En jaksa enää ulkoiluttaa koiraa
Koira on kasvanut pennusta aikuiseksi ja haluaa ulkoilemaan useita kertoja päivässä. Käyn toki pissattamassa koiran aina tarvittaessa mutta en jaksa enää arkisin tehdä pitkiä kävelylenkkejä tms. kun illat alkavat olla pimeitä ja on muutenkin itsenkin kanssa vähän vaikeaa. Kuinka haitallista koiralle on, jos käy vaan viikonloppuisin esim. kerran päivässä tunnin lenkillä? Tää on mun eka koira ja rakastan sitä paljon mutta en vaan pysty repeemään kaikkialle.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
MInua koiraihmisenä on aina ihmetyttänyt, miksi epäliikunnalliset ei-ulkoilmaihmiset ylipäänsä ottavat koiria? Oli hirveä pettymys ensimmäisen koiran kanssa tutustua muihin koiranomistajiin, kun luulin että koiran kanssa pääsen tutustumaan lajitovereihini, eli liikunnallisiin ulkoilmaihmisiin. Mutta suurin osa on juuri noita, että "rakastan sitä kyllä ja sillä on paljon leluja ja uutta kynsilakkaa". Eivät siis ymmärrä yhtään, mikä koira eläimenä on.
Mutta selittäkää minulle, miksi ihmeessä otatte jatkuvaa ulkoilua vaativan lemmikin, jos ette tahdo liikkua ja olla ulkona? Miksi?
Samaa miettinyt. Itsellä nyt nuori koira, jonka kanssa ulkoilen/lenkkeilen/liikun/puuhaan paljon. Muut lähinnä valittavat, kun koirat ovat rasittavia ja kauheita. Kouluttavat kerran viikossa jossain koirakoulussa, jos sitäkään. Muuten riuhtovat pissalenkit. Yhdessä eivät halua tehdä mitään, paitsi jos "jätetään koirat kotiin".
Sitten toinen ääripää. Koiraa treenataan apinanraivolla agilityyn, tokoon, näyttelyyn... Mitään muuta ei sitten olekaan, kuin sitä ja samaa. Nämäkään eivät lähde lenkkipoluille, kentälle höntsätokoilemaan, kaupungille kävelemään jne. hommiin. Vain sitä omaa. Eli koira häkkiin autoon, omalla vuorolla kierrokset täysille hihkumalla ja riekkumalla ja sitten kovakouraista taputtelua, lelun kanssa riehuttamista ja takaisin sinne häkkiin auton peräkonttiin räksyttämään.
Tänään käytiin meidän koiruliinin kanssa aamulenkillä. Yleensä ollaan sellainen kolme varttia mutta tänään hyvä, kun vartin. Alkoi vetämään kotiin päin. Mikähän sillä oikein on, ei tyypillistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama juttu. Mies otti koiran koska hän ja lapset niin halusi. Itse vastustin mutta mulle luvattiin että he kyllä huolehtivat. No eivät huolehdi, eikä se lasten vastuu pääasiassa olekaan vaan miehen, mutta mies ei vaan jaksa/ehdi/halua. Lapsilla taas on kouluhommia/harrastuksia/ei jaksa. Mulla on fyysinen kokopäivätyö, en jaksa joka päivä lenkittää koiraa jota en oo edes halunnut hankkia. Aidatulle pihalle kyllä päästetään pissit tekemään. Koirasta ei silti voi luopua koska on niin rakas miehelle ja lapsille.
Oikeasti jos tämä pitää paikkansa, niin sulla on kolme vaihtoehtoa: sanoa miehelle, että yhdessä lasten kanssa lenkittää koiran päivittäin, lenkittää se itse tai luopua koirasta. Eläinrakkaana suututtaa lukea tällaista. Halutaan koira, kun se on niin ihana, muttei viitsitä nähdä vaivaa, että se ihana koira voisi hyvin. Jos tietäisin, keitä olette, tekisin eläinsyojeluilmoituksen. Tuo ei ole OK, ettei koira saa joinain päivinä liikuntaa muuten kuin aidatussa pihassa.
Mitä?? Tottakai se on ihan ok. Sehän on ihan kiinni pihan koosta. Luuletko oikeasti, että koira on jotenkin onnellisempi tai voi paremmin, jos se kipittää remmissä tietä pitkin?
Monella on maalla ihan reilut pihat. Koirat kulkevat mukana pihahommat ja leikkivät innolla perheen kanssa. Omakotitaloissakin voi olla ihan riittävät pihat.
Onko niin, että 100-500 neliön koirapuisto ja se tienpätkä sinne ja takaisin on jokin kaupunkilaisten ihanne? Meillä ihanne on se, että ovesta kun ulos lähdetään aamulla, on koirilla lelut jo tanassa. Vartti-puoli tuntia revitellään höyryjä pitkin pihaa, nuuskutellaan uudet tuoksut ja sitten aamutoimiin. Ja kyllä, on suuri, lähes hehtaarin aidattu alue. Ja kyllä, käydään myös lenkillä ihan päivittäin. Silti luulen, että koirat vaihtaisivat lenkit milloin vain lisätouhuihin pihalla. Ne lenkit ovat lähinnä meitä ihmisiä varten...
Välillä mietin, että mikä ihme ihmisiä vaivaa, kun aivoissa ei nykyään ole kuin on/off -asetus.
Voin tulla ulkoiluttamaan pientä maksua vastaan, heii, olen 16 vuotias koirista kiinnostunut tyttö helsingistä. Olisin kiinnostunut koirien hoidosta, minulla on 2 hamsteria kaloja, koiria on ollut hoidossa muutama, Voin ulkoiluttaa, Sovitaan hinnoista! Olen luotettava ja voin vaikka antaa numeroni mistä minut tavoitat:)
Kävitkös jo koiran kanssa lenkillä? Nyt koko palsta seuraa sua ja sun käyttäytymistäs.