"Imuroin monta kertaa päivässä ja siivoan joka päivä"
"Kun tulen kotiin, moikkaan perheen ja alan heti siivota. Olen sellainen ihminen, että alan siivota ja järjestellä, pyyhin keittiönpöydältä murut, laitan astianpesukoneen ja pyykkikoneen päälle, imuroin ja järjestän Emman lelut ja kaikki. Enkä edes huomaa sitä. Menen vaan ja teen kaikkea."
Eräs nimeltämainitsematon henkilö kommentoi näin elämäänsä. Ei tuollainen siivoustahti taida olla ihan tervettä?
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Tuo nyt on ihan normaalia. Me hukuttaisiin paskaan, jos en tekisi samoin. Minä tulen kotiin
- laitan eteisestä takit naulakkoon (lapset ei "jaksa" laittaa)
- hoidan tiskit koneeseen, jos teini ei ole tehnyt sitä
- pyyhin ruokapöydän ja tiskipöydät
- laitan ruoan joko lämpenemään tai alan valmistaa sitä
- ruoan laiton ohessa käyn heittämässä pyykit koneeseen
- ruokailu/läksyt nuorimmaisen kanssa / koiralenkki
- pyykit koneesta kuivumaan
- lelujen siivous paikoilleen
Mitä te teette työpäivän jälkeen, jos mitään siivottavaa ei ole? Ja toisaalta, miksi Marin pitää tuota jotenkin erikoisena siivousmääränä??
Jos minä olisin pääministeri en käyttäisi minuuttiakaan mihinkään listasi arkiaskareisiin vaan keskittyisin perheeni kanssa olemiseen. Etenkin jos kotona on jouten mies joka voi nostaa takit ja siivota lelut.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuokaan nyt sit yhtään terveempi malli pikkulapselle. Et isi ja mummo hoitaa? Äitiä ei näy.
Säälittää. Jotain on pielessä, kun voi tuolla tavalla lasta laiminlyödä
Suomessa suurin osa naisista tekee 8h työpäivää, siihen 1-2h työmatkat päälle, tekee illallisen kotona, pyykkää ja siivoaa jne.
Sinun kaltaisia kotiäitejä/rouvia jotka ovat kotona lastensa kanssa, on hyvin pieni määrä.
Minä olen tullut tulokseen, että on siistejä ihmisiä ja sotkuisia ihmisiä. Niille siisteille tuo ei ole homma eikä mikään, siinä ohimennen vähän pyyhkäistään pölyjä jne. He on ehkä muutenkin näppärämpiä multitaskaajia ja saa hommat toimimaan sujuvasti. Sitten on niitä boheemimpia, joilla se takki jää sinne eteisen nurkkaan ja ostoskassit purkamatta pöydälle, kun tulee joku muu juttu jota aletaan tehdä kesken kaiken. Ei ole yhtä hyvä organisointikyky ehkä muutenkaan. Itse kuulun tähän jälkimmäiseen joukkoon, ja siisteyden ylläpito vaatii enemmän keskittymistä. Toisaalta tekemättömät työt ja jatkuva sekasotku stressaa, joten yritän tsempata itseäni jaksamaan hoitaa nuo tietyt hommat (keittiö, tiskit, pyykit) päivittäin. Mieluiten heti töitten jälkeen, silloin on eniten energiaa puuhata. Jos ensin lösähdän sohvalle niin siihen sitten jää... Tottakai juttelen samalla lasten kanssa tai pidän sylissä ja otan mukaan hommiin, keskeytän hetkeksi puuhailuni katsoakseni lasten piirustuksia tai lego rakennelmia. En kuitenkaan halua opettaa heitä siihenkään, että joka hetki hyppään heidän toiveidensa mukaan, kyllä on ihan tervettä opettaa lapsille että ne kotityötkin pitää hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli tervettä tai ei, mutta ainakin meillä ja ystäväpiirissä tuo on ihan normaalia.
Työpäivän jälkeen haetaan lapset päiväkodista ja kun päästään kotiin, laitetaan ruokaa, imuri laulaa, pestään pyykkiä, astiat koneeseen, siivotaan jne. ja tätä useampi tunti joka ilta.
Ehkä ap. kuuluu siihen pieneen yhteiskuntaluokkaan, jolla oma kokki, siivooja, lastenhoitaja jne. Ja siksi kokee kotitöiden ja siivouksen olevan sairasta.
Vai onko ap. vapaamatkustaja ja puoliso tekee kaiken yksin.
