ja saatan kaatua kun jalka menee alta.
Fuk, älä pelottele mua D:
t. 36-wee
Mulla alkoi terveysongelmat kun olin alle 25v.
Kyllä vanhuus alkaa tosissaan siinä 50 v .
Vierailija kirjoitti:
Aika huolestuttavaa. Voi olla tuskanen vanhuus edessä.
Tai sitten ei, eipä tuota tiedä. Olen aloittanut kuntosalilla käymisen ja teen kotijumppaa, että saan lihaksia vahvemmiksi ja tukemaan esim. just tuota polvea.
Liikunnalla on merkitystä,ja painolla.
Valitettavasti monilla alkaa kroppa reistailla 35 ikävuoden jälkeen, vaikka liikkuisi ja söisi terveellisesti, ei tupakoisi eikä joisi liikaa.
"60 on uusi 30" on nykyajan mantra, joka ei useimpien kohdalla kuitenkaan pidä paikkaansa.
Tuossa iässä se alkaa, jos ei ole hyvissä ajoin aloittanut liikunnallisia elämäntapoja. Mutta ehtiihän sitä vielä, ei ole kaikki menetetty. Ihme miten joillekin tulee yllärinä tuo rapistuminen, vaikka hyvin se on yleisesti tiedossa ja myös miten sitä voi ehkäistä.
Mun polvet on narskuneet parikymppisestä, muistan kuinka lääkäri tokaisi, että ei näytä tulevaisuus hyvältä. No nyt viisikymppisenä ovat ihan samanlaiset, ei kipua kuin hyvin harvoin eli lääkäri oli väärässä. Muuten tietysti olen huomannut kropan heikentyneen, mutta myös tajunnut liikunnan tärkeyden. Liikkuvuus, vahvuus ja ketteryys palautuneet selvästi sen jälkeen kun aloitin entistä aktiivisemman kuntoilun reilu vuosi sitten.
Nelikymppisenä olin vielä todella kovassa kunnossa, lenkkeily, pyöräily, punttisali ym. Nyt 10 vuotta myöhemmin nilkuttelen, liikun kankeasti, eikä muutenkaan tunnu, että olisi iskussa. Kun paikat alkaa pettämään, se näköjään tapahtuu nopeasti.
Lyhyt elämä on kaikilla kirjoitti:
Kyllä vanhuus alkaa tosissaan siinä 50 v .
Viiskymppisenä takuu umpeutuu. Voi olla, että kone toimii moitteetta vielä 40 vuotta tai sitten ei. Jokainen päivä on lahja!
Ihmiset vanhenee eri tahtiin. Riippu geeneistä ja todella paljon omista elintavoista ja valinnoista. Jos juo alkoholia, tupakoi ja syö epäterveellisesti eikä harrasta liikuntaa niin ihan selvä että vanhenee ennen aikojaan. Myös stressi vaikuttaa ja tietenkin ylipaino.
Mulla kanssa romahti kunto ihan täysin kun 40 ylittyi. Kaikki paikat jatkuvasti jumissa ja ketteryys kuin rautakangella. Toivottavasti lähden täältä ennen kuin 50 tulee vastaan ja tällä hetkellä se vaikuttaa varsin todennäköiseltä.
Mulla alkoi 30v. Että ei aina se ikä.
N51
Vierailija kirjoitti:
Tuossa iässä se alkaa, jos ei ole hyvissä ajoin aloittanut liikunnallisia elämäntapoja. Mutta ehtiihän sitä vielä, ei ole kaikki menetetty. Ihme miten joillekin tulee yllärinä tuo rapistuminen, vaikka hyvin se on yleisesti tiedossa ja myös miten sitä voi ehkäistä.
Noo… äläpäs nyt liioittele liikunnan etuja. Tässä 46v maratoonari ja arvaa onko nivelrikko. Ja urheilun takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noo… äläpäs nyt liioittele liikunnan etuja. Tässä 46v maratoonari ja arvaa onko nivelrikko. Ja urheilun takia.
Joku järki liikunnassa, maraton ja muut överit kyllä hajottaa paikkoja ja ilmeisesti sydänkin voi olla liian kovilla noissa lajeissa? Mun exä hiihti aikoinaan kilpaa ja selkään tuli kulumia, nykyinen entinen jalkapalloilija ja arvanette mikä vaivaa...
Huoltakaa kehoanne riittävällä, muttei eksessiivisellä liikunnalla, joogasta elastisuutta jne. KYLLÄ TE TIIÄTTE.
Mieli mätänee nopeammin ja ennen kehoa. Joidenkin miesten mieli on mätä ennen kuin täyttää 60 vuotta.
Mä kun menin työterveyslääkärille valittamaan kyyner- ja olkavaivojani, lääkäri totesi tutkittuaan että se on kuule tuo ikä, ihmiskropan takuuaika loppuu siinä 40 paikkeilla ja kyllä kaikenlaista kipua ja vaivaa tulee. Kertoi siiitä, että miten jos selkää tai niveliä kuvataan, niin ihan kaikilla sieltä löytyy ties mitä luupiikkejä, kulumia ja muuta, eikä suurta osaa niistä voida mitenkään hoitaa. Oireilevat ajoittain sitten pahemmin ja ajoittain lievemmin.
Loukkaannuin vähän tuosta, kun ei iän takia saanut kuin burana-reseptin mutta oikeassa tuo lääkäri oli, minun vaivani meni sillä kertaa itsekseen ohi mutta välillä kummittelee. Ja kaikenlaisia pikkukipuja on vaihtelevasti siellä täällä, ja parasta on olla vaan stressaamatta niitä.
Aika huolestuttavaa. Voi olla tuskanen vanhuus edessä.