Eiku...ap. onkin se, jolla pakkomielle pääministeriin ja elämäntarkoitus on pääministerin haukkuminen ja vikojen etsiminen.
Totta vitussa se on teillä ja ystäväpiirissänne normaalia kun ette tienaa lähellekään sitä mitä pääministeri.
Suomessa pääministerin, myös Marinin palkka on todella pieni, jotain 14.000€/kk, jos sitä vertaa yritysjohtajien ja johtotason palkkoihin. Yksityislääkärin palkkakin on ylin20.000€/kk
Ja jonkun yritysjohtajan palkka 30.000-80.000€/kk.
Missä ihmeen palkkakuopassa elät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuokaan nyt sit yhtään terveempi malli pikkulapselle. Et isi ja mummo hoitaa? Äitiä ei näy.
Säälittää. Jotain on pielessä, kun voi tuolla tavalla lasta laiminlyödä
Suomessa suurin osa naisista tekee 8h työpäivää, siihen 1-2h työmatkat päälle, tekee illallisen kotona, pyykkää ja siivoaa jne.
Sinun kaltaisia kotiäitejä/rouvia jotka ovat kotona lastensa kanssa, on hyvin pieni määrä.
Ai. Moniko niistä äideistä on useita öitä VIIKOSSA eri paikkakunnalla jo siitä asti kun lapsi on 1 v?! Moniko ei vie tai hae lasta itse koskaan hoitoon/hoidosta??? Moniko tekee töitä 6pv/vko + usein viikonloput päälle?!
Alussahan Markus ja Emma asui vielä pitkään Tampereella kun tuo muutti pääministereilemään Helsinkiin.
En tunne yhtään vastaavaa äitiä. Ja kyllä, olen hetken vielä lapseni kanssa kotona, mutta siirryn vähitellen työhön, koska HALUAN tarjota lapselle mahdollisuuden läsnäolevaan äitiin. Myös isä on ollut kotona. Mutta meillä ei ole 80-20. Vaan hyvin lähelle sitä 50-50. Koska se on lapsen edun mukaista.
Joku täällä kirjoitti, että illalla laittaa lelut paikoilleen. UHH. Minä autan levittämään niitä, me rakennellaan majoja, esityksiä, kotileikkejä. Eilen illalla olin metsän peikko Sutturanaama! Olohuonneessa on vielä metsä valmiina tämän illan leikkeihin. Meillä on tarpeeksi siistiä. Lapsilla on kännykät, mutta yleensä ne ovat iltaisin vielä repussa, kuka niitä kaipaa? Nukketeatteri ja varsinkin nukkien tekeminen soppakauhasta ja vessapaperirullasta on aivan pro. Yksi ihana leikki on Etelämeren rannalla, jossa on meidän iso sänky, siihen sininen lakana vedeksi, muksuille uikkarit jalkaan, jalkalampppu auringoksi, aurinkorasvaa, aurinkolasiuimaleluja ja hyvät eväät rannalle. Joakus kun jaksetaan, siivotaan yhdessä, vuorotellen valitaan siivousmusiikki.
Lapsuuden kodissani oli supersiistiä, yksi nukke jäi kerran lattialle, voi sitä huutoa! Onneksi voin tehdä kaiken omalla tavallani omassa kodissani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli tervettä tai ei, mutta ainakin meillä ja ystäväpiirissä tuo on ihan normaalia.
Työpäivän jälkeen haetaan lapset päiväkodista ja kun päästään kotiin, laitetaan ruokaa, imuri laulaa, pestään pyykkiä, astiat koneeseen, siivotaan jne. ja tätä useampi tunti joka ilta.
Ehkä ap. kuuluu siihen pieneen yhteiskuntaluokkaan, jolla oma kokki, siivooja, lastenhoitaja jne. Ja siksi kokee kotitöiden ja siivouksen olevan sairasta.
Vai onko ap. vapaamatkustaja ja puoliso tekee kaiken yksin.
Eiku...ap. onkin se, jolla pakkomielle pääministeriin ja elämäntarkoitus on pääministerin haukkuminen ja vikojen etsiminen.
Totta vitussa se on teillä ja ystäväpiirissänne normaalia kun ette tienaa lähellekään sitä mitä pääministeri.
Suomessa pääministerin, myös Marinin palkka on todella pieni, jotain 14.000€/kk, jos sitä vertaa yritysjohtajien ja johtotason palkkoihin. Yksityislääkärin palkkakin on ylin20.000€/kk
Ja jonkun yritysjohtajan palkka 30.000-80.000€/kk.Missä ihmeen palkkakuopassa elät?
Pääministeri saa myös puolet kansanedustajan palkkiosta ja kulukorvauksesta. Missä ihmeen tietokuopassa sinä elät?
Luuletko että nuo yritysjohtajat siivoaa neuroottisesti puoli tuntia päivässä, etenkin jos kotona lojuu työtön puoliso?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo nyt on ihan normaalia. Me hukuttaisiin paskaan, jos en tekisi samoin. Minä tulen kotiin
Mitä te teette työpäivän jälkeen, jos mitään siivottavaa ei ole? Ja toisaalta, miksi Marin pitää tuota jotenkin erikoisena siivousmääränä??
Jos minä olisin pääministeri en käyttäisi minuuttiakaan mihinkään listasi arkiaskareisiin vaan keskittyisin perheeni kanssa olemiseen. Etenkin jos kotona on jouten mies joka voi nostaa takit ja siivota lelut.
Jos minä olisin pääministerin puoliso, en todellakaan katsois sellaista alentuvaa sikailua et tuolla asenteella tultais kotiin kaiken sen jälkeen, mitä puolisona joutuisin uhraamaan muutenkin. Pakkaisin kimpsut ja kampsut ja lapsen mukaan. Minä hoitaisin KAIKEN muun kuin jonkun puolison neuroottisen pakkomielteen.. ja tuossa kiitos. Juuei
Jos toinen tienaa 200k ja toinen ei mitään niin sinun logiikalla sen tienaajan pitäisi vielä siivotakin? Röyhkeää.
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä kirjoitti, että illalla laittaa lelut paikoilleen. UHH. Minä autan levittämään niitä, me rakennellaan majoja, esityksiä, kotileikkejä. Eilen illalla olin metsän peikko Sutturanaama! Olohuonneessa on vielä metsä valmiina tämän illan leikkeihin. Meillä on tarpeeksi siistiä. Lapsilla on kännykät, mutta yleensä ne ovat iltaisin vielä repussa, kuka niitä kaipaa? Nukketeatteri ja varsinkin nukkien tekeminen soppakauhasta ja vessapaperirullasta on aivan pro. Yksi ihana leikki on Etelämeren rannalla, jossa on meidän iso sänky, siihen sininen lakana vedeksi, muksuille uikkarit jalkaan, jalkalampppu auringoksi, aurinkorasvaa, aurinkolasiuimaleluja ja hyvät eväät rannalle. Joakus kun jaksetaan, siivotaan yhdessä, vuorotellen valitaan siivousmusiikki.
Lapsuuden kodissani oli supersiistiä, yksi nukke jäi kerran lattialle, voi sitä huutoa! Onneksi voin tehdä kaiken omalla tavallani omassa kodissani.
Juuri oli viime viikolla artikkeli siitä, miten lapselle on hyvästä kasvaa siistissä ja järjestelmällisessä kodissa.
Meillä saa leikit jäädä kesken, jos ne on kesken eli kesken jääneitä majoja yms. ei siivota vain siksi, että on ilta.
Mutta jokin tietty rutiini ja järjestys on lapselle hyvästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läsnäoleva äiti.
Voihan sitä samalla höpötellä lapsen kanssa. Tuonikäiset tykkää osallistuakin siivoiluun.
Äiti tekee töitä aina ja ainoa lapsen kanssa oleminen on siivoamisen ja imuroinnin ohessa höpöttely. Just.
Niin? Mitä sä luulet että kotiäidit tekee lasten kanssa? Ihan tuota samaa. Normaalia arkea.
Höpöhöpö ! Itse ainakin ulkoilin , askartelin , seurasin leikkejä lasteni kanssa, luin kirjoja, tein palapelejä, pelasin. Juu, päiväunien aikana tein paljon siivouksia ja ruokia : ) Näillä mentiin ! Kännykkä oli, mutta tekstiviesti ainoa toiminto silloin ja matopeli ei kiinnostanut. Ihanaa aikaa !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä olisin pääministerin puoliso, en todellakaan katsois sellaista alentuvaa sikailua et tuolla asenteella tultais kotiin kaiken sen jälkeen, mitä puolisona joutuisin uhraamaan muutenkin. Pakkaisin kimpsut ja kampsut ja lapsen mukaan. Minä hoitaisin KAIKEN muun kuin jonkun puolison neuroottisen pakkomielteen.. ja tuossa kiitos. Juuei
Jaa minkä kaiken muun? Siinähän sitten lähtisit, onnea kotielämään siellä Korson yksiössä ilman Kesärantaa ja puolison 200k vuosituloja.
Jos et tiedä mitä lapsen hoitoon ja arjen pyörittämiseen kuuluu, en voi sua auttaa. On se jännä et asiayhteydestä riippuu, onko lapsiperhearki työläämpää kuin elämä ilman pieniä lapsia. Nyt äidit(kin) ihmettelee et mitä muka täytyy tehdä... Toisaalta täällä on sivutolkulla valitusta kuinka on rankkaa, kun on harrastuksia, huonosti nukuttuja öitä, sairastelua, valvomisia, kaverisynttäreitä, loukkaantumisia, vasuja, allergioita, neuvoloita, lääkärikäyntejä, hoitokamojen huolehtimisia, teemapäiviä hoidossa, kaveriongelmia, harrastuskamojen ostelua, vaatteiden tilaamisia, ruokailuja, kaverikyläilyjä...herratiesmitämilloinkin... puhumattakaan metatyöstä! :D
Mut nyt ei se lapsi tarvitsekaan yhtään sen enempää ajallisia uhrauksia.
Btw, kaikille ei merkkaa raha noin paljon, mutta itse en ainakaan jäisi tyhjän päälle. Useimmiten pääministerien puolisoilla on ihan se omakin elämä. Niin myös Markuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa minkä kaiken muun? Siinähän sitten lähtisit, onnea kotielämään siellä Korson yksiössä ilman Kesärantaa ja puolison 200k vuosituloja.
Jos et tiedä mitä lapsen hoitoon ja arjen pyörittämiseen kuuluu, en voi sua auttaa. On se jännä et asiayhteydestä riippuu, onko lapsiperhearki työläämpää kuin elämä ilman pieniä lapsia. Nyt äidit(kin) ihmettelee et mitä muka täytyy tehdä... Toisaalta täällä on sivutolkulla valitusta kuinka on rankkaa, kun on harrastuksia, huonosti nukuttuja öitä, sairastelua, valvomisia, kaverisynttäreitä, loukkaantumisia, vasuja, allergioita, neuvoloita, lääkärikäyntejä, hoitokamojen huolehtimisia, teemapäiviä hoidossa, kaveriongelmia, harrastuskamojen ostelua, vaatteiden tilaamisia, ruokailuja, kaverikyläilyjä...herratiesmitämilloinkin... puhumattakaan metatyöstä! :D
Btw, kaikille ei merkkaa raha noin paljon, mutta itse en ainakaan jäisi tyhjän päälle. Useimmiten pääministerien puolisoilla on ihan se omakin elämä. Niin myös Markuksella.
Heillä on YKSI AINOA LAPSI, neljä isovanhempaa apuna, eikä Markus tee töitä.
Metatyöt hoitaa taloudenhoitaja ja jos jotain pitää hoitaa, aina on rahaa palkata apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..ja kun sä olet työttömänä kotona sinulla on aikaa tehdä kaikki metauhrauksesikin sillä aikaa kun se toinen tienaa 200 000 euroa vuodessa teidän talouteenne.
Mistä päättelitte et markus on työttömänä?
Kun mieheni oli matkatöissä ja minä tein täyttä päivää töitä, meille ostettiin kaikki mahdollinen apu ja me molemmat olimme kaiken liikenevän ajan lasten kanssa.
Mieluummin otan vaikka pommisekaisan asunnon ja onnelliset lapset kuin puunaan hulluna keskellä yötä jne.
Ja se kotiintulon hetki oli meillä ihan pyhä. Silloin oltiin lasten kanssa ja tankattiin läheisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kauppaan ei kerkiä? Saati ruokaa valmistavan.
Tämä.
Onkohan Sanna Marin köyhä kun pitää käydä työssä🤔. Luulisi että rahakkaat ihmiset ottaisi vähän kevyemmin työn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos toinen tienaa 200k ja toinen ei mitään niin sinun logiikalla sen tienaajan pitäisi vielä siivotakin? Röyhkeää.
Tässä nähdään taas mammapalstan kaksinaamaisuus. Täällähän on kauan toitotettu, että kotityöt voi hyvin tehdä yhdessä sitten kun mies tulee töistä ja mamma on maannut koko päivän kotona Netflixiä katsellen.
Lähde kiitos, että pääministerillä on yksityisasunnossa siivooja ja taloudenhoitaja?
Pääministerillä on n. 70m2 virka-asunto, muut Kesärannan n.700m2 muut tilat on eduskunnan ja valtion käytössä, osa edustustiloja.